Facebook si "cruzimea algoritmilor" - O noua controversa ne face sa ne gandim daca nu cumva punem pe retea prea multe lucruri personale

de Vlad Barza     HotNews.ro
Miercuri, 31 decembrie 2014, 10:06 Economie | IT

Facebook Year in Review
Foto: Facebook
​Facebook a generat automat pentru fiecare utilizator o retrospectiva foto a anului 2014 (Year in Review), algoritmii alegand fotografiile cele mai populare in randul prietenilor din retea. Ei bine, sunt utilizatori pe care Facebook a reusit sa ii intristeze fiindca le-a adus aminte de momente foarte triste, precum moartea unor persoane dragi. Un oficial Facebook si-a cerut scuze in numele celor ofensati, dar de aici porneste o mare intrebare: nu cumva impartasim pe Facebook prea multe lucruri personale si nu s-a ajuns intr-un punct in care viata personala s-a amestecat periculos de mult cu internetul?

Un bilant care ne poate supara

Sute de milioane de oameni iubesc Facebook-ul: multi sunt dependenti de el, altii stau pe retea fiindca li se pare "cool." Cert e ca punem pe Facebook mult din viata noastra personala, fie ca e vorba de restaurantul la care ne-am vazut cu prietenii sau o intamplare neplacuta din trafic. Apoi, ca oameni, nu ne place sa ni se reaminteasca intamplari foarte suparatoare din trecut, dar daca am postat pe Facebook despre ele, aceste lucruri se pot intoarce impotriva noastra.

La final de an, inainte de Craciun, vine un moment cand se poate trage un bilant si pot fi selectate momente-cheie dintr-un an plin de postari. Aici intervine Facebook cu o mica aplicatie ce se vrea a fi simpatica: Year in Review

Year in Review s-a vrut o retrospectiva ce porneste de la ideea ca fiecare user Facebook a avut un an frumos si tocmai de aceea sunt alese o serie de fotografii si fotogalerii reprezentative prin faptul ca au primit multe like-uri sau comentarii din partea prietenilor. Totul este determinat de algoritmi, interventia umana fiind imposibila pentru atat de multi useri. In mod normal algoritmii aleg selfier-uri, poze de la petreceri, fotogalerii din diverse locuri mirifice sau poze iesite din comun, devenite "virale" macar in cercul de prieteni. Un amanunt important este ca utilizatorul poate interveni pe retrospectiva creata de algoritmi si poate scoate anumite poze, poate inlocui sectiuni, insa acest lucru e mai greu de facut de pe smartphone si necesita timp si pe PC.

"X, here's what your year looked like!' "X, iata cum a aratat pentru tine anul 2014!" era mesajul "saltaret" cu care Facebook ne prezenta micul bilant generat de algoritmii care alegeau si o poza reprezentativa din 2014. X poate fi oricare dintre userii Facebook. Pentru Eric Meyer, un. om care sufera crunt dupa moartea fiicei sale in varsta de sase ani, mesajul nu era deloc vesel, fiindca Year in Review se deschidea cu poza fetei sale.

Meyer le-a scris celor de la Facebook pentru a le atrage atentia asupra faptului ca algoritmii au ales o fotografie care pentru el este dureroasa. El spune ca intelege faptul ca poza a fost aleasa automat pe criterii matematice, insa subliniaza ca astfel de lucruri pot fi uneori grave si nu e usor sa deduci matematic daca o poza are o droaie de like-uri fiindca este amuzanta, uluitoare sau incredibil de trista. Omul vorbeste si despre "cruzimea algoritmilor" care nu au cum sa tina seama de sensibilitatile umane.

Meyer nu cere Facebook sa nu mai produca aceste retrospective anuale, ci ii sfatuieste pe cei de la companie sa dea user-ilor un preview sau pur si simplu sa ii intrebe inainte daca vor sa se genereze retrospectiva pentru ei, scrie Tech Times care relateaza subiectul.

Si alti useri s-au plans ca in retrospectiva, poza postata automat a fost a unui animal de casa care a murit in 2014 si intr-un alt caz,  albumul a fost ilustrat de o urma mortuara. Evident luate tot din postarile omului respectiv, insa scoase "in fata" de algoritmi.

Altii s-au plans si de textul mesajului final: "A fost un an grozav. Iti multumim ca ai fost parte din el!" Evident ca pentru cei care au patit ceva grav, anul nu a fost grozav, iar Facebook a tinut cont de plangeri si a schimbat mesajul de la final cu unul mult mai neutru: Ne vedem la anul!

Ar trebui Facebook sa se scuze?


Ca reactie, Facebook i-a cerut scuze lui Meyer, prin directorul de produs Jonathan Gheller, responsabil de aplicatia Year in Review. "Aplicatia a fost grozava pentru o multime de oameni, dar e clar ca in cazul acesta am adus mai multa tristete decat bucurie", spune oficialul companiei care admite ca lucrurile puteau fi facute mai bine.

Presa a relatat pe larg subiectul, titlurile mentionand ca Facebook si-a cerut scuze pentru aplicatia Year in Review. Au existat insa voci, putine ce-i drept, care au spus "sus si tare" ca Facebook nu ar trebui sa-si ceara scuze fiindca este responsabilitatea noastra, a user-ilor, cand postam ceva, fie ca e vesel sau ingrozitor.

Cea mai vehementa voce a fost a lui Rupert Myers, avocat, scriitor si editorialist, care a scris pe The Guardian un articol in care spune ca Facebook nu are de ce sa-si ceara scuze pentru lucrurile neplacute selectate pentru unii useri in Year in Review. "Facebook nu ar trebui sa-si ceara scuze pentru regurgitarea a ceea ce oamenii singuri au postat", spune Myers care isi detaliaza parerea. Noi oamenii am ajuns sa punem prea multe lucruri personale pe internet unde vrem sa ne cream o imagine diferita fata de cea din realitate: si anume sa dam impresia ca avem o viata plina de stralucire.

Autorul articolului e de parere ca ne-am pierdut sensul notiunii de intimitate si ca retele sociale precum Facebook "ne-au pacalit facandu-ne sa ne gandim ca ne va placea sa devenim star-urile propriilor noastre experiente pe web"

Intrebarea cheie: Daca nu ne place sa ni se reainteasca lucrurile neplacute, de ce scriem despre ele?


Intrebarea principala pe care o pune autorul articolului din The Guardian este: daca noua, ca oameni, nu ne place sa ni se reaminteasca momentele triste din trecut sau cele care scot la iveala o vulnerabilitate, atunci ar fi trebuit sa scriem pe Facebook despre aceste momente?

Sunt milioane de oameni care resping ideea de Facebook, desi la place internetul si au multe gadget-uri conectate si sunt sute de milioane care au cont pe Facebook, dar nu au postat (mai) nimic sau cel mult se uita la ce pun prietenii lor, fara a da vreun like. La polul opus sunt oamenii care pun pe Facebook orice moment al vietii si au zilnic 10-20 sau chiar mai multe postari.

Unii prefera sa posteze doar despre lucruri pozitive, la altii predomina link-urile catre articole despre fapte negative sau postari despre lucruri rele care li s-au intamplat. Intreaga poveste cu Year in Review trebuie sa ii puna pe ganduri pe cei care povestesc pe retea lucruri dureroase care li s-au intamplat si marea intrebare este: acestea ar trebui sa ramana cunoscute doar intr-un cerc restrans de prieteni sau ar trebui sa ajunga pe Facebook care este un spatiu public in care vestile rele starnesc interesul si circula repede...

La fel cum viata fiecaruia este o insiruire de lucruri bune si de lucruri rele si la nivel macro algorimii Facebook au ales la evenimentele anului 2014 in lume atat lucruri bune, cat si foarte rele: Cupa Mondiala din Brazilia, Epidemia de Ebola, Alegerile din Brazilia, Moartea lui Robin Williams, Provocarea Ice Bucket Challenge, Conflictul din Gaza, Prabusirile avioanelor Malaysia Airlines, Super Bowl, Conflictul din Ferguson si JO de Iarna de la Soci. Tot algoritmii au decis topul si se poate lesne vedea ca temele triste sunt mai numeroase.


Citeste mai multe despre   












Material sustinut de Superbrands

Help Net, 19 ani de excelenta pe piata farma

Help Net Farma opereaza una dintre cele mai importante retele de farmacii din Romania si face parte alaturi de Green Net - importatorul si distribuitorul de suplimenti nutritivi si dezvoltatorul lantului exclusivist Beautik Haute Perfumerie, din grupul Farmexim, primul importator si distribuitor de produse farmaceutice din Romania.

16289 vizualizari

  • 0 (4 voturi)    
    Data Mining (Miercuri, 31 decembrie 2014, 11:11)

    xolv [utilizator]

    is the gift for or a curse
    • 0 (0 voturi)    
      Data Mining (Vineri, 2 ianuarie 2015, 1:04)

      X2015 [utilizator] i-a raspuns lui xolv

      Ce ai vrut sa spui, de fapt?! Cand nu stapanesti o limba straina, este mai bine sa scrii in limba materna!!!
  • 0 (4 voturi)    
    Cei de la Facebook sunt preabagaciosi! (Miercuri, 31 decembrie 2014, 14:03)

    vali47 [utilizator]

    Se publica prea multe chesdtii personale/intime,dar o vina mare au si administratorii Facebook care incurajeaza,chiar insista in a cere clientilor informatii care nu sunt publice.Ei se distreaza iar clientii se fac de ras.
  • +4 (4 voturi)    
    Pai totul depinde de utilizator (Miercuri, 31 decembrie 2014, 17:07)

    Wanheda [utilizator]

    Te deranjeaza? Nu posta, nu pune poze, sterge-ti contul sau fa-ti setarile de privacy cum trebuie. Fii constient ca tot ce bagi pe FB apartine FB.
    Personal I don't give a s...
    • +1 (1 vot)    
      Dupa o munca de aproape o ora (Joi, 1 ianuarie 2015, 11:54)

      Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui Wanheda

      Am reusit sa dau unfollow la toti "prietenii". Pagina mea de FB este GOALA, alba de sus pana jos.

      Pur si simplu nu ma intereseaza nici ca Federer a mancat o prajitura, nici ca un urs a prins o veverita, nici ca o veverita a devenit fotomodel.

      Vreau sa vad ce mai face un prieten? Ma duc eu pe pagina lui sa vad ce face.

      Am fost intrebat de ce tin FB? Un singur motiv: aplicatia de mesaje. Atat si nimic mai mult. Am prea multe cunostinte pe FB si imi e usor sa le gasesc acolo.

      Ah, si un alt motiv, ca sa am pe telefon automat pozele contactelor.
  • 0 (0 voturi)    
    Toate nimicurie sunt postate (Vineri, 2 ianuarie 2015, 1:09)

    X2015 [utilizator]

    FB a devenit "coltul de strada" al babelor.
    "Astazi am fiert un ou si am mancat sapte persoane din el..." Etc.!!!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă