Uber este un serviciu de transport si poate fi obligata de autoritati sa dispuna de licente si autorizatii precum se intampla in cazul altpr servicii de transport, a spus joi avocatul general al CJUE. Avizul dat de avocat este in general urmat de judecatorii curtii si asta inseamna ca Uber va trebui sa se supuna unor reguli mai dure pentru a opera in UE. Uber a sustinut mereu ca este companie de IT si nu de transport persoane. Pozitia exprimata de avocat reprezinta o opinie si nu o decizie finala a Curtii, aceasta fiind asteptata pana la finalul anului. UPDATE "Faptul ca UBER ar putea fi considerata o companie de transport nu va schimba modul in care compania functioneaza deja in majoritatea tarilor din Uniunea Europeana", spune compania, ca reactie la comunicatul avocatului general.

UberFoto: Uber

"Platforma electronica Uber, chiar daca este inovativa, se incadreaza in domeniul transportului si ar putea fi obligata sa detina licentele si autorizarile necesare conform cerintelor legilor nationale", se precizeaza in comunicatul semnat de avocatul general al Curtii Europene, Maciej Szpunar.

In mai multe tari din UE taximetristii au protestat puternic impotriva Uber si in unele locuri aplicatia a fost scoasa in afara legii. Avizul CJUE reprezinta o lovitura pentru Uber daca soferii care transporta clienti vor fi obligati sa-si ia autorizari similare cu taximetristii clasici.

Curtea de Justitie a UE de la Luxemburg a fost solicitata de un judecator spaniol, in urma unei actiuni in instanta depusa in 2014 de o asociatie profesionala a taximetristilor din Barcelona care spunea ca este victima a concurentei neloiale facuta de Uber.

Asociatia numita Elite Taxis sustinea ca soferii care fac Uber trebuie sa dispuna de aceleasi licente si autorizatii care le sunt necesare si taximetristilor pentru a face curse.

Chiar daca Uber este o platforma electronica, serviciul nu poate fi exceptat de la respectarea regulilor europene din domeniul transportului. Uber "nu poate fi considerata ca simplu intermediar intre soferi si pasageri (...) indubitabil transportul (serviciu care nu este furnizat pe cale electronica) reprezinta principala prestatie a Uber si cea care ii confera sens din punct de vedere econimic", spune avocatul general.

Avocatul general apreciaza ca, desi revine instantei nationale atributia sa stabileasca si sa ealueze situatia de fapt, serviciul in cauza este un serviciu mixt, o parte a acestui serviciu fiind realizata prin mijloace electronice, iar cealalta, conform definitiei, nefiind realizata astfel.

Or, un serviciu mixt poate intra sub incidenta conceptului: serviciu al societatii informationale atunci cand

1) prestatia care nu este furnizata prin mijloace electronice este independenta din punct de vedere economic de serviciul care este furnizat prin acest mijloc (aceasta situatie se regaseste in special in cazul platformelor de cumparare de bilete de avion sau de rezervare la hotel)

sau

2) prestatorul asigura furnizarea integrala a serviciului (altfel spus, atat partea serviciului furnizata prin mijloace electronice, cat si pe cea furnizata prin mijloace neelectronice) sau exercita o influenta decisiva asupra conditiilor in care este efectuata prestatia acestuia din urma, astfel incat cele doua servicii formeaza un tot indisociabil, cu conditiaca elementul principal (sau chiar ansamblul elementelor esentiale ale tranzactiei) sa fie realizat prin mijloace electronice (de exemplu, in cazul vanzarii de bunuri online )

.

Potrivit avocatului general, niciuna dintre aceste doua conditii nu este indeplinita de serviciul oferit de Uber.

In aceasta privinta, avocatul general observa ca acei conducatori auto care activeaza in cadrul platformei Uber nu desfasoara o activitate proprie care ar putea exista independent de aceasta platforma.

Dimpotriva, aceasta activitate nu poate exista decat prin intermediul platformei, in lipsa careia nu ar avea niciun sens.

Avocatul general remarca de asemenea ca Uber controleaza factorii importanti din punct de vedere economic ai serviciului de transport urban oferit in cadrul acestei platforme.

Astfel. Uber

i) impune conducatorilor auto conditii prealabile pentru accesul la activitate si pentru continuarea acesteia

ii) recompenseaza financiar conducatorii auto care efectueaza un numar semnificativ de calatorii si le indica locurile si perioadele in care isi pot asigura un numar de curse semnificativ si/sau tarife avantajoase (ceea ce permite astfel societatii Uber sa isi adapteze oferta la fluctuatia cererii fara a exercita o constrangere formala asupra conducatorilor auto)

iii) exercita un control, chiar daca este indirect, asupra calitatii muncii conducatorilor auto, care poate conduce chiar la eliminarea conducatorilor auto din platforma

si

iv) determina, in fond, pretul serviciului

UPDATE

Uber a trimis HotNews o reactie la cele spuse de avocatul general al CJUE. Compania spune ca nu suntem in fata unei decizii finale a CJUE si precizeaza faptul ca acest cazu se refera strict la serviciul uberPOP din Barcelona, care intre timp a fost suspendat.

Iata ce spun cei de la Uber

A se nota faptul ca insusi Avocatul General precizeaza in opinie ca ¬in ceea ce priveste obiectul litigiului principal, nu se ia in calcul posibilitatea de a bloca sau de a face imposibila utilizarea aplicatiei UBER pe smartphone-uri. Nu a fost solicitata adoptarea niciunei masuri de interzicere sau a oricarui alt tip de decizie in acest sens. Discutia vizeaza doar posibilitatea ca UBER sa furnizeze, prin intermediul aplicatiei sale, serviciul UberPOP in Barcelona¬

"Faptul ca UBER ar putea fi considerata o companie de transport nu va schimba modul in care compania functioneaza deja in majoritatea tarilor din Uniunea Europeana, acolo unde Uber a gasit o modalitate de a opera in cadrul reglementarilor existente (desi adesea acestea sunt invechite si restrictive). In schimb, va submina o reforma, atat de necesara, a legilor perimate care impiedica milioane de europeni sa acceseze o calatorie sigura sau o modalitate de a castiga un venit in plus doar la apasarea unui buton.".

Conform criteriilor juridice ale Uniunii Europene, UBER este un ¬furnizor de servicii din cadrul societatii informationale¬. Mai multe tari membre au recunoscut acest lucru, printre care se numara si Franta, Lituania sau Estonia, care considera UBER un intermediar online pentru servicii de inchiriere masini cu sofer.