Facebook a lansat pentru testare limitata in SUA aplicatia "Facebook at Work", un site care sa permita user-ilor sa discute cu colegii, sa intre in contact cu alti profesionisti din domeniu si sa colaboreze pe marginea diverselor documente si proiecte. Facebook spune ca oamenii vor colabora mai usor si vor deveni mai eficienti. Unii atrag insa atentia ca Facebook abia asteapta sa "puna mana" si pe datele noastre legate de munca, nu doar pe cele despre viata de zi cu zi. In aceste conditii, multe companii serioase nu vor dori sa lase date valoroase in seama Facebook.

Financial Times scria in noiembrie despre proiectul Facebook de a lansa o versiune care sa fie folosita in scop profesional. Informatia s-a confirmat si Facebook a lansat un "proiect pilot" al retelei Facebook at Work care acum este testata cu cateva companii in SUA.

Noul site este foarte asemanator cu Facebook - cu newsfeed si grupuri - insa sunt unele diferente de culoare (mai mult alb) si permite user-ilor sa isi tina profilul profesional cu totul separat de cel personal (cu poze din vacanta sau video-uri prostesti).

Cei de la Facebook spun ca va fi un instrument util si rapid prin care angajatii unei companii sa comunice intre ei lucruri legate de munca si mai ales un instrument prin care sa fie transmise rapid diverse informatii legate de munca intre angajatii unei companii si de la superiori catre subalterni, dar si invers.

Asa cum era si normal, Facebook se arata entuziasmata de produsul pe care il lanseaza si il prezinta ca fiind revolutionar.

Cei de la Facebook merg pe ideea ca, cei care sunt fani ai retelei sociale, vor fi dornici sa foloseasca si o versiune profesionala asemanatoare, fiindca stiu cum functioneaza Facebook si le-ar fi usor sa se adapteze.

Insa multe articole de presa ce au urmat anuntului Facebook atrag atentia ca lucrurile nu sunt deloc asa roze cum le prezinta Facebook. Oliver Burkeman din The Guardian este cel mai vehement, considerand ca noua aplicatie ar putea aduce deruta, sau chiar haosul in activitatea unor companii.

El atrage atentia asupra faptului ca, desi Facebook promite clar ca nu va colecta niciun fel de date folosite in interiorul corporatiilor care vor folosi aplicatia, au fost atat de multe cazuri in care Facebook a abuzat de datele personale ale userilor, incat e greu sa-i mai crezi. In plus, poate risca o multinationala sa foloseasca Facebook at Work pentru comunicarea unor lucruri esentiale de business, cand exista alte unelte de comunicare mai sigure si mai eficiente?

Un alt punct atins de editorialistul din The Guardian tine tot de o promisiune a Facebook care spune ca profilul clasic va fi tinut cu totul separat de cel profesional, astfel incat pe acesta din urma sa nu apara poze cu pisicute, mancare sau amici care au baut prea mult. Tot Facebook spune insa ca va permite o tranzitie extrem de usor intre contul de distractie si cel de munca, ambele putand fi accesate prin acelasi username si parola.

De aici deriva o alta problema: Facebook devine tot mai complicat de la zi la zi, setarile sunt uneori greu de gasit si multi nu le acceseazs si nu stiu cine poate vedea postarile lor. In aceste conditii, o buna parte dintre oameni ar considera greoaie folosirea inca unei aplicatii de Facebook si ar fi foarte posibil sa nu fie atenti pe care dintre "Facebook-uri" posteaza; pe cel serios sau pe cel lejer? O poza mai indecenta pusa pe Facebook at Work poate duce la concediere.

Angajatii Facebook folosesc de mult timp reteaua in munca lor de zi cu zi, insa marele pariu este ca si alte companii sa fie incurajate sa foloseasca Facebook in scop profesional. Facebook at Work ar putea concura cu Linkedin, site pentru profesionisti foarte apreciat, utilizat de peste 90 de milioane de persoane.

Facebook are 1,35 miliarde useri, dar multe companii le interzic angajatilor sa intre in retea de la locul de munca, temandu-se ca productivitatea scade. In acest context, proiectul este cu atat mai greu de pus in practica.