Numarul magazinelor online din Romania va continua sa creasca anual cu 50% in intervalul 2009-2011, ajungand pana la 3.000 de magazine functionale care vor desfasura curent activitati de comert pe internet, arata un studiu comandat de Autoritatea Nationala pentru Comunicatii (ANC) si realizat de Link 2 eCommerce. In prezent, in Romania, exista aproximativ 900 de magazine online active, cele mai multe oferind la vanzare produse din sfera tehnologiei si comunicatiilor.

„Putem estima ca piata de comert electronic inregistreaza in acest moment o valoare de 250 de milioane de euro, iar reprezentantii magazinelor online, citati in acest studiu, apreciaza ca in urmatorii doi ani volumul vanzarilor online va atinge valoarea de un miliard de euro, fara a lua in calcul si serviciile, adica turismul sau plata facturilor", spune Liviu Nistoran, presedintele ANC.

Conform studiului privind comertul electronic, in prezent, in Romania, exista aproximativ 900 de magazine online active, cele mai multe oferind la vanzare produse din sfera tehnologiei si comunicatiilor. Jocurile pentru calculator, jucariile, florile, ceasurile si biletele la diverse spectacole se comercializeaza in 30% din magazinele online din Romania. Cartea si informatia se vand in doar 10% din totalul magazinelor si acelasi procent din totalul magazinelor se ocupa de vestimentatie si moda. In momentul de fata, aproape 5% din totalul site-urilor care functioneaza in Romania sunt destinate activitatilor de comert electronic.

In 2007 s-au lansat magazine care comercializeaza laptopuri, produse de papetarie, retelistica, software, jucarii, auto, incaltaminte, audio, video sau muzica. In 2008 se observa o tendinta de crestere a numarului magazinelor specializate in comercializarea de produse precum computere, telefoane, filme, arta, produse industriale, auto si imbracaminte. Studiul apreciaza ca pentru 2008-2009 produsele din domeniul tehnologiei informatiei vor domina vitrinele online.

Studiul arata ca 72% dintre cei care au cumparat online in ultimele 12 luni au revenit pentru a achizitiona noi produse, ceea ce inseamna ca au fost multumiti si au devenit clienti fideli ai respectivelor magazine. Doar 21% dintre respondenti au declarat ca au avut probleme cu magazinele online.

Dintre cumparatorii online, majoritatea respondentilor achizitioneaza produse IT&C. 26% dintre respondenti declara chiar ca au cheltuit peste 2.000 de lei in magazinele online romanesti de IT&C pe parcursul ultimului an. Media veniturilor celor care au declarat ca nu fac cumparaturi online este 1.072 lei/luna, in timp ce media venturilor lunare ale cumparatorilor online este de 1.945 lei.

Studiul a fost comandat de ANC si a fost realizat de Link 2 eCommerce, a costat aproximativ 6.000 de euro si a avut 6.095 de respondenti din randul utilizatorilor online si 51 din randul magazinelor online.