Comisia Europeana a laufat Google pentru masurile luate, dar a criticat Apple ca bate pasul pe loc in problema legata de achizitiile integrate in aplicatii mobile ce par gratuite. Au fost numeroase plangeri legate mai ales de jocuri online, iar CE discuta cu industria cum sa faca astfel incat clientul sa nu fie indus in eroare si sa afle inca de la inceput ca o aplicatie gratuita la descarcare vine cu costuri suplimentare de folosire. Practic, o aplicatie nu va mai putea fi prezentata sub nicio forma ca gratuita daca folosirea ei implica anumite costuri.

In urma unui numar mare de plangeri inregistrate in tarile UE in privinta achizitiilor integrate in aplicatiile pentru jocuri online, in special in privinta achizitiilor accidentale facute de copii, autoritatile nationale si Comisia Europeana au incercat sa gaseasca solutii.

Industria si-a asumat o serie de angajamente menite sa solutioneze problemele semnalate de consumatori, insa mai sunt probleme, Apple fiind criticata ca face prea putin.

  • Desi, din pacate, pana in prezent Apple nu a venit cu solutii imediate si concrete pentru a solutiona problemele semnalate, legate in special de autorizarea platilor, compania s-a oferit sa gaseasca solutii pentru problemele respective. Cu toate acestea, nu a furnizat niciun angajament ferm si niciun termen pentru efectuarea acestor posibile modificari viitoare. Autoritatile CPC vor continua sa dialogheze cu Apple pentru a se asigura ca aceasta companie va prezenta detalii exacte cu privire la modificarile necesare si ca isi va adapta practicile in conformitate cu pozitia comuna, arata comunicatul CE.

Rivalul Google este laudat

  • Google a decis sa faca o serie de modificari, care sunt in curs de realizare si vor fi finalizate pana la sfarsitul lunii septembrie 2014. Printre acestea se numara nefolosirea sub nicio forma a cuvantului "gratuit" atunci cand in jocuri sunt integrate achizitii in cadrul aplicatiilor, elaborarea unor orientari specifice pentru dezvoltatorii sai de aplicatii, pentru a preveni folosirea indemnurilor directe adresate copiilor, astfel cum sunt definite in legislatia UE, si masuri cu termene de realizare care sa ajute la monitorizarea incalcarilor evidente ale legislatiei UE in domeniul protectiei consumatorilor. Google si-a adaptat totodata setarile implicite, astfel incat platile sa fie autorizate inainte de efectuarea oricarei achizitii in cadrul aplicatiilor, cu exceptia cazului in care consumatorul alege in mod activ sa modifice respectivele setari.

In decembrie 2013 s-a transmis catre Apple, Google si Interactive Software Federation o pozitie comuna, aprobata de autoritatile nationale din cadrul retelei de cooperare in domeniul protectiei consumatorilor (reteaua CPC), prin care li se solicita sa aiba in vedere ca:

  •     jocurile promovate ca "gratuite" sa nu induca in eroare consumatorii cu privire la costurile reale implicate;
  •     jocurile sa nu cuprinda indemnuri directe adresate copiilor pentru a face achizitii in cadrul unui joc sau pentru a convinge un adult sa faca astfel de achizitii pentru ei;
  •     modalitatile de plata a achizitiilor sa fie aduse la cunostinta consumatorilor in mod adecvat, iar platile sa nu fie debitate prin setari implicite, fara consimtamantul explicit al consumatorilor;
  •     agentii comerciali sa puna la dispozitie o adresa de e-mail la care sa poata fi contactati de consumatori in cazul in care acestia au intrebari sau plangeri.

Autoritatile statelor membre si Comisia Europeana au invitat, de asemenea, asociatiile dezvoltatorilor de jocuri online si platformele sa reflecteze asupra masurilor concrete pe care le-ar putea lua pentru a rezolva problemele semnalate in pozitia comuna, inclusiv asupra posibilitatii de a elabora orientari sau standarde care sa incorporeze aceasta pozitie formulata in urma cooperarii in materie de protectie a consumatorilor (CPC).