Google porneste cu doi angajati la biroul local deschis in noiembrie in Romania, peste un an va avea sapte-opt, iar planurile ar fi ca numarul de angajati sa creasca progresiv, a spus miercuri Dan Bulucea, seful filialei romanesti a companiei. El estimeaza ca afacerile locale ale Google vor creste cu 30 - 50%, in ritmul pietei de online si adauga ca vede in regiile locale de publicitate parteneri, nu concurenti. Bulucea estimeaza ca in Romania sunt peste 100.000 de utilizatori de smartphone-uri cu Android si spune ca la anul si utilizatorii din tara vor putea cumpara aplicatii de pe magazinul online Android.

Dan BuluceaFoto: Hotnews

Angajati putini, impact mare

Prima conferinta Google a durat circa doua ore, iar din prezentari si obiective s-a vazut clar faptul ca Google considera ca va avea un impact major asupra pietei de online din tara dupa deschiderea biroului regional. Dan Bulucea si Norbert Simionescu sunt primii doi angajati Google in tara, iar un al treilea se va adauga curand. Totusi, numarul angajatilor Google nu va creste masiv, urmand sa ajunga la sapte-opt intr-un an.

Intrebat daca numarul nu e totusi mic, Dan Bulucea a tinut sa precizeze ca pentru operatiunile Google Romania lucreaza mult mai multi oameni din diverse zone, cum ar fi Irlanda, Polonia si Elvetia. Intrebat care sunt cele mai importante trei obiective pentru 2011, el a spus ca vrea ca un numar cat mai mare de companii sa aiba prezenta online si sa foloseasca produse Google, vrea ca un numar cat mai mare de servicii Google sa fie localizate si doreste ca "tara sa fie mai vizibila in Google".

Bulucea e increzator ca intrarea in Romania va da un avant business-ului Google in tara. "Am vazut diverse estimari ale cresterii pe online in Romania, in jurul a 30 - 50%, subscriu acestor cresteri si sper ca si avansul Google sa fie in linie cu cresterea pietei.(...) Vom investi foarte mult in relatia cu agentiile, le vom oferi training-uri si ii vedem ca parteneri in promovarea online advertising-ului", spune seful Google Romania.

El crede ca Google poate ajuta multe companii sa inteleaga ca este important sa fie pe internet. Estimarile sale arata ca circa 20% din companiile romanesti sunt pe online, insa si datorita prezentei Google in tara ponderea ar putea ajunge la 30% intr-un an.

Intrebat de HotNews.ro cand vor putea si cei din Romania sa cumpere aplicatii de pe magazinul online Android Market, Bulucea a admis ca este o prioritate acest lucru, fiindca imposibilitatea de a putea cumpara aplicatii este o limitare pentru Google. El spera ca in 2011 acest lucru va putea fi posibil, cu conditia sa fie rezolvate lucrurile legate de platile online. Tot legat de Android, Bulucea estimeaza ca intr-o piata cu circa doua milioane de smartphone-uri, peste 100.000 sunt cu Android.

Street View, produs cheie pentru Google in Romania

Masina folosita de Google pentru Street View

Masina folosita de Google pentru Street View

Foto: Hotnews

Cel mai important anunt facut miercuri de Google se refera la lansarea serviciului Google Street View si pentru Romania, fiind disponibile imagini panoramice la nivelul strazii din opt orase romanesti, cateva statiuni de schi si statiuni de pe litoral. In total sunt acoperiti 6.000 de km, imaginile fiind luate cu cateva masini in 2008 si 2009. Google va extinde in continuare acoperirea serviciului si estimeaza ca vor fi zilnic cateva milioane de utilizatori care vor intra. "Experienta ne arata ca in primele zile dupa lansarea Street View traficul pe Google Maps creste cu 20%", spune Bulucea.

La eveniment a fost prezent si primarul Capitalei, Sorin Oprescu care, cu stilul sau inconfundabil, a facut audienta sa zambeasca, urandu-le celor de la Google un bun venit "cordial si cortical". Referindu-se la potentialul turistic al Bucurestiului si la intrarea Street View, primarul a spus ca "nici noi nu stam cu fundul pe camasa la Primarie (...) incercam sa informam turistii, ce pot vedea, ce pot vizita".

UPDATE Despre implicatiile in Romania ale scandalului international legat de faptul ca Google a colectat din greseala date confidentiale cu masinile Street View, Bulucea a explicat ca lucrurile s-au rezolvat: "In ceea ce priveste autoritatile romanesti, si mai exact legat de autoritatea de protectie a datelor, am avut o colaborare foarte directa si fara probleme (...) Nu exista niciun control din partea autoritatilor romane, Google a recunoscut ca a gresit la acel moment si si-a cerut scuze public. Unde a fost posibil, informatiile au fost sterse, in alte locuri autoritatile au cerut acel lucru si datele au fost sterse pentru ca ancheta sa fie inchisa. A fost o cooperare totala"

Intrebat daca Google nu e interesata sa cumpere NORC, companie care din 2007 ofera imagini panoramice la nivel de strada in Romania, Bulucea a dat un raspuns diplomatic: "Nu intram cu ideea de competitie in Romania, dimpotriva. Sprijinim orice companie care doreste sa aiba un business construit pe internet."

Trebuie precizat ca NORC, lansat in 2007, este primul serviciu care ofera fotogarfii panoramice la nivel de strada in Romania, acoperind in prezent circa 100 de orase si o retea vasta de drumuri nationale. In aceasta vara NORC a lansat si imagini panoramice cu canalele din Delta Dunarii.

Fotografiile au fost realizate de compania eXtreme Soft Group S.R.L care a folosit autovehicule pe care s-au montat dispozitive de fotografiere panoramica ce sunt utilizate in corelatie cu un sistem GPS. NORC are imagini panoramice din mai multe tari central si est - europene, cum ar fi Austria, Slovacia, Ungaria, Cehia, Polonia si Rusia.

Google catre utilizatori: Cu cat ne spuneti mai mult despre voi, cu atat va putem da in schimb informatii mai utile

Exemplu de imagine din Street View: Brasov, Piata Sfatului

Exemplu de imagine din Street View: Brasov, Piata Sfatului

Foto: captura Google

Seful Google Romania a tinut sa sublinieze ca utilizatorii au totusi un control asupra informatiilor pe care Google le retine despre ei. Daca oamenii sunt dispusi sa ofere cat mai multe informatii despre ei, si Google va putea sa antipiceze mai bine ce ii intereseaza si sa vina cu servicii relevante. "Daca imi spuneti ca vreti sa cautati un restaurant, dar imi indicati si unde sunteti, pot sa va spun ce restaurante sunt in zona (...) Pe masura ce ne cunoastem mai bine, pot sa va ofer un serviciu mai bun, important e ca aveti controlul asupra informatiei pe care o dati despre dumneavoastra, iar din acest punct de vedere nu stiu care alta companie ofera acelasi nivel de transparenta pe care il ofera Google". El a precizat ca utilizatorul poate alege cat de mult vrea sa dezvaluie despre el. "Daca utilizatorul foloseste un anumit produs Google in timp ce este logat cu un nume, poate exact sa selecteze cat sa fie memorat de Google, de la nimic, pana la tot ce face", mai spune Dan Bulucea.

Ponderea publicitatii online va creste masiv

"Daca ne gandim ce Iinseamna online advertising din tot ce inseamna in total advertising, vedem ca e o mica pondere, in Romania sunt diverse studii ce indica 4 - 5%, dar ce-i drept exista potential de crestere. Daca ne uitam la nivel global, cota de piata a online advertising-ului este 10% din tot ce inseamna advertising la acest moment. In cinci - opt ani de zile estimam ca ponderea va ajunge la 30 - 50%", spune seful Google Romania. Pe viitor insa, mesajul publicitar va fi personalizat, va fi adresat mult mai exact in functie de nevoile fiecaruia. O alta schimbare va tine de interactiune, vom tine tot mai mult cont de comentariile altor utilizatori inainte de a decide ce produs luam si va conta mult mai putin ce spune compania despre acel produs.

"Vrem sa punem la dispozitie unelte care sa permita companiilor romanesti sa utilizeze internet-ul mai eficient. Vrem sa aducem cat mai mult unelte localizate pentru Romania, si asta nu inseamna doar traduse, ci si relevante pentru utilizatorii romani".

Istoria Google, pe scurt:

Data de nastere a companiei Google este oficial 27 septembrie 1998, un an mai tarziu compania si-a schimbat logo-ul, iar in 2000, motorul de cautare a fost disponibil in alte zece limbi, pe langa engleza. Un an mai tarziu s-a lansat cautarea de imagini, iar in 2003 a fost lansat serviciul de publicitate AdSense.

Anul 2004 a fost unul foarte important deoarece pe langa lansarea retelei de socializare Orkut si-a facut debutul si Gmail, care la inceput a fost disponibil doar celor care primeau invitatie. Trei ani mai tarziu serviciul devenea disponibil pentru oricine, fara nevoia de a fi invitat. In 2005 s-au lansat aplicatiile Google Earth si Google Maps, iar in 2006 compania a mai facut un pas urias cumparand YouTube si lansand aplicatia Picasa Web Albums, noteaza PC World.

In 2007 Gmail devine accesibil pentru oricine dorea sa isi faca un cont, iar Google lanseaza serviciul AdSens pentru platformele mobile. In 2008, compania a facut inca un pas in domeniul publicitatii online cumparand compania DoubleClick. Google a lansat browserul Chrome si apoi a prezentat si un sistem de operare, Chrome OS, bazat pe acesta.

Ultimul an a fost pigmentat si cu conflicte, compania fiind anchetata in unele tari din cauza datelor culese pentru Street View. In plus, Google a intrat si in conflict cu autoritatile chineze, fiind nevoita sa cedeze solicitarilor acestora pentru a-si continua activitatea in cea mai populata tara.

Google a ajuns in prezent sa aiba aproape 22.000 de angajati, iar in trimestrul al doilea a postat profit de peste 1,8 miliarde dolari.

Despre Dan Bulucea

Dan Bulucea a lucrat in ultimii 12 ani in cadrul Microsoft unde a avut diverse roluri, cel mai recent fiind cel de Director de Business si Marketing pentru filiala din Romania, ocupand anterior pozitia de Senior Platform Strategy Manager la sediul Microsoft din Munchen pentru Europa Centrala si de Est. Anterior, s-a ocupat de promovarea si adoptia platformei Microsoft in Romania. Inainte de a se alatura Microsoft, Dan Bulucea a fost General Manager al Salient Romania, unul dintre cei mai mari producatori din Romania de PC-uri la acea vreme. Dan Bulucea detine un Executive MBA si este licentiat in Informatica.