Samsung este pusa in Europa in fata unor situatii foarte diverse, legate de gradul de matuirtate atins de diversele tipuri de produse. La smartphone-uri, compania pierde cota de piata, insa considera normal acest lucru, data fiind concurenta acerba, in timp ce la ceasuri inteligente compania domina o piata pe care produsele necesita inca multe imbunatatiri. Cum vede Samsung parcursul diverselor categorii de produse si mai ales cum le va imbunatati puteti citi in articolul realizat in urma unei discutii cu Rory O’Neill, strateg la divizia Mobile a companiei.

SamsungFoto: Hotnews

Smartphone-uri

Pe piata smartphone-urilor, Samsung este lider, avand peste 30% cota de piata pe plan mondial si aproximativ 40% in tara. Totusi, ultimii doi ani au fost mai grei si compania a pierdut cota de piata, mai ales pe fiondul aparitiei mai multor concurenti cu preturi mult mai mici. In plus, multi asteptau cu ultimele doua generatii Galaxy S (IV si V) sa vina cu mai multe noutati.

Companiei i se reproseaza in unele cazuri si preturile mari ale telefoanelor, dar si prezenta mai slaba pe segmentul smartphone-urilor Entry (cele mai ieftine).

Are de gand Samsung sa scada pretul mediu al telefoanelor? Rory O’Neill spune ca Samsung are cea mai mare gama de smartphone-uri, cu numar mare de modele atat in gama premium, in cea medie si in cea low-end, dar nu sunt planuri de a reduce preturile medii. "Reducerea preturilor este un element al strategiei, pretul e un factor important pentru consumator si modul in care evalueaza un produs, dar nu avem o strategie de a reduce sau creste preturile"

Oficialul Samsung spune ca s-au schimbat prioritatile clientilor cand aleg un smartphone si nu le pasa strict de cati megapixeli are camera sau de cati miliamperi are bateria, ci ii intereseaza ca telefonul sa faca poze reusite, iar bateria sa tina cat mai mult "Depinde foarte mult ce experienta furnizeaza telefonul. Ne urmarim concurentii, vedem ce fac si construim scenarii in functie de actiunile lor, intelegem extrem de bine pietele si preturile, insa trebuie sa intelegem nevoile consumatorilor si sa le indeplinim cat mai rapid pe o piata foarte volatila"

Cum vede Samsung concurenta in piata smartphone-urilor si care sunt principalii rivali? In segmentul premium rivalul este Apple si segmentul este in crestere, cu tot mai multi clienti dornici sa plateasca preturi "premium". In segmentul mediu lucrurile sunt mai complexe, exista mai multe marci - Sony, HTC, Motorola - dar si unele telefoane low-end ale Apple. Segmentul Entry, cu telefoane ieftine, e dominat de marcile chineze si este fragmentat.

Si evolutia pretului mediu difera de la segment la segment. Pretul pe segmentul premium nu a scazut in ultimii ani, pe segmentul mediu a ramas stabil, iar la Entry este in scadere.

Cum vede insa Samsung scaderea cotei sale de piata in conextul concurentei? "Este normala. Samsung are o cota mare pe piata smartphone-urilor fiindca a venit cu produse inovative. Cum piata s-a maturizat, este normal ca tot mai multe companii intra pe ea si concurenta devine mai intensa. Insa diferentierea pe termen lung nu se face uitandu-te la ce face concurenta, ci se face uitandu-te la ce vor consumatorii si investind in tehnologii esentiale bazate pe dorintele lor"

Rory O’Neill, Strategy Director pentru Mobile, respinge ideea cum ca brandul nu mai vine cu noutati interesante. El spune ca Samsung inoveaza fiindca un sfert dintre toti angajatii lucreaza pe cercetare-dezvoltare si pe zi compania cheluieste in medie 14 milioane dolari pentru acest domeniu.

Smartwatch-uri

Ceasurile inteligente au devenit numeroase in piata incepand cu anul 2014 si Samsung a lansat cateva modele, gama fiind diverse in tara (cu preturi intre sub 400 lei si peste 1.600 lei). Categoria are insa vanzari mici (daca smartphopne-urile s-au vandut in peste 2 milioane de unitati anul trecut, ceasurile si-au gasit circa 20.000 de clienti, cifrele referindu-se la toate marcile.

Aceste terminale sunt inca la inceput de drum, sunt in multe cazuri scumpe si nu si-au gasit un loc clar in ceea ce priveste modul de utilizare in viata de zi cu zi.

Samsung domina piata fiindca a lansat mai multe modele, extrem de variate ca pret, pentru a testa toate posibilele segmente de public. Totusi, diferenta e mare fata de smartphone-uri la capitolul perceptie.

"Segmentul ceasurilor e foarte diferit fata de smartphone-uri, este unul mult mai putin matur. Insa vorbim de o piata care va urca de 11 ori mai repede decat piata smartphone-urilor in Europa anul viitor. In plus, am invatat mult prin cele cinci ceasuri aduse in piata, modele care s-au adresat multor tipuri de public", spune O’Neill.

Oficialul Samsung spune ca datele arata ca bratarile de fitness reprezinta 65% din piata dispozitivelor "purtabile" (wearables), 30% reprezinta smartwatch-urile, iar restul de 5% e reprezentat de alte dispozitive conectate. Cu timpul, smartwatch-urile vor "musca" din cota bratarilor, iar Samsung este prezenta pe ambele segmente mari.

Totusi, vorbim de gadget-uri care sunt inca la inceputul dezvoltarii, multe elemente ramanand de imbunatatit. Ce a invatat Samsung in feedback-ul de la clienti?. Oficialul companiei spune ca e extrem de important designul, fiindca porti acel obiect. "Ne intereseaza si la smartphone-uri designul, insa intr-un anumit fel toate seamana: au sticla, plastic sau metal, au ecran tactl de diverse marimi, intr-un fel toate smartphone-urile sunt la fel. Pentru purtabile nu e valabil acest lucru, designul conteaza enorm".

Un alt element important tine de simplitatea de utilizare si aici posesorii de ceasuri au dat mult feedback pentru ca au folosit capacitatea ceasului de a afisa notificari de pe telefon legate de e-mail, apeluri, Facebook sau SMS-uri, in conditiile in care in multe tari europene nu e civilizat sa stai cu telefonul pe masa la restaurant, astfel ca ceasul e o solutie foarte potrivita, de bun simt. Samsung a primit feedback si despre ecranele curbate sau autonomia bateriei. "Regulile pe o piata care nu s-a maturizat sunt diferite fata de cele de pe o piata matura".

Un repros adus smartwatch-urilor este ca sunt mult prea dependente de telefon, chiar si in cazul celor care functioneaza si cu SIM. Ce se va schimba? "Nu pot comenta strict despre ce vom lansa, insa evident ca am vrea sa preluam orice lucru relevant de pe smartphone si sa il transferam pe ceas. Suntem mandri in legatura cu Gear S de faptul ca nu trebuie sa iti iei si smartphone-ul cu tine. Este un ceas conectat pe care il poti folosi in multe moduri fara a avea nevoie si de un telefon. Practic, aproape te "elibereaza" de smartphone cand mergi sa alergi sau cand esti la restaurant si asteptam inovatii care sa continue aceasta "eliberare"

Un alt punct interesant tine de faptul ca Gear S, cel mai avansat ceas Samsung, merge sincronizat doar cu terminale ale companiei, ceea ce din start exclude clientii cu telefoane ale altor marci. Oficialul Samsung spune ca la Gear S de departe cea mai buna experienta pentru utilizator este cu un terminal Samsung.

Rory O’Neill spune ca in viitor e de asteptat ca un dispozitiv "purtabil" sa functioneze sincronizat nu doar cu un smartphone, ci si cu tablete, computere, TV-uri si multe alte dispozitive. "Tocmai de aceea vorbim in prezent si investim intr-o platforma deschisa si o colaborare intre diverse industrii, spre exemplu intre masini si smartphone-uri", spune oficialul Samsung care adauga ca viziunea este sa exista o platforma deschisa pentru internet of things in care sa colaboreze terminale cu diverse sisteme de operare. Samsung a anuntat ca va investi in acest an 100 milioane dolari pentru sustinerea comunitatii de dezvoltatori si spunea ca rivalii trebuie sa colaboreze pentru standardizarea diverselor procese pentru internet of things

Tablete

Piata tabletelor a ajuns la maturitate, dar pana acolo a avut ani de cresteri uluitoare, acum patru ani fiind vorba chiar de 200%/an, iar acum creste cu numai 7%. "Mai este loc de crestere in piata tabletelor si e fascinant sa vezi pentru ce lucruri oamenii utilizeaza mai mult tabletele si pentru ce activitati prefera laptop-urile. Cand consuma continut prefera tableta, cand il creeaza, aleg laptop-ul (...) Creste insa si piata business to business, cu 24%, iar smartphone-urile si tabletele inlocuiesc desktop-urile si laptop-urile. Pentru Samsung, sectorul de business este promitator"

Ce capitole ar vrea consumatorii sa fie imbunatatite la tableta: bateria, ecranul si conectivitatea.