Retailul electro-IT va creste cu 10% anul acesta, insa va exista in piata un impact asupra pretului din cauza cresterii dolarului fata de leu, ceea ce se va traduce intr-o scumpire cu 10-15% a smartphone-urilor si tabletelor, e de parere Dragos Sirbu, CEO Flanco. Daca in iulie un dolar era sub 3,3 lei, acum a ajuns sa fie aproape 4,2 lei. Flanco estimeaza afaceri de peste 165 milioane euro anul acesta, iar numarul de angajati va creste cu 80, spre 1.200 de persoane.

Dragos SirbuFoto: Flanco

Flanco a avut anul trecut afaceri de 150 milioane de euro, numarul de angajati a ajuns la 1.100 (de la 900), iar numarul de magazine a crescut cu sase, pana la 88. Piata totala a retailului IT a fost de doua miliarde euro anul trecut, magazinele fizice avand cam 45% din ea.

Datele Gfk arata ca piata totala a fost de 1,76 miliarde euro in 2013 si de 2,01 miliarde euro in 2014, an in care romanii au cumparat aproape 2,5 milioane de smartphone-uri si aproape un milion de tablete.

Pentru 2015, Flanco estimeaza ca piata totala a retailului IT va creste cu 10-12% si ar vrea ca business-ul propriu sa avanseze cu 12%. Desi multe lucruri se arata a fi pozitive in piata, un aspect negativ tine de aprecierea dolarului, lucru care se simte deja si se va simti in lunile urmatoare in preturile gadget-urilor. Terminalele se vor scumpi cu 10-15% intr-o prima faza, spune seful Flanco, iar dupa mai-iunie e greu de prognozat ce evolutie va avea cursul leu-dolar.

"Daca dolarul va continua sa creasca, sigur va exista un impact in piata. Scumpirile se vor simti pe parcurs fiindca stocurile se epuizeaza si, de la sfarsitul lui aprilie vor intra noile produse. Acum inca mai puteti gasi produsele care au fost aduse in tara cand dolarul era 3,8-3,9 lei. De la sfarsit de aprilie vor intra preturile pentru cursul 4,1-4,2 lei", spune Dragos Sirbu.

Cel mai afectat de aprecierea dolarului va fi segmentul IT, mai ales ca aproape toate produsele vin din China. Ceva mai putin afectat va fi segmentul electrocasnicelor mari si mici si la televizoare, insa si acolo se va simti scumpirea, fiindca au componente produse in China.

Compania e pregatita si pentru scenarii mai negative anul acesta."Avem resurse sa acoperim o eventuala scadere a pietei de IT. Luam in considerare ca piata sa scada din cauza deprecierii de curs, insa exista alte zone care sa compenseze deprecierea. Noi incercam sa amortizam prin alte cai o eventuala depreciere din alta zona", spune seful Flanco, care adauga ca e imposibil de spus cat de mult va mai creste dolarul.

Flanco va insista pe vanzarile online anul acesta, ponderea acestora urmand sa ajunga la 16-17% din cifra de afaceri, fata de 12% anul trecut. Pentru asta se va dubla numarul angajatilor echipei de online pana la 50 de persoane, iar in total, numarul angajatilor Flanco va creste datorita deschiderii a patru noi magazine anul acesta (Brasov, Bucuresti, Slatina, Tulcea).

Cel mai vandut segment de produse este cel al televizoarelor, urmate de electrocasnice si smartphone-uri. Reprezentantii Flanco spune ca se vede clar faptul ca potentialii clienti se informeaza mult inainte de a cumpara ceva, numarul surselor consultate variind intre 3 si 15.

Flanco a avut o evolutie sinuoasa in ultimii 15 ani. In 2003 s-a apropiat de 120 milioane euro, inainte de criza se situa la 114 milioane euro, iar minimul a fost in 2010 (sub 60 milioane).

Flanco va investi si intr-o marca proprie pe care o va lansa pentru mai multe categorii de produse, inclusiv din zona telecom. Compania promite ca vor fi produse mai ieftine si de calitate, insa nu cele mai ieftine din piata. Intrebat daca va introduce si posibilitatea de a fi platite produsele prin Bitcoin, seful Flanco a negat fiindca solutia ar fi mult prea avangardista