Xiaomi este o companie chineza infiintata in 2010 care a ajuns acum sa valoreze 45 miliarde dolari. Anul trecut a vandut 61 de milioane de smartphone-uri, fiind pe locul trei in lume. Dar asta nu e tot: compania produce diverse electronice si va investi masiv in TV si in casa inteligenta, avand "ambitii globale nebunesti", cum spune un director care inainte a fost printre cei mai importanti oameni ai Google. Cum vrea Xiaomi sa cucereasca lumea si cum de a ajuns o companie chineza sa spuna ca deja este copiata de altii, puteti citi mai jos.

Produse XiaomiFoto: Xiaomi

Diversificare super-rapida

Xiaomi s-a infiintat in 2010, "creierul" fiind Lei Jun, un afacerist de 46 de ani care este supranumit de admiratorii sai "Steve Jobs al Chinei" Alaturi de Jack Ma, seful gigantului Alibaba, Lei Jun este cel mai ambitios magnat din IT-ul chinez.

Xiaomi a lansat primul sau smartphone in 2010 si saptamana trecuta a lansat cel mai scump smartphone al sau: Mi Note cu ecran de 5,7 inci si un pret de 370 de dolari in China. Acest ultim telefon se vrea a fi un concurent clar pentru Samsung Galaxy Note 4 si pentru Apple iPhone 6 Plus, marele avantaj fiind pretul (la jumatate fata de cele doua modele premium).

In plus, compania testeaza in prezent cateva module de senzori pentru casa "smart" in care toate aparatele sunt conectate la internet. Sistemul e format din senzori de miscare si diversi senzori care se monteaza la usi si la ferestre, ideea fiind sa poti instala singur un sistem de securitate performant.

Ce este Xiaomi? Hugo Barra, vicepresedinte pe expansiune mondiala al companiei si fost important director la Google, explica pentru BBC. El spune ca Xiaomi reprezinta o combinatie intre hardware, software si comert online "Este un amalgam interesant de idei".

Xiaomi este cunoscuta pentru smartphone-uri, insa produce multe alte lucruri: tablete, televizoare inteligente, routere WiFi, set-top box-uri, bratari de fitness si purificatoare de apa, la orizont fiind un proiect mare de investitii in continut TV.

"Altii ne copiaza ideile"

Problema Xiaomi este, ca si la alte mari companii chineze, ca este acuzata de copierea mult mai celebrilor sai rivali. Cel mai dur critic este designerul sef Apple, Jonathan Ive, care spunea la final de 2014 "Cred ca e cat se poate de clar. E hotie si lene, nu e deloc corect", spunea el despre Xiaomi si telefoanele companiei. Nu a ajutat nici faptul ca Lei Jun se imbraca in stilul lui Jobs la prezentari si folosea fraza "one more thing" in timpul lor. Cat despre rivalitatea cu Samsung: cel mai scump telefon al Xiaomi se vrea a fi concurent cu Galaxy Note 4 si se numeste Mi Note.

Dar Hugo Barra spune ca noile telefoane lansate arata cat se poate de clar ca nu se pune problema copierii. "Cred ca raspunsul nostru la acuzatii sta exact in noul produs lansat. Nu cred ca cineva poate spune, dupa ce se uita la produs, ca arata ca ceva ce a fost desenat inainte de altcineva", spune vicepresedintele pe dezvoltare, intr-un interviu la CNN.

Mai mult, Barra spune ca Xiaomi a ajuns sa fie copiate de altii "Suntem o companie cu multa inovatie, am facut multe lucruri originale interesante si nicio alta companie chineza nu a fost copiata atat de mult cum ni se intampla noua, mai ales datorita modelului prin care vindem si a abordarii social media", spune Hugo Barra, pentru BBC.

Extinderea in Europa nu se va petrece prea curand

Compania vinde peste 90% dintre telefoane in China si se extinde in doar cateva tari mari. In 2014 s-a lansat in Indonezia si India si in 2015 va intra in Brazilia, Mexic, Thailanda si Vietnam. Un plus este ca Xiaomi nu se grabeste sa intre pe pieta americana si nici in Europa. Este adevarat ca unii distribuitori aduc telefoane Xiaomi si in Romania, insa de lansarea oficiala a unei reprezentante comerciale nu se pune problema.

Directorii companiei admit ca Xiaomi nu este pregatita sa intre pe pietele uluitor de pretentioase si mai asteapta doi-trei ani pentru a-si imbunatati strategiile de marketing, dar si produsele. In plus, daca nu va convinge operatorii sa aduca smartphone-urile in pietele mature, compania nu are sanse mari de vanzari fiindca in acele piete majoritatea clientilor care iau telefoane mai scumpe le iau "la abonament" si nu cu banii jos.

Un amanunt interesant despre succesul telefoanelor Xiaomi tine de un studiu facut in 2014 ce a aratat ca posesorii telefoanelor stau in medie pe nternet mai mult decat cei care au Apple, Samsung, HTC sau orice alta marca. In plus, varsta medie a unui posesor de smartphone Xiaomi este mai mica decat in cazul altor branduri. Studiul este valabil insa doar pentru China.

Cat de departe poate ajunge Xiaomi? E greu de spus, insa pentru anul acesta obiectivul este de 100 de milioane de smartphone-uri, obiectiv ce poate fi atins doar daca lucrurile merg "ca pe roate". Insa e de asteptat ca gigantul chinez sa investeasca in sectorul TV si sa lanseze si smartwatch-uri. In plus, deja au demarat planurile pentru "internet of things" prin sistemul de seznori de miscare testat.

"Xiaomi este o companie chineza cu ambitii globale nebunesti. Programul de lucru este intre 9.30 si 21.30, dar daca cineva ar vizita la ora 23.00 sediul, va vedea ca 80% dintre angajati sunt aici pentru ca lucreaza la lucruri atat de importante pentru ei, incat simt nevoia sa stea in plus. Iar asta se vede in faptul ca putem lansa produse atat de repede si ne miscam repede cu actualizarile de soft", spune Hugo Barra, la BBC.

Un "Apple chinezesc"? - O abordare exagerata

Mai ales presa chineza scrie cu admiratie despre Xiaomi ca este "Apple al Chinei". Comparatia este exagerata din mai multe motive. Apple e prezenta in China si vinde acolo de 30 miliarde dolari/an, astfel ca Apple e Apple pentru chinezi, adica un brand premium cu telefoane si tablete scumpe care iti confera si un statut, dar sunt si foarte fiabile.

Xiaomi nu este un brand premium, avand marje mici de profit pe majoritatea produselor, abia acum compania lansand smartphone-uri cu aspiratii premium. Un fan Apple nu ar renunta la iPhone pentru a-l inlocui cu un telefon Xiaomi la jumatate de pret, dar cu specificatii in teorie similare. Xiaomi nu este o amenintare pentru Apple, ci pentru Lenovo, Samsung si LG.

Despre Xiaomi

Un studiu IDC din octombrie punea Xiaomi pe locul trei la livrarile de smartphone-uri pe plan mondial, cu 17,3 milioane unitati in Q3 2014, ceea ce inseamna o cota de 5,3%. Samsung are 23,8%, iar Apple, 12%. Si in Romania magazinele online au la vanzare smartphone-uri Xiaomi, preturile fiind intre 600 si 2.000 lei.

Xiaomi a fost supranumita "Apple al Chinei" datorita abordarii profesioniste, o dovada fiind si aducerea in functia de vicepresedinte a lui Hugo Barra, o figura cunoscuta a Google. O diferenta fata de alte companii chineze tine de faptul ca Xiaomi a lansat si modele cu specificatii bune la care si marja de profit este mare, in timp ce alti rivali chinezi vand masiv smartphone-uri de sub 60-70 de dolari, insa cu caracteristici modeste.

Compania are peste 5.000 de angajati si cifra de afaceri a trecut de cinci miliarde dolari in 2013 cand a vandut 18,7 milioane de smartphone-uri, majoritatea covarsitoare in China. Anul trecut vanzarile mondiale au trecut de 61 milioane unitati, iar cifra de afaceri a fost de 12 miliarde dolari.