Producatorul de sisteme de navigatie Mio Technology a redus drastic estimarile privind cresterea pietei romanesti a sistemelor GPS din cauza crizei, a declarat Laura Samson, manager Mio pentru Romania. Daca la inceputul lui 2008 compania estima ca vanzarile de GPS-uri vor creste in volum cu 200% la anul, acum, cand romanii se gandesc mai mult inainte de a cumpara un terminal, estimarile arata o crestere de 40 - 50% in volum si o scadere a pretului mediu de achizitie. Sistemul GPS poate fi un atu pentru comerciantii de automobile care il ofera standard, iar Mio ar putea purta la anul discutii cu Dacia pentru un parteneriat in care GPS-ul sa fie incastrat in bordul masinilor.

Estimari adaptate la criza

Daca la inceputul anului estimarile indicau ca se vor vinde 180.000 de sisteme GPS in tara, dintre care jumatate Mio, acum compania crede ca piata totala va fi de 100.000 de unitati, din care Mio va face 50.000.

"Anul viitor va fi sub semnul crizei, cresterea normala a pietei ar fi trebuit sa fie de 200%, insa acum am modificat estimarile si credem ca piata va avansa cu 40 - 50% in volum si cam cu 10% valoric (...) In aceste timpuri e clar ca romanii ezita cand e vorba sa cumpere, se gandesc de doua ori, iar asta ne-a facut sa modificam estimarile", spune Laura Samson. Vanzarile vor fi trase in jos de incetinirea cresterii pietei de retail, dar si de scaderea pietei automobilelor noi.

Estimarile pentru 2009 prevad ca piata GPS-urilor va ajunge la 140.000 - 150.000 de unitati, iar Mio va avea o cota de 50%. Laura Samson crede ca tot mai multi clienti se vor orienta spre terminale mai ieftine, entry - level, iar pretul mediu al unui GPS cumparat in tara va fi de sub 200 euro.

Totusi, spun cei de la Mio, piata romaneasca are potential pentru ca rata de penetrare a GPS -urilor este de numai 3%, in timp ce in tarile dezvoltate trece de 50%. In regiune exista piete mai bine plasate, Polonia, la o populatie cam cu 70% mai mare are vanzari de circa 600.000 unitati anual.

In regiune, Mio concureaza puternic cu Tom Tom si Garmin, iar in Romania, printre concurentii redutabili se numara si Evolio.

GPS-urile pot atrage clienti pentru automobile in conditii de criza

Reprezentantii Mio spun ca sistemele GPS pot ajuta vanzarile de masini in conditii de criza, daca vanzatorii de automobile decid sa le includa in varianta standard. Laura Samson spune ca acum unitatile GPS sunt tot mai importante pentru comerciantii de masini, inainte de criza "masinile se vindeau singure", insa acum este un atu sa oferi GPS in standard si e mai bine daca aceste e incastrat in bord. Insa, spune reprezentantul Mio, acest lucru nu e usor de realizat fiindca necesita si schimbari pe linia de productie.

Intrebata de Hotnews.ro daca Mio Technology are in plan sa poarte anul viitor discutii cu Dacia pentru un parteneriat prin care GPS-urile sa fie incastrate in bordul automobilelor marcii, Laura Samson a spus ca astfel de discutii sunt posibile, dar totul depinde de strategia Dacia.

Mio Technology s-a infiintat in 2002 si are in prezent 1.500 de angajati, vanzandu-si produsele in 47 de tari. Compania produce sisteme de navigatie pentru masini, sisteme portabile si PDA-uri, iar la anul undeva in trimestrul al treilea va aduce in tara si un netbook. Preturile GPS-urilor Mio variaza intre circa 600 lei si 2.000 lei (pentru cel cu ecran de 7 inchi).