Parlamentul finlandez a aprobat Legea Nokia, care autorizeaza firmele sa supravegheze PC-urile angajatilor

de Marius Mihaiescu     HotNews.ro
Vineri, 6 martie 2009, 12:02 Economie | IT

Parlamentul finlandez a aprobat miercuri seara controversata lege care da dreptul companiilor sa supravegheze computerele angajatilor suspectati ca, prin activitatea lor, afecteaza interesele firmei, relateaza AFP.

Noua lege, adoptata cu 96 de voturi pentru si 56 impotriva, este supranumita "Lex Nokia", in conditiile in care gigantul telefoniei mobile a cerut politiei sa supravegheze corespondenta electronica a unur angajati banuiti ca trimiteau informatii confidentiale unui concurent, initiativa care a declansat o adevarata controversa in Finlanda.

Angajatii care sunt suspectati ca utilizeaza resursele firmei in scopuri ilegale sau pentru a dezvalui secrete de productie pot fi supravegheati, dar dupa ce un mediator este avertizat asupra acestei decizii.

E-mailurile angajatilor nu vor putea fi citite, dar compania va putea vedea cui i-a scris angajatul sau de la cine a primit acesta mesaje electronice.

Legea autorizeaza, de asemenea, scolile, bibliotecile si operatorii telefonici sa-si supravegheze angajatii.


Citeste mai multe despre   












Material sustinut de Banca Transilvania

Intreb BT. Intalnire online: Cum eficientizezi costurile cu serviciile bancare pentru afacerea ta? Doi specialisti raspund intrebarilor voastre, joi, de la ora 12.00

Doi specialisti in produse bancare pentru afaceri mici si mijlocii de la Banca Transilvania vor raspunde joi, 23 noiembrie 2017, de la ora 12.00, la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT" pe tema dezvoltarii afacerilor cu ajutorul diverselor instrumente bancare. Vei primi raspunsuri la intrebarile tale, indiferent daca esti la inceput de drum cu bussinesul tau sau daca ai o afacere deja existenta.
  • Adreseaza-le intrebari prin intermediul formularului de comentarii de pe StartupCafe.ro

3558 vizualizari

  • +3 (9 voturi)    
    Deci se poate si la scandinavii "civilizati" (Vineri, 6 martie 2009, 12:14)

    Big Brother [anonim]

    Societati comerciale, scoli, biblioteci, operatori telefonici, etc.... Si asta e in Finlanda :))

    Imi amintesc foarte bine "scandalul" declansat in Romania de o lege asemanatoare. Si de numarul naivilor care credeau ca "doar la noi e posibila sa ceva" :))

    Iata ca Finlanda e la mana Nokia, multinationala asigura procente bune din PIB, joaca acelasi rol de motor economic in Finlanda, ca Gazprom in Rusia. Si a demosntrat acum ca daca vrea muschii lu Nokia se schimba si legea.

    Credeti ca daca o mica firma avea aceeasi problema de "spionaj" si propunea interceptarea si monitorizarea angajatilor, se aproba? Lua rosii in cap de la aparatorii "liberatii" si surzea de atata hamaiala contra "statului politienesc".

    Dar daca "propune" Nokia, se schimba treaba, nu se glumeste cu o firma care daca delocalizeaza da o lovitura dura economiei Finlandei.
    Asa ca Finlanda a preferat sa isi terfeleasca putin imaginea si sa isi mentina 15.000 de locuri de munca si niste miliarde la buget.

    In final, tot banii si confortul materil ii intereseaza si pe ei, chestia cu "libertatea" vine dupa aia. Normal!

    Personal, nu am absolut nimic impotriva unei asemenea legi, subliniez doar ipocrizia celor care se cred mai "liberi" si mai "civilizati" doar pentru ca strada le e spalata cu sampon si politistul din coltul strazii le zambeste :)
    • +6 (6 voturi)    
      Scandinavi civilizati (Vineri, 6 martie 2009, 12:33)

      Bogdan [anonim] i-a raspuns lui Big Brother

      Da, sunt foarte civilizati. Politistul de la coltul strazii le zambeste pentru ca nu are motive sa creada ca va fi tinta violentei. Cetateanul face ceea ce ii spune politistul fara sa comenteze, desi stie ca politistul nu este inarmat (pentru ca nu este nevoie). Politistul finlandez te roaga frumos sa te urci in duba si sa faci nani la sectie ca esti beat, iar tu iti ceri scuze si te urci frumos in duba. Politistul finlandez este inalt, bine facut, insa testat psihologic temeinic, nu are apucaturi de Zorro, nu isi va folosi avantajul fizic decat in situatii extreme. Totusi Finlanda este o tara civilizata, au alta mentalitate, au alta cultura. Si legile sunt mai blande, pentru ca nu trebuie starpit un fenomen omniprezent. Pedeapsa pentru luare de mita e 4 ani maxim (la noi e 12). De ce? pentru ca sunt foarte rare faptele astea si au temeiuri sa creada ca e suficient atata pentru a te indrepta. Ar mai fi multe exemple despre nivelul ridicat al civilizatiei finlandezilor. Ei cu Finlanda, noi cu Finlandia :)
      • 0 (0 voturi)    
        Corect! (Sâmbătă, 7 martie 2009, 10:49)

        Ariel [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan

        Cunosc Finlanda, am fost in Finlanda si confirm 100% din ce ati spus. Si mai adaug: acolo,poti lasa valiza in piata centrala si o gasesti tot acolo peste o saptamana, cel mult un pic deplasata cand s-a maturat. Ziarele sunt aranjate pe strada si langa ele o cutiuta cu bani, fiecare isi ia ziarul pune banii in cutiuta, isi ia restul si pleaca. La sfarsit bilantul este fara exceptie pozitiv. La fel si laptele. Par basme dar credeti-ma le-am vazut si le-am trait. Autobuze de douazeci de ani in circulatie arata ca noi. Nu mi s-a intamplat niciodata sa fiu imbrancit in aglomeratie. Daca din gresala te atinge cineva, imediat isi cere scuze. Cand opresti un taxi, soferul te saluta, iti multumeste ca l-ai oprit si te intreba un de vrei sa mergi. Cand intri in magazin si nu te ppoate servi imediat, isi cere scuze si te roaga sa astepti putin. In nici un caz nu continua sa aranjeze marfa sau banii in sertar in timp ce tu astepti. Ra dar totusi la anumite ore se intampla sa fie aglomeratie la autobuz. Lumea isi pastreaza randul la urcare, nimeni nu-l deranjaza pe celelalt cu un ghiont sau numai impingandu-l, in momentul cand se aude semnalul, nu se mai urca nimeni fiindca stie ca peste unul sau doua minute vine un alt autobuz. Cine ia in deradere civilizatia lor nu stie ce inseamna sa fii civilizat. Daca o astfel de lege a fost votata, inseamna ca este necesara si toata lumeaa o considera asa.
  • +2 (6 voturi)    
    Criminalitatea finlandeza (Vineri, 6 martie 2009, 12:25)

    Bogdan [anonim]

    Si toate astea se intampla intr-o tara care are cea mai mica infractionalitate din Europa. Ma rog, a mai existat si Islanda, insa intrucat acolo infractionalitatea se apropie de zero absolut, de multi ani incoace, a fost scoasa din statistici. Deci Finlanda, tara cea mai putin afectata de infractionalitate, a fost nevoita sa dea o asemenea lege. Asta inseamna ca ea era necesara. Deci, daca acolo unde toti sunt extrem de cuminti, a fost necesara aceasta lege (care atentie, nu le violeaza continutul corespondentei, ci doar strange date despre existenta acestei corespondente), atunci oare nu este ea justificata si la noi, in Romania, tara unde toata lumea cauta portite la limita sau in afara legii?
    • +1 (3 voturi)    
      NU (Vineri, 6 martie 2009, 12:39)

      fifi [anonim] i-a raspuns lui Bogdan

      NU, pentru ca la noi nu exista un garant al corectitudinii actului de supraveghere. Pentru ca la noi supraveghetorii sunt corupti sau coruptibili si justitia e oarba. E posibil la ei tocmai pentru ca infractionalitatea este foarte redusa.
    • +1 (1 vot)    
      te inseli (Vineri, 6 martie 2009, 12:48)

      Suomi [anonim] i-a raspuns lui Bogdan

      Amice, te inseli in ceea ce priveste infractionalitatea in Finlanda - nu e sub nicio forma cea mai mica din Europa. Infractionalitatea in Finlanda e mare!
      http://www.nationmaster.com/graph/cri_tot_cri_percap-crime-total-crimes-per-capita
      • 0 (0 voturi)    
        statistica lui peste (Vineri, 6 martie 2009, 16:18)

        Observator [anonim] i-a raspuns lui Suomi

        Statistica asta e o rusine, astia baga in aceeasi oala amenda de la parcare cu impuscaturile in strada. Uit-o.
    • 0 (0 voturi)    
      poate ca acolo exista si mai multa transparenta (Vineri, 6 martie 2009, 15:26)

      warchild [anonim] i-a raspuns lui Bogdan

      de exemplu colegul tau de banca nu castiga cu 50% mai mult decat tine desi munceste si sitie sa faca mai putin decat tine doar pentru ca asa a vrut sefu extrapoland nici firmanu castiga de 1000 de ori mai mult decat tine - sa zicem ca un angajat castiga intr-un an 10.000 eu si firma din munca lui castiga 1.000.000 eu in acelasi an sau mai mult dupa caz. asta e ceea ce se intampla in romania!
    • 0 (0 voturi)    
      deci daca nu violeaza continutul corespondentei... (Vineri, 6 martie 2009, 18:58)

      ionescu [anonim] i-a raspuns lui Bogdan

      deci daca tu zici ca nu se violeaza continutul corespondentei; inseamna ca cei care trimiteau secrete de serviciu pe mail pot s-o faca linistiti in continuare. Nu-i asa? Ca cei de la Nokia au spus clar ca fac lobby pt legea asta pentru contracararea scurgerii de informatii. Citeste presa. Deci legea s-a dat aiurea, nu va prinde pe cei care vand informatii, nu va opri spionajul industrial si scurgerea de informatii prin e-mail.
      Deci in concluzie:.......????????
      Sau vrei sa ne manipulezi? Ca tare interpretezi tendentios.
  • 0 (0 voturi)    
    si la noi... (Vineri, 6 martie 2009, 12:27)

    mamalustefancelmare [utilizator]

    la noi se practica fara vreo lege de acest gen...chiar si telefoanele sunt ascultate si inregistrate. Exista echipamente care transforma o convorbire telefonica intr-un fisier text...
    • 0 (0 voturi)    
      oare? (Vineri, 6 martie 2009, 21:40)

      adrian [anonim] i-a raspuns lui mamalustefancelmare

      Si chiar daca ar fi adevarat, mie nu imi este rusine de nici un cuvant pe care il folosesc la telefon, si in cel mai rau caz as putea sa ii acuz pe baieti de risipirea unor bani publici. Dar daca ei vor sa se plictiseasca cu convorbirile mele, nu au decat. Cred ca cei cei scandalizati de aceasta idee chiar sunt potentiali infractori ori teroristi.
  • +1 (1 vot)    
    lege in ceata ... (Vineri, 6 martie 2009, 12:33)

    AYHAN [anonim]

    ,,,,angajatii care sunt suspectati ca utilizeaza resursele firmei in scopuri ilegale sau pentru a dezvalui secrete de productie pot fi supravegheati, dar dupa ce un mediator este avertizat asupra acestei decizii,,, .... si cum se demonstreaza ca un angajat ar utiliza resursele firmei ?? sau ca este un spion ?? aici este tot shpilul.... sub pretextul asta toti angajatii sunt virtuali infractori ... .. deci se poate si la case mari ....
  • -2 (4 voturi)    
    concurenta dura (Vineri, 6 martie 2009, 12:45)

    Cosmin [anonim]

    In industria asta, concurenta a devenit foarte dura in ultimele 18 luni. Cred ca Nokia a avut ceva cazuri de spionaj si scurgeri de date confidentiale de a ajuns la o asemenea masura care sa influenteze legile unui stat.
    Pana la urma este o masura corecta atat timp cat este aplicata corect si cred ca la ei gradul de incredere in institutiile publice este destul de mare. Spre deosebire de RO unde o astfel de lege nu ar face decat se se legalizeze ceea ce deja se intampla la adapostul unei mafii politice cu interese economice foarte banoase. ASa ca sa nu comparam democratiile intre ele ca nu e aceeasi mancare de peste. Pana la urma omul sfinteste locul.
  • +2 (6 voturi)    
    pasi necesari (Vineri, 6 martie 2009, 12:54)

    don jose [anonim]

    ne indreptam incet dar...bine planuit spre un control total! intelegi istoria cind intelegi pasii manipularii:crearea problemei, nasterea reactiei (necesitatii) si oferirea solutiei ( de fauritorii problemei). sa fim liberi dragi romani
    • 0 (2 voturi)    
      desigur, asa este (Vineri, 6 martie 2009, 14:43)

      mig [anonim] i-a raspuns lui don jose

      adevarat, dar deasupra acestora se afla Cineva, ce-si "prepara" din timp aparitia; ai mirosit bine "don jose", bine bine!
  • +3 (3 voturi)    
    1984 (Vineri, 6 martie 2009, 13:07)

    Orwell [anonim]

    Aiti citit romanul "1984" de Orwell?
  • +2 (6 voturi)    
    ete na (Vineri, 6 martie 2009, 13:14)

    arici [anonim]

    si ce daca? mi se pare normal sa-mi supraveghez angajatii sa nu stea pe chat sau pe site-uri porno pe timpul in care sunt platiti sa faca alceva
    • +6 (6 voturi)    
      in timpul serviciului poate... (Vineri, 6 martie 2009, 13:29)

      mela [anonim] i-a raspuns lui arici

      ... ca ar putea fi supravegheati pt ca sunt platiti sa faca altceva. Dar in casa mea de pe calculatorul meu mi se pare normal sa fac ceea ce vreau eu, fara sa ma controleze angajatorul. Sa stau pe chat cu cine vreau si sa ma uit pe site-uri porno daca am chef. E viata mea PRIVATA din afara orelor de program!
  • +3 (3 voturi)    
    La servici e oarecum normal ..dar DOAR la servici (Vineri, 6 martie 2009, 16:30)

    vov [utilizator]

    La sv toate comunicarile se realizeaza in principiu pe echipamente proprietatea companiei, ex calculatorul companiei, telefonul companiei, circuitele de comunicatii pana si adresa de email poate fi a companiei xxxx@nokia.com, chestii pe care in mod normal trebuie sa le folosesti exclusiv pentru interese de serviciu fiind platite de companie motiv pt care daca vrei sa le folosesti in interes personal asta e..iti asumi riscul sa fie monitorizate pt ca nu sunt ale tale si nu tu platesti pt ele, deci mi se pare ff normal sa ti le monitorizeze, sa vada ce si cum iti faci sarcinile de serviciu.

    Insa orice alta monitorizare : internet acasa, adresa personala de mail, telefoane personale etc e total aberant !!! asa este cand multinationalele ajung sa aiba influente majore asuprea societatii....evident ca cine va fi instruit sa fure secrete de la nokia va fi instruit sa le si cripteze, sa le trimita cu programe specializate in asa fel incat alora cu monitorizarea nokia sa le treaca pe sub nas...adica sa le vada la o adica dar sa nu aiba de unde sa le apuce...
  • +2 (2 voturi)    
    Se practica si in Romania (Vineri, 6 martie 2009, 19:57)

    gogu [anonim]

    Sint firme care specifica din start ca emailurile de pe serverul firmei sint proprietatea firmei si au voie din motive de securitate interna sa verifice emailurile angajatilor. E o scuza perfecta ca sa citeasca bancuri noi... :)
  • +1 (1 vot)    
    NUMAI ATAT? (Sâmbătă, 7 martie 2009, 8:27)

    gore_pirgu [utilizator]

    pai, da' noi avem fara_de_legea "secu" care permite tuturor hartabalelor de securisti sa tina firme, care fac afaceri dubioase pe bani publici! cam putintel finlandezilor, luati lectii de la "noua aderata" rromania!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri