O lege inaplicabila care transpune o Directiva nerealista

de Ioana Avadani     HotNews.ro
Joi, 13 martie 2008, 10:45 Economie | IT

Miine, Viviene Reding, Comisar European pentru Societatea Informatiei si media, urmeaza a se intilni cu autoritatile romane, in speta cu ministrul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor. Unul dintre posibilele subiecte este Directiva privind stocarea datelor de trafic si aspectele ei controversate (in speta, Directiva obliga statele sa incalce dreptul la viata privata al cetatenilor lor). Despre Directiva si problemele ei, a vorbit Bogdan Manolea pe blogul sau. In esenta, Directiva - care s-a transformat la noi in Ordonanta de urgenta (si va deveni lege) - cere furnizorilor de servicii Internet sa stocheze datele de trafic ale tuturor abonatilor (adica cine cind si de unde s-a logat).

Masura face parte din pachetul de actiuni anti-teroriste. Partea cea mia vesela (dincolo de violarea drepturilor omului) este ca daca “teroristii” acceseaza retele din afara controlului ISPistului (ca Google, Yahoo Messenger, etc), datele de trafic nu mai pot fi identificate si nici stocate. Cu alte cuvinte, legea/Directiva este inepta tehnic si nu va folosi decit la prinderea teroristilor inepti. In plus, ea creeaza obligatii nerezonabile (si extrem de costisitoare) pentru ISP-isti. Cum frumos zicea un participant la dezbateri, singurii care profita de pe urma acestor prevederi sunt importatorii de hard-discuri.

Am pus si noi o mina de ajutor la pornirea unei discutii pe tema Directivei, prin urmatoarea scrisoare.

Mi se pare un exercitiu interesant de democratie, sa incerci sa revizuiesti/anulezi o Directiva - mai ales una menita sa te protejeze. In Germania, Directiva a fost contestata la Curtea Constituionala. Incercam si noi?

Altfel, e nevoie de un milion de semnaturi (parca) la nivel european pentru a forta reanalizarea unei directive. Ar fi si asta de incercat… Cum ar fi daca toti ISP-istii ar trimite un mail catre toti abonatii lor, explicindu-le ca legea le cere sa pastreze datele de trafic, pe durata de un an, chiar daca nu sunt acuzati (ei, utilizatorii, de nimic?) Si sa le ceara o semnatura impotriva Directivei? Cite credeti ca s-ar stringe? :)

Comenteaza pe blogul Ioanei Avadani.













Intreb BT. Intalnire online: Credite pentru IMM-uri, in 2018. Doi specialisti raspund intrebarilor cititorilor, vineri, de la ora 12:00

Doi specialisti in credite pentru IMM de la Banca Transilvania raspund vineri, 15 decembrie 2017, de la ora 12.00 la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro si HotNews.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT", pe tema creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii - IMM. Daniel Szekely si Marsela Petreus vor raspunde la intrebari pe teme precum planificarea creditarii, la inceputul unui nou an de business, tipuri de credite, in functie de nevoile afacerii, tipuri de garantii.
  • Pune intrebarile folosind formularul de comentarii de pe StartupCafe.ro

551 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Hm... (Joi, 13 martie 2008, 14:57)

    Varsolc [anonim]

    Ca o idee de depistare nici nu este rau. Insa sunt absolut de acord ca aceasta masura nu este corect. Chiar daca guvernul ar finanta solutiile necesare pt. stocarea informatiilor, tot NU sunt de acord sa aiba acces la el. Prin urmare, daca se afla, ca motorul de cautare in proportie de 99.999999999 % in romania este "Ochelari" firmele putin ar investi sa faca reclama pe alt motor, automat ar fi blocat avansarea lui in tara. LA fel se poate manipula absolut Toate tendintele utilizatorilor, se pot stabilii pt. majoritatea segmentelor reguli (80 din internauti din Romania prefera "ochelari" mail fata de "Hip-Hip-Hurraa" Mail) dar si pe sectoare comerciale. 85 Din cei care au folosit deja Card Credit online a fost site-ul din romania XYZ.ro
    Cea mai mare temera de a mea ar fi, ca statul ar avea acces la aceste informatii direct, chiar daca ar fi o lege care reglementeaza in ce conditii pot fi obtinute si pentru anumite grupuri de interese.
  • 0 (0 voturi)    
    Tehnologie (Joi, 13 martie 2008, 16:18)

    Daminov [anonim]

    Daca e sa luam pur teoretic, capacitatea de stocare nu ar fi asa de mare.
    4 bytes data/ora
    16 bytes IP sursa (16 pt. a putea stoca si IPV6)
    16 bytes IP destinatie
    13 bytes CNP
    ---
    total 49 bytes pentru o "legatura"
    Daca consideram ca o persoana face zilnic 1000 legaturi "unice" (adica per IP si unitate de timp) am avea cam 17 MB de date pe an pentru o persoana. Daca ar trebui sa stocam date pentru 8 milioane de utilizatori asta ar insemna aproximativ 130 TB de date. La aproximativ 900 lei un hard disk de 1TB rezulta un cost de 117 mii RON (asta din punctul de vedere al capacitatii de stocare la nivelul Romaniei). Si daca am avea de a face cu de 10 ori mai mult tot nu ar reprezenta o problema asa de mare (repet, din punctul de veder pur ar capacitatii necesare de stocare si al pretului per unitatea de stocare).

    Dar de fapt lucrurile nu stau asa de simplu practic. Pe langa problemele de necesitate de redundanta aparute la stocare de fapt exista o problema mult mai mare: unde si cum se va face "monitorizarea". Pentru ca aceasta monitorizare sa nu incetineasca viteza pachetelor de date inseamna ca ai avea novoie de hardware specializat ca sa faca aceasta "logare". Si aici vine marea problema: ISP-istii ar trebui sa schimbe (sau sa adauge) o foarte mare parte din infrastructura lor si asta inseamna cheltuieli foarte mari si toate aceste lucruri doar pentru a face pe plac unor parlamentari. (cheltuielile nu reprezinta pentru o firma doar costurile rezultate din cumpararea initiala al unui dispozitiv dar si instruirea personalului sa lucreze cu el si apoi intretinerea dispozitivului respectiv)

    ps: cifrele pot sa fie inexacte, idea ramane :)
    • 0 (0 voturi)    
      Raspuns (Vineri, 14 martie 2008, 12:57)

      gege [anonim] i-a raspuns lui Daminov

      Nu cred ca e hiar asa de simplu, ar trebui sa mai stocheze si protocoalele pe care s-a facut comunicarea si porturile la care se face cererea si multe altele. In momentul in care folosesti o aplicatie gen torents sau similar incepi sa ai mai mult de o coneziune simultan si se poate ajunge usor la vreo 5000 conexiuni pe zi. Daca se promulga legea o sa apara si grupurile de oameni care o sa incerce sa vada cat le poate pielea la ISP isti prin trafic de fisiere aleator. Eu as pune capacitatea de stocare la nivel national undeva la 1tb pe zi La urma urmei un provider de telefonie ajunge cu baza de date pentru apeluri undeva la 3 gb pe zi. Si asta nu e mult. Toata treaba asta suna a Great Firewall of China
  • 0 (0 voturi)    
    nu sunt de acord (Marţi, 18 martie 2008, 12:51)

    Dacian [anonim]

    Sunt total impotriva directivei! Cei care au ganduri necurate pot folosi mesaje criptate (nu neaparat dpdv tehnic, ci jocuri de cuvinte, anumite imagini, sunete, etc). Nu inteleg de ce pentru o infima parte din oamenii Europei, care se presupune ca au preocupari teroriste, trebuie sa fie monitorizati ceilalti 99,99%.
    In alte ordine de idei, terorismul ar trebui prevenit, ori asta se poate face prin monitorizarea punctuala a respectivilor presupusi teroristi, lucru pe care, cu siguranta, serviciile secrete o fac … asta daca ii duce capul. Daca nu ii duce, umbla dupa cai verzi pe pereti prin logurile fraieristenilor, la cateva luni dupa un nefericit eveniment.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri