​VIDEO Mii de locuri de munca din IT sunt neocupate in Romania si UE: Un antreprenor avertizeaza autoritatile ca ajutorul de stat dat gigantilor IT face rau pietei

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Joi, 26 martie 2015, 23:31 Economie | IT

Deficit de forta de munca pentru joburile din IT in toata Europa
Foto: Hotnews
​​Romania, ca si majoritatea tarilor UE, se confrunta cu un deficit acut de forta de munca in IT. In timp ce numarul absolventilor cu profil IT se ridica anual la 7000, necesarul de forta de munca in sectorul IT&C depaseste 15.000, iar potrivit Comisiei Europene la nivelul UE deficitul de specialisti IT se ridica in prezent la aproape 500.000, a declarat joi Valentin Negoita, presedintele APDETIC, cu ocazia lansarii la nivel national a campaniei europene eSkills for Jobs 2015, prin care 20 de companii IT vor incerca sa atraga tinerii spre acest domeniu. Invitat sa le vorbeasca tinerilor, un antreprenor a avertizat autoritatile ca unele facilitati fac rau pietei, referindu-se la schema de ajutor de stat din IT pentru crearea de locuri de munca.

Cosmin Malureanu, directorul general al Ascendia Design, o companie specializata pe dezvoltarea de software educational, a fost declarat castigator anul trecut al Competitiei europene eSkills for jobs, la categoria Antreprenoriat Digital. De altfel, Ascendia Design este una dintre firmele care a castigat in acest an licitatia cu Ministerul Educatiei pentru manualele digitale de la materia Comunicare in limba romana - clasa I.

Invitat sa le impartaseasca tinerilor din experienta sa, Cosmin Malureanu a profitat de ocazie si a atentionat autoritatile prezente ca schema de ajutor de stat din IT pentru crearea de locuri de munca nu isi prea are rostul si reprezinta un ajutor financiar dat marilor companii care atrag astfel angajatii din IMM-uri.

  • "As spune sa ajutati piata mai bine decat ati ajutat-o pana acum, in sensul ca unele dintre facilitati si oportunitati fac rau pietei. Ma refer aici in special la ajutorul care este dat companiilor foarte mari, este un ajutor pentru crearea de locuri de munca, desi vedeti ca nu este nevoie de locuri de munca pentru ca sunt foarte multe. Ce face statul? Catre un numar de companii foarte mari ofera o subventie de circa 400 de euro pe luna pe angajat pentru urmatorii 5 ani. Va dati seama ce inseamna asta pentru companiile mai mici de la care evident companiile mai mari vor atrage specialisti", a spus joi Cosmin Malureanu.

VIDEO Cosmin Malureanu, directorul general al Ascendia Design:




Ce sfaturi le-a dat acesta tinerilor prezenti la eveniment?

  • "Va urez implicare. Cu cat veti dori sa invatati mai multe va fi mai bine. Mie mi-a luat 8 ani sa termin facultatea, fiindca am renuntat la o bursa, am pierdut niste ani de studii pe afara, am reinceput scoala in Romania, dupa doi ani am facut alta firma, dar nu m-am lasat. Pana la urma am terminat Facultatea de Cibernetica, cu specializare informatica economica. Am considerat ca e bine sa inveti cat mai multe lucruri si asta va sfatuiesc si pe voi - invatati cat mai mult si incercati sa va aplicati ideile", a spus acesta.

Un mesaj similar le-a fost adresat tinerilor si de catre Varujan Pambuccian, ambasador al initiativei europene eSkills in Romania.

  • "Incercati sa invatati cat mai multe lucruri puteti. Temeinic. Iesiti din superficialism, este un lucru care se cultiva la noi. Incercati sa invatati temeinic ce va place cel mai mult pentru ca sigur acolo veti reusi sa faceti un lucru important. Daca invatati numai ce trebuie si daca totul trebuie, nu veti reusi sa faceti nimic niciodata. Duceti-va catre ce va place mai mult si o sa gasiti in fiecare loc un crampei de digital de care veti avea nevoie, de skilluri de gandire logica algoritmica de care veti avea nevoie si folositi-le", le-a spus tinerilor si Varujan Pambuccian, deputat in Comisia IT&C si ambasador eSkills in Romania.

Din partea Ministerului pentru Societatea Informationala, care este partener al campaniei eSkills for Jobs 2015, a participat secretarul de stat Bebe Ionica.

HotNews.ro a incercat sa obtina de la acesta un punct de vedere referitor la atentionarea facuta de tanarul antreprenor, insa Bebe Ionica nu parea sa fi inteles la ce anume a facut referire antreprenorul, desi aceasta este singura schema de ajutor de stat din IT.

  • "Este o parere pe care dansul a exprimat-o. Eu am retinut-o si o sa incerc sa-l invit la minister pentru a purta un dialog in asa fel incat sa vedem de fapt ce a vrut sa spuna. Pentru ca pana la urma sigur Guvernul Romaniei este interesat sa creeze locuri de munca si stiti bine ca sunt cateva mecanisme pe care le-am implementat", a spus acesta.
VIDEO Bebe Ionica, secretar de stat in Ministerul pentru Societatea Informationala:



Detalii despre campania eSkills for Jobs 2015 si companiile participante gasiti aici.

  • ​Schema de ajutor de stat din IT: Sapte companii vor primi ajutoare de stat in valoare de 67 milioane de euro pentru crearea a 3151 locuri de munca in maxim trei ani

IBM, Endava, DB Global Technology (Deutsche Bank), Dell, SCC Services, Telecom Global Services Center si Microsoft au primit in 2013 acorduri de finantare in baza schemei de ajutor de stat in proiecte IT care creeaza minim 200 de locuri de munca, conform datelor Guvernului, informa HotNews.ro in ianuarie 2014. Valoarea totala a acestor proiecte de investitii depaseste 160,5 milioane euro, ajutorul de stat pe care il vor primi este de 67 milioane de euro, 3.151 de locuri de munca urmand sa fie create in cel mult 3 ani de la finalizarea investitiilor.

