Antrepenor pe Internet

de Dragos Manac     HotNews.ro
Miercuri, 30 aprilie 2008, 19:46 Economie | IT

Internetul e la moda. Blogurile sunt la moda. Afacerile online sunt la moda. Lumea vrea sa auda povesti despre online. Asa se face ca oricine are un proiectel interesant si un blog ajunge repede la ziar, la TV, in gura lumii. De aici se naste un fenomen foarte interesant, ce contine tone de exagerari, valuri de comentarii, avalanse de injuraturi. L-as numi Fenomenul Antreprenorului pe Internetul Romanesc (nu, nu e fair).

Cand unii investesc in imobiliare, altii fac software. Din imobiliare se castiga in Romania, din software se castiga in USA. Povestile cu Bill Gates suna magnific: averi colosale facute in cativa ani de pusti teribilisti. Drama, actiune, bani, eroi neobisnuiti - avem toate ingredientele unei povesti care va fermeca publicul.

Proiectele. Impinsi de povestea castigurilor fabuloase, de dorinta de a-si urmari un vis, de vreo speranta, din inertie sau interes, exista oameni care fac proiecte online. Software, siteuri, bloguri, magazine online, publishing, jocuri - sa le zicem proiecte online. In spatele lor se gasesc antreprenori. De ce antreprenori? Pentru ca inca e o industrie mica si foarte specializata, foarte noua, foarte dinamica. Lupta nu e intre corporatii, ci intre mii de antreprenori care fac proiecte si le transforma in business-ul vietii lor sau le vand (sau le abandoneaza, 90%+). E comod si pentru corporatii, nu risca sa inoveze, pot cumpara ce merge.

Industria. Cum spuneam: oriunde pe pamant, lumea sta cu ochii pe industria online. Internetul parte din viata noastra de zi cu zi, iar importanta sa creste. Spre exemplu, fara Internet comertul, comunicatiile si media aproape ar fi aruncate in preistorie. Averile colosale, banii care apar si dispar (Internet Money), tradeaza doua mari chestiuni. Prima, ca potentialul mediului online este fantastic, implicand direct toata umanitatea. A doua, ca habar nu avem inseamna mediul online. Supraevaluarea dus la primul bubble. Nu-i grav, lumea functioneaza pe baza de ascensiune si recesiune. Totusi, viteza cu care se petrec schimbarile in industria online este uluitoare fata de alte industrii dinamice (auto, medical, armament).

Contextul. Traim intr-o tara in plina crestere, care incearca sa se integreze intr-o uniune Europeana mult mai evoluata. De la saracia comunismului am sarit la beneficiile capitalismului. Au aparut produsele pe care demult le visam, au aparut banii, au inceput si problemele. Nu stim sa ne dozam apetitul, nu stim sa evaluam corect. Asemenea modelelor sociale, suntem tarani parveniti, salbatici si rapaci. Gata sa ii calcam pe altii pe gat, satui de reguli si invatati cu minciuna si abuzul, ne-am adaptat la turma in care traim.

Antreprenorul pe Internet, o specie rara, intens mediatizata si luata mereu la bani marunti, este definit de …

Trasaturi
  • E tanar si poate intelege tehnologia.
  • E tanar si n-a avut timp sa devina intelept sau macar rabdator.
  • E tanar si vrea mult, insa nu poate stapani o afacere. 
  • E tanar si trebuie sa lucreze cu alti tineri, care au acelasi stil necopt si harbaret. 
  • Nu a avut timp sa invete management, nu a avut timp sa invete sa faca PR.
  • Nu are prea multe modele la indemana, daca nu-i numaram pe lupii deveniti profesori de etica si business.
Situatie
  • Trebuie sa-si dezvolte proiectele alaturi de o echipa scumpa si romaneasca.
  • Trebuie sa-si finanteze visul, iar cand a intretine o firma cu 4 oameni mediu pregatiti costa 100.000€/anual, are o mare problema.
  • Rareori a dus un proiect la bun sfarsit, din lipsa de timp, oameni sau oportunitate.
  • Lipsa de experienta in conducerea unei afaceri il costa.
  • Il costa si lipsa de experienta in conducerea unei echipe de dezvoltare la randul ei neexperimentata. 
  • Activeaza intr-o piata mica, violenta, incomoda, trasaturi accentuate de saracie si specificul national. 
E presat sa realizeze ce si-a propus, in conditiile date.

Evaluare si valorizare
  • Ziaristii vor sa stie cat valoreaza un business online, sunt avizi dupa cifre si senzatie.
  • Antreprenorul isi evalueaza munca si inmulteste cu un coeficient (de subiectivitate+speranta+ochii lumii).
  • Multimea aude cifrele si comenteaza … unii extaziati, altii infuriati, de obicei reactii extreme.
  • Apar investitorii, cei care cumpara mult, platind putin dupa standardele internationale.
  • Apar contestatorii, cei care spun ca piata e supraevaluata. 
  • Apar primii milionari, cei care vand pe cat face pentru investitorii straini.
Cand vine vorba de bani si de subiecte greu de inteles de public se ajunge la stiuatii cu iz de conflict, apar voci care comenteaza, dar si aplaudatori, imediat si scanteile.

Intrebari care macina publicul si raspunsul meu la ele:
I: Cat valoreaza un proiect online?
R: Orice valoreaza cat plateste un cumparator. In lipsa unui pret dat de achizitie, face fix cat spune un evaluator autorizat ca face. In lipsa unui evaluator autorizat, fie iei de buna evaluarea proprietarului, fie faci o evaluare personala (in care esti dispus sa crezi).

I: Este Internetul viitorul in afaceri?
R: Nu stie nimeni. Internetul are rolul sau. Nu exista inca modele noi, afirmate, de a face bani online. Merge comertul traditional si merg metodele clasice de a monetiza. Pe langa asta, pentru unii merge sa creezi o afacere pentru a o vinde, iar pana acum asa s-au facut o buna parte din banii online.

I: Exista experti de business online?
R: Nu. Exista oameni care banuiesc cate ceva, stiu cate ceva, incearca ceva, reusesc uneori. Acesti oameni dau sfaturi, isi impartasesc experienta. Nu exista experti de business online pentru ca mediul e inca neclar. Cand se va aseza praful, vom vedea care din cei de azi au fost pe drumul cel bun.

I: Sa incep o afacere online?
R: Daca nu poti sustine o afacere offline, nu are sens sa te gandesti la una online. Partea buna e ca te costa (mai) putin sa incerci online. Se poate dovedi un exercitiu bun sau chiar o initiativa de succes. Nu ai cum sa afli daca nu incerci pe propria-ti piele.

I: Chiar au copiii astia atatia bani?
R: Nu. E mult abur, multa poveste, sunt putini bani care se invart online in Romania (deocamdata). Sansele sunt ca pustii de azi sa fie milionarii de maine, judecand dupa exemplele internationale si pustii de ieri din internetul romanesc, care au inceput sa se maturizeze (inclusiv financiar).

I: Din ce se vor face urmatorii bani?
R: Din munca de ani de zile, vanduta la pachet. Tot din asta s-au facut bani si pana acum. Putin din servicii, putin din comert. Daca spargi costul total in luni de munca, in salarii, riscuri, decizii proaste samd. o sa vezi ca nu se fac gramezi nejustificate de bani. Daca iti plac sumele fara explicatii, o sa fie senzational.

I: Online sau imobiliare?
R: Imobiliare, petrol, afaceri cu statul, auto, medical, FMCG. Sunt o gramada de domenii care aduc repede mult mai multi bani. Din nefericire, sunt mult mai concrete, nu te lasa sa visezi si nu sunt atat de senzationale. IT-ul si mediul online e inca la stadiul de tanara speranta si pariu cu viitorul (daca scoatem din cifrele totale, aparent mari, pe cele obtinute de marii operatori de telefonie/infrastructura de comunicatii).

Timpul decide cine reuseste si cine nu. E riscant sa iei de bune povestile despre afaceri, online sau offline, create pentru a alimenta masinaria de show-biz (paine si circ, noua generatie). La fel de riscant e sa comentezi pe seama unui subiect pe care nu-l intelegi/stapanesti, mai ales fara experienta contactului direct.

Pana se difuzeaza rezultatele, eu as zice ca e momentul sa ne apucam de munca. Indiferent ce vei face, vor fi mereu cei care vor rade, vor da cu piatra sau piciorul si vor comenta la nesfarsit. Eu ma consolez cu faptul ca stiu ca cei care vorbesc nu fac, iar cei care au realizat vreodata ceva semnficativ isi masoara atent cuvintele. Cred ca orice antreprenor veritabil stie ca zgomotul este muzica mediocritatii, ca pentru orice lucru pe care-l poti face vei gasi 10 oameni care sa-ti spuna de ce sa nu-l faci sau cum sa-l faci mai bine, ca vorbele trec si doar faptele raman.


Comenteaza pe blogul lui Dragos Manac.












Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

780 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    ONLINE (Miercuri, 30 aprilie 2008, 21:22)

    Tony [anonim]

    D-le Dragos ai scris un articol excelent .Este exact ce gindesc si eu.Dar.singurul judecator,TIMPUL,va .decide.Pina atunci vom ramine observatori ai acestui minunat fenomen INTERNETUL.Va mai exista oare o inventie care sa o depaseasca?
  • 0 (0 voturi)    
    Excelent articol (Miercuri, 30 aprilie 2008, 22:52)

    Mihai [anonim]

    Felicitari pentru articol. Ai punctat foarte exact situatia


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică