Facebook, invocand dorinta de "transparenta", a anuntat ca va declara unele dintre veniturile sale publicitare in tarile unde le realizeaza, si nu in Irlanda, unde beneficiaza de o rata de impozitare avantajoasa, potrivit unui comunicat difuzat marti si citat de AFP.

FacebookFoto: Pexels

Reteaua sociala isi va modifica organizarea astfel incat "cifra de afaceri realizata din publicitatea vanduta de echipele locale sa nu mai fie inregistrata la sediul international din Dublin ci in locul in care este inregistrata filiala in aceste tari", afirma directorul financiar al gigantului, Dave Wehner, citat in acest comunicat.

Miscarea vine in conditiile in care practicile de optimizare fiscala la care recurg gigantii IT starnesc din ce in ce mai multe nemultumiri.

"Apreciem ca trecerea la o structura de vanzari locala va aduce mai multa transparenta pentru guverne si responsabilii politici care, peste tot in lume, cer mai multa vizibilitate pentru veniturile obtinute din vanzarile realizate de echipele locale in tarile respective", spune Wehner.

Aceste schimbari vizeaza tarile in care Facebook dispune de echipe de vanzari, precizeaza directorul financiar. Aceste schimbari trebuie puse in practica pana la jumatatea lui 2019.

Noua organizare a Facebook nu va garanta ca grupul va plati mai multe impozite in afara Irlandei, deoarece reteaua sociala nu precizeaza nimic legat de modul in care isi va declara cheltuielile. Nu precizeaza de asemenea nici daca cifra de afaceri a spatiilor publicitare cumparate direct pe platforma sa va fi contabilizata.

Regulile de taxare a companiilor, concepute pentru economia traditionala, sunt bazate pe principiul "sediului permanent": nu pot fi taxate decat companiile care au o prezenta fizica intr-o tara, masurata prin valoarea activelor (uzine, masini), numarul de angajati si valoarea vanzarilor.

Ori, companiile digitale pot oferi servicii pe internet fiind instalate juridic intr-o tara pe care o aleg, precum Irlanda, care ofera Facebook conditii financiare foarte avantajoase.

Astfel veniturile din publicitate obtinute de grupul lui Mark Zuckerberg au fost minime in 2015 in Franta si Germania, dar se ridicau la aproape 7,9 miliarde de euro in Irlanda, unde are mult mai putine conturi Facebook (2,5 milioane) fata de celelalte doua tari.