Cercetatorii spun ca o grupare de falsificatori cibernetici rusi a creat peste o jumatate de milion de utilizatori de internet falsi si peste 250.000 de site-uri false pentru a pacali agentiile publicitare. In total, acestia au determinat agentiile sa plateasca circa 5 milioane de dolari pe zi pentru reclame video care nu au fost vizualizate de nicio persoana, scrie New York Times.

HotNews.roFoto: Hotnews

Schema de fraudare, inceputa in septembrie si care continua la aceasta data, arata un nou nivel de sofisticare a infractorilor care vor sa insele agentiile se publicitate folosindu-se de web bots - programe care imita comportamentul uman.

"Adversarii nostri aduc un nou nivel de inovare a fraudei care vizeaza reclamele", a declarat Michael Tiffany, co-fondator si sef executiv al White Ops, o firma de securitate specializata pe reclame care a dezvaluit public schema.

Hotii au reusait sa imite peste 6.100 de publicatii si platforme media cunoscute, furandu-le veniturile din reclamele pe care agentiile intentionau sa le ruleze pe acele site-uri, arata White Ops.

Printre publicatiile care au fost inselate se numara nume mari ale internetului. Fox News, CBS Sport, The New York Times, The Wall Street Journal, Facebook, Yahoo, dar si site-uri de nisa precum AllRecipes.com sau AccuWeather. Desi principalele tinte au fost din SUA, au fost afectate si organizatii media din alte tari.

"Va fi un soc mare pentru aceste publicatii ca cineva vinde inventar [n. spatiu publicitar] care se presupune ca e pe site-urile lor", a declarat Tiffany cu o zi inainte de publicarea raportului.

El a precizat ca White Ops a urmarit schema de fraudare pana in Rusia si crede ca organizatia din spatele ei este o grupare infractionala al carei scop este profitul. Nu exista nicio dovada care sa indice vreo legatura intre aceasta schema de fraudare si hackingul politic din timpul alegerilor prezidentiale din SUA, pe care administratia Obama l-a conectat cu guvernul rus.

Schema Methbot - numita astfel dupa cuvantul "meth" care apare in codul sau de software - a fost gandita pentru a evita mecanismele antifrauda pe care industria de advertisment le-a pus in aplicare in ultimii ani.

Potrivivit unui studiu al Asociatiei de Agentii de Publicitate Nationale si White Ops, costul fraudei se va ridica, pentru agentiile de publicitate, la peste 7 miliarde de dolari pentru 2016.

Schema de fraudare

1. Falsificatorii Methbot au luat adrese numerice de internet, pe care le controlau, si le-au inregistrat fals in numele unor provideri de internet bine cunoscuti.

Printre acestia se numara Comcast, AT&T si Cox, precum si companii false precum AmOL. Acest lucru le-a permis hotilor sa creeze impresia ca traficul web care provenea in realitate din servere Methbot din Dallas si Amsterdam ar fi provenit de la utilizatori individuali ai providerilor de internet.

2. Falsificatorii au asociat apoi adresele cu 571,904 de programe tip bot, concepute sa imite comportamentul utilizatorilor de internet.

In browserele web ale acestor bots erau incorporate locatii geografice false, o istorie falsa a site-urilor vizitate anterior si date false de conectare la retele de socializare precum Facebook.

"Acesti bots porneau si opreau un video, exact asa cum fac oamenii, mutand mouse-ul si apasand butonul de 'click'", a explicat Tiffany.

3. Faptasii au conectat acesti bots la retele de publicitate automata care vand spatiu publicitar nevandut pentru mii de site-uri.

Un bot pretindea ca viziteaza o pagina precum CNN.com, iar retelele de publicitate licitau (in decurs de o microsecunda) pentru a afisa o anumita reclama video pe care o reprezentau. Insa in loc sa se duca catre site-ul real al CNN, broserul bot-ului se ducea intr-un site fals pe care nu il putea vedea nimeni, iar reclama video era difuzata acolo.

4. In final, sistemul raporta date false retelelor de publicitate si agentiilor de publicitate pentru a le convinge ca o persoana reala a urmarit reclama pe site-ul unei publicatii reale.

"Trimitea inapoi exact genul de date care faceau sa para ca este vorba despre persoane reale, logate pe Facebook, care vedeau toata ziua reclamele", a aratata Tiffany. Hotii colectau apoi plata pentru reclamele vizualizate.

Raportul nu a facut publice numele agentiilor de publicitate pacalite.

White Ops spune ca hotii au primit sume mari pentru vizualizarile false, in medie 13 dolari pentru 1.000 de vizualizari. In total, reteaua de bots a livrat intre 200 de milioane si 300 de milioane de vizualizari false ale reclamelor pe zi, obtinand intre 3 milioane si 5 milioane de dolari pe zi, potrivit analizei realizate de companie.