Vanzarile de produse electrocasnice mari au scazut cu 19% pe piata romaneasca in trimestrul al patrulea din 2008, in timp ce electrocasnicele de dimensiuni mici au scazut cu 9%, conform unui studiu al Gfk pentru piata bunurilor de folosinta indelungata in Romania. Vanzarile de produse IT au crescut cu 2% in Q4 2008 si cu 30% pentru tot anul, iar vanzarile de produse telecom au scazut cu 0,6% in ultimul trimestru si 4,5% pe tot anul, arata studiul Gfk care cuprinde estimari pentru intreaga piata.

"Dupa un start bun in 2008, piata bunurilor de folosinta indelungata a scazut in trimestrul patru cu 6,3% fata de același trimestru al anului 2007. Cel mai important declin l-au inregistrat electrocasnicele mari. Au scazut, de asemenea, produsele electrocasnice mici, foto si electronice. Piata terminalelor de telefonie mobila a stagnat, in timp ce sectorul IT a fost singurul care a inregistrat o crestere", mentioneaza studiul.

Piata totala a bunurilor monitorizate de GfK TEMAX a fost in trimestrul al patrulea 2008 de 742 milioane euro, ceea ce reprezinta o scadere de 6,3% fata de aceeasi perioada a anului precedent. Totusi, in anul 2008, piata bunurilor de folosinta indelungata a inregistrat o crestere de 11,5%, atingand un total de 2,47 miliarde euro. Din aceasta suma, 872 milioane euro au fost produse IT, 533 milioane au fost electrocasnice mari, iar 450 milioane euro au fost electronice.

Cu vanzari totalizand 258 milioane euro, reprezentand o crestere de 1,8%, sectorul IT a fost singurul care a avut o evolutie pozitiva in trimestrul al patrulea. Piata telecom a fost relativ stabila, cu o scadere slaba de 0,6%. Scaderea a fost mai importanta pentru echipamentele de birou – 6,5%.

Gfk spune ca trimestrul patru a fost slab in comparatie cu asteptarile. Produsele avand caracteristici superioare si preturile mai mici nu au putut contrabalansa efectele crizei financiare mondiale care au fost resimtite la noi in tara cu precadere in luna decembrie.

In trimestrul patru din 2008, produsele electrocasnice mari au inregistrat un declin abrupt in vanzari de 18,7%, aducand si vanzarile din intregul an pe un trend negativ de 2,7%. Singurele doua categorii de produse care au aratat rate de crestere de-a lungul intregului an au fost plitele si uscatoarele de rufe. Totusi, aceste categorii au avut cea mai scazuta pondere in valoarea vanzarilor intregului sector, de aceea nu au putut impiedica descresterea per total.