Comisia Europana a propus mai multe masuri pentru o conectivitate extinsa in cele 28 de state, una dintre ideile inaintate fiind pentru instalarea de conexiuni WiFi gratuite in mii de localitati din statele membre. Bugetul este insa destul de mic: 120 milioane euro. CE mai propune un obiectiv intermediar, pana in 2020 conexiunile 5G ar trebui sa fie disponibile in retelele comerciale in cel putin un oras important din fiecare stat membru al UE.

HotNews.roFoto: Hotnews

Propunerile au fost prezentate cu ocazia discursului pronuntat de presedintele Juncker cu privire la starea Uniunii in 2016.

WiFi4EU

Comisia a propus o noua initiativa menita sa ofere tuturor autoritatilor locale interesate posibilitatea de a pune la dispozitia cetatenilor conexiuni fara fir gratuite, de exemplu, in interiorul si in proximitatea cladirilor publice, a centrelor medicale, a parcurilor sau a scuarurilor. Cu un buget initial de 120 de milioane euro, prin acest nou program public de bonuri valorice s-ar putea furniza conectivitate la internet in mii de spatii publice, generandu-se astfel intre 40 si 50 de milioane de conexiuni fara fir pe zi.

Fondurile necesare pentru instalarea punctelor locale de acces la internet fara fir ar trebui sa fie disponibile curand, dupa adoptarea programului de catre Parlamentul European si statele membre. Pana in 2020, cel putin intre 6 000 si 8 000 de comunitati locale ar trebui sa beneficieze de pe urma acestui nou proiect. Astfel cum se prevede in Directiva privind comertul electronic, autoritatile locale care pun la dispozitia cetatenilor aceste servicii nu raspund pentru continutul transmis.

Un plan de actiune pentru implementarea tehnologiei 5G

Comisia a prezentat tot astazi un plan de actiune privind tehnologiile 5G, care prevede un calendar comun la nivelul UE pentru lansarea comerciala coordonata, in 2020, a serviciilor 5G, precum si colaborarea cu statele membre si cu partile interesate din sector pentru a identifica si a aloca benzi de spectru radio pentru tehnologiile 5G, pentru a organiza teste 5G paneuropene incepand din 2018, pentru a promova standarde 5G globale comune si a incuraja adoptarea de foi de parcurs nationale pentru implementarea retelelor bazate pe tehnologia 5G in toate statele membre ale UE.

Comisia si investitorii in sectorul telecomunicatiilor au, de asemenea, in vedere sa ofere capital de risc intreprinderilor nou-infiintate care dezvolta solutii 5G pentru aplicatii si servicii inovatoare transsectoriale. Aceste fonduri ar putea fi puse la dispozitie prin intermediul unui mecanism specializat de finantare de risc, care ar ajuta societatile respective sa comercializeze noi servicii, de exemplu in domeniul conducerii automate a autovehiculelor, al livrarii bunurilor cu ajutorul dronelor sau al realitatii virtuale in contextul colaborarii profesionale specifice.

Comisia a prezentat miercuri trei obiective strategice in materie de conectivitate pentru 2025:

1. toti factorii socioeconomici principali, de exemplu, scolile, universitatile, centrele de cercetare, nodurile de transport, toti furnizorii de servicii publice, cum ar fi spitalele si administratiile, sau intreprinderile care se bazeaza in activitatea lor pe tehnologiile digitale ar trebui sa aiba acces la conexiuni cu o viteza in gigabiti extrem de mare (in masura sa le permita utilizatorilor sa descarce/incarce 1 gigabit de date pe secunda);

2. toate gospodariile europene, atat din mediul rural, cat si din mediul urban, ar trebui sa aiba acces la conexiuni la internet cu o viteza de descarcare de cel putin 100 Mbps, care sa permita tranzitia la Gbps;

3. toate zonele urbane, precum si principalele cai rutiere si ferate ar trebui sa aiba o acoperire 5G neintrerupta, 5G fiind a cincea generatie de sisteme de comunicatii fara fir. Ca obiectiv intermediar, pana in 2020 conexiunile 5G ar trebui sa fie disponibile in retelele comerciale in cel putin un oras important din fiecare stat membru al UE.

Un nou cod al comunicatiilor electronice care sa contribuie la dezvoltarea retelelor viitoare

"Se estimeaza ca, pentru a ne atinge obiectivele in materie de conectivitate, vom avea nevoie in urmatorii zece ani de investitii in valoare de 500 de miliarde euro. Aceasta suma va trebui sa provina in cea mai mare parte din surse private. Insa, avand in vedere tendintele actuale in materie de investitii, este probabil sa avem un deficit investitional de 155 de miliarde ", se spune in comunicatul CE.

Pentru a face fata acestei provocari investitionale, Comisia propune o modernizare a actualelor norme ale UE in domeniul telecomunicatiilor, care au fost actualizate ultima data in 2009. Codul va incuraja concurenta, care va stimula investitiile si va consolida piata interna si drepturile consumatorilor.

Noul Cod european al comunicatiilor prezentat astazi propune:

o concurenta sporita si o mai mare previzibilitate a investitiilor: indiferent de sectorul in care isi desfasoara activitatea, investitorii au nevoie de certitudini pe termen lung. Aceasta inseamna un mediu de reglementare stabil, care reduce divergentele dintre practicile de reglementare din UE. Codul va aplica o reglementare a pietei numai daca interesul utilizatorilor finali o va cere si daca acordurile comerciale dintre operatori nu vor conduce la o situatie concurentiala. Noul cod reduce in mod substantial gradul de reglementare in cazul operatorilor concurenti care investesc impreuna in retele de foarte mare capacitate si faciliteaza participarea intreprinderilor mai mici la proiectele de investitii datorita punerii in comun a costurilor, depasirii barierelor de scara etc. Noile norme aduc mai multa previzibilitate in ceea ce priveste investitiile pentru "primii intrati pe piata", care isi asuma riscul de a investi in retelele respective in zone mai putin profitabile, cum ar fi zonele rurale. Odata cu noul cod, miza nu mai este doar concurenta pentru accesul la retele, ci si concurenta in materie de investitii in aceste retele (a se vedea sectiunea de Intrebari si raspunsuri pentru mai multe detalii);

o mai buna utilizare a frecventelor radio: reducerea divergentelor dintre practicile de reglementare din UE este deosebit de importanta in domeniul spectrului de frecvente radio, care este materia prima esentiala a comunicatiilor fara fir. Codul propune durate de licenta lungi, precum si cerinte mai stricte, care sa permita o utilizare eficace si eficienta a spectrului. Codul propune, de asemenea, coordonarea unor parametri de baza, cum ar fi calendarul alocarilor pentru a asigura eliberarea la timp a spectrului pentru piata UE si o mai mare convergenta a politicilor de gestionare a spectrului in intreaga UE, cu scopul de a oferi o acoperire fara fir completa in intreaga UE;

o protectie sporita a consumatorilor, in domeniile in care normele generale de protectie a consumatorilor nu abordeaza necesitatile sectoriale specifice. Normele actualizate permit schimbarea mai usoara a furnizorului in cazul abonarii la pachete de servicii (care includ internet, telefonie, televiziune, telefonie mobila etc.) si garanteaza faptul ca grupurile vulnerabile (cum ar fi persoanele in varsta, persoanele cu handicap si cei care primesc asistenta sociala) au dreptul sa beneficieze de contracte de furnizare de servicii de internet la preturi accesibile;

un mediu online mai sigur pentru utilizatori si norme mai echitabile pentru toate partile implicate: anumite norme au fost extinse pentru a include si noile intreprinderi online care ofera servicii echivalente cu cele ale operatorilor traditionali, pentru a se garanta faptul ca li se aplica cerintele de securitate (respectiv ca retelele si serverele sunt sigure). Normele prevad totodata posibilitatea ca utilizatorii sa poata apela in viitor numarul de urgenta european 112 prin intermediul acestor servicii online. Acest lucru nu va implica niciun cost suplimentar pentru utilizatori.

In cadrul propunerilor legislative, Comisia sugereaza, de asemenea, intarirea rolului autoritatilor nationale de reglementare, precum si al Agentiei OAREC pentru a se asigura aplicarea coerenta si previzibila a normelor in intreaga piata unica digitala, limitandu-se astfel fragmentarea actuala si inconsecventele.

In 2015, 71 % din gospodariile europene - insa numai 28 % din gospodariile din zonele rurale - aveau acces la o conexiune fixa rapida la internet (cu o viteza de descarcare de cel putin 30 Mbps), iar in ceea ce priveste acoperirea retelelor mobile 4G, media la nivelul UE este de 86 %, in timp ce in zonele rurale, de numai 36%.