​Unul dintre cele mai fascinante proiecte ale Google este cel al masinii capabile sa se conduca singura, avantajele ei fiind numeroase: viteza de reactie mai mare, eliminarea erorilor umane si economia de timp, spune Dan Bulucea, seful Google Romania. In articol puteti citi despre evolutia si utilitatea ceasurilor inteligente, despre activitatile Google in Romania si despre sutele de romani care lucreaza pe plan mondial la gigantul american.

Dan BuluceaFoto: Hotnews

Google in Romania si romanii in Google

Google a deschis in 2010 biroul local de business si acum are 15 angajati la reprezentanta din Romania. Altii sunt la sediul central din Irlanda, dar lucreaza pentru activitatile din Romania, fiindca tot ce se face in Romania este coordonat de la Dublin. Biroul din Romania este de consultanta, gandit sa vina cu sfaturi pentru clientii care vor sa se promoveze online cu ajutorul serviciilor Google.

Google are peste 50.000 de angajati in lume, dintre care cateva sute sunt romani (La Mountain View, la Zurich, la Dublin) "Ce-i caracterizeaza este ca vor sa faca ceva pentru tara si multe dintre produsele pe care le-am lansat in tara au fost fiindca a existat un roman in echipa aceea de produs care a ridicat tara in lista de prioritati", spune Dan Bulucea.

Ca romani, ne-am dori ca tot mai multe companii mari sa aiba centre de dezvoltare cu sute de angajati in Romania. Ar putea si Google sa faca asta, ar avea de ce? "Never say never", spune Dan Bulucea, care adauga insa ca nu ar fi eficient pentru Google sa aiba in fiecare tara un centru de dezvoltare. "Cred ca suntem pe drumul cel bun ca imagine a tarii, cred ca valoarea scolii romanesti de IT este extrem de sanatoasa si in continua crestere. N-as spune ca nu exista potential, doar ca nu sunt planuri de deschidere a unui centru in Romania. Mai degraba exista un curent de centralizare, iar Google isi tine, in mare masura, inginerii in Mountain View".

Romanii sunt prezenti, uneori chiar in functii importante, la toate proiectele anuntate de Google. Unii lucreaza la proiectul masinii autonome si la proiectul Loon cu baloanele care dau internet si la serviciile de trafic, si la cele de navigare, dar si la dezvoltarea sistemului Android.

Masina autonoma - O multime de avantaje ce trebuie constientizate

Probabil cel mai captivant proiect Google tine de masina capabila sa se conduca singura, iar in cinci ani aceste masini de test au parcurs peste 1,8 milioane km. Exista multi sceptici care nu cred in viabilitatea masini "robotice", insa seful Google Romania spune ca aceste masini aduc multe lucruri bune.

"Masina autonoma porneste de la un deziderat nobil legat de siguranta, mai ales ca peste 90% dintre accidente au loc din cauza erorilor umane".

In plus, masinile capabile sa se conduca singure au o serie de avantaje. "Masina are viteza de reactie mult mai mare, laserele pot vedea mult mai bine decat ochii nostri. In principiu, masinile pot fi programate sa respecte regulile de circulatie, nu obosesc, toata experienta castigata la o masina poate fi transferata automat la o alta masina. Sunt niste argumente certe".

Insa poate masina se interpreteze rapid situatii complicate de trafic ce nu pot fi pre-setate? Dan Bulucea spune ca e vorba de o tehnologie care abia se naste si trebuie sa avem rabdare sa se dezvolte.

Cand crede seful Google ca masinile fara sofer vor fi pregatite sa ajunga in numar mare pe sosele? Mai repede decat s-ar astepta lumea "Sunt aici mai multe aspecte. Stiti ca avioanele pot decola zbura si ateriza complet coordonate de pilotul automat si la fel si unele trenuri pot rula automat. E si rezistenta noastra umana la acest lucru, A doua componenta tine de bucuria de a conduce, fiindca, in multe cazuri, decizia de a cumpara o masina este una emotionala", spune Bulucea care subliniaza ca trebuie facuta o distinctie intre cei care conduc pentru ca le place si cei care vor sa ajunga din punctul A in punctul B cu o masina autonoma care-i da omului timp sa faca orice altceva in timpul calatoriei.

Masinile autonome au in fata multe obstacole, o mare problema fiind legata de responsabilitatea in caz de accident. E de vina soferul care practic nu conducea, e de vina producatorul masinii sau al soft-ului? Dan Bulucea spune ca orice problema poate fi rezolvata daca publicul va considera ca astfel de masini sunt utiile "De-a lungul istoriei, orice noua tehnologie a creat intrebari carora li s-au gasit pana la urma raspunsuri. Daca acceptam ca e o idee buna cu impact pozitiv la nivel de costuri si de siguranta, toate celelalte devin probleme demne de a fi rezolvate si cu siguranta o sa le rezolvam".

Google are ambitii mari cu masina autonoma si o va scoate pe piata doar cand se va putea conduce 100% singura, nu in salturi mici.

"Exact asa abordam problemele, nu cu jumatate de masura. Ne place sa gandim un avans de zece ori mai mare, nu de 10%. Daca o facem, o facem radical". Seful Google Romania nu a dat un interval de timp in care aceste masini vor ajunge in showroom-uri, insa in SUA sunt testate 23 de masini pe drumurile publice, iar compania a dat si detalii despre accidentele usoare in care au fost implicate masinile.

Romania si industria mobila

Dan Bulucea spune ca, daca e vorba de internetul mobil, Romania sta la fel de bine ca alte tari din Europa Centrala. El spune ca relevanta este rata de utilizare a smartphone-urilor raportat la numarul total de "internauti", iar aici stam extrem de bine. Un alt punct pozitiv tine de viteza conexiunilor, iar la capitolul costurilor conexiunilor de date avem costuri mai mici decat media regiuni. "Un aspect important tine de comportamentul utilizatorlor, iar aici nu pot decat sa ma bucur ca romanii sunt atat de deschisi, atat de dornici sa adopte si sa testeze", spune seful Google Romania care adauga ca romanii sunt innebuniti sa testeze diverse gadget-uri, dar si diverse servicii Google. Un exemplu este ca romanii cumpara foarte mult de pe mobil blete de avion si alte lucruri legate de calatorii, ponderea fiind mult mai mare fata de tarile din jur.

"Purtabilele" - Mini computerele intesate de senzori

In ultimul an s-a diversificat numarul de computere "la purtator", asa-numitele "wearables" (ceasuri inteligente si bratari de fitness). Au aparut numeroase modele, de la unele de sub 200 de lei, la unele de peste 2.000 de lei, insa impresia generala este ca dispozitivele trebuie sa se imbunatateasca si acest lucru se va intampla in maxim 2-3 ani.

Insa Google are un rol important in dezvoltarea "purtabilelor" fiindca a lansat sistemul de operare Android Wear si multe dintre ceasurile inteligente lansate ruleaza Android.

Seful Google Romania spune ca e pasionat de segmentul wearables si are mare incredere in aceste dispozitive, insa precizeaza ca aplicatiile instalate pe ele vor face diferenta "Zilnic ii spunem smartphone-ului de sute de ori , ma duc acasa si ii spun casei mele, cu cheia , ma duc la masina si la fel ii spun Ne identificam de cateva sute de ori in fiecare zi, iar un wearables poate rezolva asta foarte usor".

Un al doilea punct unde diversele bratari, ceasuri si ochelari pot fi utile tine de masurarea indicatorilor de exercitii fizice (pasi, distanta, puls) Aceste terminale vor ajunge sa masoare cu adevarat niste indicatori critici, vitali si sa-i poata comunica si sa poata sa spuna evolutia sanatatii tale. Ba mai mult, ar trebui sa transmita medicului ca ar trebui sa te sune si sa te cheme la un control, spune Dan Bulucea.

Un al treilea lucru prin care smartwatch-urile au inceput bine tine de notificari. Poti vedea anumite mesaje primite fara sa mai fie nevoie sa scoti smartphone-ul din buzunar. Multi spun ca nu ai nevoie de ceas, daca tot citesti pe smartphone diverse lucruri, insa Dan Bulucea spune ca ne-am obisnuit gresit. "Ce incercam sa facem, sa aparam viitorul de trecut sau sa aparam trecutul de viitor?. Daca suntem deschisi fata de viitor, dispar anumite obisnuinte pe care le avem si care vin din limitarile tehnologiei anterioare, dar care nu mai exista in noua tehnologie". Asteptarile noastre au crescut mult si evolueaza si pentru ca tehnologia evolueaza, iar oamenii au mereu o anumita rezistenta la nou, crede seful Google.