VIDEO Cine este Watson, supercomputerul care a invins doi campioni la Risti si Castigi

de Constantin Barbu     HotNews.ro
Joi, 17 februarie 2011, 16:20 Economie | IT

IBM Watson a castigat detasat concursul
Foto: Captura YouTube
In urma cu cinci ani, ideea ca un computer poate invinge doi oponenti umani intr-un concurs de cultura generala bazat pe vorbire naturala, nu pe un limbaj inteles automat si de calculatoare, parea inca un vis indepartat. Azi, celebrul Watson a invins cei mai valorosi concurenti ai editiei americane a concursului Risti si Castigi (Jeopardy!, n.r.). Intra in articol pentru a afla cum a fost posibila obtinerea acestui rezultat si ce inseamna asta pentru creatorii de inteligente artificiale.

Dezvoltat inca din anul 2006 de catre divizia de cercetari avansate a IBM, Watson a aparut din dorinta de a crea un sistem electronic capabil sa poarte o conversatie cu un operator uman. Platforma hardware pe care este bazat contine 90 de servere ultra-performante, cu un total de 2880 de nuclee de procesare la 3,5Ghz si 16TB (16 384GB, n.r.) de memorie RAM. Spatiul de stocare, de ordinul miilor de terrabytes a fost ocupat cu milioane de materiale de referinta, de la diferite editii ale bibliei la enciclopedii si romane. In timpul tuturor concursurilor, Watson nu a fost conectat la internet, toate raspunsurile sale fiind bazate pe “cultura” acumulata in interior.

In ciuda puterii enorme de care dispune, la primele teste, in 2006, computerul nu a fost capabil sa raspunda corect la mai mult de 15% din intrebari, fata de peste 95% in cazul concurentilor umani. Pentru a raspunde la o intrebare, Watson foloseste mii de algoritmi diferiti simultan pentru a scana baza de date cu informatii pe care o detine, iar daca un raspuns este indicat de majoritatea algoritmilor de cautare, este selectat ca fiind corect, totul intr-un timp de doar cateva secunde. Simultan, un sistem de sintetizare vocala formuleaza raspunsul corect in limbaj uman.

Intr-un material publicat de New York Times anul trecut, unul dintre creatorii lui Watson, David Ferucci, a explicat de ce este atat de dificil pentru un computer sa inteleaga vorbirea obisnuita, si nu doar un set de comenzi vocale standard: “Limbajul uman este intesat de intelesuri implicate. Oamenii pot pune in context ceea ce aud, pot intelege foarte multe nuante. Computerele nu pot face asta decat cu dificultati extrem de mari”. Sistemul de concurs de la emisiunea Jeopardy, unde concurentii primesc o fraza despre care trebuie sa puna o intrebare, complica lucrurile si mai mult.



Pentru a aduce sansele tuturor oponentilor din cadrul concursului la acelasi nivel, organizatorii au impus regula ca Watson trebuie sa apese un buton printr-un brat robotic, la fel ca toti ceilalti concurenti. Situat intr-o camera diferita fata de platoul de desfasurare al concursului, Watson a reusit sa invinga doi fosti campioni umani intr-un meci parca desprins dintr-un film science-fiction. Toate castigurile, in valoare de un milion de dolari, au fost donate de catre IBM unor organizatii caritabile, dar adevaratele beneficii vor veni abia de acum inainte.

Tehnic, puterea de procesare necesara sistemului de determinare a raspunsului corect dintr-o baza de date enorma a fost posibila de cel putin doua decenii, dar pana in prezent o asemenea solutie nu a fost fezabila economic. In prezent, costul unui sistem care poate rula Watson a scazut la doar un milion de dolari, o suma mica pentru acest gen de computere.

Daca folosirea unui computer intr-un concurs de cultura generala este spectaculoasa, IBM spera sa poata oferi in viitorul apropiat solutii de procesare bazate pe comenzi vocale non-standard, care ar putea sa aduca profituri de zeci de milioane de dolari.

Watson nu este primul computer care invinge un adversar uman in cadrul unui concurs public: in anul 1997, un alt model IBM, numit Deep Blue, l-a invins pe sahistul Gary Kasparov, unul dintre cei mai buni jucatori din lume.


Citeste mai multe despre   











3334 vizualizari

  • -1 (19 voturi)    
    ... (Joi, 17 februarie 2011, 16:35)

    ToBeOrNotToBe [utilizator]

    Diferenta dintre om si calculator este ca omul reprezinta un trinom: suflet, ratiune, trup.

    Calculatorul l-a batut pe om exclusiv in cantitatea de date stocate, nimic mai mult. Calculatorul nu v-a putea avea niciodata suflet, noi nu avem puterea creatoare a Lui Dumnezeu de a sufla viata peste roboti.
    • -5 (13 voturi)    
      si tu.. (Joi, 17 februarie 2011, 16:50)

      Adi [anonim] i-a raspuns lui ToBeOrNotToBe

      tu nu vei putea vorbi niciodata gramatical corect, pe cand robotul asta poate :)
      • +5 (9 voturi)    
        ... (Joi, 17 februarie 2011, 17:04)

        ToBeOrNotToBe [utilizator] i-a raspuns lui Adi

        imi asum "nu v-a putea". Corect este "nu va putea".
        Dar nu asta am vrut sa subliniez...
    • +3 (7 voturi)    
      mda (Joi, 17 februarie 2011, 16:51)

      ampersand [anonim] i-a raspuns lui ToBeOrNotToBe

      Atunci când va fi posibilă realizarea modelului matematic al funcționării creierului uman, vei putea spune fără a greși că un calculator ce-l va implementa are suflet.
      • +7 (11 voturi)    
        ... (Joi, 17 februarie 2011, 16:57)

        ToBeOrNotToBe [utilizator] i-a raspuns lui ampersand

        "vei putea spune fara a gresi..."
        Calculatorul va avea implementata functii precum "Ajuta_Un_Sarac", "Fii_Smerit" si astfel calculatorul este dotat cu un suflet de noua generatie. Si va simti intocmai dragostea pentru semenii sai.
        Daca tu intr-adevar crezi ca un calculator poate avea suflet inseamna ca nu stii ce este cu adevarat sufletul. Imi pare rau
        • -1 (7 voturi)    
          dar tu stii? (Joi, 17 februarie 2011, 17:19)

          me [anonim] i-a raspuns lui ToBeOrNotToBe

          sunt curios numai. (+citeste si comentaril mei de mai sus)

          sunt tare curios de ce ai scris Ajuta_Un_Sarac si nu Ajuta Un Sarac. Stii, de la Windows incoace se pot folosi si spatii... sau oi stii programare si ziceai nume de variabile? :P

          un calculator poate fi programat sa faca aceste lucruri si credema le va face mult mai bine ca un om.

          trebuie sa realizezi ca este doar o chestiune de timp pana cand calculatoarele sa nu fie mai destepte ca noi (din toate punctele de vedere). faza cu sufletele nu se poate discuta, atata timp cat nu sunt dovezi a existentei lor.
          diverenta e ca un computer va fi suficient de rational, logic si inteligent incat sa nu creada in tot felul de bazaconii
          • 0 (2 voturi)    
            Pornesti de la o premiza... (Joi, 17 februarie 2011, 18:32)

            CGR [anonim] i-a raspuns lui me

            ... inca nesigur: faptul ca gandirea umana "functioneaza" ca o masina Turing. Pana in prezent nu s-a demonstrat acest lucru, ba mai mult - un numar din ce in ce mai ridicat de oameni de stiinta sint convinsi ca procesul gandirii umane NU functioneaza ca o masina Turing, ci functioneaza conform unor modele non-formale. Unele ipoteze leaga procesul gandirii umane de mecanisme cuantice (ipoteza orchestrated objective reduction a lui Penrose).
            Daca gandirea umana nu este o masina Turing, atunci nu este algoritmica si nu se bazeaza pe sisteme formale. Ca atare ea NU este supusa limitarilor sistemelor formale (vezi teoremele de incompletitudine ale lui Gödel si teorema de finalizare a lui Turing, ca si problema generale a deciziei definita de Hilbert).
            In aceste conditii orice calculator (masina Turing) va pute cel mult simula inteligenta umana, dar NU va putea sa o egaleze.
            • +3 (3 voturi)    
              ok,... (Joi, 17 februarie 2011, 21:38)

              me [anonim] i-a raspuns lui CGR

              si crezi ca intea umana chiar nu va putea fi imitata de o masina/?
              problema cea mai mare e sa o intelegem nu sa o copiem, cel putin momentan.
              cum ziceam cred ca ne supraevaluam mult prea mult. ne consideram buricul pamantului, creatia perfecta etc, cand nu suntem decat niste animale putin mai evoluate (desi din unele puncte de vedere suntem chiar mai involuate).

              daca intreaba cineva aca un computer va depasi o maimuta sa zicem, multi vor spune ca deja a facut-o. dar la om nu se poate ca om fi noi cine stie ce.
              • -1 (1 vot)    
                Daca premiza e falsa... (Vineri, 18 februarie 2011, 15:14)

                CGR [anonim] i-a raspuns lui me

                ... atunci nu cred ca mintea va putea fi "copiata" de sisteme informatice, desi e probabil ca diferite aplicatii software foarte bune (urmasii lui Watson) sa "simuleze" bine inteligenta.
                Diferenta calitativa intre inteligenta umana si misinile Turing cred ca pooate fi inteleasa in daca analizezi probleme unde abordarea intuitiva este absolut necesara. Acest gen de probleme (de exemplu legate de sisteme haotice, fractali, teoria seturilor si cardinalitate, etc) nu cred ca vor pute fi rezolvate de sisteme informatice bazate pe mecanisme formale din motive evidente, ceea ce nu este adevarat in privinta mintii umane...
                • 0 (0 voturi)    
                  Doar de curiozitate (Miercuri, 23 februarie 2011, 20:16)

                  pateu [utilizator] i-a raspuns lui CGR

                  Va rog, daca nu va deranjeaza, sa-mi daca credeti in evolutia speciilor. Precizez de exemplu ca Papa si intreaga Biserica Catolica crede in evolutie.
          • +2 (4 voturi)    
            nume de functie (Joi, 17 februarie 2011, 18:32)

            florin [anonim] i-a raspuns lui me

            vroia sa denumeasca o functie nu o variabiila. Sigur stie programare. Am observat ca foarte multi cititori de hotnews sunt programatori
        • +2 (4 voturi)    
          hmm (Joi, 17 februarie 2011, 20:02)

          ampersand [anonim] i-a raspuns lui ToBeOrNotToBe

          Am să descriu exact cum sunt convins că nu-ţi va place: sufletul e suma rezultatelor unor funcţii. Parametrii de intrare ai acestor funcţii primesc valori oferite fie direct de periferice - ochi, urechi, gură, nas, piele - fie de rezultatele altor funcţii. Rezultatele funcţiilor pot comanda alte periferice - muşchii - sau alte funcţii. Funcţiile pot accesa variabile locale - starea unui impuls nervos - sau globale, cele din memorie.

          Ajuta_un_sarac. E o funcţie. Ea nu va fi niciodată executată dacă n-ar exista e_acesta_un_sarac. Asta are un IF înăuntru. IF care balansează informaţiile primite de la ochi şi urechi. Dacă acestea n-ar funcţiona, nici ajuta_un_sarac n-ar pute-o face. Ajuta_un_sarac comandă mîinile şi gura. Dacă astea n-ar funcţiona, nici ajuta_un_sarac n-ar putea-o face.

          Ajuta_un_sarac şi e_acesta_un sarac sunt funcţii virtuale - implementarea diferă de la instanţă la instanţă (de individ): unul va da bani, altul va zice "te compătimesc", altul va râde.

          Cum implementezi aceste funcţii? Prin educaţie şi/sau prin impulsuri. Educaţia e oferită de un profesor - părinte, prieten, profesor de şcoală. Impulsurile sunt conexiuni spontane, necontrolate, al căror rezultat te educă - pui mîna pe-un fier roşu şi te arzi, ai învăţat, te-ai autoeducat că rezultatul n-a fost tocmai plăcut.

          Crezi că aşa ceva nu va putea fi, niciodată, realizat de vreun computer? Mă-ndoiesc.
          • 0 (2 voturi)    
            ... (Vineri, 18 februarie 2011, 15:53)

            ToBeOrNotToBe [utilizator] i-a raspuns lui ampersand

            In mesajul meu la care ai replicat am scris o fraza cheie: "Si va simti intocmai dragostea pentru semenii sai."
            Ca va simula este una, iar ca va simti este altceva. Sufletul nu se poate simula. El vine de la Dumnezeu.
        • 0 (4 voturi)    
          vrajeala mistica (Vineri, 18 februarie 2011, 2:36)

          gigel123 [utilizator] i-a raspuns lui ToBeOrNotToBe

          Se vede ca tu doar crezi, ba mai mult confuzi "a crede" cu "a sti". Nu stii ce este sufletul. Nu stii nici macar daca exista sau nu. Tu pur si simplu crezi orbeste intr-o dogma primitiva care-ti ofera un oarecare confort psihic. Si-ti mai plac si sofismele cu trinoame :)

          Pana una alta, trecand peste propaganda mistica, poti oferi macar o singura dovada verificabila ca sufletul exista?

          Nu de alta, doar oamenii de stiinta au demonstrat ca pot explica , dar poate mai important au demonstrat ca pot influenta / altera sentimentele prin actiuni pur materiale (gen un impuls electric foarte slab asupra unui centru nervos). Misticii si explicatiile lor insa au castigat prostimea, realizare deloc neglijabila
      • 0 (2 voturi)    
        imi pare rau sa-ti spun... (Joi, 17 februarie 2011, 17:11)

        if0014 [utilizator] i-a raspuns lui ampersand

        dar daca tu crezi ca fiinta umana = creier, te inseli din multe puncte de vedere.

        Cel mai flagrant din ele ar fi ca-i acuzi pe domnii din politica de la noi (de toate culorile curcubeului) ca ar avea creier.
        • +1 (3 voturi)    
          looool (Joi, 17 februarie 2011, 17:21)

          me [anonim] i-a raspuns lui if0014

          pai si ce e o fiinta umana?!
          ce poate face fara creier?
          PS: FARA prostii religioase te rog!!! aici nu vorbim de creaturi imaginare
    • 0 (6 voturi)    
      eu cred ca... (Joi, 17 februarie 2011, 17:15)

      me [anonim] i-a raspuns lui ToBeOrNotToBe

      supraevaluezi putin oamenii...
      nu suntem decat niste maimute putin mai evoluate (dpdv matematic) si mult mai involuate dpdv al perpetuarii speciei, moral etc...

      ca sa spun ca computeru nu va avea suflet, trebuie sa dovedesti intai ca noi avem suflet.
      de asemenea trebuei sadovedesti ca exista dumnezeu.
      asa si eu pot spune ca am un spiridus in camera care e invizibil. dovedeste-mi ca nu e asa!
    • -1 (3 voturi)    
      hm (Joi, 17 februarie 2011, 18:06)

      gigi [anonim] i-a raspuns lui ToBeOrNotToBe

      "..noi nu avem puterea creatoare a Lui Dumnezeu de a sufla viata peste roboti"
      auzi, da' de unde stii tu asta? ca parca Biblia spunea altceva.
  • +1 (3 voturi)    
    sau 'CE ?' (Joi, 17 februarie 2011, 17:13)

    gaggauta [anonim]

    corect cred ca r fi fost CE este .. nu Cine este ..
    • 0 (2 voturi)    
      rabdare... gaggauta... rabdare... (Joi, 17 februarie 2011, 17:24)

      me [anonim] i-a raspuns lui gaggauta

      20-30 de ani probabil
      • +1 (3 voturi)    
        Supermanputer (Joi, 17 februarie 2011, 18:13)

        a [anonim] i-a raspuns lui me

        Va putea un supercomputer sa fie vreodata mai mult decat o colectie de algoritmi?

        Va putea avea liber arbitru? Va putea sa dezvolte un caracter nobil? Cele doua sunt inseparabile oricum...

        In lipsa acestor lucruri ce rost are sa incercam sa comparam o masina cu un om?

        Ce lucruri apreciati si va cuceresc la un om: superinteligenta si dexteritatea de a-i "smecheri" pe altii sau nobletea caracterului si dragostea dezinteresata fata de semeni? Care dintre aceste doua lucruri incompatibile il face de fapt om? Cine vrea sa raspunda trebuie mai intai sa-si faca singur o "radiografie".

        Si daca, sa spunem, ar fi posibil: v-ar placea un computer dupa chipul si asemanarea voastra? Cum v-ati intelege cu el?
        • +1 (3 voturi)    
          =)) (Joi, 17 februarie 2011, 21:44)

          me [anonim] i-a raspuns lui a

          suntem noi mai mult decat o colectie de algoritmi?
          avem noi liberul arbitru?
          hai sa raspundem `100% sigur la intrebarile astea (desi e cam imposibil) si apoi sa ne gandim daca pot avea computerele ceva ce noi nu stim sigur daca avem

          avem noi oamenii caracter nobil? cat 2% din populatie? sa fim seriosi, ti-ai gasit ce calitate sa gasesti...

          omule, sunt programator, am acasa cateva carti de AI (pe care din pacate nu le-am citit decat putin)... consider ca in i, robot (filmul) era mai bine pentru omenire daca castiga VIKI... ti-a raspuns asta la ultimele intrebari?
          • 0 (0 voturi)    
            Partea I (Sâmbătă, 26 februarie 2011, 22:33)

            a [anonim] i-a raspuns lui me

            Pana la urma, daca nu ne cunoastem bine pe noi insine de ce vrem sa facem roboti care sa ne semene? Si pe care sa-i numim "cine" si nu "ce"...

            Chestiunea legata de liberul arbitru e vitala si schimba toate datele problemei. Personal cred ca avem aceasta caracteristica, chiar daca stiinta ramane inca sa o dovedeasca.

            Fara liber arbitru ar fi imposibil ca o peresoana sa-si dezvolte caracterul in orice directie. Ar fi condusa doar de inclinatii, asa cum au fost programate (sau cum au degenerat) in persoana respectiva. N-ar avea nicio o optiune in fata lor. Faptul ca exista oameni cu caracter nobil, depasindu-si inclinatiile naturale (si negative) pe care le au, dovedeste ca si-au folosit liberul arbitru.

            De fapt caracterul se construieste in timp, prin folosirea liberului arbitru. Caracterul nu se pre-programeaza. Sigur, asta inseamna ca iti revine o responsabilitate pentru felul in care il construiesti. Si tot nu ar fi de ajuns, mai este un "ingredient" in plus, necesar pentru aceasata transformare.

            Acum reformulez putin intrebarea: ce lucruri apreciezi si te cuceresc la un om? Care e trasatura care te face cel mai mult sa exclami: Uite un om adevarat! E genialitatea? Sau e nobletea caracterului si dragostea dezinteresata fata de semeni?
          • 0 (0 voturi)    
            Partea a II-a (Sâmbătă, 26 februarie 2011, 22:35)

            a [anonim] i-a raspuns lui me

            ...
            In ceea ce priveste comentariul legat de film, impartasesc si eu dezamagirea fata de natura umana si distrugerile pe care omul e in stare sa le provoace. Si cand te gandesti ca umanismul secular tot mai crede in puterea omului de a 'evolua' moral... Crestinismul are un termen prin care caracterizeaza starea si efectele naturii umane: pacatul.

            Tu ai gasit o solutie pentru aceasta problema, sub forma supunerii oamenilor fata de o entitate care stie sa ii conduca mai bine. In filmul pe care l-ai pomenit, rolul acesta este luat de supercomputerul VIKI. Dintr-un punct de vedere ai dreptate, doar ca iti propun o orientare mai buna.

            Eu cred ca dezastrul nostru a survenit atunci cand omul a decis sa devina propriul sau etalon moral si sa nu se mai supuna Creatorului sau. Dar aceasta supunere nu fusese una fortata (nu cred ca iti doresti cu adevarat o astfel de lume). Era o apreciere fata de Creator si o incredere in El, exprimata din tot sufletul oamenilor care fusesera creati cu simtiri si inclinatii nobile, cu capacitatea de a-si dezvolta un caracter nobil. Aveau atat de multe lucruri de invatat de la El in timpul care avea sa urmeze! Dar lucrurile au luat o intorsatura tragica atunci cand omul a pierdut aceasta incredere.

            Solutia este recastigarea acestei increderi, aprecieri si supunerea fata de Dumnezeu. Acesta este "ingredientul" indispensabil de care am pomenit mai sus, cand am vorbit de liberul arbitru. Fara el transformarea nu se poate produce in om, iar umanismul, cu ideea lui de evolutie morala, nu are nici o putere.
  • -3 (5 voturi)    
    Jale! (Joi, 17 februarie 2011, 17:36)

    eiiii [anonim]

    In loc sa deie banii pe calculatoare, s-a mareasca penzia la oamenii ca sa scumpit oole si cartofi de nu se m-ai poate!!
    • 0 (0 voturi)    
      sper... (Joi, 17 februarie 2011, 17:39)

      me [anonim] i-a raspuns lui eiiii

      ca esti ironic ...
      daca nu esti: ibm nu vinde nici oo, nici cartofi
  • -1 (1 vot)    
    cam penibil (Vineri, 18 februarie 2011, 19:49)

    dxro [anonim]

    Mie mi se pare cam penibil pt IBM faptul ca oponentii umani l-au putut bate totusi la cateva intrebari in ciuda puterii fantastice de calcul si a cantitatii imense de informatie stocate. Dincolo de ridicolul acestei competitii care nu este alceva decat reclama pt BigBlue, putem observa cu tristete cat de inapoiati suntem in materie de software.Din nefericire dupa terminarea razboiului rece nici un guvern nu a fost capabil sa faca investitii decente in directia cercetarii fundamentale care sa duca la progrese semnificative in aceasta directie. Atat limbajele actuale cat si algoritmii folositi sunt vechi de peste 30ani.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri