Jumatate dintre internautii romani au facut cumparaturi online, iar cartile, CD-urile si filmele sunt produsele cele mai des cumparate. Totusi, 49% dintre cei intrebati spun ca e riscant sa cumperi de pe internet, iar o parte semnificativa din cei care au cumparat sunt nemultumiti de termenele lungi de livrare si informatiile insuficiente despre produse, arata un studiu realizat de Gemius si Orange despre comertul electronic in Romania pentru 2008.

Riscant, dar cu economie de timp si bani

Intrebati despre perceptia legata de shopping-ul online, tot mai multi, 49% au spus ca este riscant, fata de 44% in studiul de acum trei ani. Totusi, cumparaturile pe internet au doua mari avantaje: dureaza mai putin si sunt surse de produse mai ieftine. Revenind la partea negativa, 13% din cei intrebati spun ca online shopping-ul este complicat, insa procentul e mai scazut decat acum trei ani. Trebuie mentionat ca cei care nu au cumparat niciodata ceva de pe internet cred in mare parte ca daca ar face asta, s-ar alege cu produse mai scumpe si ar pierde mai mult timp decat in magazinele traditionale, arata raportul “Comertul electronic: tendinte si atitudini. Cercetare privind utilizatorii romani de internet”.

Toata lumea stie ca poti cumpara de pe internet, jumatate au si facut asta

Diferenta fata de 2006 este imensa cand e vorba de cei care spun ca au cumparat de pe internet. Atunci, doar putin peste un sfert din cei intrebati au facut asta, anul trecut procentul a urcat spre 50%.

Produsele pe care romanii le achizitioneaza cel mai des din magazinele online includ carti, CD-uri, filme, produse electronice, produse electrocasnice si echipamente de calcul (hardware).

eMag, cel mai cunoscut magazin online, eBay, pe primul loc la licitatii

Jumatate din cei intrebati nu au stiut sa dea un nume de magazin online. La cei care au stiut, cele mai des intalnite nume au fost emag, quelle si domo. Cele mai cunoscute trei site-uri de licitatii numite au fost ebay, okazii si aukro.

Trei sferturi dintre romanii care au facut cumparaturi online in 2008 stiu ce sunt site-urile care compara preturile, dar numai 40% dintre ei le-au folosit vreodata. Cele mai populare astfel de site-uri sunt price.ro, shopmania.ro si compari.ro.

Lipsa de informatii e deranjanta, livrarile dureaza prea mult

Intre problemele intalnite la shopping-ul online, cele mai des mentionate tin de timpul mare de livrare, informatii pe care nu te poti baza si dificultatile cu garantia. O problema importanta tine de lipsa informatiilor, fie ca e vorba de absenta unei descrieri detaliate a produsului sau lipsa unei fotografii cu acesta, dar nemultumirile deriva si din faptul ca nu se mentioneaza date despre securitatea tranzactiei si uneori magazinul online nu afiseaza date suficiente de contact.

Plata in momentul livrarii ramane cel mai intalnit mijloc de a achita produsul - in 71% din cazuri - insa plata prin transfer bancar a castigat adepti.

Metoda

Cercetarea s-a desfasurat utilizand metoda CAWI (intervievarea automatizata prin web). Respondentii au fost invitati sa participe la studiu cu ajutorul unei invitatii, prezentate aleatoriu utilizatorilor internet care viziteaza anumite web site-uri romanesti selectate si au fost solicitati sa completeze un chestionar pop-up. Volumul final al selectiei din 2008 a cuprins 1.500 de chestionare completate de utilizatori internet din acelasi grup de varsta. Studiul s-a desfasurat intre 10 si 17 noiembrie 2008.