Schema de ajutor de stat reglementata prin Hotararea de Guvern din iulie 2012 vizeaza investitiile care promoveaza utilizarea tehnologiilor noi (ITC) si crearea a cel putin 200 de locuri de munca. Locurile de munca trebuie create in cel mult 3 ani de la data finalizarii investitiei, iar firma are obligatia de a mentine posturile create cel putin 5 ani de la data efectuarii primei plati a ajutorului de stat aferent fiecarui loc de munca creat.



Citeste mai multe despre   









7770 vizualizari
  • +13 (17 voturi)    
    Propunere (Vineri, 27 martie 2015, 0:04)

    war4peace [utilizator]

    Firmele mai mici din IT să facă bine să nu mai ţină cu dinţii de condiţia de a fi terminat o facultate de profil ca şi criteriu eliminatoriu la ocuparea postului.
    Eu n-am terminat facultatea (din motive financiare), şi lucrez în IT la o multinaţională. M-au angajat fără diplomă, mi-au făcut training pe o specializare anume atunci când am cerut acest lucru, la momentul actual am certificări multiple şi când mai aplic la companii mai mici toţi se declară dezamăgiţi că nu am terminat facultatea şi mă resping. Să fie sănătoşi, că e pierderea lor, dar când vine Cosmin Mălureanu şi se plânge că e deficit, nu pot să nu sesizez ironia.
    Să facă bine să se uite la modul jalnic în care se postează job-urile pe site-urile de profil, pe mine mă umflă râsul când văd următoarele:
    - cerinţe pe care le-ar putea acoperi 4 oameni separaţi, dar îngrămădite într-un singur loc de muncă;
    - cerinţe de experienţă neconforme cu vârsta produsului (e.g. 5 ani experienţă cu Windows 8);
    - oferte de job pline cu buzzwords dar goale de conţinut;
    - interviuri "tehnice" cu domnişoara de la HR care are răspunsurile scrise pe foaie şi dacă ai explicat acelaşi lucru dar cu cuvinte diferite, are impresia că nu ai răspuns bine.

    Eu cunosc o grămadă de programatori excelenţi, cu experienţă bogată, care nu reuşesc să capete un loc de muncă fiindcă n-au terminat facultatea de profil. Nu zioc că hârtia aia n-o fi importantă, dar nici Alpha şi Omega nu e.

    Ar fi foarte multe de spus dar mă opresc aici, că nimeni nu e interesat de "Istoria Romanţată a IT-ului din România"
    • +5 (5 voturi)    
      ... (Vineri, 27 martie 2015, 0:47)

      rocknum [utilizator] i-a raspuns lui war4peace

      o fi cum nu o fi ce zici tu, dar iti dau dreptate la un singur punct

      La cerinte... cere si pe ma-sa si pe ta-su si tot neamu in sus si in jos. Vor sa fi polivalent si multilateral dezvoltat.
      In afara fiecare felie e responsabilitatea unuia care stie felia aia bine de tot

      Pana si microsoft cand face o noua editie de servere, fiecare feature sau role fie ca e vorba de DNS, AD, NLB, CA sau mai stiu eu ce, au echipe separate pentru fiecare din ele
      • +1 (1 vot)    
        da si nu (Vineri, 27 martie 2015, 19:25)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui rocknum

        "programatorii excelenti" nu au nevoie de companii unde "domnisoara de la HR are raspunsurile scrise pe foaie". pot sa sa stranga 5 si sa-si faca propria firma. sau pot sa fie mai selectivi cand se duc la interviuri...

        desi nu neg existenta acestui gen de job, in realitate e vorba de firme fantoma, care au doar contracte cu statul si mor imediat ce se schimba guvernul.. de ce ai vrea sa lucrezi pt ei?..
    • +8 (12 voturi)    
      da si nu (Vineri, 27 martie 2015, 0:50)

      Adrian_1234 [utilizator] i-a raspuns lui war4peace

      Diploma e importanta. Problema e ca astia care angajeaza nu stiu nici ei ce vor, adica nu ii duce mintea sa stie ce vor sau sa evalueze corect candidatul.
      Ei vor doar pe unu care munceste ca un cal, stie de toate si ia doar 1000 de eur si ei iau restul pana la 3000 cu cat il inchiriaza la cine stie cine.
      Locurile astea de care vorbiti nu sunt locuri adevarate, sunt incercari penibile de a scoate un ban fara sa stii nimic dar fiind "jmecher"
  • +1 (7 voturi)    
    ha (Vineri, 27 martie 2015, 0:41)

    LB [anonim]

    Companiile mici din IT sa faca bine sa plateasca salarii decente si sa dezvolte softuri care sa faca fata pe piata internationala daca vor muncitori. Imi dau seama ca le-ar conveni dumnealor sa nu mai aiba concurenta de la multinationale si sa aiba toti softistii la mana, sa ii puna sa le dezvolte mizeriile de siteuri web sau cine stie ce magarii de proiecte gasesc ei. Nu stiu o firma romaneasca inafara de Bitdefender care sa aiba un proiect propriu.
    • 0 (0 voturi)    
      yate (Vineri, 27 martie 2015, 20:49)

      Diana Cionoiu [anonim] i-a raspuns lui LB

      Yate e cel mai mare proiect de open source din Romania. Avem vreo 500000 de lini de cod in open source.
      Produsul e dezvoltat in Romania in ultimi 10 ani. Daca nu stii tu nu inseamna ca nu exista.
  • +8 (10 voturi)    
    presiune (Vineri, 27 martie 2015, 0:42)

    claudiu [anonim]

    Daca numarul de IT-ishti in Romania ar fi insuficient atunci ar exista o presiune mai mare pe valoarea salarilor acordate si acestea ar creste intr-o piata normala.
    Or acest lucru nu se intampla.
    Incercati sa ceretzi sume peste 1500 de euro net pe la interviuri si veti constata ca nu mai sunteti in targetul de recrutare. Sau vi se va propune un PFA in cel mai bun caz. (ceea ce nu e o idee prea buna avand in vedere instabilitatea fiscal care urmeaza)
    Exista de asemeni foarte multe proiecte abandonate deoarece firmele de IT de la noi nu au gasit suficienti oameni dispusi sa lucreze pe bugetele impuse din afara.
    Asa ca mai usor cu criza de IT-ishti ca nu toti inghitim pe nemestecate ce se serveste in presa...
    • +1 (1 vot)    
      1500 euro.. (Vineri, 27 martie 2015, 19:36)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui claudiu

      Cred ca un salariu de 1-1500 de euro in Iasi sau Brasov ofera un standard de viata comparabil cu un 3000 de euro net in Franta. E adevarat ca sunt anumite bunuri pe care nu le putem cumpara decat din import, la preturi "occidentale".

      Problema ITului din Romania este lipsa de personal calificat in orasele mai mici si in administratia publica. Este o discrepanta uriasa intre salariile oferite de companiile mari si restul economiei, discrepanta care lasa o buna parte din companii fara nici o sansa de a atrage "ITisti"...
  • +1 (9 voturi)    
    De cati programatori ai nevoie ca sa ... (Vineri, 27 martie 2015, 1:15)

    Gogu [anonim]

    Deci e un deficit de 8000 de programatori.
    Sa zicem ca facultatile de profil scot cam 1000 pe an.
    In momentul asta am putea zice ca in 8 ani ne-am scos si apare echilibrul in piata. Dar piata mai si creste asa ca realist as zice ca in cam 20 de ani poate ajungem la un echilibru. Si-aici n-am luat in considerare ca 50-70% din aia care termina sunt bata, varza, tufa de venetia.

    Apropos, stii ce greu e sa gasesti un junior (iesit de pe bancile fac sau in an terminal) care sa gandeasca, sa poata sa faca conexiuni logice, sa stie macar o bruma de programare.
    Ca sa nu mai zicem de oameni cu ceva experienta.
    Colegul, mai sus sugera oameni fara facultate, dar cu experienta. Daca ar sti cati d-astia care-au facut un soft de gestiune pentru o consignatie, sau un gui pentru ceva ce nu-nteleg am vazut. Toti cred ca cel putin trei galaxii graviteaza in jurul lor, ca ei sunt firi libere, n-au putut sa rabde rigorile unei facultati si au invatat bucatica pe care lucreaza singuri.

    Deci...
    - Aia buni, pleaca de prin anul 2-3
    - Din aia care termina facultatea cam 20% sunt angajabili
    - Inca 30% pot fi (re)invatati bazele,
    - Restul sunt sub nivelul de call-center.
    - Oameni cu experienta gasesti doar furand de la concurenta
    - Sa gasesti un om bun fara facultate e ca si cum ai juca la loto, castigi la fel de rar.
    - Salariile sunt deja mult peste medie.

    Ce e de facut ?
    • +3 (13 voturi)    
      IT-ul in Romania (Vineri, 27 martie 2015, 6:05)

      Marcel Ionita [utilizator] i-a raspuns lui Gogu

      IT-un in Romania este supraestimat. Avem o parere foarte buna despre noi, desi, calitativ nu este deloc asa. Nu exista inovatie in IT-ul romanesc cu cateva mici, foarte mici exceptii. Nu exista valoare adaugata si nici competitivitate comparat cu industria IT din occident.

      In general se face foarte mult outsourcing si "creatie" la nivelul copy-paste.

      Singura companie care a fost capabila sa fie exceptia de la regula este Softwin si intr-o masura asemanatoare fostul GeCad, iar pe partea de hardware, Topex - achizitionata de Rohde & Schwarz.

      Automatica din Politehnica scoate doua extreme pe poarta de diplome: creierele de exceptie care ajung cu pasi foarte mari si repezi in centre de cercetare universitare sau departamente R&D ale colosilor din industria IT din occident si pleava care, dupa 5 ani de facultate, nu poate programa rezolvarea ecuatiei de gradul 2 intr-un limbaj general. Astia sunt aia care raman in tara si au cele mai mari pretentii.

      Pe langa cei cu diploma sunt si IT-istii fara diploma care se victimizeaza. Daca stii sa instalezi Windows-ul si ai cateva notiuni despre administrarea unui domeniu ActiveDirectory, nu inseamna ca esti programator.

      Consider ca si salariile sunt exagerate pentru calitatea care se produce in Romania.

      Analiza asta poate fi confirmata foarte usor prin evidente. Singurul produs software cu care Romania este competitiva pe piata internationala si care este exportat la ora actuala este Bitdefender. Apoi, nu exista, cu foarte mici exceptii (GeCad), achizitii ale marilor colosi IT din occident in Romania. Asta spune foarte mult despre cum de fapt nu exista inovatie in IT-ul romanesc.

