Peste 60% dintre romani au auzit de Black Friday si mai mult de o jumnatate dintre acestia spun ca ar vrea sa cumpere ceva in editia din 2014, arata un studiu Millward Brown realizat in randul a 2.000 de respondenti. Cei mai multi spun ca isi vor cumpara electrocasnice mici, televizoare si smartphone-uri, iar magazinele spre care se vor orienta cei mai multi sunt eMAG, Altex, Flanco si Carrefour.

Millward Brown Romania, lider in piata locala de cercetare de marketing in zonele de brand, media si de comunicare, a publicat rezultatele studiului despre evenimentul Black Friday.

Top 10 magazine (online și offline) considerate

%

eMAG

26.3

Altex

18.4

Flanco

8.5

Carrefour

6.8

Domo

6.1

Media Galaxy

4.9

Auchan

3.2

Kaufland

3.0

Cora

2.2

Dedeman

1.3

Potrivit cercetarii, numarul romanilor care au auzit de reducerile din cadrul Black Friday a ajuns anul acesta la 63% in randul persoanelor cu varsta cuprinsa intre 18 si 65 de ani. Fata de aceeasi perioada a anului trecut, sunt cu aproape o treime mai multe persoane (cu peste 1,7 milioane mai multe persoane) care stiu acum de Black Friday.

"Succesul evenimentelor Black Friday din anii trecuti, cresterea numarului de jucatori care participa, diversificarea categoriilor cu promotii, cresterea expunerii media a evenimentului, toate acestea au contribuit la atingerea nivelului ridicat de notorietate a Black Friday in randul romanilor", explica Daniela Lazar, Managing Director, MillwardBrown Romania.

Numarul celor care planuiesc sa cumpere ceva cu aceasta ocazie este de asemenea in crestere. Comparativ cu nivelul din 2013, anul acesta sunt cu peste 1,3 milioane mai multe persoane care intentioneaza sa faca o achizitie in perioada reducerilor.

Cu alte cuvinte, 38% dintre romanii cu varsta intre 18 si 65 de ani (aproximativ 4,75 milioane) doresc sa cumpere ceva de Black Friday (¬probabil voi cumpara¬ sau "sigur voi cumpara").

La fel ca in anii precedenti, in randul barbatilor si al segmentului de tineri (24 - 34 de ani), se observa un nivel al intentiei de cumparare semnificativ mai ridicat decat la nivelul populatiei generale. Fata de media generala de 13% a celor care au auzit de Black Friday si spun ca "sigur vor cumpara", in cazul barbatilor media urca la 15% iar in cazul tinerilor la 16%.

 

Lista de cumpărături a românilor de Black Friday

 

2013

2014

Evoluție
2014 vs. 2013

Electrocasnice mici

38%

36%

-2%

Televizoare

19%

30%

+11%

Telefoane mobile

11%

20%

+9%

Haine

22%

17%

-5%

Laptopuri

12%

15%

+3%

Tablete

6%

12%

+6%

Electronice și accesorii auto

20%

12%

- 8%

Frigidere

7%

11%

+4%

Mașini de spălat

6%

9%

+3%

Încălțăminte

9%

8%

-2%

"In general, barbatii sunt mai entuziasti decat femeile cand vine vorba de cumparaturile online. O explicatie este ca produsele de care femeile sunt mai interesate (cum ar fi hainele, incaltamintea sau produsele de ingrijire personala), sunt mai degraba "senzoriale" si astfel necesita o experienta directa pentru o validare completa inainte de achizitie. Satisfacerea acestei nevoie reprezinta in continuare o bariera important", completeaza Daniela Lazar.

Anul acesta de Black Friday lista de cumparaturi este compusa, in medie, din doua categorii de produse. Pe aceasta lista se regasesc cel mai frecvent electrocasnicele mici (36%) cum ar fi aspiratoarele, mixerele, robotii de bucatarie iar televizoarele (30%) si telefoanele mobile (20%) le urmeaza, potrivit intentiei de achizitie.

Televizoarele si telefoanele mobile sunt si categoriile care inregistreaza cea mai mare crestere a intentiei de cumparare fata de 2013. Astfel, sunt cu 11% mai multe persoane in cazul televizoarele si cu mai multe 9% in cazul telefoanelor mobile.

Intrebati care sunt magazinele pe care le iau in calcul pentru a-si face cumparaturile de Black Friday, topul romanilor, in functie de primul nume mentionat de ei pune eMAG pe primul loc, lucru normal dat fiind ca retailerul este cel mai mare jucator din piata si initiator al Black Friday pe piata locala. Pe locurile doi si trei se gasesc Altex si Flanco care se bazeaza pe oamenii care vin in magazinele "fizice"

Cercetarea a fost realizata pe un esantion reprezentativ la nivel national, in randul a 2.000 de respondenti din mediul urban si rural, cu varste cuprinse intre 18 si 65 de ani. Interviurile au fost realizate telefonic in perioada: 31 octombrie - 3 noiembrie 2014. Eroarea de esantionare este de +/-2,2%.