Sunt deja cativa ani de cand in Europa se vand frigidere cu ecrane uriase pe usa, aspiratoare robotice sau masini de spalat pe care le poti controla de la mare distanta cu smartphone-ul. Scepticii spun ca nu avem nevoie de astfel de aparate scumpe, insa companiile perfectioneaza produsele de la an la an si spun ca suntem abia la inceput. Cererea pentru astfel de produse creste puternic si sunt tot mai multi cei care vor sa porneasca prin smartphone masina de spalat cu o ora inainte de a ajunge acasa, dar si cei carora li se pare util sa "cheme" prin comenzi vocale aspiratorul aflat intr-o alta camera. Despre cum vad consumatorii electronicele conectate si cum ar putea arata viitorul, puteti citi in interviul realizat de HotNews.ro la IFA Berlin cu Dan Harvie, seful diviziei electrocasnice la Samsung Europa.

Masini de spalat Samsung la IFA BerlinFoto: Hotnews

Auzim tot mai des de "smart home", casa inteligenta in care multe dintre obiecte pot fi controlate prin smartphone si pot comunica intre ele. Acum poti controla de la distanta becurile din casa sau poti sa te uiti in frigiderul de acasa chiar si cand te afli in supermarket pentru a vedea daca mai ai lapte, spre exemplu.

Fanii acestor tehnologii spun ca pot gestiona mult mai usor lucrurile si ca pot economisi energie. In plus, cei pasionati de tehnologie sunt incantati ca pot sta pe internet atingand touch-screen-ul urias de pe usa frigiderului sau ca pot sa inchida caldura printr-o simpla comanda vocala.

Pe de alta parte, electrocasnicele conectate nu sunt deloc ieftine, uneori preturile fiind de cateva ori mai mari decat la cele conventionale. Costurile cu reparatiile pot fi ridicate pentru lucrurile care nu sunt acoperite de garantie, iar cei care se tem de securitatea datelor personale se intreaba ce s-ar putea intampla in cazul unui atac informatic de proportii.

Puteti citi despre cum vede Samsung Europa situatia electrocasnicelor conectate si despre ce ar putea urma in interviul cu Dan Harvie, directorul diviziei de electrocasnice (Home Appliances).

Rep: S-a vorbit mult despre electrocasnicele conectate la internet si vanzarile lor au tot crescut. Care este insa rata lor de penetrare in Europa si care sunt planurile Samsung in acest segment?

Dan Harvie: Nu stiu sa va spun exact rata de penetrare, insa perspectiva Samsung, pe fondul lansarii AddWash si a masinilor de spalat cu conexiune WiFi, este ca anul acesta 40% dintre toate masinile de spalat pe care le vom vinde vor fi conectate. Intentia noastra este ca pana in 2020 toate produsele noastre hardware sa aiba capacitati de conectare. Suntem pe drumul cel bun sa atingem aceasta tinta.

Rep: Nu vor creste insa preturile, dat fiind ca toate aparatele vor fi WiFi si vor avea nevoie si de cipuri? Nu vor fi consumatori care nu-si vor mai permite anumite produse?

Dan Harvie: Am observat ca in general consumatorii sunt pregatiti sa plateasca pentru produse care le aduc plusvaloare si, mai ales daca reusim sa le dovedim ca sunt utile in anumite situatii, atunci oamenii sunt disponibili sa plateasca in plus. Acest lucru este valabil si pentru smartphone-uri, smart TV-uri si pentru diverse electrocasnice.

Insa avem si noi responsabilitatea de a ne asigura ca tehnologiile avansate cu care venim raman accesibile la pret si ca oamenii si le pot permite. Laitmotivul Samsung la IFA este "Your New Normal" (Noua ta normalitate). Ei bine, ele nu pot deveni normalitate, daca nu folosesc cat mai multi.

Rep: Sunt multi care spun ca totusi clientii nu au nevoie de aceste electrocasnice care se pot conecta la internet si ca se pot descurca foarte bine si cu cele obisnuite, atat timp cat functioneaa foarte bine. Chiar au nevoie clientii de aceste aparate care se conectetaza la internet?

Dan Harvie: Noi observam o crestere accelerata a interesului consumatorilor pentru produsele conectate si mai ales o accelerare a ratei de adoptie pentru acestea. Ca exemplu, avem peste trei milioane de terminale conectate la aplicatia Samsung Connect prin care toate pot fi controlate. Numarul creste lunar cu cateva sute de mii fiindca oamenii sunt tot mai obisnuiti cu aceste aparate. Pana la urma totul se reduce la cazuri concrete in care aceste aparate sunt utile: de exemplu am introdus controlul vocal pentru multe aparate si ciclul de spalare al masinii poate fi controlat de la departare, prin smartphone.

De exemplu dimineata cand pleci la munca nu stii cand te intorci exact, dar stii ca ai rufe de spalat. Cand stii ora la care vei ajunge poti seta prin telefon inainte sa pleci de la birou masina de spalat ca sa porneasca si sa termine exact cand ajungi acasa. Ea stie singura cat detergent sa puna si controleaza totul.

Rep: Ati prezentat la IFA Berlin masina de spalat care reduce la jumatate timpul de spalare si ati spus ca oamenii vor avea mai mult timp pentru ei. Dar de ce este importanta reducerea timpului de spalare? Masina de spalat in general nu deranjeza cu nimic...

Dan Harvie: Masina de spalat Quick Drive este un exemplu foarte bun si cand am dezvoltat-o am facut foarte multe studii de piata. Am rezolvat alte probleme, dar clientii ne-au spus ca cel mai mult ii deranjeaza timpul lung de spalare pentru o sarja de rufe. Consumatorii ne-au spus ca sunt enervati de faptul ca trebuie sa-si programeze viata in functie de cat dureaza spalatul rufelor. Alti clienti au rulat cicluri reduse, dar au fost fortati sa reduca performantele de spalare a masinii. Cu noul model se reduce la jumatate timpul de spalare, dar ramane calitatea programului standard de spalare.

In zeci de mii de interviuri clientii ne-au spus ca ii deranjeaza ca un ciclu complet de spalaare dureaza doua ore sau chiar doua ore si jumatate si ca nu vor sa-si organizeze timpul in functie de durata spalatului. De aceea am lansat Quick Drive.

Rep: Cum vedeti viitorul electrocasnicelor conectate? Ce noutati vor mai veni, se vor conecta aparatele intre ele pentru a-ti oferi servicii suplimentare?

Dan Harvie: Deja exista foarte multe exemple de comunicare intre diversele aparate Samsung. De exemplu, daca gatesc cu fiica mea si ea varsa faina pe jos, pot sa dau o comanda aspiratorului care sa vina din alta camera si sa curete. Exista asadar o integrare intre diversele tipuri de terminale si cred ca pe viitor comenzile vocale vor deveni modul standard si foarte intuitiv de a comanda aceste terminale si extindem si numarul de limbi europene in care comenzile sunt disponibile.

Rep: Asadar aparatele vor comunica tot ai mult intre ele...

Dan Harvie: Da si nu numai intre electrocasnice, ci si intre diverse aparate si cu sisteme diferite de operare. De aceea am realizat un parteneriat cu Open Connectivity Foundation pentru a ne asigura ca produsele noastre vor colabora si cu cele de la alte marci, fie ca este vorba de dispozitive de securitate sau de iluminat.

Rep: Nu exista un pericol ca aceste aparate care comunica printr-o aplicatie de smartphone sa ajunga sa trimita mult prea multe notificari? Deja primim in medie o multime de notificari pe telefon, nu va fi un risc ca oamenii sa fie coplesiti de notificari si de la aceste aparate?

Dan Harvie: Consumatorului i se va trimite doar informatia pe care vrea sa o primeasca. Daca un client vrea sa vada cata energie electrica consuma masina de spalat, poate afla asta. Am vrea ca notificarile sa fie relevante: de exemplu una care iti spune ca trebuie sa cureti filtrul masinii poate fi grozava, fiindca previne aparitia de probleme cu acel produs. O astfel de informatie cred ca orice client ar vrea sa o primeasca.

Rep: Dar cum vedeti pericolul atacurilor informatice intr-o casa cu atat de multe aparate conectate? In ultimul timp atacurile informatice au fost serioase. Este totul sigur, mai ales ca aceste aparate gestioneaza informatii personale despre clienti?

Dan Harvie: Protectia datelor si securitatea consumatorilor reprezinta o prioritate si vom continua sa avem protocoale robuste pentru a ne asigura ca datele raman confidentiale. In plus, nu vindem niciodata datele catre o terta parte.

Rep: O problema cu aceste aparate ar fi daca se strica.. Cheltuielile de reparatii cred ca sunt mari. Cum vad clientii lucrul acesta?

Dan Harvie: Asa cum va spuneam, tehnologia ne permite sa prevedem daca se strica ceva, am dat exemplul cu filtrul masinii de spalat si cu notificarea ce iti indica faptul ca este timpul sa-l schimbi. Testam intens componentele mobile ale masinii de spalat si la unele motoare oferim garantie chiar mai mare de 10 ani, semn ca avem incredere in robustetea lor. Daca ai garantie 10 ani, practic este acoperit intreg ciclul de functionare al acelui produs si clientul poate fi linistit ca nu va avea probleme.

Rep: La majoritatea lansarilor de produs companiile folosesc excesiv termeni precum "inovativ" si "revolutionar" De ce nu se insista mai mult pe lucruri informative, decat pe cuvinte pompoase?

Dan Harvie: V-as raspunde prin doua lucruri. Intai, Samsung, datorita istoriei companiei, are de ce sa vorbeasca asa pentru ca mereu a fost in prima linie a inovatiei si am adus multe tehnologii noi si relevante pentru modul in care consumatorii isi traiesc vietile.

In al doilea rand trebuie sa dovedim, si reusim asta, ca inovatiile au un impact real. Daca spunem ca o masina reduce cu 50% timpul de spalare, atunci acest lucru chiar se intampla in realitate.