Interviu cu Roxana Geambasu, romanca recompensata cu o bursa Google pentru cercetari in "norisorul" informatic

de Vlad Barza     HotNews.ro
Marţi, 19 mai 2009, 15:20 Economie | IT

Roxana Geambasu
Foto: cs.washington.edu
Google a inclus o romanca pe o lista cu 13 nume care vor primi burse de excelenta pentru a-si putea continua si extinde cercetarile. Roxana Geambasu studiaza la University of Washington in domeniul promitator cloud computing, informatica "in norisor". Intr-un interviu-blitz acordat Hotnews.ro, Roxana Geambasu a explicat subiectul principal al cercetarilor sale si a explicat si in ce consta bursa Google: doi ani de suport financiar la universitate.

Cloud - computing - "Norisorul" informatic al viitorului

Cloud computing, "informatica in nori"  (informatique en nuages), cum spun francezii, e un concept putin cunoscut in randul oamenilor din afara IT-ului. Conceptul se refera la faptul ca tot mai multe softuri nu vor mai fi stocate pe calculatorul propriu, ci pe internet, ele putand fi accesate oricand si de oriunde, chiar si cu un calculator cu resurse slabe. Practic, serverele unor companii devin computerele noastre, insa nu le detinem fizic, ci doar virtual, prin inchirierea capacitatii lor de calcul.

"Cloud Computing este o noua paradigma de calcul care a luat amploare in ultimul timp. Se refera la utilizarea de resurse de calcul dinamice si scalabile oferite ca servicii de catre marile companii, precum Amazon, Google, Microsoft, Yahoo, etc. (...) De exemplu, multi utilizatori au inceput sa foloseasca in servicii oferite din "norisor," cum ar fi Google Docs, backup online la Amazon AWS, etc. Similar, multe firme isi administreaza operatiunile cu clientii folosind solutii online, cum ar fi Salesforce sau Zoho", a explicat pentru Hotnews.ro, Roxana Geambasu.

Datele care se autodistrug pentru siguranta

Insa, precizeaza ea, "o problema importanta - dar grea - a adoptiei de solutii online este securitatea datelor. In "norisor," nu poti controla unde-ti sunt mentinute datele, cine ti le acceseaza, sau cand sa fie ele distruse. Cercetarea mea se concentreaza pe rezolvarea catorva dintre aceste aspecte.

In particular, unul dintre proiectele mele cele mai recente are ca scop asigurarea distrugerii datelor stocate online. Multi utilizatori si firme ar dori ca anumite date ale lor, cum ar fi, email-uri, documente, sa fie sterse la cerere sau dupa un moment prestabilit. Din varii motive tehnice si politice, insa, cei mai multi provideri de servicii online, nu ofera garantii legate de stergerea datelor. Asta ridica grave probleme de securitate a datelor stocate online, care pot sa dainuiasca pentru totdeauna, riscand ca in viitor sa fie expuse atacurilor hackerilor sau cererilor in instanta. Eu am construit un nou tip de date care se "autodistrug," sau se dezintegreaza dupa o perioada de timp", mai spune Roxana Geambasu.

De acest subiect este legata si bursa Google, care ii va asigura suport financiar pentru doi ani, incluzand taxele de scolarizare la University of Washington, salariul lunar si sprijin pentru participarea la conferinte de specialitate.

Roxana Geambasu s-a nascut in 1981 si a absolvit Facultatea de Automatica si Calculatoare din cadrul Universitatii Politehnice Bucuresti in 2005. A plecat in SUA in toamna lui 2005, cand si-a inceput doctoratul in Calculatoare la University of Washington (UW). La aceasta universitate lucreaza cu 3 profesori (Hank Levy, Steve Gribble si Yoshi Kohno) la diverse aspecte legate de securitate in cloud computing. In timpul verilor, a lucrat la Microsoft (2007) si Google (2008).


Citeste mai multe despre   












[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

6288 vizualizari

  • +10 (10 voturi)    
    bravo (Marţi, 19 mai 2009, 15:44)

    MirceaA [anonim]

    bravo pustoaico. Esti si draguta si desteapta, ai grija cu restul. Sa ai noroc si sa fii iubita.
  • +6 (6 voturi)    
    multa bafta (Marţi, 19 mai 2009, 15:46)

    I [utilizator]

    eu cred ca norii vor fi mai mici si vor fi detinuti de fiecare firma in parte, cel putin pentru datele foarte sensibile.
  • +8 (8 voturi)    
    Bravo ei (Marţi, 19 mai 2009, 15:48)

    Gelu [anonim]

    O invidiez cumva. Eu m-am aruncat din universitate direct in productie, la facut bani. Acum nu mai am timp de chestiuni interesante... E mare lucru sa te tii deoparte de bani dupa universitate si sa faci ce iti place...
  • +7 (7 voturi)    
    cloud computing (Marţi, 19 mai 2009, 15:53)

    Nostradamus [anonim]

    Interesant articol. Fain! La mai multe! Bravo!
  • +8 (8 voturi)    
    ! (Marţi, 19 mai 2009, 16:04)

    sictireanu [utilizator]

    Tare tipa!
  • +2 (6 voturi)    
    foarte interesant (Marţi, 19 mai 2009, 16:08)

    otonel [anonim]

    Este foarte interesant daca are cine sa-ti plateasca facturile. Multumim hotnews ptr corectie
    • 0 (0 voturi)    
      about google (Miercuri, 20 mai 2009, 9:50)

      john [anonim] i-a raspuns lui otonel

      http://www.techcrunch.com/2009/01/18/why-google-employees-quit/
  • +4 (4 voturi)    
    "NORISOR" informatic? (Marţi, 19 mai 2009, 16:18)

    noru-f**king-letz [anonim]

    Autorul articolului habar n-are despre ce vorbeste, altfel n-ar fi folosit termenul "norisor". E o tampenie.

    Si "grid computing" s-o traguceti prin informatica cu grilaj ?

    Daca nu gasiti o traducere potrivita (si sincer nici mie nu-mi vine una reusita) lasati termenul asa cum e.

    Citim zilnic articole cu zeci de termene importate si netraduse, incepand de la domeniul finantelor, audientelor la tv, si terminand cu alte articole din domeniul informaticii.

    Doar nu traduceti laptop cu "varf de poala"... ///
    • +2 (2 voturi)    
      continuare (Miercuri, 20 mai 2009, 13:58)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui noru-f**king-letz

      Si pe mine m-a amuzat chestia cu "norisorul".
      Mi-am adus aminte de la scoala
      telefon = de sine vorbitor
      cravata= gat legau
      tramvai = de sine vorbitor

      Felicitari tinerei si sa stie ca acum incepe greul.
  • +1 (3 voturi)    
    e desteapta (Marţi, 19 mai 2009, 16:33)

    cc [anonim]

    Nu e vorba de facturi, e foarte destepta si muncitoare, a plecat cu bursa dupa facultate. In fine stia din primul an de facultate unde vroia sa ajunga :D si pe asta s-a focusat. Am fost colegi, nu va ganditi la altceva.
  • +2 (2 voturi)    
    @noru-f**king-letz (Marţi, 19 mai 2009, 16:42)

    Cell_61 [utilizator]

    Nu iau apararea lui Hotnews de obicei, dar de data asta ti-as zice ca n-ai dreptate. Nu ei sunt de vina pentru traducere, nu vezi ca termenul e luat din declaratiile Roxanei? Ca banuiesc ca ea a spus ce-a avut de spus in romana.

    On topic: Bravo, Roxana, ma bucur cand citesc povesti dintr-astea de succes.
    • -1 (3 voturi)    
      @Cell_61 (Marţi, 19 mai 2009, 17:40)

      noru-f**king-letz [anonim] i-a raspuns lui Cell_61

      Lucrez in domeniu, si cu tot respectul pentru tot ce a reusit Roxana pana acum,
      insisit ca autorul articolului a folosit un termen absolut absurd.

      Chiar Roxana zice: "Cloud Computing este o noua paradigma de calcul care a luat amploare in ultimul timp...."

      "norisor" este luat in ghilimele in textul declaratiei, termenul corect, folosit de Roxana insusi este "Cloud Computing".
      Si acest termen ar trebui sa apara in titlul articolului si in restul textului.
  • -7 (7 voturi)    
    same marie cu alta palarie (Marţi, 19 mai 2009, 17:06)

    fatmanx [utilizator]

    Auz, cloud computing, ceva gen global warming. Politically accepted (suna bine si jmekereste), da' de fapt aceeasi tehnologie cu alta eticheta. Da ma rog, gugalu sa omoara dupa studii de genu, ca da bine la investitori.
    • -2 (2 voturi)    
      cum ziceam... (Marţi, 19 mai 2009, 20:40)

      fatmanx [anonim] i-a raspuns lui fatmanx

      Dageaba dati cu minus ba pupincuristilor, cloudu e tot o pseudo-disciplina ca si astrologia: caracterizam items si stabilim reguli noi de dragu de a o face. Nu aduce nimic nou in plus, nici macar un amarat de standard. Exact pe gustul managerilor de carton. Hai sa traiti.
      • +1 (1 vot)    
        Gresesti (Vineri, 22 mai 2009, 10:27)

        Eu [anonim] i-a raspuns lui fatmanx

        Din intamplare, pt. mine recent cloud computing a devenit interesant dpv profesional. Cloud computing e in mod definitiv o chestie diferita de toate sistemele construite pt. scalabilitate si accesibilitate ridicate in trecut. Studiaza mai intai, pe urma da cu pietre. Cloud-ul e de natura sa creasca gradul de utilizare a resurselor, accesibilitatea, scalabilitatea, flexibilitatea si fiabilitatea, si ca o consecinta sa scada costurile, intr-un mod in care nimic din ce s-a facut mai inainte nu ar putea.

        Cloud-ul nu e o disciplina, e un concept. Exista diverse implementari de cloud, google ofera una prin google app engine, da' si Amazon are ceva de oferit, si intr-adevar exista oferte de cloud de pus pe picioare acasa, de la firme
        gen IBM.

        Ideea e ca intr-o infrastructura traditionala rulezi o aplicatie pe un sistem de calcul, care poate sa fie o masina fizica, una virtuala, sau un cluster. Da' e clar unde si ce anume ruleaza. Chiar daca se face ceva load balancing sau se folosesc alte tehnici pt. a creste exploatarea resurselor si a flexibiliza infrastructura, in mod esential e nevoie de interventia umana pt. asta, si exista intotdeauna un controller care face treaba.

        Intr-un cloud situatia se schimba. Cloud-ul pune la dispozitie servicii esentiale, de ex. un sistem de stocare extrem de fiabil, redundant cat cuprinde, facilitati de alocare dinamica a resurselor, in functie de necesitatile aplicatiilor, si facilitatea de replicare a aplicatiei oriunde in nor unde e nevoie de ea/e loc pt. ea. Aplicatiile se arunca in cloud, si devin accesibile din orice punct de acces la cloud. Nu mai e nevoie de interventia unui om, si nici nu exista vreun nod de control care e critic pt. functionarea cloud-ului.

        Cat despre standarde: nici grid computing, nici Ajax, nici multe alte notiuni din domeniul informatic nu sunt standardizate. Ceea ce nu le impiedica sa aibe substanta.
        • 0 (0 voturi)    
          e desteapta, ce sa mai discutam (Joi, 28 mai 2009, 14:11)

          Andreea [anonim] i-a raspuns lui Eu

          Romanu' repede suspect!!!BRAVO EI k e fata despteapta!!!
  • +2 (2 voturi)    
    Bravo Roxana!! (Marţi, 19 mai 2009, 17:06)

    ruxij [anonim]

    Bravo Roxi!! Esti cea mai tare...as always ;) Keep up the good work!!
    • +1 (1 vot)    
      Bravo Roxana! (Miercuri, 20 mai 2009, 9:59)

      horatiucd [anonim] i-a raspuns lui ruxij

      Bravo Roxana! Spor la cercetare si proiecte in continuare!
  • -1 (3 voturi)    
    nu ca vrea sa fiu carcotas (Marţi, 19 mai 2009, 17:24)

    ik [anonim]

    dar tehnologia asta nu se cheama client-server si e inventata de mult, vezi Oracle, etc. Este adevarat ca asta se aplica de obicei in reteaua companiei care se presupunea ca este sigura.
    • +1 (1 vot)    
      esti carcotas si neinformat (Marţi, 19 mai 2009, 21:23)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui ik

      E o mare, mare diferenta intre cloud-computing si client-server.
      • +1 (3 voturi)    
        scuze (Marţi, 19 mai 2009, 23:48)

        ik [anonim] i-a raspuns lui Anonim

        ai dreptate, de abia acum am inteles dupa ce ai explicat tu ce si cum. bravo. simplu si eficient. axiomaticule care esti!
  • -1 (3 voturi)    
    back to the roots (Marţi, 19 mai 2009, 17:40)

    bill gates [anonim]

    acuma ce facem, ne intoarcem de unde am plecat, adica la mainframe+terminale? cam asa se lucra si acum vreo 30-40 de ani.
    • +1 (1 vot)    
      stii ce? (Marţi, 19 mai 2009, 18:48)

      MirceaA [anonim] i-a raspuns lui bill gates

      stii ce faceau maistrii din fabrica cand sosea un utilaj din import? Ziceau... mare rahat. Ai inteles sau sa-ti fac o schita?
  • +1 (1 vot)    
    Bravo (Marţi, 19 mai 2009, 19:03)

    amuzatu [anonim]

    Si draguta si desteapta.
    Keep up the good work :)
  • -1 (1 vot)    
    Serverul A si B (Miercuri, 20 mai 2009, 1:51)

    Stacey T.Foot [anonim]

    Datele tale sunt stocate pe serverul A si dupa un timp ti le stergi.Cine-i impiedica pe detinatorii serverului A sa nu faca un back-up pe serverul B,la care tu nu ai acces.Cine le sterge de pe serverul B?.Va spui io cu mintea mea proasta: NIMENI !
    Sunteti cu capu' in norisori cei care credeti ca datele stocate ti le poti sterge oricand.
    • 0 (0 voturi)    
      nu ai inteles nimic (Joi, 21 mai 2009, 10:11)

      ionut [anonim] i-a raspuns lui Stacey T.Foot

      tocmai asta e scopul cercetarii, dezvoltarea unui sistem complex care sa garanteze ca nu se intampla asta. stiu ca ti se pare imposibil, insa de asta unii merg inainte si altii sunt inca in caruta.
  • +1 (1 vot)    
    roxana (Miercuri, 20 mai 2009, 7:27)

    big george [anonim]

    am fost coleg cu roxana la scoala si
    o confirm ca o fata frumoasa si desteapta care a stiut si a reusit sa obtina ce a vrut.
    cu aceasta ocazie ii adresez felicitari!
  • -1 (3 voturi)    
    google (Miercuri, 20 mai 2009, 10:23)

    Dan [anonim]

    Sa stiiti ca la google sunt foarte multi romani ca si in alte companii si totii lucreaza la proiecte foarte importante si nu sunt fenomenali ca si Roxana asa cum ii faceti reclama dvs. Nu necesita acest material publicitar.
    • -2 (2 voturi)    
      gramatica (Miercuri, 20 mai 2009, 11:57)

      dan2 [anonim] i-a raspuns lui Dan

      mai bine evita sa scrii sfaturi pana nu inveti sa scrii corect
    • +1 (1 vot)    
      ete fas (Miercuri, 20 mai 2009, 12:40)

      amuzatu [anonim] i-a raspuns lui Dan

      Da Dane......sunt multi (sau suntem multi :) ) romani prin multe companiiiiiiii f f bune.
      Mie imi place articolul pentru ca nu seamana cu porcariile gen "am intalnit si romani fericiti".
      Si cred ca Roxana nu are nevoie de reclama hotnews-ului :).
      Uita-te putin la poza....e dragutzica....si poate daca ai avea sansa sa vorbesti putin cu ea ai vedea ca-i merge si mintea.
  • +1 (1 vot)    
    Bravo! (Miercuri, 20 mai 2009, 15:44)

    ion [anonim]

    Avem si valori in tara cu care trebuie sa ne mandrim! Multa bafta si toate cele bune!
  • -1 (1 vot)    
    Manipulare (Miercuri, 20 mai 2009, 19:10)

    Mafiotul [anonim]

    V-a pacalit inca odata! Bursele astea se bazeaza pe apartenenta la PCR! Cum care PCR? Aha, nu e clar, vad bine: pile -relatii-cunostinte!
    V-ati lamurit? Sapati mai adanc si aflati!
  • -1 (1 vot)    
    Felicitari (Joi, 21 mai 2009, 13:38)

    sofia [anonim]

    Mult succes Roxana! In "nori" stie sa zboare si VIVI.ro care e tot in Google; cauta-l.....
    • 0 (0 voturi)    
      Felicitari (Luni, 11 ianuarie 2010, 13:32)

      dani [anonim] i-a raspuns lui sofia

      Felicitari,Ma bucura enorm cand vad ca avem si noi cu ce sa ne mandrim,mult succes in continuare Roxana!


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version