Apple a lansat, o data cu noile IPhone-uri, si serviciul Pay ce permite plati mobile in magazine prin simpla apropiere a smartphone-ului de un aparat special. Apple spune ca platile mobile devin mult mai simple si ca suntem in fata unei revolutii. Insa ideea platilor prin NFC nu este noua si inca nu a "prins" la public, astfel ca Apple va trebui sa depaseasca obstacole importante legate de mentalitate, cheltuieli si securitate.

Apple PayFoto: Apple

Posesorii noilor iPhone-uri vor putea plati in 200,000 de magazine din SUA apropiind telefonul de terminale speciale. Ei trebuie sa isi faca un cont pe Apple Pay si inainte de efectuarea platii trebuie sa se autentifice apasand butonul Home al telefonului care este si senzor de amprenta. Serviciul se va lansa in octombrie in SUA si va fi disponibil doar cu iPhone 6, 6 Plus si ceasul Watch, iar peste cateva luni va fi lansat si in alte piete.

Apple spune ca sistemul este extrem de simplu de folosit si partea foarte interesanta este ca poate fi folosit si pentru a cumpara aplicatii fara a mai fi nevoie sa introduci datele de card, ci doar prin autentificare, apasand butonul Home. In plus, Pay -care va putea fi utilizat si cu ceasul Apple - poate fi folosit si pentru cumparaturi online. (calatorii cu Uber, comanda de mancare).

Apple este o companie cu multi fani si acestia se vor arata entuziasmati de un sistem de plati ce micsoreaza mult diferenta de perceptie intre platile facute offline si cele online. Apple a incheiat parteneriate cu giganti precum AmEx sau MasterCard si multi retaileri s-au aratat dornici sa intre in joc, astfel ca sunt toate sanse ca serviciul Pay sa aiba tot mai multi utilizatori de la luna la luna. In plus, faptul ca trebuie sa te autentifici cu senzorul de amprenta va da multora senzatia de deplina siguranta, ceea ce va ajuta adoptia serviciului.

Insa au existat multe voci mai sceptice legate de succesul serviciului Pay fiindca pentru foarte multa lume modul de plata cu cardul este extrem de usor si nu foarte multa lume are telefon cu conectivitate NFC, astfel ca se pune problema daca userii chiar au nevoie de un serviciu prin care sa plateasca produse si servicii prin apropierea telefonului de un terminal in magazine.

O problema tine de faptul ca multi comercianti nu vor sa investeasca in terminale de plati pentru telefoane cu NFC fiindca sunt destule cheltuieli, la o firma mica suma de 250-300 de dolari pentru un NFC reader fiind foarte mare. Mai mult, retaileri gigant precum Best Buy au testat un timp platile prin NFC dar le-au abandonat pentru moment. Un comerciant va adopta NFC numai daca va considera ca oamenii vor fi interesati si numai daca va fi sigur ca isi va scoate investitia, iar in prezent nu sunt multi in aceasta categorie.

Un aspect care a starnit neincredere este cel legat de siguranta platilor si a datelor bancare pe care acestea le implica. Pentru a linisti publicul, Apple a insistat la prezentarea Pay pe siguranta, pe faptul ca daca telefonul e furat, nu se pot face plati cu el si pe faptul ca numarul cartii de credit nu este folosit si nu ajunge nici in posesia comerciantului. In plus, Apple a subliniat ca nu va tine evidenta user-ilor: nici de unde cumpara, nici ce cumpara si nici cat cheltuiesc.

Multi spun insa ca deja e foarte usor sa cumperi cu cartile de credit si debit, iar dependenta de telefon poate pune utilizatorul in situatii neplacute daca, spre exemplu, ti s-a terminat bateria chiar cand ai ajuns sa platesti, in conditiile in care bateriile smartphone-urilor rar tin mai mult de o zi jumatate.

Apple mai are de lucru pentru a-si convinge userii ca sistemul Pay merita folosit. Trebuie sa-i convinga ca e mai usor decat cu cardul, ca e absolut sigur si trebuie sa-i atraga cu diverse avantaje si reduceri, fiindca oamenii sunt sceptici in fata noilor sisteme de plata.

Surse: Wall Street Journal, Forbes, Financial Times, PC World.