​Matt Brittin, cel care de cateva luni conduce operatiunile Google in Europa, Orientul Mijlociu si Africa nu este un personaj obisnuit fiindca are un trecut inedit pentru un om ajuns intr-o pozitie atat de importanta. A participat la Jocurile Olimpice in echipa Marii Britanii la canotaj si are amintiri legate si de romani foarte rapizi care l-au invins la campionate mondiale, in anii 80'. Intr-un interviu pentru HotNews.ro, Brittin a vorbit la Bruxelles despre un trecut inedit, despre operatiunile Google in Europa si despre cele trei milioane de europeni care castiga bani de pe urma continutului pe care il produc pe YouTube.

Matt Brittin, presedinte Google EuropaFoto: Hotnews

Google a decis la inceput de 2015 sa faca o reorganizare a operatiunilor europene, unind doua divizii si adaugand si zona Orientul Mijlociu si Africa. In fruntea noii structuri create a fost pus un britanic de 47 de ani: Matt Brittin, a carui functie oficiala este "President of EMEA Business and Operations".

Google are 9.000 de angajati in tarile UE si numarul total pentru zona EMEA este de 11.000. In Dublin sunt 4 - 5.000, iar restul sunt raspandiiti in aproape toate tarile, in functie de marimea econmiei digitale din fiecare tara, explica Brittin. Dupa Irlanda, cei mai multi angajati sunt in Marea Britanie, Franta si Germania. In Romania sunt peste 15 angajati. Pe plan mondial Google are peste 50.000 de angajati, iar numarul a crescut rapid fiindca in 2009 erau sub 20.000.

Brittin a fost in echipa de canotaj a Regatului Unit la Jocurile Olimpice de Vara din Seul (1988), perioada in care atat Romania, cat si Marea Britanie, erau in topul celor mai bune tari la acest sport. Brittin are si o amintire legata de Romania "In 1985 la Campionatele Mondiale de Juniori noi am luat medalia de argint, iar pe primul loc a fost Romania. Asadar respect Romania fiindca a fost mai rapida decat noi".

Ce lucruri invatate din durul sport al canotajului si din participarea la Jocurile Olimpice ii sunt utile acum, ca sef al Google Europa? "Am invatat multe despre concentrare, despre fixarea unui obiectiv si munca asiduua necesara pentru a-l atinge. Esentiala a fost insa colaborarea, fiindca la canotaj, daca nu lucrezi sincronizat cu coechipierii, intreaga echipa va inainta mai incet. Poti sa fii superstar, insa daca mergi pe cont propriu vei esua".

Matt Brittin a participat la Parlamentul European la un eveniment despre creatorii de continut pe YouTube, adevarate fenomene prin numarul urias de vizualizari pe care il obtin oameni obisnuiti care se filmeaza in propriile case si atrag audiente uriase, chiar si de cateva milioane de vizualizari/clip. Evenimentul, despre care veti putea citi saptamana viitoare pe StartupCafe un amplu material, a fost initiat de europarlamentarul Victor Negrescu care a invitat creatori de continut (asa-numitii YouTuberi)- din sapte tari europene (inclusiv Romania).

Europa este importanta pe YouTube, explica seful Google care vrea sa demonteze cliseul care spune ca totul se intampla in America la capitolul continut creat pe internet. Trei milioane de europeni castiga bani din continutul postat pe YouTube si un sfert din continutul vizualizat pe YouTube in lume este produs in Europa. "Creatorii de continut vin de peste tot. Avem de la Filarmonica din Berlin, cu 37 milioane de vizualizari, pana la copii care se filmeaza in dormitoare si avem exemplul tanarulu suedez PewDiePie, cu 39 milioane de susbcriberi. Asadar sunt oameni uimitor de diferiti care fac lucruri fantastic de diverse".

Google testeaza in SUA masinile fara soferi, in 5 ani acestea parcurgand peste 1,5 milioane km. Le va testa si in Europa, continent unde masini autonome sunt incercate de diverse companii in Suedia, Marea Britanie, Germania si Olanda? Brittin spune ca nu se stie inca, adaugand ca la salonul auto de la Frankfurt Google a spus clar ca nu vrea sa devina un producator auto.

Pe plan european Google insista mult pe faptul ca orice business ar trebui sa intre si pe internet, pentru a creste

'Suntem si o companie europeana, majoritatea angajatilor din Europa sunt cetateni europeni si mereu gasim talente aici. Se pot gasi fonduri pentru a creste afacerea, nu e asa de usor ca in Silicon Valley, dar exista acces la finantare si startup-urile europene merg tot mai bine", spune presedintele Google Europe. Acum, orice business poate fi unul pe internet din moment ce oamenii au smartphone-uri si motorul de crestere al Europei este format din micile companii care pot ajunge sa aiba clienti oriunde in lume, mai spune oficialul Google.

"Mereu am sustinut inovatia si vreau sa incurajez antreprenorii europeni sa-si indrepte atentia spre internet fiindca, ndiferent daca vinzi pantofi sau faci prajituri, pe internet iti poti creste afacerea mai rapid si poti sa ajungi sa faci si angajari', spune seful Google care ofera doua exemple de oameni care au devenit star-uri pe TouTube. Primul exemplu este cel al unui francez care face bani datorita audientei canalului, chiar daca numai 2% din public este din Franta, Al doilea exemplu este din Romania, fiind vorba de Geanina, cu al sau canal JamilaCuisine la care o parte consistenta dintre vizualizari vin din afara Romaniei. Cele mai populare retete au trecut de un milion de vizualizari.

Pornind de la aceste exemple, spune Brittin, oricine poate incepe o afacere si mai ales o poate dezvolta mai usor decat acum doua-trei decenii, fiindca barierele au cazut. "In tinerete, daca o companie voia sa fie prezenta in mai mute tari, trebuia sa fie mare, fiindca numai asa putea accesa lanturi internationale de distributie, si putea avea acces la servicii de marketing si la oameni talentati. In prezent exista traducere instantanee pe Google, poti accesa servicii de marketing onlline oriunde si poti avea acces la oameni talentati care sa te ajute de oriunde din lume. Ei pot fi in India, furnizandu-ti servicii in Romania, sau invers. Lucrurile se egalizeaza in favoarea celor mici".