      Cand vorbesc de inovatie, ma gandesc la estonienii care au facut Skype si l-au vandut pentru $2.6 bln, despre suedezul care a facut Minecraft si a luat si el vreo $2.5 bln, despre suedezii care au facut Spotify, afacere evaluata actualmente la $5.7 bln s.a.
      • +4 (6 voturi)    
        Ca bine zici... (Vineri, 27 martie 2015, 9:48)

        DaniAndi [utilizator] i-a raspuns lui Marcel Ionita

        Normal ca cei cu adevarat priceputi n-or sa ramana in Romania pe un salar de incepator de 4-500 EUR si maxim 1500-2000 pentru unul cu ceva (multi!) ani de experienta, cand cei cu adevarat talentati se pot duce in Occident pe minim 100k/an sau in SUA/Calif. , pe 250-300k/an, nu vorbesc de salar de incepator dar daca sunt foarte buni pot ajunge la acest nivel in cativa ani. Sa nu mai zic ca acolo daca au minte de antreprenor pot si incepe propriul biznis, cu sanse de reusita incomensurabil mai mari decat in RO, si daca reusesc, vor castiga multi-milioane, lucru aproape de neconceput in Romanika, cu foarte mici exceptii.
        • +4 (4 voturi)    
          Coada ursului din padure (Vineri, 27 martie 2015, 10:33)

          Gogu [anonim] i-a raspuns lui DaniAndi

          Asta cu $250-300k/an este coada ursului din padure. Nici macar Google, FB si astia mari nu dau asemenea salarii programatorilor.
          Ca sa ajungi la asa salarii trebuie sa fii deja middle management si acolo se urca mai greu pe baze proprii sau daca cunosti pe cineva.
        • +2 (4 voturi)    
          Baba cu colacii (Vineri, 27 martie 2015, 10:39)

          electron [utilizator] i-a raspuns lui DaniAndi

          Nu stiu pe ce lume traiesti, sau poate nu caut eu unde trebuie si imi poti tu trimite niste anunturi cu astfel de salarii.
          In Germania/Franta etc salariile de programatori cu experientq se invart undeva la 3000-3500 euro net (pe anunturi sau oferte acolo se vorbeste in brut, si sumele se invart pe la 60000 pe an). Vorbesc de programatori normali nu super genii , dar nici din aia care nu stiu sa aprinda calculatorul. In state la fel se vorbeste brut 100000 dolari pe ani in multe zone chiar mai putin, ramai net undeva pe la jumate daca nu ma insel.
          Zici de salarii muuult mai mari, cine are salar mai mare nu mai este simplu programator are ceva responsabilitati sa coordoneze ceva echipe/proiecte. Si aceia si in Romania au salar mai mare
          Aia care au salariile ce le spui tu in state poti fi sigur ca nici in Romania nu erau platiti numai cu 1500 euro net pe luna.
          Mitul ca programatorii romani pleaca in strainatate pe bani muult mai multi ii o poveste. Daca pui ce chirie vei plati si costul vietii in general nu mai este o afacere sa pleci.
        • +1 (1 vot)    
          nu exista salariile astea (Vineri, 27 martie 2015, 14:12)

          Marcel Ionita [utilizator] i-a raspuns lui DaniAndi

          In Germania, un salariu al unui programator este undeva intre 50k si 80k pe an. De la incepator pana la senior. scade impozitul de 45% si o sa vezi ca de fapt netul este undeva intre 2000 si 4000 de eur (junior - senior).

          In SUA, salariile sunt de pe la 70k pana pe la 130k (junior - senior). Peste asta se agauga sistemul de bonificatie care mai poate aduce inca 10% peste. Salariile care sunt peste sunt pentru oameni intr-adevar exceptionali in materie de skill-uri tehnice, inovatie

          Salariile pe care Google le plateste sunt intr-adevar mai mari, dar ei au crema cremei. Slariile de 150k-200k sunt pentru maxim cateva sute de ingineri software in toata America.

          Cifrele pe care le-ai dat tu sunt fabulatii.

          Unde mai pui ca viata este mult mai scumpa. Un apartament cu un dormitor decent in San Francisco este undeva la $1700-$2300 / luna. Asigurarile de sanatate sunt mult mai scumpe. Utilitatile sunt mult mai scupe.

          Din aceste motive zic ca salariile si pretentiile din Romania nu sunt justificate.
    • +3 (3 voturi)    
      IT-ul in Romania - part II (Vineri, 27 martie 2015, 6:08)

      Marcel Ionita [utilizator] i-a raspuns lui Gogu

      Asta ca sa vorbesc despre inovatie care a pornit de la firul ierbii in Europa si sa vedeti unde Romania nu exista pe aceasta harta, desi se spune ca suntem cei mai buni programatori din lume si ca a doua limba vorbita la Microsoft este Romana - nimic mai fals. Ca o paranteza, antreprenoriatul IT in Europa este mult sub cel din SUA.

      Apropos, rusii sunt mult inaintea romanilor in ceea ce priveste inovatia in software. Companii precum Kaspersky, Abby sau JetBrains sunt companii rusesti competitive si lideri in aria lor de competenta la nivel mondial.
      • 0 (0 voturi)    
        pai si nu ti se pare normal :) (Vineri, 27 martie 2015, 9:10)

        snowflake [utilizator] i-a raspuns lui Marcel Ionita

        Ca si structura programa scolara romaneasca a fost preluata de la rusi adica este o programa preponderent tehnica ceeea ce pe de o parte ajuta la formarea multor practicanti in it (nu sunt toti profesionisti) dar pe de alta parte Rusia are o populatie de 145 de milioane pe cand Romania doar 20 de milioane adica o pupulate de 7 ori mai mare.
        • 0 (0 voturi)    
          Nu-i chiar asa (Vineri, 27 martie 2015, 13:54)

          Marcel Ionita [utilizator] i-a raspuns lui snowflake

          Nu cred ca inovatia se raporteaza la populatie. India are o populatie de 1 mld si poate una dintre cele mai puternice forte IT, dar la inovatie sunt 0. Stie cineva numele unui produs software dezvoltat de indieni? Painea lor este outsource-ul. Nu fac altceva! Iar in ultima vreme, se cam si arunca la bani.
  • +6 (10 voturi)    
    E bine sa mai si gandesti... (Vineri, 27 martie 2015, 1:26)

    un angajator [anonim]

    Detin un IMM. Chem la interviu. Progranator web php,javascript, html, css. Nimic neclar. Pun post pe bestjobs - cu 5 aplicanti. Nu intreb de diploma ci doar ce stie fiecare sa faca. Vin 3 gigei la interviu. Vor minim 1000 euro, dar nu stiu sa ordoneze un vector. Cam astea-i piata si astea-s pretentiile. In valea silicoanelor se lucreaza la startupuri chiar si de la 6 dimineata, cate 12 ore, pe alte sume ce-i drept, dar si cu alt material cenusiu si cunostinte...adaptate pretentiilor. Concluzie: cum as putea sa cresc firma la 10 oameni, desi am proiecte, daca nu gasesc unul ok, si ce produse as putea face cu cei gasiti, daca nu stiu 3 dude de baza, dar au pretentii de salarii "ca afara"? Incercati sa porniti un IMM, apoi comentati legat de salariile MICI ?!? de 700- 1000. Apoi puneti aprox 60% impozit pe salariu dat la stat si vedeti ce va iese ca "patron".
    • +1 (5 voturi)    
      adevarata problema (Vineri, 27 martie 2015, 8:42)

      Sorin [anonim] i-a raspuns lui un angajator

      Problema ta e ca nu gasesti un proiect suficient de interesant incit sa-ti permita sa platesti un programator adevarat.
      Cai de afara arunca aici bucatile prost platite. Din pacate in IT nu prea exista job care sa poata fi facut de un om care nu are inteligenta peste medie. De aici problema ta. Oricit ar fi de "simplu" proiectul tot ai nevoie de oameni buni. problema e ca nu toate proiectele aduc la fel de multi bani, iar piata "romaneasca" nu genereaza proiecte de anvergura- cam tot ce e interesant vine de afara(deci profitul adevarat ramine acolo).
      Daca salariile ar fi prea mari , firmele nu le-ar plati.
    • -1 (7 voturi)    
      Se vede nivelul IMM-urilor de la o posta (Vineri, 27 martie 2015, 10:51)

      Mihai [anonim] i-a raspuns lui un angajator

      Angajezi web developers si ii intrebi de ordonarea unui vector. Cred ca esti cam putin pe dinafara si ti-ai facut si tu firma de software ca sa nu fii mai prejos. Ai terminat macar o facultate?

      In web nu ai vectori. Ai arrays. Si nu ii ordonezi. Se numeste sortare. Daca ai mai citi despre domeniul in care lucrezi ai putea folosi termenii si ideile corecte. In schimb te plangi ca nu vin idioti sa munceasca gratis pentru tine.

      Apropo, nu e 60% impozit pe salariu. Alea sunt taxe pe care le platesti tu ca firma si taxele pe salariul brut al angajatului. Numai un roman se plange ca il fura statul. Tu ca antreprenor mare ce esti ar fi trebuit sa te prinzi din start ca un angajat implica costuri maricele si doar un procentaj din costurile alea ajung la el.

      Invata diferenta dintre brut si net si ce inseamna investitie in angajati. Salariatii nu sunt un cost de functionare. Sunt motorul care iti tin SRL-ul tau de apartament in viata. Investesti in ei, cresti. Nu investesti, te plangi ca nu poti termina proiecte ca sa faci bani.

      Milogeala, sportul national al Romaniei.
      • +3 (3 voturi)    
        nivelul tau ca programator ? (Vineri, 27 martie 2015, 13:40)

        Vasile [anonim] i-a raspuns lui Mihai

        vector :
        http://www.php1984.com/wp-content/uploads/2012/10/php_lectia3_vectori_in_php_v01_www_php1984_com.pdf

        sortare/ordonare :
        http://www.marplo.net/php-mysql/ordonare-array-multi-dimensional.html

        Taxe pe salarizare : doar in Romania se negociaza salariul net. In Germania de exemplu la un salariu de 65000 eur/an brut se platesc taxe si contributii 19000. La noi pentru acelasi salariu brut se plateste aproape 30000 taxe si contributii ( da, depinde de firma, insa in general IMM-urile nu indeplinesc conditiile pentru inscrierea la 0% impozit pe venit in loc de 16% pentru toti angajatii ).
        • -3 (3 voturi)    
          Ti se vede gandirea comunista (Vineri, 27 martie 2015, 16:14)

          Mihai [anonim] i-a raspuns lui Vasile

          In caz ca nu stiai, programarea se face in Engleza, nu in Romana. Doar pentru ca niste idioti romani au tradus "array" in "vector" si "sortare" in "ordonare" nu inseamna ca asa si este.

          Tu mai mult decat ce ai citit prin vreun manual nu stii. Ai memorat cuvintele alea si gata. Nu te-a dus mintea sa te uiti macar pe site-ul oficial al limbajului de programare pe care il folosesti:
          http://php.net

          Ia cauta tu acolo vectori si ordonare sa vezi ce gasesti.

          Iar legat de taxe, te plangi ca o baba. Da, sunt taxele mari. Dar asta e, traiesti in Romania nu in Germania. Iti convine sa dai salarii mici. Dar cand taxele sunt putin mai mari incepi sa te jelesti.
          • +2 (2 voturi)    
            programare in engleza (Vineri, 27 martie 2015, 19:54)

            Neprogramator [anonim] i-a raspuns lui Mihai

            Poate ma bag unde nu imi fierbe oala si o sa fiu si eu numit "baba" de catre genialul web developer Mihai, dar credeam ca programarea se face in php/C#/python etc., nu in engleza sau romana...
      • +2 (2 voturi)    
        programarea in engleza (2) (Vineri, 27 martie 2015, 22:09)

        Costel G [anonim] i-a raspuns lui Mihai

        Comentez si eu sustinand-ul pe "neprogramator".
        Domnule genial programator Mihai, esti pe langa ideea comentariului respectiv pe care-l critici. Urmeaza sa ne spui ca un programator web este de fapt un "web developer"? Prietene, ai inteles ce zicea omul ala? Zicea ca sunt bata aia care vin la interviu si ca nu stiu sa sorteze/ordoneze/aranjeze un vector/array/stiva...zi-i cum vrei, dar cer cate 1000 euro. Omu' zicea ca le-ar da cat vor, doar sa fie capabili sa produca de atat...nu dor sa ceara...mai ales ca si trebuie sa dea ditamai taxele. Mai benocleaza ochii odata, poate intelegi ceva in romana (nu doar engleza) si nu mai arunca cu mizerie cand problemele semnalate saunt cat se poate de reale.
  • +10 (10 voturi)    
    industria IT si invatamantul de profil (Vineri, 27 martie 2015, 2:17)

    cornel [anonim]

    Eu vreau sa atrag atentia asupra altui fenomen: facultatiile de profil raman fara profesori. Stiu 3 cazuri de lectori si asistenti tineri pana in 30, 35 de ani care s-au lasat ca nu au rezistat pe 16, 17 milioane in invatamant si au mers in industrie. Un student de anul 4 ia triplu la firma. Problema e ca nici nu ai cu ce sa-i inlocuiesti, absolvenitii buni care termina evident merg la universitatile de afara sau se angajeaza la firme.
  • +8 (8 voturi)    
    IT pt toate lumea (Vineri, 27 martie 2015, 4:09)

    Sorin14us [utilizator]

    Pt antreprenorii locali un model de urmat de afara este sa deschida portile Studentilor la programe de Internship(practica) si platite pe sume competente. Lucrez la o asa numita multinationala in US de 70k de angajati, unde pe aceste pozitii se castiga minim 20$/ora. Prin programele acestea se formeaza si studentul dar si compania isi face o parte din business cu mana de lucru ceva mai ieftina. Programele sunt de 6 luni, timp de ajuns pt ambele parti.
    Dezavantajul cel mai mare intr-o astfel de companie e ca bagajul de cunostinte se reduce foarte mult din cauza ca te ocupi de o felie foarte mica din business. Ganditiva ca departamentul IT are 3000 de oameni, deci fiecare are partea lui foarte mica. Cu cat compania e mai mica, normal ca iti va cere si pe masa si pe tasu sa faci pt ca tu joci pe toate pozitiile. Da, recunosc ca sunt in procentul ala de 60% care a iesit din facultatea din Romania fara a sti nimic sa fac. Dar dupa 4 ani de experienta in campul muncii ma pot bate cu oricare din aia 20% care termina cu bursa facultatea. Conteaza foarte mult de cat de determinat esti si de oportunitatile care ti se ofera. Deci daca acestor tineri li s-ar oferi oportunitatea sa practice ceea ce nu invata in scoala am avea un procentaj de 80-90% din cei care promoveaza sa stie ce fac si ce vor de la un full time job.
    De ce sa ii dai lui Microsoft 400€ sa angajeze in Romania cand el oricum economiseste 30-40k pe un salariu de programator in state si oricum o sa vina aici ca piata muncii e atractiva. Dai unei companii mici sa angajeze studenti, care sunt oricum stau in facultate pe bani statului.
    Ce ziceti?
    • +1 (1 vot)    
      Practica in Ro (Luni, 30 martie 2015, 10:39)

      Coddy [utilizator] i-a raspuns lui Sorin14us

      Asa este. Din fericire, mai nou, si facultatile din Romania cer in mod obligatoriu ca studentii sa efectueze stagii de practica/internship. Partea mai putin buna e ca la unele durata de practica este de minim 90-120 de ore, ori in 3-6 saptamani nu poti face mare branza ca intern.
      In general, in functie de firma, internshipul poate fi platit, cu o durata minima de 3 luni part-time.
      Chiar si asa, unii studenti sincer nu stiu de ce fac facultatea, din moment ce prefera sa aduca adeverinte de practica de pe la firmulite de-ale rudelor/prietenilor sau de pe la scoli, unde mai mult au facut cafele decat au programat...
  • +4 (4 voturi)    
    /// (Vineri, 27 martie 2015, 8:28)

    Bogan D [anonim]

    Sunt total de acord ca statul greseste cand ofera subventii la corporatii in loc sa ajute mai mult companiile mici si mijlocii. Lucrez intr-o corporatie car are wordwide 100k angajati cu 200 in Romania. Intern, noi ne laudam cu faptul ca avem subventii si incercam sa convingem ca suntem ieftini si buni dar de fapt semnalele de la "centru" sunt ca oricum suntem ieftini si cu si fara subventii dar ca de fapt conteaza calitatea muncii si a oamenilor mai mult decat banii.

    Sa nu intelegeti gresit, corporatia nu arunca cu banii ci plateste la limita cat sa-si tina oamenii ar oricum are mai multe avantaje cu care tine oamenii cum ar fi brand-ul.

    E necesar sa statul sa redirectioneze banii catre IMM-uri ca sa poata sa traiasca si sa-si faca proiectele fara sa le plece oamenii. De aceea sunte pe la coada in materie de antreprenoriat in Romania, pentru ca e greu sa te mentii in concurenta neloiala cu corporatiile.

    Legat de calitatea si skill-urile absolventilor, intr-adevar, calitatea e relativa slaba la oamenii care ies de pe bancile scolii IT in afara de 10-20% care sunt buni dar care fie pleaca repede din tara fie raman aici din motive familiale dar fac un trade-off intre ce lucreaza (care nu e cutting edge) si faptul ca sunt aproape de familie.

    E foarte importanta atitudinea pentru cineva care nu a terminat facultatea dar care stie IT. E o neincredere clara pe care o va afisa angajatorul si e greu la inceput insa dupa ce ai reusit sa arati ca stii nu mai este asa greu sa mergi mai departe. Insa v-a fi greu de fiecare data cand schimbi job-ul pentru ca asa e firea umana, vrea dovezi in loca sa mearga pe incredere.
  • +3 (3 voturi)    
    Parerea mea (Vineri, 27 martie 2015, 9:38)

    Tejveer [utilizator]

    La finantarea de la stat, sunt de acord cu cel intervievat; se creeaza concurenta neloiala intre firme mari si mici.
    Legat de calitatea angajatilor, am cam aceeasi parere despre ce s-a zis mai sus; majoritatea ies din facultate bocna. Este si vina facultatilor pt ca nu s-au adaptat conditiilor noi din IT, dar asta e alt subiect. Dar este si vina firmelor care angajeaza pt ca ei nu valorifica angajatul ca persoana, ci ca un sclav caruia ii zici sa faca si el face. Un interviu trebuie sa contina intrebari simple de genu "ce metode stii sa ordonezi un vector", cum zicea cineva mai sus si intrebari specifice pt postul respectiv. Dupa ce ai stabilit cam ce stie strict legat de programare, intrebarile trebuie sa treaca la nivelul candidatului ca persoana. Cat de repede poate invata ceva, cat de adaptabil este la schimbari, cum gandeste o solutie la o problema, etc. Astea sunt mai importante decat "ai lucrat cu X ? dar cu Y ? dar cu Z ?". Oricand, un candidat care invata repede si e receptiv la schimbari (inclusiv de mentalitate) e mai bun ca unu care a invatat un singur lucru timp de 5 ani, dar ii ia un an intreg sa invete ceva nou. Toata lumea stie ca singurul lucru constant in programare e ca orice se poate schimba. Din pacate, aproape 90% din firme nu au ajuns la intelegerea asta si se poate vedea foarte simplu in interviuri.
  • 0 (0 voturi)    
    India? China? (Vineri, 27 martie 2015, 9:43)

    DaniAndi [utilizator]

    Daca la noi este deficit de IT-isti, aia sigur au surplus, si sunt ieftini de adus, probabil sunt si mai priceputi decat romanii si mult-mult mai "disponibili" decat vest-europenii...
    • 0 (0 voturi)    
      Chinezi si indieni (Luni, 30 martie 2015, 11:26)

      Coddy [utilizator] i-a raspuns lui DaniAndi

      Ai fi surprins cat de praf sunt unii chinezi si indieni la programare. Ca testeri sunt relativ acceptabili, sa zicem. Problema e ca sunt dintre ei care nici nu vorbesc engleza prea bine, plus ca mai ales indienii foloses jargon de mIRC.
  • 0 (0 voturi)    
    Porcarie de stire (Vineri, 27 martie 2015, 10:03)

    cineva [anonim]

    Sunt stiri pentru a dezinforma sau cu un anumit scop. Scopul ar fi ca "toti" sa faca informatica si sa
    fie inflatie de programatori si sa scada salariile si asta e in avantajul patronilor de astfel de firme.
    Dezinformarea ar fi ca in firmele straine de profil
    se cauta oameni care stiu foarte bine limbi straine
    mai degraba decat programare. Sunt unii foarte buni programatori dar nu au darul de a fi buni oratori in limba engleza/germana/franceza si acestia sunt respinsi. Acele multinationale (IBM / DELL / SIEMENS) sunt mai mult "call centre".
    Aici conteaza 90% limbile straine si 10% cunostintele de programare.
    Realitatea e din ce mai "naspa".
    Se gaseaste din ce in ce mai greu de lucru.
    Toti cer sa fi expert in 15-20 tehnologii si sa lucrezi
    aproape moka pt ei pe salarii minime.
    Pe sit-urile de anunturi sunt companii mari ca SIEMENS care publica aceleasi anunturi si de un 1 de zile !! Daca chiar au nevoie de oameni si nu gasesc de ce nu scolarizeaza ?
    Daca schimbi locul de munca practic o iei aproape de la zero. Nimeni nu iti va da salariul pe care l-ai avut anterior desi tu poate ai 15 ani experienta.
    O mare problema in general ca in Romania o firma plateste mult pentru un angajat.
    In domeniul IT e mult stress si domeniul e foarte dinamic, tehnologiile se schimba des.
  • +2 (2 voturi)    
    Mda (Vineri, 27 martie 2015, 10:46)

    electron [utilizator]

    Este deficit de programatori, dar nu vad nici un pas ca acest deficit sa fie scazut.
    500000 in prezent. Wow. Si in ritmul actual el va creste, pentru ca unu cererea creste (zice-mi un ceva, orice care fie in procesul de fabricare, fie chiar acel ceva nu are de a face cu o aplicatie facuta de programator(i)). Plus este problema a doua tinerii nu prea sunt atrasi de programare. La noi inca se duc tinerii la politehnica/informatica, pentru ca daca te angajezi ca programator poti avea venituri bune cu mult peste medie, si si asa tot avem un mare deficit.
    Adevarul este ca in societate in general a fi programator nu este "sexy"/spectaculos, in viziunea oamenilor ne tehnici a fi programator inseamna a sta la calculator a butona un pic si gata ai un site cu 3 pagini. Pe cand daca zici ca esti medic sau avocat dintr-o data esti altfel privit. Nu conteaza ca medicul respectiv in afara de a da doua trei retete si doua trei trimiteri nu face altceva, sau avocat fac niste contracte din cand in cand, imaginea e diferita.
    Plus ca programarea este grea(multi nu o sa fie de acord aici) nu ii pentru oricine, trebuie sa ai o anumita gandire logica.
  • +1 (1 vot)    
    Experienta mea (Vineri, 27 martie 2015, 11:54)

    IT st [anonim]

    Am peste 10 ani experienta in design/dezvoltare/consultanta pe tehnologii Oracle, iar in ultimii 6 ani am ales PFA-ul ca forma de colaborare. Tarifele in piata pentru un senior sunt urmatoarele: (brut)
    150 - 200 eur / zi in Romania
    350 - 500 eur / zi in EU.
    Din acesti bani platesti taxe: putin in RO, cam 30% - 35% in afara. Adevarul este ca Romania este una din tarile cu cel mai bun raport dintre venituri si costul viatii pentru programatori/IT-sti. Intr-adevar, cerintele sunt foarte mari, insa am observat o mare discrepanta intre ce se cere la interviu, si ce faci cu adevarat in firma, insa chiar si la aceste tarife este foarte greu sa gasesti oameni, aceasta este realitatea pe care o cunosc eu.
  • +3 (3 voturi)    
    Deficit ? ( partea I ) (Vineri, 27 martie 2015, 12:43)

    Alexandru [anonim]

    Eu am 15 ani experienta ca programator, in special in C/C++, si am cautat 4 luni inainte sa imi gasesc ( in 2013 ) un loc de munca.

    Directorul unei firme cu 40 de angajati m-a chemat doar ca sa imi spuna "nu avem nevoie de angajati noi, dar eu nu am intalnit pana acum un programator cu atata experienta si doream sa cunosc unul".

    La o multinationala binecunoscuta cu birouri in Israel si Romania, dupa teste stil Google si interviuri cu manageri, toate trecute fara probleme, o domnisoara de la departamentul HR mi-a spus "media de varsta a restului echipei este de 25 de ani, nu cred ca va potriviti la 40".

    La o alta companie cu renume international am fost chemat pentru postul de programator senior in C si, dupa test, am fost refuzat pe motivul ca... nu am experienta recenta in Java.

    La un mare exportator roman de software antivirus mi s-a spus de la tehnic ca am fost singurul care a terminat testul cu punctajul maxim iar raspunsul final a fost "sunteti de nivel expert iar noi cautam un programator de nivel mediu".

    La un producator de jocuri am primit un test de 48h pe care l-am terminat in 24 cu o aplicatie completa, criticata pe motivul ca... am folosit functiile bibliotecii care imi fusese trimisa cu specificatia ca trebuie folosita :)

    Dupa alte teste trecute "foarte bine" si asigurari "avand in vedere ca aveti si multa experienta in dezvoltarea de platforme de trading, sunteti ca si angajat, sunteti exact ce avem nevoie" la o banca care si-a deschis recent punct de lucru pentru dezvoltare software in Romania, singurul raspuns pe care l-am mai primit de la HR ( de doua ori, cand am sunat sa intreb, pentru ca mi s-a parut de prost gust sa insist mai mult de atat ) a fost "nu putem sa il contactam pe domnul care v-a intervievat, dar stati linistit ca va va suna sigur".
  • +3 (3 voturi)    
    Deficit ? ( partea a II-a ) (Vineri, 27 martie 2015, 12:44)

    Alexandru [anonim]

    O alta mare companie de pe fosta platforma Pipera ( care la ora actuala angajeaza masiv in Romania ), testul la care am fost pus sa aleg intre C si C++ ( am ales C++ pentru ca mi s-a spus ca dezvoltarea se facea in special in C++ ) mi-a trimis raspuns ca "noi doream un programator in C, dar va tinem in baza de date pentru mai tarziu".

    Nu am avut pretentii salariale exagerate. Mult timp dupa ce am dat un interviu la care nu primisem nici un feedback am aflat ca nu mai fusesem contactat pe motivul ca "cineva cu atata experienta sigur ar fi vrut un salariu de 4-5000 euro".

    Salariul meu actual este de 7500 RON. Pentru un programator absolvent de Automatica, cu 15 ani experienta, premii la concursuri internationale de programare si doua certificari ( nu au contat nicaieri ).
    • +1 (1 vot)    
      Clarificare (Vineri, 27 martie 2015, 16:48)

      MZ [anonim] i-a raspuns lui Alexandru

      Salut Alex,

      Sper sa nu te superi dar poate ajuta daca in timpul discutiilor aduceai vorba despre asteptarile tale salariale. Nu cred ca cei din partea angajatorului au procedat corect/profesionist dar inteleg un pic teama nejustificata pe care au avut-o...
  • 0 (0 voturi)    
    Ajutor de stat (Vineri, 27 martie 2015, 13:34)

    fluturel [utilizator]

    Nu am inteles de ce cele 7 companii sa primeasca AJUTOR DE STAT pentru a crea locuri de munca?
    DE CE ? Pai companiile ce fac? Pai sa se dezvolte singure prin munca lor daca sunt in stare pentru ca daca sunt valoroase fac profit.Cu cat profitul este mai mare se pot dezvolta si pot crea o adevarata concurenta pe piata.O concurenta adevarata duce la crearea de locuri de munca,la specialisti foarte buni.
    Statul sa dea banii la agricultori nu la firmele de IT.
    Firmele de IT sa-si puna capul la munca si sa traiasca pe propriile picioare,sa fie competitive, sa creeze plusvaloare,sa pregateasca specialisti nu sa ia pomana.
    Daca sunt companii de brend pai sa fie asa.Sa traiasca pe picioarele lor, din munca lor nu din bani de la STAT.
    • 0 (0 voturi)    
      IBM si Microsoft (Vineri, 27 martie 2015, 21:07)

      ginel [anonim] i-a raspuns lui fluturel

      Exact ei aveau nevoie de subventii.


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică