La Plugg 2010 s-au dat multe sfaturi companiilor aflate la inceput de drum, s-au facut sinteze ale anului care a trecut, s-au anuntat inovatii importante pentru acest an. Nimeni nu a pronuntat cuvintul „criza”, nimeni nu s-a lamentat, nimeni nu parea disperat. In aer a plutit insa nevoia de fonduri in aceasta perioada dificila.

Europa nu concureza cu SUA

Sfatul Imaculadei Martinez de la Stradbroke Advisors ar putea parea banal daca n-ar veni de la o persoana care a fost implicata in finantarea a zeci de companii si in consultanta pentru tot atit de multe: „Nu-ti fie teama de inovatie, dar gindeste-te, atunci cind incepi ceva, ca produsul sau serviciul tau va influenta o gramada de oameni. Viziunea are forme si dimensiuni diferite, dar este important sa ai una.”

Un alt sfat care a declansat aplauze de sustinere in sala a fost indemnul catre fondatorii de companii de a angaja femei: „Luati femei in companie, pentru ca veti avea de cistigat de la ele! Sunt cele care vor veni cu o gindire creativa ce va crea un impact important in piata”.

Saul Klein s-a referit in prezentarea sa la asa-numita concurenta dintre Europa si Statele Unite. Ca argument al calitatii antreprenorilor din Europa, Klein a amintit talentul hacker-ilor din Europa de Est. „Statele Unite nu trebuie sa concureze cu Europa, ci sa invete de la ea”, a spus partenerul de la Index Ventures. „Europa stie cu SUA, acolo europenii pot gasi antreprenori interesati sa investeasca. Nu este o lupta. Trebuie sa ne gindim cum putem folosi unicitatea Europei pe piata”, adaugat Klein.

Sa trecem la partea practica

Tom Henriksson, seful diviziei Corporate New Business Development de la Nokia, a dezvaluit detalii despre interfata Point and Find ce poate fi descarcata pentru anumite modele de telefoane ale companiei finlandeze. Acest sistem de tip augmented reality le va permite utilizatorilor sa capteze din realitate elemente (postere, carti, cladiri, obiecte etc.) pe care sa le transmita online cu un continut original – cuvinte-cheie, comentarii, adnotari. Henriksson a subliniat ideea ca Nokia creeaza noi interfete incercind sa respecte diversitatea culturala, in asa fel incit utilizatorii din fiecare tara sa se bucure de tehnologie intr-un mod original.

In cadrul prezentarii, reprezentantul companiei Nokia a reamintit citeva informatii despre prototipul Morph, o combinatie de bratara digitala, telefon mobil si player multimedia (vezi clipul de la Youtube) care ar putea deveni in curind realitate.

Astrid Sandoval si-a inceput speech-ul cu o constatare care i-a facut pe multi din sala sa ridice sprincenele a mirare: „Tiparul a murit, intram in era publicarii digitale”. O afirmatie usor de combatut, dar Sandoval are motivele ei sa creada acest lucru din moment ce este Chief Commercial Officer la Issuu.com, o companie dedicata publicarii creatiilor originale exclusiv online in format digital. Prezentarea acesteia a fost realizata cu ajutorul aplicatiei Prezi.com, o unealta utila celor care vor sa scape de tirania lui PowerPoint si care vor sa incerce un mod de a crea prezentari uimitoare pentru public.

Prezi.com a fost reprezentat la Plugg 2010 de catre directorul Peter Arvai, care a folosit in premiera o tehnologie senzoriala. Prin intermediul ei, el a manipulat fisierele sale pe ecranul laptop-ului. Arvai le-a dat un sfat simplu celor care fondeaza start-up-uri: „Mergeti acolo unde aveti cel mai mare potential, nu fiti limitati! Ginditi-va care va este piata si mergeti direct acolo, nu o luati pe ocolite”.

Ideea lui Arvai a revenit sub o alta forma si in prezentarea lui Guillaume Van Der Stighelem, co-fondatorul companiei Duval Guillaume, care a pus accentul pe nisa firmei nou create: „Sintetizeaza-ti viziunea, trebuie sa stii exact care iti e povestea pe care o vinzi”. Intrebat din sala daca mai este nevoie de agentii de publicitate in era Web 2.0, Van Der Stighelem a dat un raspuns evaziv dar cu dublu inteles: „Nu mai e nevoie, dar, daca nu esti cunoscut, esti nefericit.”