Articol webPR

​VIDEO INTERVIU Varujan Pambuccian si Valentin Negoita discuta despre decalajul intre cerere si oferta de cadre cu competente digitale in sectorul IT

de Narcis Anton     Smile Media
Miercuri, 2 decembrie 2015, 17:07 Economie | IT

Varujan Pambuccian si Valentin Negoita
Foto: Hotnews
Varujan Pambuccian si Valentin Negoita au discutat despre decalajul dintre cerere si oferta de cadre cu competente digitale in sectorul IT&C, cat si despre, sistemul de invatamant romanesc, a treia Revolutie Industriala si clasa oamenilor inutili. Varujan Pambuccian: "Daca nu gandesti de acum felul in care o sa arate viitorul, s-ar putea sa vina viitorul ala peste tine si sa te miri ca arata asa".

Decalajul dintre cerere si oferta in industria de IT&C


Varujan Pambuccian: Acum, in Romania, creste decalajul intre cererea de munca si oferta in domeniul IT. Insa, trebuie sa fim atenti si la un alt aspect. Decalajul a crescut pe modelul fabrica de soft. Fabrica de soft mai are, dupa parerea mea, cam 15 ani de viata si gata. Pentru ca au aparut foarte multe programe care pot genera soft. Meseria asta de muncitor in fabrica de soft, de programator, va incepe sa aiba probleme daca nu gasim la timp o solutie ca numarul mare de oameni care lucreaza in domeniu acesta, usor, usor sa fie dusi catre domenii mult mai creative. Sa fie tot in zona productiei de software, dar care sa nu necesite neaparat doar cunoasterea unui limbaj de programare si atat.

Momentan nu e o problema pentru Romania, dar decalajul creste intre cerere si oferta pentru locurile de munca in domeniu. Noi producem aproape 8.000 de specialisti pe an, ori cererea a depasit 12.000 pe an.

Trebuie sa intelegem ca muncitorul din fabrica de soft nu are nevoie neaparata de facultate. Pentru a reduce decalajul dintre cere si oferta, trebuie sa ne marim baza de recrutare catre liceu. O alta solutie este sa facem si noi ce fac altii astazi in Romania, adica outsourcing. Lucrul acesta deja a inceput catre Republica Moldova si catre Ucraina. Inca mai exista asa din inertie ideea ca programatorul este un fel de om de stiinta. A fost acum 30-40 de ani. Si mai trebuie facut un pas important: fabrica de soft trebuie redirectionata catre zona de cercetare si dezvoltare.

E important sa creem o piata pentru industria de software in Romania. Iar asta inseamna multe lucruri. Pleaca cu alfabetizarea digitala, pleaca cu ideea ca e bine sa dai bani pe soft…

Valentin Negoita: Vorbeam de circa 7-8.000 de absolventi pe an si o cerere de circa 15.000 de absolventi care sa intre maine in industria de IT&C, dar si in alte industrii care au nevoie de specialisti cu competente digitale.

Din 2010, Comisia Europeana a decis sa se concentreze pe niste campanii generate in fiecare stat membru prin care sa convinga tinerii sa se dedice unor cariere bazate pe IT. Aceasta este esenta acestor campanii numite eSkills 4 Jobs.


Sistemul de invatamant

Varujan Pambuccian: Un numar mare de facultati, care din pacate au si o cifra mare de scolarizare pregatesc oameni care devin someri la sigur. Avem foarte multi tineri care au absolvit aceste facultati, iar unii au facut greseala sa creada ca daca mai absolvesc inca una similara, in momentul acelas sigur o sa isi gaseasca de lucru… Unii si-au dat masterate, doctorate, iar problema aceasta este ca oamenii acestia nu isi gasesc de lucru. Din fericire, se poate face o conversie usoara catre meserii din zona tehnologiilor in care nu e neaparat nevoie sa stii foarte multa matematica sau foarte mult din zona stiintelor.

Raul a fost facut la prima reforma a sistemului de invatamant. Din pacate Statul sta nepermis de mult in zona invatamantului, ca vorbim de un sistem de invatamant. Asta nu mai are nicio legatura cu lumea in care traim. In mod normal, o scoala ar trebui sa fie un grup de profesori care propune o curricula. Ideea asta cu curricula uniforma, cu teste nationale, astea sunt lucruri care trebuie abolite pentru ca ele nu mai au nicio legatura. Ele vin din perioada primei Revolutii Industriale, noi suntem in a treia Revolutie Industriala, iar tipul de om de care avem nevoie nu are nicio legatura cu tipul de om de care a avut nevoie prima Revolutie Industriala.


A treia Revolutie Industriala si clasa oamenilor inutili


Exista o teorie care mie mi se pare foarte interesanta si adevarata. Daca prima Revolutie Industriala a venit cu clasa muncitoare, a treia Revolutie Industriala vine cu clasa oamenilor inutili. Trebuie sa intelegem ca acest lucru se va intampla, iar statele castigatoare vor fi cele care vor avea extrem de diminuata clasa aceasta.


Despre Coalitia Skills 4 IT

Valentin Negoita: Comisia Europeana estimeaza ca in orizontul anilor 2020 va exista un deficit de 850.000 de cadre in industria de IT&C si in industriile conexe care folosesc IT-ul. Asta inseamna o oportunitate pentru toate statele europene sa isi dedice politicile educationale pentru formarea profesionala. Evident ca acest decalaj (intre cerere si oferta - n.red) se va reduce pana in anul 2020, inclusiv in Romania, datorita acestor programe reunite sub “umbrela” denumita Coalitia eSkills 4 IT, pe care am lansat-o deja.











7601 vizualizari
  • +1 (7 voturi)    
    nimic despre inginerul la 60 de ani? (Miercuri, 2 decembrie 2015, 22:24)

    gicacontragica [utilizator]

    cum ramane cu inginerul la 60 de ani care ajunge sa munceasca in hipermarket? cred ca cei de astazi o sa fie norocosi daca o sa mai gaseasca de lucru si acolo cu toate revolutiile astea tehnologice...
    cel mai bine ar fi sa le ziceti oamenilor sa mearga pe medicina. statele apara profesiile medicale. avem 10 farmacii pe km in unele zone din bucuresti. un dentist castiga mai bine ca un programator bun(ca slabi sunt destui si voi tot mai vreti), nici nu e nevoie de atata minte si straduinta si nici nu o sa fie prea curand inlocuit de un robot.
    • -1 (5 voturi)    
      daca mai invata si el ceva intre timp (Joi, 3 decembrie 2015, 9:31)

      snowflake [utilizator] i-a raspuns lui gicacontragica

      daca inginerul de 60 de ani mai invata si el ceva intre timp nu ramanea fara loc de munca si ar fi lucrat bine mersi si acum dar cu cunostintele acumulate acum 35 de ani despre cine stie ce masinarii depasite e normal sa fie somer.
      In IT se invata tot timpul. In fiecare zi, Prin urmare nu cred ca vreunul din adevaratii it-sti vor avea de suferit, poate doar cei ce gandesc precum inginerul de 60 de ani care isi imagineaza ca examenul de licenta este ultimul test pe care a trebuit sa il dea in viata lui.
      • 0 (4 voturi)    
        In orice meserie se invata tot timpul. (Joi, 3 decembrie 2015, 11:19)

        dinica [utilizator] i-a raspuns lui snowflake

        Faptul ca dumneavoastra credeti ca numai in IT, arata carentele gandirii.
        Problema este ca inginerul acela nu are scutire pe impozit, atunci ar fi angajat si el degraba.
        In articol se arata pericolul ca marea majoritate a softistilor de la noi, cei care fac o munca de rutina sa-si piarda slujbele pentru ca exista deja masini care sa-i inlocuiasca. Ce s-a intamplat acum douazeci de ani in industria auto.
        Pambuccian baga degetul in apa sa vada cat e de calda, ca sa mai ceara niste pomeni, pentru cei pe care-i reprezinta. Din paxcate el e in parlament pentru areprezenta armenii, nu softistii. Face mai mult rau decat bine. O sa se vada.
      • +1 (3 voturi)    
        mda (Joi, 3 decembrie 2015, 13:18)

        electron [utilizator] i-a raspuns lui snowflake

        E usor sa zici ca se invata tot timpul. Suna chiar bine. Sunt curios cati ani ai, cati copii ai? Asta cu invatatul tot timpul e frumos la 25-30-35 de ani cand nu sunt copii in peisaj. Pe urma se complica, dupa o zi de lucru mergi acasa si vrei sa stai si cu copii te joci cu ei, ii verifici la teme etc. Si uite asa se face 10 seara, poate 11. La 11 seara dupa o zii de programat cu fel de fel de probleme la servici e greu sa iti faci curaj sa mai citesti ceva. Poate vrei si tu altceva care sa nu te tina cu gandul la servici. Si la programare nu e asa cu citesti o carte si gata stii. Trebuie sa si pui in aplicare, si asta inseamna dupa o zii de programare, termini ziua cu inca putina programare. Da frumos ar fi asa, realizabil destul de greu, sunt putini care pot face asta.
        Si te trezesti la 50 de ani ca lucrezi pe o tehnologie invechita si nu iti mai poti gasi de lucru
        • +1 (1 vot)    
          Da (Joi, 3 decembrie 2015, 17:59)

          RedGuard [utilizator] i-a raspuns lui electron

          Stiu ce înseamnă să lucrezi toată ziua însă de pe la 10 ani experiență într-un domeniu cam e timpul să lucrezi pe oră cu peste $30/oră.
        • -1 (1 vot)    
          dupa o "zii" (Joi, 3 decembrie 2015, 18:05)

          LucianBaciu1 [anonim] i-a raspuns lui electron

          un singur lucru nu am inteles: ce e aceea o "zii"?
  • -1 (9 voturi)    
    Si ce mai vreti? Nu e de-ajuns? Rusine! (Joi, 3 decembrie 2015, 10:38)

    dinica [utilizator]

    Acum vreti bani pentru programe ? E bine sa dai bani pe soft, hai? Doar daca aduc mai mult decat costa, smecherilor.
    Cata pomana mai vreti?
    Daca programele sunt bune le vor cumpara firmele private.

    Cred ca Pambuccian a fost cel mai nociv personaj dupa 2015. A generat ideea ca unii pot fi discriminati pozitiv, cu o aparenta de legitate, si mai ales legalitate. Pacat.

    Trebuie desfiintata scutirea de impozit pentru softisti. Este nedreapta. Scutiti de impozit pe salariu industria auto si sa vedeti cum se-nghesuie marii fabricanti. In trei ani cel putin patru milioane de angajati pe industria orizontala. E anti constitutional si incorect.
    Astept imbuibatii cu salarii de 2000 de euro fara impozit sa dea negativ. Fara rusine.
    • +2 (6 voturi)    
      Comentariu inadecvat (Joi, 3 decembrie 2015, 12:37)

      teodron [utilizator] i-a raspuns lui dinica

      Comentariul dumneavoastra debordeaza de valori negative. Stiati ca puteti castiga 2000 de euro platind totusi impozit si in Romania?
      Ceea ce profesorul Pambuccian spune (pentru ca omul a terminat pe bune o facultate si a scris, tot "pe bune" o teza bunicica de doctorat) este ca programarea nu trebuie tratata ca o unealta folosita de dragul uneltei. Cati oameni care fac gauri cu bormasina cunoasteti sa fie fascinati de bormasina in sine? Cei care sunt, lucreaza la firme gen Bosch si sunt ingineri electrotehnisti in marea lor majoritate.
      Faptul ca exista oameni care nu-si merita salariul este, de asemenea, adevarat in multe meserii in care omul trebuie, in teorie, sa invete mai tot timpul. Oricum, la casa de marcat, volumul de munca depus pentru a "tine pasul cu vremea" e net inferior altor meserii. La fel si salariul.
      Problema este insa alta: exista o inflatie creata de piata pentru ca se toaca bani fara cap. Existenta programatorilor "naspa" e cauzata de aceasta scadere drastica a calitatii unor aplicatii facute pe bani grei. Cunosc cazuri, dar prefer sa nu trambitez. Prefer doar sa-mi dau demisia din firmele care fac asa ceva. Prefer sa nu iau "2000 de euro fara impozit", cum spuneti dumneavoastra, daca mi se pare ca nu sunt meritati sau daca ceea ce fac eu nu merita valoarea respectiva.
      Ce ma deranjeaza, ca si pe dumneavoastra, este ca alte meserii iti asigura subzistenta, pe cand altele pot parea ca treaba ta este faci munca de secretariat la birourile Raiului jucandu-te solitaire pe banii orfanilor flamanzi.
    • +1 (5 voturi)    
      Ai dreptate in mare parte (Joi, 3 decembrie 2015, 12:49)

      MasP [anonim] i-a raspuns lui dinica

      Lucrez si eu in IT si beneficiez de reducerea de impozit. Sunt de acord cu tine ca e o discriminare pozitiva nejustificata mai ales in raport cu alte ramuri economice si cu salariile din alte domenii. Primul argument adus atunci in 2004 cand s-a introdus aceasta scutire a fost ca va ajuta la dezvoltarea industria de software in Romania , desigur ca nu mai exista acum. In plus, nici nu sunt sigur ca a ajutat la dezvoltarea software-ului in Romania atat de mult. Daca se dorea o dezvoltare reala, se reduceau impozitele pentru startupuri in domeniul IT lucru ce ar fi stimulat in mod real dezvoltarea de companii romanesti. Asa, pur si simplu mai multi bani au intrat in buzunarele multinationalelor care si-au permis costuri mai mici cu personalul. Al doilea argument ca va stopa plecarea programatorilor iar nu sta in picioare pentru ca cei care au vrut sa plece au plecat oricum. Iar pentru cei care au ramas nu reducerea de 16% a fost decisiva. Pe principiul asta salariile medicilor ar trebui sa fie dublate ca sa ramana in tara. Oricum masura dureaza de prea mult timp si este incorect ca oameni cu salarii mult mai mici decat in IT sa plateasca pentru drumuri, scoli, spitale folosite de cei din IT care nu platesc pentru ele. Si alt aspect, sunt de acord cu Pambuccian ca nu ai nevoie de o facultate ca sa devii programator. E un model depasit complet. Un programator e un muncitor ca oricare altul si nu trebuie sa beneficieze de avantaje fata de alti angajati.
    • +1 (3 voturi)    
      subscriu (Joi, 3 decembrie 2015, 13:14)

      ofsenita [utilizator] i-a raspuns lui dinica

      A fost si este un personaj nociv. De ce? Poate asocierea cu Siveco, poate avantajele din faptul ca este un candidat perpetuu al minoritatii armene care tot timpul cauta voturi si in zona IT, cu sprijnul prietenilor...

      Ce gaselnita extraordinara, ca minoritar apar pe toate buletinele de vot si pot culege voturi atat de la "minoritatea" raspandita in toata tara cat si de la oamenii din domeniul pe care-l vizeaza, aici IT&C. Acest lucru ii permite sa aiba un mandat sigur si o pozitie privilegiata in comunitate si in domeniul sau de activitate. Nu am inteles de ce a bauta atat Coca-Cola incat sa i se faca rau...

      Este sfanta obligatia ca persoanele alese in functii publice sa aiba dreptul la maxim 2 mandate.
    • +2 (4 voturi)    
      Mda (Joi, 3 decembrie 2015, 13:28)

      electron [utilizator] i-a raspuns lui dinica

      Ce va roade scutirea asta de impozit. Uitati-va la orasele gen Cluj. Clujul se misca si se dezvolta in buna parte din cauza IT. 1 din 25 de locuitori e angajat in IT. Daca se scoate de scutirea de impozit, nu toti o sa plece din tara si nu toate firmele o sa se mute altundeva, sau nu peste noapte, dar incet incet o sa simta efectul cu siguranta. Si ce nu intelegeti e ca investitia statului pentru dezvoltarea IT poate fi egala cu 0. Da zero. Cladirile de birouri si ce e in ele sunt cumparate de firme nu de stat, cablul de net idem, si tot ce este nevoie pentru o firma de soft. Ziceti industria auto, pai aia vin si zic imi trebuie autostrada de la a la b si imi trebuie drum de la autostrada pana in camp unde fac fabrica. Si uite ca statul trebuie sa investeasca bani. Plus ce e mai usor sa atragi 1000 de firme mici care sa angajeze 100 de oameni fiecare, sau un gigant auto care sa angajeze cateva mii?
      • +2 (2 voturi)    
        Uiti dezvoltarea pe orizontala in domeniul auto (Joi, 3 decembrie 2015, 14:44)

        MasP [anonim] i-a raspuns lui electron

        Un gigant da de lucru la cateva miii dar cate firme mici mai apar pe langa el care dau de lucru la alte cateva mii ? In IT nu ai nevoie de prea multe investitii dar nici de foarte multi angajati si in plus nici nu atrage alte investitii. In plus poti pleca rapid in alte parti cand costurile au crescut prea mult.
  • +3 (3 voturi)    
    Curios (Joi, 3 decembrie 2015, 12:24)

    TheLionKing [anonim]

    Domnul Pambuccian face parte dintr-o institutie de invatamant (Facultatea Matematica si Informatica) care ar trebui sa scoata pe banda rulanta oameni pregatiti.

    Din pacate, acea institutie arata ca un teatru de razboi intre diverse catedre, cu studenti dezinteresati si neintegrati in diverse proiecte de cercetare sau proiecte facultate-mediu privat.
    • +2 (2 voturi)    
      Asa este. (Joi, 3 decembrie 2015, 12:43)

      teodron [utilizator] i-a raspuns lui TheLionKing

      Facultatea respectiva a fost, de cand o stiu eu (mai putin de 15 ani) parazitata de astfel de activitati. Calitatea materialului predat, lipsa de profesionalism a multor cadre didactice, aflatul in treaba (timpul trece, lefa merge), mentalitatea ramasa in urma, "o mana spala pe alta" sunt cumva lucrurile pe care le inveti acolo. Nicidecum nu inveti sa utilizezi frumoasele concepte matematice avansate pe care ar trebui sa le intelegi in frumusetea lor, dincolo de niste formulari seci, predate ca la piata Obor de un mecanic ramas somer.
      Dar asta e o problema a invatamantului romanesc (probabil dintotdeauna).
      Ceea ce insa ar trebui sa faca facultatea cu un om apt de invatare este sa-l invete cum sa invete, cum sa se descurce singur, cum sa isi gaseasca informatiile necesare si sa le foloseasca. Cu putin noroc, se intampla si asta. In general, insa, nu.
      Multi programatori din ziua de azi provin de la acea facultate. Trist este ca multi nici nu reusesc sa o termine, iar pragul de trecut la examene este, credeti-ma, destul de scazut. Faptul ca nu esti in stare sa termini o facultate este mult mai grav decat faptul ca nu ai terminat-o cu o nota mare. Arata faptul ca nu esti serios, nu ai o gandire mulata pe domeniu nici cat sa iei o nota de trecere (pentru ca, probabil, singura nota care reflecta o realitate tot 5 ramane - un 5 curat se ia cel mai greu, intrebati orice student sau profesor :) ).
  • 0 (6 voturi)    
    D-asta o duc unii prost (Joi, 3 decembrie 2015, 12:36)

    RAFL [anonim]

    Nu inteleg frustrarea unora din comentarii, pe scurt 90000 de oameni produc ceva de genul 6-7% din PIB, mai mult decat agricultura,
    care a beneficiat din plin de scutiri de taxe si subventii si care tot in evul mediu a ramas. Cand un lucru merge bine si mai ales aduce bani
    il pastrezi asa cum este.
  • 0 (2 voturi)    
    idee (Joi, 3 decembrie 2015, 13:45)

    VladBerliba1 [anonim]

    Ideea e ca se sustine acest model al incompetentei digitale si nu al competentei prin aceea ca majoritatea software-urile comerciale nu se livreaza cu sursele. Acest aspect e sustinut legal si cumparatorul nu devine posesor pe bunul pe care l-a achizitionat, ceea ce contravine cu actul economic, si il mentine dependent pentru orice modificari de producatorul de software. In felul aceasta el e obligat sa dea bani pentru orice modificari acelui producator. Libertatea e ingradita pentru ca nu exista optiunea de a apela la terti sau de a face acele modificari singur.

    Acest lucru incepe sa se extinda incet, incet si in domeniul hardware in asa fel incat utilizatorul sa nu aiba decat optiunile pe care producatorul de hardware le-a intentionat in procesul de fabricare.

    Acest 'e bine sa dai bani pe software' incepe sa se transforme incet, incet in 'trebuie sa ne dai bani pe software si pe hardware' ceea ce evident in contexul statului inseamna tiranie. Clasa privilegiata, detinatorii de tehnologie pe de o parte si muncitorii de software si consumatorii de software pe de alta parte.
  • +1 (1 vot)    
    Mda (Joi, 3 decembrie 2015, 17:42)

    RedGuard [utilizator]

    "Trebuie sa intelegem ca muncitorul din fabrica de soft nu are nevoie neaparata de facultate"

    Da, știu. Sunt o grămadă de oameni angajați ca programatori care habar nu au cu ce se mânâncă. Ba unii care au terminat Informatica scriu cod care e foarte greu de urmărit. Nu au nici un fel de inclinație de a împărți problema în subprobleme simple, ba chiar complică problema inițială.

    "O alta solutie este sa facem si noi ce fac altii astazi in Romania, adica outsourcing"

    Nici un stres. Sunt o grămadă de indieni la $5-$10 pe oră care nu știu să vorbească engleza, ce să mai zic de ce „software” scot. Sigur, sunt indieni foarte buni. De la $30 pe oră în sus. Dacă putem plăti la nivelul ăsta, mai întâi să-i plătim așa pe ai noștri, ăia buni.

    "Inca mai exista asa din inertie ideea ca programatorul este un fel de om de stiinta."

    Ba din contră. Poate și fiindcă majoritatea care dau pe la interviuri sunt niște băieți care au auzit că se fac bani din programare și au citit și eu pe net ce e HTML, cam toate firmele la care am fost la interviu te iau de sus. Vorbesc frumos dar nu cred un cuvânt pe care-l spui.

    O parte din firme vor chiar mai mult decât om știință. Adică trebuie să știi: HTML, CSS, SQL/MySQL/Postgress dar și MongoDB, apoi Javascript, jQuery, Angular, pe urmă să știi Laravel, Codeigniter, Yii, Zend, whatever, apoi și Wordpress/OpenCart/etc.

    Pe urmă trebuie să știi Bash, Apache, ngix. Desigur să știi Unit Testing, să fii Agile și să ai și experiență. Minim 3, 4, 5 ani.

    Ca la final să-ți dea poate 1 500 de euro, bani care poate sună mult însă să știi toate astea nu se învață în 6 luni la un curs de pe net. Am primit o ofertă de mai puțin pe o poziție de team leader. Adică să și vorbesc cu clienții, să fac și munca de programator că, deh, am mai lucrat cu alți „programatori” adică le-am spus ce să facă și cum ca pe urmă tot eu să scriu codul.
  • 0 (2 voturi)    
    Plus (Joi, 3 decembrie 2015, 17:46)

    RedGuard [utilizator]

    "Pentru ca au aparut foarte multe programe care pot genera soft"

    No, Doamne! Sa le spun și ăstora cu care lucrez să-și ia și ei și să nu mai cheltuie bani pe indieni pe care de fapt îi evită că nu înțeleg deloc ce vorbesc.

    Dar sunt ieftini și ceva, după un an, doi, fac. Chit că totul trebuie rescris.

    Of, of...
    • 0 (0 voturi)    
      depinde de domeniu ... (Vineri, 4 decembrie 2015, 13:31)

      Paul_ [utilizator] i-a raspuns lui RedGuard

      Sunt firme in Romania care folosesc asa ceva:

      http://www.dspace.com/en/pub/start.cfm

      , iar softul rezultat este folosit pe microcontrolere.


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi