Stuxnet, viermele informatic considerat "prima super-arma cibernetica" a infectat milioane de computere in China

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Joi, 30 septembrie 2010, 15:13 Economie | IT

Stuxnet, un vierme informatic considerat de unii experti "prima super-arma cibernetica" din lume si care pare sa fi fost creat cu scopul de a ataca facilitati nucleare din Iran, a facut ravagii in China, infectand milioane de computere, conform relatarilor facute de presa locala in aceasta saptamana, transmite AFP. Agentia chineza de stiri Xinhua News Agency a relatat miercuri ca Stuxnet a infectat computerele a peste sase milioane de persoane si a aproape 1000 de intreprinderi din China, informeaza Wall Street Journal.

Stuxnet este temut la nivel global in conditiile in care poate permite infectarea si preluarea controlului asupra computerelor care comanda diverse utilaje si monitorizeaza functionarea acestora. Virusul profita de o vulnerabilitate in softurile Siemens de management folosite in procesele automatizate industriale.

"Acest malware este dezvoltat in special pentru a sabota fabrici si a defecta sisteme industriale, decat in scopul de a fura date personale. Odata ce Stuxnet reuseste sa infecteze computerele fabricilor din China, sectoarele in cauza ar putea intra in colaps, ceea ce ar afecta securitatea nationala", a declarat pentru Global Times un inginer din cadrul furnizorului de solutii anti-virus Rising International Software.

Contactat de AFP, purtatorul de cuvant al Siemens nu a dorit sa comenteze. Pe de alta parte, Yu Xiaoqiu, analist in cadrul China Information Technology Security Evaluation Centre a tinut sa linisteasca si sa spuna ca situatia nu este atat de grava precum pare.

"Pana acum nu am constatat daune grave provocate de acest virus. Noii virusi reprezinta un lucru obisnuit in zilele noastre. Atat utilizatorii individuali de internet dar si companiile 'cheie' din China nu trebuie sa se ingrijoreze. Trebuie sa fie alertati, dar nu trebuie sa se teama", a spus Yu Xiaoqiu, citat de Global Times.

Duminica trecuta, Mahmoud Javari, oficial in cadrul centralei nucleare de la Bouchehr, din Iran si care ar urma sa intre in functiune pana la sfarsitul acestui an, a declarat ca sistemul informatic al centralei nu a fost afectat de virusul informatic Stuxnet, care a infectat mii de computere industriale din Iran.

Siemens afirmase vineri ca centrala de la Bouchehr nu este echipata cu softul infectat de Stuxnet. Mahmoud Javari a precizat totusi ca "anumite computere personale care apartineau unor angajati ai centralei Bouchehr au fost afectate de virus".


Citeste mai multe despre   












Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

9759 vizualizari

  • -1 (7 voturi)    
    Da, da, da... (Joi, 30 septembrie 2010, 15:19)

    Tura de Noapte [anonim]

    Sa intelegem ca este o mica demonstratie a faptului ca Langleyu are si citiva angajati treji?
    • +4 (12 voturi)    
      nu chiar... (Joi, 30 septembrie 2010, 16:10)

      Mowgli [utilizator] i-a raspuns lui Tura de Noapte

      este doar ceva comun, impachetat in ambalaj senzational si bagat in gura celor care asteapta cu ea deschisa. Este daca vrei o noua tentativa de incalzire globala, armagedon nuclear, sau cosmic (cand ne loveste cometa).
      • +3 (7 voturi)    
        Ce este cel mai important (Joi, 30 septembrie 2010, 16:54)

        Johnny [anonim] i-a raspuns lui Mowgli

        Este ca cei care au studiat viermele au ajuns la concluzia ca ar fi fost facut de o echipa de experti inalt calificati cu cunostinte in diverse domenii, in cadrul unui proiect foarte laborios.
        Aceasta conduce la ideea ca viermele a fost dezvoltat de un guvern, suspecte sunt evident SUA si Israelul datorita focalizarii pe Iran.
  • 0 (14 voturi)    
    :) (Joi, 30 septembrie 2010, 15:21)

    ion voicu [anonim]

    ...de aceea dr oetker recomanda LINUX
    :)
    • +9 (15 voturi)    
      trebuia (Joi, 30 septembrie 2010, 15:37)

      contra gica [anonim] i-a raspuns lui ion voicu

      Trebuia sa apara si linuxistii sa spuna ca linuxul lor e bun la orice. Daca ai fi citit ai fi vazut ca e vorba de softuri Siemens de management industrial. Dar nu, tu ai vazut titlul articolului, ca e vorba de ceva virus, si hop cu sugestia de linux. Pentru informarea ta, sunt programator cu 12 ani experienta, am programat si pe windows si pe linux tot felul de chestii, si crede-ma ca nu poti face chiar tot ce vrei in linux. Poti poate sa te dai pe facebook si pe messenger dar din nou, nu asta e ideea articolului
      • -6 (14 voturi)    
        . (Joi, 30 septembrie 2010, 16:09)

        kid [anonim] i-a raspuns lui contra gica

        Poi tocmai d-aia e mai bun linux0ul decit geamurile, pentru ca nu poti face pe Linux chiar tot ce vrei tu ca programator de viermi/daunatori informatici.
        • +5 (11 voturi)    
          da (Joi, 30 septembrie 2010, 16:23)

          contra gica [anonim] i-a raspuns lui kid

          Excelenta opinie. Atunci sa folosim DOS, pe ala poti face si mai putine, si atunci suntem toti safe. Sau si mai bine, sa dam foc la calculatoare :)
          • 0 (8 voturi)    
            Mie imi plac astia cu Linuxu (Joi, 30 septembrie 2010, 17:01)

            Lica [anonim] i-a raspuns lui contra gica

            Sunt ca mushtele, cum e vorba de ceva pac apar si ei sa ne zica ce nasol e windowsu.
            De obicei intreb daca Linuxu e sistemul ala pe care nu poti sa joci jocuri si stai tot timpul sa configurezi si ei imi raspund ca sunt vreo doua tetrisuri portate, deci ai si jocuri.
            Sunt distractivi pe ansamblu.
            • 0 (0 voturi)    
              ... (Joi, 30 septembrie 2010, 21:12)

              zertty [anonim] i-a raspuns lui Lica

              Nu e chiar asa, Lica... Astea-s distributiile free... Daca scoti banii din buzunar ai niste distributii Linux care concureaza Windows-ul prin usurinta utilizarii si varietatea de jocuri.
              In plus, exista virusi si pentru Linux: doar ca Windows-ul este atit de raspindit, ca ... Se considera ca e mult mai "funny" sa ataci calculatorele Windows.

              Personal, inclin mai mult spre Mac-uri...
              • 0 (0 voturi)    
                mac os x (Sâmbătă, 2 octombrie 2010, 13:58)

                iosif [anonim] i-a raspuns lui zertty

                MAC OS X este mai apropiate de linux decat de windows, si mai exact este foarte apropiat de FreeBSD.

                http://en.wikipedia.org/wiki/Darwin_%28operating_system%29
        • +1 (1 vot)    
          N-ai inteles (Vineri, 1 octombrie 2010, 8:12)

          Eu [anonim] i-a raspuns lui kid

          Se referea la faptul ca nu ai soft-uri asa de multe pentru asa de multe activitati ca pe windows.
          Adica Siemens nu are soft si pentru Linux pentru controlul instalatiilor nucleare.
      • +2 (6 voturi)    
        gicule esti praf (Joi, 30 septembrie 2010, 16:49)

        ALFA [anonim] i-a raspuns lui contra gica

        bre, dar esti muci rau de tot. ai auzit vreodata in viata ta cu ce se maninca scada in general(in particular,intr-o centrala atomoelectrica)? iti zic eu, cu RISC se maninca, n-are nici o gara cu ubuntu sau cu xp-ul in care programezi matale de 12 ani...mai pune mina pe almanahe si citeste una alta despre step7 si despre cum se programeaza un RTU si dup-aia te-astept cu reply p-aici.
      • +1 (3 voturi)    
        linux (Joi, 30 septembrie 2010, 16:50)

        eee [anonim] i-a raspuns lui contra gica

        "crede-ma ca nu poti face chiar tot ce vrei in linux"
        de exemplu e mai ciudat sa intri in X ca root, ca iti zice de la obraz ca nu ai inteles nimic...
        Traiasca userul Administrator cu toate drepturile sale depline
      • +2 (4 voturi)    
        Raspunsul tau dovedeste (Joi, 30 septembrie 2010, 16:54)

        Bogdan [anonim] i-a raspuns lui contra gica

        ca experienta in dezvoltare de aplicatii este nula. Softwarele SCADA Siemens ruleaza pe o platforma Windows si tocmai lacunele acesteia de securitate au fost exploatate pentru a prelua controlul aplicatiei. Vezi cazul Frantei care dupa o serioasa analiza a riscurilor de securitate la nivel guvernamental a trecut in intregime pe Linux (a facut chiar si economii serioase la achizitia de licente pe care le-a dirijat spre servicii de configurare si implementare securizata Linux). Cred ca mai sunt necesari 24 de ani de experienta.
      • 0 (0 voturi)    
        ba (Joi, 30 septembrie 2010, 18:51)

        catalin [anonim] i-a raspuns lui contra gica

        inseamna ca esti un programator prost...
    • +7 (7 voturi)    
      Linux (Joi, 30 septembrie 2010, 15:47)

      Adrian C. [utilizator] i-a raspuns lui ion voicu

      Sunt virusi si pe Linux, numai ca sunt mai putini: http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_malware
      • +8 (14 voturi)    
        mai putini virusi (Joi, 30 septembrie 2010, 16:15)

        gabone [utilizator] i-a raspuns lui Adrian C.

        pt ca si nr de useri este mai mic... daca toti windows-istii ar trece pe linux.. sa vezi atunci virusi la gramada pt linux...
        • -1 (7 voturi)    
          se pare ca si tu esti varza! (Joi, 30 septembrie 2010, 17:05)

          warchild [anonim] i-a raspuns lui gabone

          nu sunt virusi pentru linux pentru ca e open source drept care nu are nimeni nici un motiv sa-l ..! pe cand cu r.. de windoze s-a obisnut tot lamer-ul care se gandeste ca "daca ceva e pe gratis nu e bun" daca nu costa bani atunci de de r..t! stii voi astia cu windoze in cap sunteti ca niste mall-ist - aveti un windoze 7 pentru cele mai tampite jocuri precum singura camasa armani cu gauri sub cureaua pantalonilor sa nu le vada nimeni!
          • 0 (2 voturi)    
            oarecum de acord... (Joi, 30 septembrie 2010, 17:45)

            gabone [utilizator] i-a raspuns lui warchild

            de ce te-ai aprins asa.. n-am idee.. virusi pt linux sunt (deci te contrazic) doar ca sunt putini.. daca e open source n-are nimeni motiv sa faca virus? :))))) asta e "de la tine" indiferent de sistemul de operare.. virusii exista si vor exista! Motivul: daune de orice fel (inclusiv furtul de date personale). De ce nu se fac virusi pt linux? pt ca (si aici ai dreptate) majoritatea e pe windows.. si acolo gasesti fraieri de la care sa furi ceva (cu ajutorul unui virus).
          • +1 (1 vot)    
            virusi bacterii paraziti (Joi, 30 septembrie 2010, 18:44)

            aaa [anonim] i-a raspuns lui warchild

            Era un banc care zicea ca virusul pt Linux are instructiuni de instalare si licenta GPL:
            ./configure
            make
            make install

            Acu pe bune, pt Linux se gasesc mai degraba root-kit-uri si sunt exploatate anumite vulnerabilitati ale aplicatiilor mai degraba decat ale kernelului.

            Cine vrea securitate nu foloseste nici Linux nici Windows ci OpenBSD.
            • 0 (0 voturi)    
              true! (Vineri, 1 octombrie 2010, 2:38)

              warchild [anonim] i-a raspuns lui aaa

              true!
          • 0 (0 voturi)    
            cyber-cocalarius (Joi, 30 septembrie 2010, 18:49)

            baba_aglaia [anonim] i-a raspuns lui warchild

            windoze, lameri :))))
            hehe... muica tu esti vreun hascher din ala de top, asa numitii script kiddies, zeii gcc-ului nu-i ashe?

            prea le stii pe alea cu open source si de ce nu-s virusi pe linux, deci e clar ca esti hacler

            no acuma sa fim sinceri ai si putin dreptate: pe linux cati bani dai atata face, cu windowsu e mai interesanta problema
            • 0 (0 voturi)    
              aceste vorbe ne doare! (Vineri, 1 octombrie 2010, 2:48)

              warchild [anonim] i-a raspuns lui baba_aglaia

              ma scuzi am parasit lumea asta cum mai bine de 10 ani si pe vremea aia tot asa statea treaba, nu am observat vreo schimbare si zau ca nu-i nevoie de gnome c ccccc? cum ii zice ca am uitat! exista tanspe compilere! pentru tine care folosesti vs2008 sau cum m ii zice exista si site-uri gen packetstormsecurity si securityfocus sa iti iei si tu niste programele ca singur probabil nu esti in stare sa faci! pariu ca de astea nu ai auzit cand te pregateai sa-ti iei mcse-ul! succesuri!
          • 0 (0 voturi)    
            ... (Joi, 30 septembrie 2010, 21:19)

            zertty [anonim] i-a raspuns lui warchild

            Fiind Open Source, oricine poate descoperi slabiciunile sistemului de operare si oricine poate propune solutii: aceastea sunt reparate rapid. Iata avantajul OpenSource...
            Insa, daca dvs decoperiti o slabiciune, puteti tine ascuns si o puteti exploata si... crea o aplicatie care sa dea sistemul peste cap.
            • 0 (0 voturi)    
              :D (Sâmbătă, 2 octombrie 2010, 14:13)

              Iosif [anonim] i-a raspuns lui zertty

              Geez.... tocmai de-asta exista perioade de testing si unstable la fiecare proiect open source, pentru cat toti cei care il folosesc sa poata descoperi slabiciunile inainte ca respectiva aplicatie sa intre in productie. Considerand ca majoritatea celor care au capacitatea de a descoperi noi vulnerabilitati in aplicatii sunt suficienti de luminati pentru a duce o viata linistita fara a crea virusi/malware, sansele sunt mult mai mici de a exista un exploit 0-day. In ceea ce priveste produsele closed source unde nimeni nu poate verifica condul si testa, beta testingul este un proces intern iar slabiciuni sunt cu duiumu... un debugger poate fi folosit de oricine... cauta pe youtube sunt filme care arata cum faci debug la o aplicatie on crash... de aici mai e un singur pas... pe care orice copil de 17 ani poate sa-l faca... sa scrie 3 linii de cod.
        • 0 (2 voturi)    
          Asta-i teorie de la Micro$oft.... (Joi, 30 septembrie 2010, 17:39)

          sudo [anonim] i-a raspuns lui gabone

          Nu sunt multi utilizatori desktop de linux dar sunt multe web servers cu linux.

          Chiar daca toti utilizatorii windows ar trece pe linux incepand de maine tot nu au sa apara virusi din cauza nivelului de securitate.

          Orice virus are nevoie de root ca sa poata sa faca ceva pe linux. Pe linux nici un program normal sau joc nu are nevoie de root ca sa ruleze iar programele pe linux nu sunt instalate ci sunt dezarhivate de catre un installer al sistemului. Nimic din kitul de instalare al unui program nu este rulat cu root access. Da, bine, driver pt placa grafica e altceva....

          In linux toti useri sunt non-admin by default iar in windows toti sunt admin. Asta e diferenta, mica dar face linuxul invulnerabil la malware.

          Si inca ceva. La firmele de antivirus/securitate nu le plac linux pentru ca nu e nevoie de ei!
    • +4 (8 voturi)    
      Avand in vedere (Joi, 30 septembrie 2010, 15:56)

      Cristi [anonim] i-a raspuns lui ion voicu

      Ca virusul a fost scris de o echipa cu sprijin guvernamental, deci nu orice fraier coclit de la coltul blocului, ce te face pe tine sa crezi ca i-ar fi impiedicat sa scrie acel virus pentru ORICE sistem de operare?

      Dar deh, pana prostul nu se lauda, nu a facut nimic.
      • -1 (5 voturi)    
        ?? (Joi, 30 septembrie 2010, 16:52)

        soso [anonim] i-a raspuns lui Cristi

        de unde sti matale ca e cu "sprijin guvernamental"??? din ziare??? buna sursa....sau poate e aceeasi cu pandemia de gripe.....
    • 0 (0 voturi)    
      linux (Joi, 25 noiembrie 2010, 13:40)

      sik [anonim] i-a raspuns lui ion voicu

      cred ca mai la indemana ar fi abacul...
  • +2 (8 voturi)    
    Terminator 3 (Joi, 30 septembrie 2010, 15:50)

    Vizitiul [utilizator]

    Remake la Terminator 3, dar in varianta reala :)
  • -3 (5 voturi)    
    Asta e mana americanilor (Joi, 30 septembrie 2010, 16:08)

    valisa [utilizator]

    Stiti voi...testele facute acu 2-3 zile...
  • +1 (3 voturi)    
    Rising AV (Joi, 30 septembrie 2010, 16:47)

    saab [anonim]

    Antivirusul produs de chinezi (Rising AV ) este unul dintre cele mai slabe la ora actuala. Intrucat majoritatea chinezilor il folosesc, nu este de mirare ca o infectie informatica se raspandeste atat de usor.
  • +6 (6 voturi)    
    Pro/Contra Win/Linux/*nix/zOS etc (Joi, 30 septembrie 2010, 16:49)

    Caesarus [utilizator]

    Nu sunt de acord nici cu cei care ridica in slavi Windows-ul, nici cu cei care considera Linux-ul cel mai tare OS...

    Orice OS, ca e Windows, Linux, AIX, z/OS, AS400, DOS are avantajele si problemele lui, acum depinde pentru ce il folosesti, fiecare se adreseaza unui anumit tip de persoane si operatii, dar gata cu "off-topicul" :)

    Pentru cei ce inca sunt convinsi ca virusul infecteaza doar sisteme Simens (cum zicea cineva sus) se inseala, virusul exploateaza gaurile Windows-ului (vreo 4 la numar) plus problemele Siemens' WinCC/PCS 7 SCADA, care de altfel este construit tot pentru platforma Windows cu MS SQL.

    Asa ca probabil poate infecta si calculatoare din Romania care nu tre sa fie neaparat Siemens, dar sa nu faca nimic, ca doar nu iti instalezi SCADA ca sa iti configurezi activitatea de productie din bucatarie :)

    Problema majora este ca, virusul respectiv a fost gandit pentru, sa ii spunem, sabotarea sistemelor industriale.

    O zi buna!
    • -3 (3 voturi)    
      traiasca wiki! (Joi, 30 septembrie 2010, 17:24)

      gogu [anonim] i-a raspuns lui Caesarus

      uite, nota 10! un om documentat! traiasca wikipedia!
  • +1 (3 voturi)    
    Romanul s-a nascut poet (Joi, 30 septembrie 2010, 17:12)

    bnd [anonim]

    Ca toti romanii se pricep la fotbal si politica, stiam. Dar ca sunt atatia specialisti in PLC-uri .... ma surprindeti.

    Faptul ca aveti mercedes acasa si ati schimbat roata de rezerva nu inseamna ca trebuie sa va dati cu parerea despre CRC-ul de la un fraame FlexRay.
  • 0 (0 voturi)    
    cum dracu (Joi, 30 septembrie 2010, 17:53)

    nastrnicu [anonim]

    pe al meu nu-l ataca nici un virus, vierme si alte bazdaganii si n-am antivirus pe el. Adevarat e ca proceseaza doar fabricarea fasolei batute, iar cel mai mare secret din el e numele lu soacra-mea. E posibil ca din aceasta cauza virusatorii s-o stearga rapid cand vad lipsa de vigilenta, crezand ca e o capcana.
    "Pretini lu Marean vanghele stiu de ce"
  • 0 (0 voturi)    
    Nu e neaparata nevoie de linux (Vineri, 1 octombrie 2010, 8:31)

    clujean [anonim]

    http://www.adevarul.ro/international/Iran-_a_inceput_razboiul_cibernetic_0_343166231.html


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi