LG aduce la targul CES din Las Vegas display-uri de 4,3 inch si 7 inch la care "adancimea" imaginilor poate fi perceputa fara ochelari speciali, in timp ce Toshiba aduce cele mai mari ecrane (56 si 65 de inch) la care imaginile 3D pot fi vizionate fara ochelari. LG nu a anuntat cand vor ajunge pe piata terminalele. Toshiba a lansat deja in Japonia televizoare cu ecrane de 12 si 20 inch la care nu e nevoie de ochelari speciali, iar display-urile mai mari vor ajunge si in Europa in anul fiscal care se incheie in martie 2012.

Nevoia purtarii ochelarilor speciali dezavantajeaza tehnologia 3DFoto: Reuters

LG aduce la targul CES doua display-uri: unul de 4,3 inch cu rezolutie de 800x480 pixeli, potrivit pentru un smartphone si unul mai mare, de 7 inch, potrivit pentru un tablet PC sau pentru un TV portabil. Ambele display-uri dau efectul de spatialitate al imaginii prin tehnologia barierei de paralaxa ce consta in aplicarea pe ecran a unui material special pe suprafata caruia sunt o serie de fante care blocheaza lumina in asa fel incat privitorul vede imagini diferite cu fiecare ochi, astfel ca se creeaza iluzia de 'adancime".

Companii precum Asus si Sharp au dat semne ca vor lansa smartphone-uri la care poti vedea fara ochelari imagini 3D, insa trebuie ca tehnologia sa mai avanseze pentru ca produsele sa fie aduse pe piata.

Pe de alta parte, Toshiba aduce la CES cele mai mari televizoare 3D la care poti percepe efectul de spatialitate fara ochelari speciali. La mai putin de o luna dupa ce pe piata japoneza compania a lansat astfel de televizoare cu ecran de numai 12, respectiv 20 de inch sunt prezentate prototipuri cu diagonala de 56 si 65 de inch si o rezolutie de 4.096x2.160 pixeli.

Niponii au dat putine informatii, insa televizoarele cu ecrane de peste 40 de inch vor ajunge si in Europa in anul fiscal aprilie 2011 - martie 2012, dar e de asteptat ca modelele de varf de gama sa coste cateva mii bune de dolari.

In ultimul an s-a scris masiv despre televizoarele 3D, iar pe piata au aparut multe modele, insa impresia generala in industrie este ca vanzarile au fost sub astepatari, mai ales din cauza preturilor mari ale terminalelor, dar si fiindca ochelarii sunt scumpi, incomozi si de multe ori prea inchisi la culoare, astfel ca experienta privitului nu e mereu placuta. Daca poti vedea imagini 3D fara acesti ochelari incomozi, vanzarile vor creste, insa lucrul acesta nu se va intampla prea curand daca ne gandim ca micul televizor Toshiba de 12 inch costa circa 1.400 de dolari.

Doua tehnologii pentru a vedea imagini 3D fara ochelari speciali:

Exista doua tehnologii prin care adancimea imaginilor poate fi perceputa fara ochelari speciali: lentilele lenticulare si bariera de paralaxa.

Sistemul lentilelor lenticulare presupune aplicarea pe ecran a unui strat de lentile care maresc, iar cand sunt privite din diferite unghiuri si imaginile percepute de privitor sunt diferite. Tehnologia exista de peste sase decenii, insa in ultimii ani a fost imbunatatita mult. Aceeasi tehnologie era folosita si la tipariturile lenticulare, acele vederi 3D care circulau si la noi inca din anii 70', 80' si dadeau impresia de spatialitate cand erau miscate si privite din unghiuri diferite.

Sistemul barierei de paralaxa consta in plasarea pe ecran a unui strat dintr-un material special prevazut cu mici fante de precizie care permit fiecarui ochi sa vizioneze un set diferit de pixeli, creand impresia de "adancime" a imaginii. Acest efect poate fi insa perceput numai din anumite puncte bine definite, astfel ca la un terminal cu bariera de paralaxa nu pot privi simultan prea multe persoane.