​Compania elvetiana Swatch a anuntat recent ca va lansa in doua-trei luni un ceas inteligent, iar informatia a fost indelung comentata pe internet. Marea intrebare este daca acest ceas va fi un succes sau va fi un esec, opiniile fiind impartite. Fanii Swatch spun ca grupul elvetian va putea lansa un ceas inteligent mai elegant decat cele scoase pe piata de companiile de tehnologie. Scepticii spun ca ceasul ar putea fi slab ca specificatii tehnice si va face mai mult rau decat bine imaginii marcii.

Ceasuri SwatchFoto: Swatch

Desi CEO-ul Swatch spunea acum doi ani ca nu va lansa smartwatch-uri, in 2014 si-a schimbat opinia, iar acum Nick Hayek spune ca in doua-trei luni va aparea un ceas inteligent Swatch cu functii de comunicare, sincronizare cu smartphone-uri Android si Windows si cu aplicatii de plati online.

Swatch, cunoscuta pentru brand-urile Tissot, Longines si Omega, are probleme fiindca profitul a scazut de la 1,93 miliarde CHF la 1,42 miliarde CHF, compania fiind nevoita sa creasca si preturile produselor.

In trecut s-a zvonit ca Swatch ar putea colabora cu Apple pentru lansarea unui ceas, cele doua companii fiind considerate un "dream team" ce poate produce un ceas excelent. Fiecare va merge insa pe drumul sau si cele doua grupuri vor fi rivale fiindca atat ceasul Apple, cat si cel Swatch, ar trebui sa fie lansate in primavara.

Puncte pozitive

Swatch nu putea sta departe de domeniul ceasurilor inteligente si are traditie in domeniu, lansand primul ceas cu touch-screen in 1999 si avand acum in gama diverse ceasuri cu senzori pentru inotatori, oameni de munte si multi fani ai sportului.

Compania poate combina experienta din domeniul orologeriei cu optiuni din domeniul smartwatch-urilor, permitand ca ceasul sa se sincronizeze cu smartphone-ul pentru a afisa notificari de pe mail, SMS sau retele sociale. Ca si la alte ceasuri, o aplicatie din telefon va primi toate datele legate de numarul de pasi, de distanta parcursa si de monitorizarea somnului, astfel ca userul poate avea pe telefon un "jurnal" al activitatii de zi cu zi.

Mai mult, promisiunea sefului Swatch este ca acest smartwatch nu trebuie incarcat niciodata, asta insemnand ca se incarca de la energia cinetica generata de miscarea unei mici greutati plasata in interior. Cesurile inteligente de pe piata au o problema cu autonomia bateriei si daca Swatch poate face un ceas viabil care sa nu necesite incarcare, ar putea da lovitura.

Un alt aspect tine de faptul ca multe dintre ceasurile inteligente din piata au un aspect de jucarii, de ceasuri pentru copii cu curele ieftine si ecrane ale caror rezolutii amintesc de telefoanele Nokia din anii 2000. Daca Swatch poate face un produs care sa arate bine si sa fie atractiv ca design si pentru amatorii de ceasuri clasice de mana, are sanse mari sa vanda bine.

Nu in ultimul rand va conta si pretul. Daca va fi peste 400-500 de dolari, vanzarile vor fi cu siguranta mici ca volum de unitati, insa daca poate fi vandut la sub 250 de dolari, lucrurile pot sta mult mai bine. Nu exista insa informatii despre preturi.

Argumentul suprem al Swatch este ca vinde ceasuri, nu tehnologie, astfel ca produsul se va adresa mai ales fanilor de ceasuri. "Ceasul este mesajul principal catre clientii nostri. Daca le place ceasul, ar putea fi interesati si de celelalte functii. Este o problema daca definesti un produs doar prin tehnologie. Singura, tehnologia nu vinde, cel putin nu la ceasuri.

Puncte negative

Confirmarea lansarii unui smartwatch Swatch i-a facut pe unii sa spuna ca grupul elvetian nu are nicio sansa in lupta cu Apple, iar ca si volume e clar acest lucru, fiindca cele mai slabe prognoze pentru Apple Watch indica 5 milioane unitati/an, volum care nu prea are cum sa fie atins de Swatch.

Insa altele sunt obstacolele ce stau in calea Swatch. Companiile din industria ceasurilor nu prea stiu sa vanda produsele catre clientii pasionati de tehnologie si Swatch nu are bugete de marketing atat de mari precum Samsung sau Apple. Nici pe departe, astfel ca e posibil ca prea putini potentiali clienti sa afle despre avantajele acestui ceas.

In plus, exact unul dintre atuuri, cel legat de faptul ca ceasul nu trebuie pus la incarcat, ar putea deveni un minus fiindca e posibil ca ceasul sa fie foarte simplu, cu un display nepretentios, pentru ca bateria sa poata fi incarcata doar din miscarile mainii. La smartwatch-urile color ecranul consuma rapid bateria si la folosire intensa bateria ajunge sa se consume in cateva ore. Daca Swatch va face prea multe compromisuri (doar) pentru ca ceasul sa nu aiba nevoie de incarcare, e posibil sa piarda o buna parte dintre clientii care ar fi vrut un ecran mai atragator.

La partea de volume de vanzari ceasul Swatch nu are cum sa concureze cu Apple Watch, chiar daca niciunul dintre produse nu e pe piata, iar despre produsul elvetian nu stim mai nimic clar. Marea intrebare este daca ceasul Swatch va putea sa convinga si clienti care pana acum aveau ceasuri clasice, categorie formata din multi oameni ce cred ca smartwatch-urile sunt niste jucarii inutile si doar ceasurile de mana clasice sunt cu adevarat produse demne de a fi purtate.