​Uriasa bresa de securitate care a afectat 500 de milioane de conturi Yahoo pune sub semnul intrebarii viitorul companiei. Iar daca viitorul pare sumbru, trecutul Yahoo a fost de exceptie, fiindca in 2000 compania valora peste 125 miliarde dolari si cativa ani mai tarziu a fost in pozitia de a cumpara Google si Facebook. Insa o multime de decizii total neinspirate luate de directorii companiei au facut ca Yahoo sa valoreze mult mai putin in prezent si sa aiba o imagine dezastruoasa. Mai jos puteti citi de ce Yahoo a devenit de nerecunoscut.

YahooFoto: Flickr

Cand Yahoo era "regina" internetului

Yahoo era o super-forta a internetului acum 10-15 ani. Multi dintre noi am avut e-mail Yahoo si am stat sute de ore la discutii pe Yahoo Messenger. Ambele erau de baza.

In 2000 Yahoo ajunsese sa valoreze 125 miliarde dolari, avea sute de milioane de utilizatori, era cel mai vizitat site de pe "web" si facea bani din publicitate. Insa cativa directori nesinspirati au facut ca Yahoo sa rateze preluari importante, nu s-a mai insistat pe domeniul cautarii pe internet si achizitiile facute, nu prea multe, au ramas nefructificate.

In 1994, Jerry Yang si David Filo lansau o compilatie de site-uri numita ""Jerry's guide to the world wide web", iar in 1995 a luat nastere Yahoo. Nu aveau ambitii uriase si niciodata nu si-ar fi inchipuit ca Yahoo va fi numarul unu pe internet.

Insa intre 1995 si 2000, un CEO vizionar pe nume Tim Koogle a dus Yahoo pe bursa, a creat un model de business reusit si a pus bazele portalului web. Compania facuse in 1999 si o achizitie importanta, platind 5 miliarde dolari pe Broadcast.com, Yahoo dorind sa devina o forta si pe audio si video online, mai ales ca era un crestere si viteza conexiunilor la internet.

Un scenariu ce acum pare SF: Yahoo ar fi putut cumpara Google sau Facebook

Dupa 2000 au inceput vestile proaste pentru Yahoo, criza dot.com-urilor facand ca valoarea actiunilor companiei sa scada xu 90%. In scena a intrat si Google, companie fondata in 1998 care avea sa intre in concurenta cu Yahoo si sa o depaseasca. Interesant este ca in 2002, seful de pe atunci al Yahoo, Terry Semel, oferise un miliard de dolari pentru a cumpara Google, insa fondatorii au cerut 3 miliarde dolari. In 2004 Google avea sa depaseasca Yahoo la vanzari, iar in prezent Google valoreaza peste 500 miliarde dolari, iar Yahoo sub 42 miliarde dolari, din care 90% reprezinta actiunile pe care le detine la gigantul chinez Alibaba.

Google a pornit de la cautarea pe internet si si-a diversificat enorm operatiunile. Yahoo avea in 2000 un avantaj de care insa nu a stiut sa profite, iar tehnologia de internet search a Google a fost net superioara, propulsand compania.

Yahoo a cumparat 40% din actiunile Alibaba in 2005 cand compania chineza era de mici dimensiuni. Acum, actiunile detinute de Yahoo reprezinta singura parte pozitiva din rapoartele financiare.

In 2006 Terry Semel, cel care atunci era sef al Yahoo, a trecut pe langa o alta mare ocazie fiindca a facut o oferta de un miliard de dolari pentru a cumpara Facebook, dar Mark Zuckerberg a refuzat. Se spune ca board-ul ar fi vrut sa-l forteze pe Zuckerberg sa vanda daca oferta ar fi fost cu 100 milioane dolari mai mare, insa Yahoo nu ar fi vrut sa creasca pretul.

In 2008 s-au petrecut lucruri care acum par de domeniul fantasticului. Microsoft era decisa sa cumpere Yahoo si au existat o multime de discutii si de oferte revizuite, dar si o oferta de 44,5 miliarde dolari respinsa de Yahoo. Multi au spus ca Yahoo a facut o greseala enorma ca nu a acceptat si era clar ca niciodata nu va mai veni o oferta atat de generoasa. In vara lui 2016 Verizon a facut oferta de 4,9 miliarde dolari pentru activitatile de baza ale Yahoo.

Tot in acea perioada se spune ca Yahoo ar fi vrut sa cumpere si YouTube, care a fost preluat de Google si are audienta uriasa. Yahoo avea insa un site care putea deveni un succes rasunator: Flickr, cumparat de companie in 2005. Echipa de acolo voia sa-l transforme intr-o retea sociala, insa managementul deloc inspirat al Yahoo si-a pus amprenta si Flickr nu a prosperat.

Alt momrent cheie: in 2007 Yahoo a oferit 12 milioane dolari pentru Twitter, dar discutiile au esuat. Twitter valoreaza in prezent peste 10 miliarde dolari. La conducerea Yahoo era unul dintre fondatori, Jerry Yang care in 2008 a redus cu 10% efectivele, primul semn ca la companie sunt probleme serioase.

In 2007 Yahoo avea 14.300 de angajati, iar anul trecut efectivele au scazut la 10.400

Veniturile companiei au o evolutie interesanta: in 2004 au fost de 3,5 miliarde dolari, maximul a fost atins in 2008: 7,2 miliarde dolari, iar de atunci a inceput declinul. cu minimul in 2014: 4,61 miliard dolari. Anul trecut veniturile companiei au fost de 4,96 miliarde dolari.

Mayer - o sefa care nu a convins

Intre 2009 si 2011 compania a fost condusa de Carol Bartz, celebra pentru ca a fost concediata prin telefon. Yahoo a inchis o serie de filiale si a demarat un amplu program de restructuare.

Din 2012 compania este condusa de Marissa Mayer, un star in Silicon Valley si celebra pentru ca a venit de la Google. Mayer a investit in produse noi, a facut si o serie de achizitii (cea mai mare fiind Tumblr, pentru un miliard de dolari in 2013), dar investitorii nu au fost multumiti pentru ca veniturile din publicitate au tot scazut.

Mandatul ei este privit ca fiind un esec si criticile au venit in numar mare. Produsele lansate nu au avut succes, achzitiile nu au schimbat nimic in bine, iar imaginea Yahoo a avut foarte mult de suferit. Si produse care in trecut erau foarte iubite, precum Mail si Messenger, au ajuns acum o umbra.

Acum, informatiile legate de uriasa bresa care a afectat 500 de milioane, pun la indoiala insasi existenta Yahoo fiindca vor urma procese, numarul de utilizatori va scadea si mai mult si pierderile la capitolul imagine nu au cum sa fie mici.

Este pusa la indoiala si tranzactia cu Verizon, mai ales ca gigantul american spune ca abia acum a aflat de uriasul scandal, esi luni de zile analizase activitatea companiei pe care urmeaza sa o cumpere.

In iulie anul acesa 161 milioane de useri foloseau Yahoo Mail pe desktop, scadere de 30% fata de acum un an. Gmail a avut in aceeasi perioada un avans de 9%, pana la 429 milioane useri.