Serban Alexandrescu: Advertiserii nu se prind ca devine oarecum inutil sa comunici daca o faci prost

de Smile Media     Smile Media
Luni, 17 octombrie 2011, 14:16 Economie | Media & Publicitate

Serban Alexandrescu, director de creatie Headvertising
Foto: Hotnews
Cum s-a schimbat urechea care recepteaza mesajul publicitar sub impactul crizei? Cum s-au adaptat cei care recepteaza reclamele o data cu trecerea la un consum ne-liniar de media (TV sau print versus digital)? Emitatorul de mesaje (agentiile) tine cont de aceste schimbari? Mesajele publicitare s-au adaptat noilor obisnuinte de consum sau trec din ce in ce mai mult neobservate? A raspuns la intrebarile cititorilor Serban Alexandrescu, director de creatie Headvertising.

Nota redactiei:
  • Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.


Citeste mai multe despre   














Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 Dana

    Serban, tu faci advertising de multi ani. Iti faci altfel meseria in 2011 fata de 2005? Cum? Cum sunt diferite mesajele pe care le creezi azi fata de cele gandite pe 17 octombrie 2005?

    • Serban Alexandrescu

      destul de altfel. printre altele, intr-o mare, mare graba. cu tot ce implica asta, si majoritatea implicatiilor nu sunt neaparat bune. mai dispare din creier si calitate pe super-repede inainte. nu stiu exact cum scriam pe 17 oct 2005, dar stiu ca azi multi "comunicatori", nu stiu exact de ce, presupun din start ca lumea e mai proasta decat e, si ca are mai putina imaginatie decat are de fapt. de aceea, azi totul e mai evident, in sensul prost al cuvantului, mai lipsit de nuante si de farmec. imi place asa? bineinteles ca nu. dar doar consumatorii pot schimba tendinta asta, amendand cu portofelul marcile plictisitoare rau de tot.

  • Întrebarea nr. 2 Alexandra

    In ultima perioada, am observat ca tot mai multe materiale de promovare sunt difuzate in diferite medii, fara nici o modificare.
    1. Credeti ca folosirea unui material de promovare, fara a fi adaptat pentru fiecare mediu in parte are vreun rezultat? Am tot vazut spoturi TV difuzate in bannere pe online.
    2. Cum credeti ca va evolua publicitatea online in urmatorul an? Se va merge din ce in ce mai mult pe video ads si pe formate intruzive?
    3. Care credeti ca e cea mai eficienta promovare in mediul online? Bannere, anunturi google sau continut?
    Multumesc!

    • Serban Alexandrescu

      "ne-adaptarea" vine exact din lipsa de timp de care vorbeam mai devreme; bineinteles ca nu e de dorit asa ceva.

      sper sa o mai lase balta cu "intruzivele" care exact asta sunt, un lucru deranjant si intruziv, dar nu cred ca speranta mea e prea fondata - "inginerii care numara", de care e plina comunicarea pe net nu au prea mari scrupule cum isi fac "cifrele" cata vreme si le fac.

      video ads? clar da, pentru ca functioneaza.

      bannere? da. google ads? da. content? da. toate astea sunt bune la ceva, depinde care e brieful. niciuna n-o sa moara, fiecare stie sa faca bine ceva si prost altceva. eficienta depinde de context.

  • Întrebarea nr. 3 Silvia

    Cum ti se par reclamele astea, Serban?

    Crezi ca agentiile merg pe ideea ca o idee simpla e mai usor de inteles? Sau asta e ceea ce considera ele si clientii o idee buna?

    • Serban Alexandrescu

      nu stiu de care din BCR-uri vorbesti exact. parizachi n-=am vazut, am vazut doar niste promotionale de la ei. Catena da. Catena e un fenomen. catena e o marca popularo-populista cu pamant sub unghii, dar cred ca a spart, pentru ca initial a parut ceva foarte vero si "nemanufacturat" si s-a vazut de la o posta in multitudinea de brandulete dragutele cu manichiura la zi.
      pentru ca despre asta e vorba, sa te vezi cand nimic nu se mai vede, cand nimic nu se mai distinge din multime cand toti sunt la fel si zambesc tamp intr-o bucatarie aspirationala.
      catena e o marca facuta ca in 1959 dar poate ca asta a si fost spilul in cazul ei; evident, acum am senzatia ca au inceput sa aiba pretentii de la ei insisi, si am senzatia ca incet-incet vor deveni mai "aspirationali" la randul lor - ceea ce poate fi inceputul sfarsitului "interesantului" (vezi si mutarea lui OTV in studiouri mai "moderne"; si-au pierdut tot sarmul cretin si sub-urban-postmodern pe care il aveau la inceput) deja li s-a urcat la cap - mai nou se compara cu Eminescu si Luchian, wa-ha-ha.

  • Întrebarea nr. 4 Alina

    Cum crezi ca o sa arate reclamele in urmatorii 5 ani? O sa fie mai simple, doar prezentare produs si pret, eventual promotie/bonus ca la americani? Sau o sa fie mai creative, mai fancy ca in UK? O sa radem mai mult, o sa interactionam mai mult cu brandurile?

    • Serban Alexandrescu

      pentru putinteii la minte care vor produs si pret, au sa fie "produs si pret", pentru cei care isi cumpara carti pe amazon.co.uk au sa fie mai ca in UK. cam asta nu intelege incalumea, ca publicitatea - la modul ideal - ar trebui sa segmenteze ca la balamuc. sa vorbesti cu fiecare cum vrea el sa i se vorbeasca. de asta deplang aceasta piata de mocangii care nu vor sa dea bani pentru nise, dupa care se plang ca nimeni nu "cater to their needs".

      sper sa se prinda iar advertiserii ca lumea vrea sa se distreze "cu publicitatea" si sa o lase mai moale cu seriozitatea "profesionista" cu care au plictisit rau lumea in ultima vreme.

      de altfel, daca mai continuam cu sferto-amuzamentul de pana acum, nu prea o sa mai avem cu cine vorbi in curand, deci s-ar putea sa fim fortati sa ne bagam mintile in cap si sa redevenim foarte amuzanti sau foarte interesanti. mizez pe ajutorul vostru in acest sens. presati-i cu dezinteresul vostru. siliti-i sa ne dea iar drumul din lesa.

  • Întrebarea nr. 5 monica L

    Sint un consumator mai special: refuz sa fiu o tinta de marketing (atit cit tine de perceptia mea), detest si, prin urmare, evit orice forma de reclama, publicitate, considerindu-le, din start, mincinoase, prin insasi emiterea lor in spatiu. Daca pentru un produs de care am nevoie, aflu ca se face reclama, incetez sa-l mai cumpar. Mai mult, tinind cont de sumele aberante, nesimtite care se vehiculeaza in domeniul adevertising (vezi costul unui minut de spot publicitar la televiziuni), traiesc cu convingerea ca pretul produselor pe care le cumpar este umflat cu o cota care reprezinta publicitatea si marketingul.
    As dori sa ader la o asociatie care sa se ridice impotriva reclamei publicitare de orice fel. Credeti ca am avea sanse? Nu ar fi minunat ca o firma de PR&Adv sa ni se alature, facindu-si apostazie si convertire? Ati fi de acord sa colaborati pe acest subiect? Astept cu mare interes un raspuns inteligent.

    • Serban Alexandrescu

      nu, nu as fi de acrod sa colaborez pe acest subiect. eu unul as vrea sa ii dau bani unei marci care face chestii destepte, si o si fac.

      apostazia si convertirea sunt un lucru laudabil, dar din ce sa isi faca banii respectiva firma de pr & adv? banuiesc ca din generoasele contributii ale asociatiei de oameni care urasc publicitatea, nu? pentru ca banii pe care ei ii economisesc cumparand produse care nu isi fac publicitate ii vor da acestei companii apostate - am dreptate?

      as scrie romane in loc sa scriu reclame, dar uita-ta la piata cartii din Romania. As fi ziarist, dar nu vrea lumea sa dea nici 2.99 ron pe un abonament la o publicatie electronica, as fi scenarist dar lumea il da jos de pe torente moka.

      daca voi nu ma ajutati sa traiesc din scris altfel, va trebui sa imi mai aman apostazia un picut si sa scriu tot reclame, o vreme.

  • Întrebarea nr. 6 Raluca

    1.La ce este mai "sensibil" consumatorul in perioada de criza? La un pret bun, la gratuitati oferite odata cu produsul achizitionat (cadouri, servicii ulterioare etc), la notorietatea produsului, calitatea acestuia?

    2. Care este proportia de "consum de publicitate" intre canale? TV, Internet, print, PLV-uri etc..

    • Serban Alexandrescu

      aparent, la pret e mai sensibil, insa treaba nu e chiar asa de clear-cut cum pare. "iubirea" e ceva mai greu atins de criza, iar marcile care comunica si altceva decat pret au sanse mai mari sa treaca mai bine prin criza si cu marja mai "neatinsa" si sa "hit the ground running" dupa criza. ori comunicand pret si pret si reduceri si reduceri nu prea ai cum sa starnesti amor in nimeni - astfel vei avea in cel mai bun caz niste tovarasi de drum pana cand cineva le va face o oferta mai "chilotii jos" chiar si decat a ta. si vei fi din nou singur daca nu poti sau nu vrei si tu sa ti-i dai si tu mai jos.
      deci oricat de normala ar parea optiunea "pret & promotie", e sinucigasa pe termen lung. intotdeauna o sa apara un nehalit chiar mai mare decat tine.

  • Întrebarea nr. 7 laura

    Care este portretul consumatorului roman in compatatie cu cel din Europa de Vest? In ce directie se indreapta consumatorul roman de publicitate?

    • Serban Alexandrescu

      exista o flagranta diferenta de educatie si de gusturi, care nu isi pune amprenta doar asupra "strazii" sau a relatiilor intre oameni ci si asupra publicitatii. nu avem cum sa avem o publicitate mai buna cata vreme nu o sa avem o tara mai buna. o publicitate mai plina de gust cand poporul e cum e vis a vis de gusturile lui - evident, vorbesc in general. tot credem ca putem sa rupem niste bucati 'culturale' din intreg si sa ne jucam cu ele independent de intreg contextul tarii - asa ceva e imposbil.

      consumatorul roman de abia incepe sa reinvete ceva ce stia de mult, anume ca rosiile de hypermarket sunt frumoase si mari dar fara gust. stiam asta acum 10 ani, dar am uitat, si de abia redescoperim acest lucru de baza. la fel si cu consumatorul de publicitate, candva voiam sa radem de glume neaose dupa care ne-am facut brusc seriosi aspirationali, dupa care acum am constatat ca de fapt ne plictisim de moarte si incepem sa ducem dorul vremurilor mai vesele din calup.

  • Întrebarea nr. 8 Mircea

    Serban, ai regretat vreodata ca ti-ai ales meseria asta? Acuma cand te uiti in urma ai fi vrut mai bine sa te faci scriitor sau jurnalist sau de ce nu inginer? Sau numai in advertising te vezi?

    • Serban Alexandrescu

      regret de mai multe ori pe luna. am raspuns putin mai sus cam care ar fi fost problemele cu scriitoria sau jurnalismul, in vremurile astea si in locul asta. locul il mai pot schimba, vremurile nu.
      inginer parca totusi nu m-as face inca, desi regret ca nu stiu sa fac ceva practic, concret, tangibil, cu mainile. acel lucru manual de care radeau toti in scoala generala. dar poate da un razboi atomic sau un meteorit si brusc o sa redevina o meserie banoasa si foarte respectata cea de pantofar. sau tabacar. sau blanar. sau tamplar. de atata power-point, am inceput sa am un respect netarmurit pentru putinii ceasornicari ramasi in oras.

  • Întrebarea nr. 9 andreea

    Cum si-au adaptat agentiile pretentiile fata de clienti?
    Fac rabat la calitate? Muncesc mai mult pe bani mai putini? Au inlocuit oamenii cu experienta cu stagiari invocand un motive de genul "ce ai vrea la banii astia?! un Rembrandt???"

    • Serban Alexandrescu

      da, fac rabat la calitate. na, c-am zis-o.
      cum altfel? era vorba aia foarte misto:
      "Bine, repede, ieftin; doua din trei".
      e de netagaduit ca asa stau lucrurile. ori cum toata lumea vrea "repede" si "ieftin", nu are cum sa mai fie si "bine". clientii au ales alte 'doua' din cele trei decat ce ne-am fi dorit noi.

      ai intuit bine mecanismele "adaptarii la mediu" - la "twice the work for half the money" nu ai cum sa scoti solutii magice din palarie. ma mir insa ca advertiserii nu se prind ca devine oarecum inutil sa comunici daca o faci prost. deci, daca nu au de unde mai multi bani, pot intelege asta, poate pot sa faca rost de mai mult timp - ca stagiarii nu sunt prosti si cu totii am fost la un moment dat niste juniori pe undeva. doar ca juniorii au nevoie de mai mult timp, de mai multa supraveghere, de mai multe incercari pana cand dau ceva bun. de aceea am avea nevoie de timp. a, si timp pentru instruirea si formarea lor, ca asta e o meserie care nu se invata cu adevarat decat practicand-o. de unde timpul asta?

  • Întrebarea nr. 10 Liviu

    In lupta pentru bugetele de publicitate, majoritatea agentiilor intra la pitch-uri cu pret e dumping pe ideea ca "isi scot parleala" prin asa-zisul rebate, numai ca in ultimul an, tot mai multi publisheri au inceput sa refuze pretentiile agentiilor(Adevarul Holding, romania Libera, etc). Credeti ca agentiile vor trai multa vreme de acum incolo pe sistemul "pret mic" la client "rebate mare" la suportul media?

    • Serban Alexandrescu

      poate si de asta noi nu facem media decat daca e nevoie si ne-o cere in mod explicit clientul. dar asta inseamna ca nu sunt un mare expert in media-buying.
      pe de alta parte toti "curajosii" din media nu fac acum decat sa vrea sa repare - in ultimul ceas - ceva ce tot ei au stricat acceptand atata vreme pretentiile uneori excesive ale advertiserilor. la ce bun un pret de rate card, cata vreme si un copil de tzatza stia ca pretul adevarat poate ajunge si la un 20% din rate card. dar vremurile in care curgea aur si smirna pe strazi au apus si toti cei care nu intelegeau de ce nu e bine sa te prostituezi sunt cei care azi incearca disperati sa redevina respectabili. problema e ca ei au dus toata piata in jos si e foarte greu sa mai intorci mortul de la groapa. poti insa sa il machiezi, ca sa poti deschide cosciugul la inmormantare.

  • Întrebarea nr. 11 Marius

    Chiar pe forumul Realitatea exista pana de curand o reclama la TopDeals daca n ma insel, atat de agresiva incat friza nesimitirea, nu puteai scapa de ea.
    Personal, NU cumpar produse ale unor asemenea firme,ba chiar reclamele de mitocan ma fac sa trec firma in embargou total.

    Credeti ca atitudinea mea este singulara sau credeti ca clientul incepe sa aiba demnitate si sa nu permita sa fie agresat la cel mai mitocan mod ?

    • Serban Alexandrescu

      foarte bine faci, embargoul tau personal e forma ta de a vota cu portofelul impotriva genurilor de publicitate pe care le detesti.
      nu cred ca atitudinea ta e singulara si sper ca publicul sa preseze mai tare impotriva tampeniilor.
      pe de alta parte, orice mod de a comunica implica si o alegere "de baza". orice ai face, nu ii poti multumi pe toti, si atunci te gandesti cine sunt cei pe care ii vrei si incerci sa comunici cu acestia "pe limba lor".
      poate ca oamenii de la Top Deals nu te vor pe tine, si tu nu trebuie sa te superi. Evident, nici tu nu ii vrei pe ei si treaba-i buna. Trebuie totusi sa existe libertatea de comunica mai relaxat - de pilda pentru un public tanar & dezinvolt si fara frica ca o sa ma interzica CNA-ul la presiunea scrisorilor unor batrani ciufuti si fara simtul umorului.

  • Întrebarea nr. 12 costin m

    Trecerea la digital, ma refer aici si la transmisiile TV, va generaliza consumul neliniar. Receptorii vor "topai" prin stocuri de oferte, pe ecranul Tv sau laptop sau iphone/ipad si vor inghiti (sau nu!) reclama la pachet cu produsul. V-ati pus problema daca clipurile clasice de 25-30 sec vor mai fi standardul industriei? Cum veti concentra mesajul in 5-10 sec?
    Si inca o intrebare: masurarea audientei va fi mult mai riguroasa - cate descarcari atatia consumatori- nu va mai fi farsa asta cu people-metterele(:- la fel cum e acum masurata audienta online. Cum vedeti viitorul mix-ului de buget (acum vreo 75- 80% e pt TV) cand se va sparge balonul asta cu X milioane telespectatori la o emisiune?

    • Serban Alexandrescu

      nu, clipurile de 30 sec. nu vor mai fi standardul industriei. pe de o alta parte, s-ar putea sa nu mai exista standarde in industrie, deloc.
      si pe net s-ar putea ca o poveste sa functioneze mai bine spusa mai pe indelete fara presiunea planului media si al scurtimii calupului, si atunci reclamele "narative" - ca sa le zic asa - sa fie mai degraba unele de 60 sec sau 90 sec.
      si tocmai pentru ca nu o sa mai avem melteni fomisti cu people-metere in televizoare si pentru ca va deveni mai important ca lumea sa caute in mod activ comunicarea comerciala va deveni imperios necesar sa fim mai interesanti si mai distractivi decat am ajuns sa fim in momentul asta.
      dar sa stii ca lumea vrea sa se stranga in fata "vetrei" televizorului si sa vada emisiuni impreuna si sa le aleaga altcineva filmul, fara sa aiba ei "l'embarras de choix", deci TV-ul nu o sa dispara prea curand. si nici emisiunile de milioane de telespectatori, daca vor fi interesante sau distractive. e mai mult o problema de content valoros (adica si emisiuni TV) si mai putin una de canal de difuzare.

  • Întrebarea nr. 13 Radu

    Iti mai place?

    Cand tragi linie, mai ai "profit" sufletesc sau doar revenue?

    • Serban Alexandrescu

      ca sa fac o gluma proasta, mai nou nu prea mai am nici revenue.
      revenind, uneori mai exista si placerea de a face chestii utile sau frumoase, sau deosebite, sau macar satisfactia de a lucra cu niste oameni misto. doar ca e mai rara decat inainte, din pacate.

  • Întrebarea nr. 14 Marian Morosan

    Nu credeti ca, in ultimul timp, asistam la un aflux de publicitate si continut digital toxice? Argumentati raspunsul.
    Ce se poate face in acest sens?
    Este gresita conceptia potrivit careia promovarea, publicitatea in diverse forme poate influienta/afecta mediul social si cel economic?
    Pana si advertorialul este o forma de publicitate. De ce am impresia ca advertorialele au devenit instrumente de manipulare a consumatorilor? Exista vreo sansa de salvare?

    • Serban Alexandrescu

      ce se poate face? daca nu va place, tipati fratilor, pana au sa va auda - "nu ne place, ne plictisiti, sunteti irelevanti, inutili, nu ne mai faceti sa radem", etc.
      poate ca de frica consumatorilor au sa ne briefeze altfel. ca de frica agentiilor (care servesc un client, nu uitati asta niciodata) n-o sa se schimbe nimic niciodata.

      a fost o vreme cand publicitatea inveselea continutul televiziunilor. a fost o vreme cand billboardurile inveseleau suprafata gri si ponosita a oraselor. acum spoturile sunt mai proaste chiar si decat emisiunile in care apar si billboardurile uratesc mai tare orasele. n-a fost asa, am ajuns aici; si cum am ajuns poate ca ne putem si intoarce.

  • Întrebarea nr. 15 Laurentiu

    Buna ziua!

    Cine stabileste tendintele in publicitate in Romania? Consumatorul sau companiile de PR si Adv?
    Ce spuneti de calitatea materialelor de publicitate difuzate in Romania si cine este responsabil pentru ele?


    Cu respect,
    Laurentiu Lungu

    • Serban Alexandrescu

      teoretic, consumatorul este "sondat" in acest sens, deci intr-o anumita masura ce vedeti voi pe TV e ce zic niste compatrioti "din publicul tinta" ca le place.

      insa practic, daca intrebi lumea ce vrea, niciodata n-o sa stie sa-ti raspunda. deci ar trebui sa sondam mai putin sa sa ne incercam norocul mai mult; apropo, asa se intampla pe vremurile "neprofesioniste" cand radeati mai mult la reclame. stiu ca pare un approach amatoricesc, dar de fapt asa se fac lucrurile in meseria asta abuziv 'stiintificizata' in ultima vreme de oameni fara imaginatie.

      nu intrebi lumea "ce fel de banc vrei sa-ti zic? cu negri sau cu olteni? vrei sa razi tare sau mai putin tare? vrei sa fie un banc cu perdea? cat de groasa perdeaua?" pur si simplu spui un banc cat de bine poti tu si in functie de cine sta in fata ta. te arunci cu capul inainte. dar pentru asta trebuie sa aiba cineva incredere in tine si sa te lase sa te arunci cu capul inainte in timp ce tii strans in brate produsul lui.

  • Întrebarea nr. 16 A

    Care credeti ca ar trebui sa fie abordarile pentru a ajunge sa profeseze, in domeniul publicitar, ale unui taran absolvent de facultate, actual masterand in publicitate, pe piata muncii actuale?

    • Serban Alexandrescu

      sa iti faci un portofoliu reprezentativ cu ce stii sa faci si sa rupi cu capul usile agentiilor. sau sa te bagi la scoala ADC. ar fi si asta o posibila scurtaturica daca esti chiar bun.








Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

4671 vizualizari

  • schimbare (Luni, 17 octombrie 2011, 16:11)

    Dana [anonim]

    Serban, tu faci advertising de multi ani. Iti faci altfel meseria in 2011 fata de 2005? Cum? Cum sunt diferite mesajele pe care le creezi azi fata de cele gandite pe 17 octombrie 2005?
    • pentru dana (Marţi, 18 octombrie 2011, 12:06)

      Serban Alexandrescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dana

      destul de altfel. printre altele, intr-o mare, mare graba. cu tot ce implica asta, si majoritatea implicatiilor nu sunt neaparat bune. mai dispare din creier si calitate pe super-repede inainte. nu stiu exact cum scriam pe 17 oct 2005, dar stiu ca azi multi "comunicatori", nu stiu exact de ce, presupun din start ca lumea e mai proasta decat e, si ca are mai putina imaginatie decat are de fapt. de aceea, azi totul e mai evident, in sensul prost al cuvantului, mai lipsit de nuante si de farmec. imi place asa? bineinteles ca nu. dar doar consumatorii pot schimba tendinta asta, amendand cu portofelul marcile plictisitoare rau de tot.
  • adaptare (Luni, 17 octombrie 2011, 16:16)

    Alexandra [anonim]

    In ultima perioada, am observat ca tot mai multe materiale de promovare sunt difuzate in diferite medii, fara nici o modificare.
    1. Credeti ca folosirea unui material de promovare, fara a fi adaptat pentru fiecare mediu in parte are vreun rezultat? Am tot vazut spoturi TV difuzate in bannere pe online.
    2. Cum credeti ca va evolua publicitatea online in urmatorul an? Se va merge din ce in ce mai mult pe video ads si pe formate intruzive?
    3. Care credeti ca e cea mai eficienta promovare in mediul online? Bannere, anunturi google sau continut?
    Multumesc!
    • raspuns alexandra (Marţi, 18 octombrie 2011, 12:11)

      Serban Alexandrescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexandra

      "ne-adaptarea" vine exact din lipsa de timp de care vorbeam mai devreme; bineinteles ca nu e de dorit asa ceva.

      sper sa o mai lase balta cu "intruzivele" care exact asta sunt, un lucru deranjant si intruziv, dar nu cred ca speranta mea e prea fondata - "inginerii care numara", de care e plina comunicarea pe net nu au prea mari scrupule cum isi fac "cifrele" cata vreme si le fac.

      video ads? clar da, pentru ca functioneaza.

      bannere? da. google ads? da. content? da. toate astea sunt bune la ceva, depinde care e brieful. niciuna n-o sa moara, fiecare stie sa faca bine ceva si prost altceva. eficienta depinde de context.
  • consumatorul roman de online (Luni, 17 octombrie 2011, 16:16)

    Constantin B. [utilizator]

    Cum ati descrie consumatorul roman de internet? Care sunt caracteristicile sale principale si cum se raporteaza el la pietele occidentale si la pietele din vecinatatea imediata a Romaniei?
  • catena, bcr, parizachi (Luni, 17 octombrie 2011, 17:06)

    Silvia [anonim]

    Cum ti se par reclamele astea, Serban?

    Crezi ca agentiile merg pe ideea ca o idee simpla e mai usor de inteles? Sau asta e ceea ce considera ele si clientii o idee buna?
    • raspuns silvia (Marţi, 18 octombrie 2011, 12:19)

      Serban Alexandrescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Silvia

      nu stiu de care din BCR-uri vorbesti exact. parizachi n-=am vazut, am vazut doar niste promotionale de la ei. Catena da. Catena e un fenomen. catena e o marca popularo-populista cu pamant sub unghii, dar cred ca a spart, pentru ca initial a parut ceva foarte vero si "nemanufacturat" si s-a vazut de la o posta in multitudinea de brandulete dragutele cu manichiura la zi.
      pentru ca despre asta e vorba, sa te vezi cand nimic nu se mai vede, cand nimic nu se mai distinge din multime cand toti sunt la fel si zambesc tamp intr-o bucatarie aspirationala.
      catena e o marca facuta ca in 1959 dar poate ca asta a si fost spilul in cazul ei; evident, acum am senzatia ca au inceput sa aiba pretentii de la ei insisi, si am senzatia ca incet-incet vor deveni mai "aspirationali" la randul lor - ceea ce poate fi inceputul sfarsitului "interesantului" (vezi si mutarea lui OTV in studiouri mai "moderne"; si-au pierdut tot sarmul cretin si sub-urban-postmodern pe care il aveau la inceput) deja li s-a urcat la cap - mai nou se compara cu Eminescu si Luchian, wa-ha-ha.
  • Viitorul reclamelor (Luni, 17 octombrie 2011, 17:09)

    Alina [anonim]

    Cum crezi ca o sa arate reclamele in urmatorii 5 ani? O sa fie mai simple, doar prezentare produs si pret, eventual promotie/bonus ca la americani? Sau o sa fie mai creative, mai fancy ca in UK? O sa radem mai mult, o sa interactionam mai mult cu brandurile?
    • raspuns (Marţi, 18 octombrie 2011, 12:26)

      Serban Alexandrescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alina

      pentru putinteii la minte care vor produs si pret, au sa fie "produs si pret", pentru cei care isi cumpara carti pe amazon.co.uk au sa fie mai ca in UK. cam asta nu intelege incalumea, ca publicitatea - la modul ideal - ar trebui sa segmenteze ca la balamuc. sa vorbesti cu fiecare cum vrea el sa i se vorbeasca. de asta deplang aceasta piata de mocangii care nu vor sa dea bani pentru nise, dupa care se plang ca nimeni nu "cater to their needs".

      sper sa se prinda iar advertiserii ca lumea vrea sa se distreze "cu publicitatea" si sa o lase mai moale cu seriozitatea "profesionista" cu care au plictisit rau lumea in ultima vreme.

      de altfel, daca mai continuam cu sferto-amuzamentul de pana acum, nu prea o sa mai avem cu cine vorbi in curand, deci s-ar putea sa fim fortati sa ne bagam mintile in cap si sa redevenim foarte amuzanti sau foarte interesanti. mizez pe ajutorul vostru in acest sens. presati-i cu dezinteresul vostru. siliti-i sa ne dea iar drumul din lesa.
  • contrapropunere (Luni, 17 octombrie 2011, 17:52)

    monica L [anonim]

    Sint un consumator mai special: refuz sa fiu o tinta de marketing (atit cit tine de perceptia mea), detest si, prin urmare, evit orice forma de reclama, publicitate, considerindu-le, din start, mincinoase, prin insasi emiterea lor in spatiu. Daca pentru un produs de care am nevoie, aflu ca se face reclama, incetez sa-l mai cumpar. Mai mult, tinind cont de sumele aberante, nesimtite care se vehiculeaza in domeniul adevertising (vezi costul unui minut de spot publicitar la televiziuni), traiesc cu convingerea ca pretul produselor pe care le cumpar este umflat cu o cota care reprezinta publicitatea si marketingul.
    As dori sa ader la o asociatie care sa se ridice impotriva reclamei publicitare de orice fel. Credeti ca am avea sanse? Nu ar fi minunat ca o firma de PR&Adv sa ni se alature, facindu-si apostazie si convertire? Ati fi de acord sa colaborati pe acest subiect? Astept cu mare interes un raspuns inteligent.
    • raspuns neinteligent (Marţi, 18 octombrie 2011, 12:31)

      Serban Alexandrescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui monica L

      nu, nu as fi de acrod sa colaborez pe acest subiect. eu unul as vrea sa ii dau bani unei marci care face chestii destepte, si o si fac.

      apostazia si convertirea sunt un lucru laudabil, dar din ce sa isi faca banii respectiva firma de pr & adv? banuiesc ca din generoasele contributii ale asociatiei de oameni care urasc publicitatea, nu? pentru ca banii pe care ei ii economisesc cumparand produse care nu isi fac publicitate ii vor da acestei companii apostate - am dreptate?

      as scrie romane in loc sa scriu reclame, dar uita-ta la piata cartii din Romania. As fi ziarist, dar nu vrea lumea sa dea nici 2.99 ron pe un abonament la o publicatie electronica, as fi scenarist dar lumea il da jos de pe torente moka.

      daca voi nu ma ajutati sa traiesc din scris altfel, va trebui sa imi mai aman apostazia un picut si sa scriu tot reclame, o vreme.
  • nevoile consumatorului (Marţi, 18 octombrie 2011, 9:16)

    Raluca [anonim]

    1.La ce este mai "sensibil" consumatorul in perioada de criza? La un pret bun, la gratuitati oferite odata cu produsul achizitionat (cadouri, servicii ulterioare etc), la notorietatea produsului, calitatea acestuia?

    2. Care este proportia de "consum de publicitate" intre canale? TV, Internet, print, PLV-uri etc..
    • raspuns raluca (Marţi, 18 octombrie 2011, 12:36)

      Serban Alexandrescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Raluca

      aparent, la pret e mai sensibil, insa treaba nu e chiar asa de clear-cut cum pare. "iubirea" e ceva mai greu atins de criza, iar marcile care comunica si altceva decat pret au sanse mai mari sa treaca mai bine prin criza si cu marja mai "neatinsa" si sa "hit the ground running" dupa criza. ori comunicand pret si pret si reduceri si reduceri nu prea ai cum sa starnesti amor in nimeni - astfel vei avea in cel mai bun caz niste tovarasi de drum pana cand cineva le va face o oferta mai "chilotii jos" chiar si decat a ta. si vei fi din nou singur daca nu poti sau nu vrei si tu sa ti-i dai si tu mai jos.
      deci oricat de normala ar parea optiunea "pret & promotie", e sinucigasa pe termen lung. intotdeauna o sa apara un nehalit chiar mai mare decat tine.
  • consumatorul roman (Marţi, 18 octombrie 2011, 10:37)

    laura [anonim]

    Care este portretul consumatorului roman in compatatie cu cel din Europa de Vest? In ce directie se indreapta consumatorul roman de publicitate?
    • raspuns laura (Marţi, 18 octombrie 2011, 12:43)

      Serban Alexandrescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui laura

      exista o flagranta diferenta de educatie si de gusturi, care nu isi pune amprenta doar asupra "strazii" sau a relatiilor intre oameni ci si asupra publicitatii. nu avem cum sa avem o publicitate mai buna cata vreme nu o sa avem o tara mai buna. o publicitate mai plina de gust cand poporul e cum e vis a vis de gusturile lui - evident, vorbesc in general. tot credem ca putem sa rupem niste bucati 'culturale' din intreg si sa ne jucam cu ele independent de intreg contextul tarii - asa ceva e imposbil.

      consumatorul roman de abia incepe sa reinvete ceva ce stia de mult, anume ca rosiile de hypermarket sunt frumoase si mari dar fara gust. stiam asta acum 10 ani, dar am uitat, si de abia redescoperim acest lucru de baza. la fel si cu consumatorul de publicitate, candva voiam sa radem de glume neaose dupa care ne-am facut brusc seriosi aspirationali, dupa care acum am constatat ca de fapt ne plictisim de moarte si incepem sa ducem dorul vremurilor mai vesele din calup.
  • Headvertising (Marţi, 18 octombrie 2011, 10:44)

    Mircea [anonim]

    Serban, ai regretat vreodata ca ti-ai ales meseria asta? Acuma cand te uiti in urma ai fi vrut mai bine sa te faci scriitor sau jurnalist sau de ce nu inginer? Sau numai in advertising te vezi?
    • raspuns mircea (Marţi, 18 octombrie 2011, 12:47)

      Serban Alexandrescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mircea

      regret de mai multe ori pe luna. am raspuns putin mai sus cam care ar fi fost problemele cu scriitoria sau jurnalismul, in vremurile astea si in locul asta. locul il mai pot schimba, vremurile nu.
      inginer parca totusi nu m-as face inca, desi regret ca nu stiu sa fac ceva practic, concret, tangibil, cu mainile. acel lucru manual de care radeau toti in scoala generala. dar poate da un razboi atomic sau un meteorit si brusc o sa redevina o meserie banoasa si foarte respectata cea de pantofar. sau tabacar. sau blanar. sau tamplar. de atata power-point, am inceput sa am un respect netarmurit pentru putinii ceasornicari ramasi in oras.
  • agentii de publicitate (Marţi, 18 octombrie 2011, 11:12)

    andreea [anonim]

    Cum si-au adaptat agentiile pretentiile fata de clienti?
    Fac rabat la calitate? Muncesc mai mult pe bani mai putini? Au inlocuit oamenii cu experienta cu stagiari invocand un motive de genul "ce ai vrea la banii astia?! un Rembrandt???"
    • raspuns andreea (Marţi, 18 octombrie 2011, 12:53)

      Serban Alexandrescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui andreea

      da, fac rabat la calitate. na, c-am zis-o.
      cum altfel? era vorba aia foarte misto:
      "Bine, repede, ieftin; doua din trei".
      e de netagaduit ca asa stau lucrurile. ori cum toata lumea vrea "repede" si "ieftin", nu are cum sa mai fie si "bine". clientii au ales alte 'doua' din cele trei decat ce ne-am fi dorit noi.

      ai intuit bine mecanismele "adaptarii la mediu" - la "twice the work for half the money" nu ai cum sa scoti solutii magice din palarie. ma mir insa ca advertiserii nu se prind ca devine oarecum inutil sa comunici daca o faci prost. deci, daca nu au de unde mai multi bani, pot intelege asta, poate pot sa faca rost de mai mult timp - ca stagiarii nu sunt prosti si cu totii am fost la un moment dat niste juniori pe undeva. doar ca juniorii au nevoie de mai mult timp, de mai multa supraveghere, de mai multe incercari pana cand dau ceva bun. de aceea am avea nevoie de timp. a, si timp pentru instruirea si formarea lor, ca asta e o meserie care nu se invata cu adevarat decat practicand-o. de unde timpul asta?
  • bugetele de publicitate (Marţi, 18 octombrie 2011, 11:15)

    Liviu [anonim]

    In lupta pentru bugetele de publicitate, majoritatea agentiilor intra la pitch-uri cu pret e dumping pe ideea ca "isi scot parleala" prin asa-zisul rebate, numai ca in ultimul an, tot mai multi publisheri au inceput sa refuze pretentiile agentiilor(Adevarul Holding, romania Libera, etc). Credeti ca agentiile vor trai multa vreme de acum incolo pe sistemul "pret mic" la client "rebate mare" la suportul media?
    • raspuns liviu (Marţi, 18 octombrie 2011, 12:58)

      Serban Alexandrescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Liviu

      poate si de asta noi nu facem media decat daca e nevoie si ne-o cere in mod explicit clientul. dar asta inseamna ca nu sunt un mare expert in media-buying.
      pe de alta parte toti "curajosii" din media nu fac acum decat sa vrea sa repare - in ultimul ceas - ceva ce tot ei au stricat acceptand atata vreme pretentiile uneori excesive ale advertiserilor. la ce bun un pret de rate card, cata vreme si un copil de tzatza stia ca pretul adevarat poate ajunge si la un 20% din rate card. dar vremurile in care curgea aur si smirna pe strazi au apus si toti cei care nu intelegeau de ce nu e bine sa te prostituezi sunt cei care azi incearca disperati sa redevina respectabili. problema e ca ei au dus toata piata in jos si e foarte greu sa mai intorci mortul de la groapa. poti insa sa il machiezi, ca sa poti deschide cosciugul la inmormantare.
  • reclame nesimtite (Marţi, 18 octombrie 2011, 12:01)

    Marius [anonim]

    Chiar pe forumul Realitatea exista pana de curand o reclama la TopDeals daca n ma insel, atat de agresiva incat friza nesimitirea, nu puteai scapa de ea.
    Personal, NU cumpar produse ale unor asemenea firme,ba chiar reclamele de mitocan ma fac sa trec firma in embargou total.

    Credeti ca atitudinea mea este singulara sau credeti ca clientul incepe sa aiba demnitate si sa nu permita sa fie agresat la cel mai mitocan mod ?
    • raspuns marius (Marţi, 18 octombrie 2011, 13:05)

      Serban Alexandrescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marius

      foarte bine faci, embargoul tau personal e forma ta de a vota cu portofelul impotriva genurilor de publicitate pe care le detesti.
      nu cred ca atitudinea ta e singulara si sper ca publicul sa preseze mai tare impotriva tampeniilor.
      pe de alta parte, orice mod de a comunica implica si o alegere "de baza". orice ai face, nu ii poti multumi pe toti, si atunci te gandesti cine sunt cei pe care ii vrei si incerci sa comunici cu acestia "pe limba lor".
      poate ca oamenii de la Top Deals nu te vor pe tine, si tu nu trebuie sa te superi. Evident, nici tu nu ii vrei pe ei si treaba-i buna. Trebuie totusi sa existe libertatea de comunica mai relaxat - de pilda pentru un public tanar & dezinvolt si fara frica ca o sa ma interzica CNA-ul la presiunea scrisorilor unor batrani ciufuti si fara simtul umorului.
  • online/TV (Marţi, 18 octombrie 2011, 12:10)

    costin m [anonim]

    Trecerea la digital, ma refer aici si la transmisiile TV, va generaliza consumul neliniar. Receptorii vor "topai" prin stocuri de oferte, pe ecranul Tv sau laptop sau iphone/ipad si vor inghiti (sau nu!) reclama la pachet cu produsul. V-ati pus problema daca clipurile clasice de 25-30 sec vor mai fi standardul industriei? Cum veti concentra mesajul in 5-10 sec?
    Si inca o intrebare: masurarea audientei va fi mult mai riguroasa - cate descarcari atatia consumatori- nu va mai fi farsa asta cu people-metterele(:- la fel cum e acum masurata audienta online. Cum vedeti viitorul mix-ului de buget (acum vreo 75- 80% e pt TV) cand se va sparge balonul asta cu X milioane telespectatori la o emisiune?
    • raspuns costin (Marţi, 18 octombrie 2011, 13:11)

      Serban Alexandrescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui costin m

      nu, clipurile de 30 sec. nu vor mai fi standardul industriei. pe de o alta parte, s-ar putea sa nu mai exista standarde in industrie, deloc.
      si pe net s-ar putea ca o poveste sa functioneze mai bine spusa mai pe indelete fara presiunea planului media si al scurtimii calupului, si atunci reclamele "narative" - ca sa le zic asa - sa fie mai degraba unele de 60 sec sau 90 sec.
      si tocmai pentru ca nu o sa mai avem melteni fomisti cu people-metere in televizoare si pentru ca va deveni mai important ca lumea sa caute in mod activ comunicarea comerciala va deveni imperios necesar sa fim mai interesanti si mai distractivi decat am ajuns sa fim in momentul asta.
      dar sa stii ca lumea vrea sa se stranga in fata "vetrei" televizorului si sa vada emisiuni impreuna si sa le aleaga altcineva filmul, fara sa aiba ei "l'embarras de choix", deci TV-ul nu o sa dispara prea curand. si nici emisiunile de milioane de telespectatori, daca vor fi interesante sau distractive. e mai mult o problema de content valoros (adica si emisiuni TV) si mai putin una de canal de difuzare.
  • De ce mai faci publicitate? (Marţi, 18 octombrie 2011, 12:31)

    Radu [anonim]

    Iti mai place?

    Cand tragi linie, mai ai "profit" sufletesc sau doar revenue?
    • raspuns radu (Marţi, 18 octombrie 2011, 13:14)

      Serban Alexandrescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Radu

      ca sa fac o gluma proasta, mai nou nu prea mai am nici revenue.
      revenind, uneori mai exista si placerea de a face chestii utile sau frumoase, sau deosebite, sau macar satisfactia de a lucra cu niste oameni misto. doar ca e mai rara decat inainte, din pacate.
  • Intrebare (Marţi, 18 octombrie 2011, 12:38)

    Marian Morosan [anonim]

    Nu credeti ca, in ultimul timp, asistam la un aflux de publicitate si continut digital toxice? Argumentati raspunsul.
    Ce se poate face in acest sens?
    Este gresita conceptia potrivit careia promovarea, publicitatea in diverse forme poate influienta/afecta mediul social si cel economic?
    Pana si advertorialul este o forma de publicitate. De ce am impresia ca advertorialele au devenit instrumente de manipulare a consumatorilor? Exista vreo sansa de salvare?
    • raspuns marian (Marţi, 18 octombrie 2011, 13:19)

      Serban Alexandrescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marian Morosan

      ce se poate face? daca nu va place, tipati fratilor, pana au sa va auda - "nu ne place, ne plictisiti, sunteti irelevanti, inutili, nu ne mai faceti sa radem", etc.
      poate ca de frica consumatorilor au sa ne briefeze altfel. ca de frica agentiilor (care servesc un client, nu uitati asta niciodata) n-o sa se schimbe nimic niciodata.

      a fost o vreme cand publicitatea inveselea continutul televiziunilor. a fost o vreme cand billboardurile inveseleau suprafata gri si ponosita a oraselor. acum spoturile sunt mai proaste chiar si decat emisiunile in care apar si billboardurile uratesc mai tare orasele. n-a fost asa, am ajuns aici; si cum am ajuns poate ca ne putem si intoarce.
  • Tendinte in Publicitate (Marţi, 18 octombrie 2011, 12:45)

    Laurentiu [anonim]

    Buna ziua!

    Cine stabileste tendintele in publicitate in Romania? Consumatorul sau companiile de PR si Adv?
    Ce spuneti de calitatea materialelor de publicitate difuzate in Romania si cine este responsabil pentru ele?


    Cu respect,
    Laurentiu Lungu
    • pentru laurentiu (Marţi, 18 octombrie 2011, 13:26)

      Serban Alexandrescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Laurentiu

      teoretic, consumatorul este "sondat" in acest sens, deci intr-o anumita masura ce vedeti voi pe TV e ce zic niste compatrioti "din publicul tinta" ca le place.

      insa practic, daca intrebi lumea ce vrea, niciodata n-o sa stie sa-ti raspunda. deci ar trebui sa sondam mai putin sa sa ne incercam norocul mai mult; apropo, asa se intampla pe vremurile "neprofesioniste" cand radeati mai mult la reclame. stiu ca pare un approach amatoricesc, dar de fapt asa se fac lucrurile in meseria asta abuziv 'stiintificizata' in ultima vreme de oameni fara imaginatie.

      nu intrebi lumea "ce fel de banc vrei sa-ti zic? cu negri sau cu olteni? vrei sa razi tare sau mai putin tare? vrei sa fie un banc cu perdea? cat de groasa perdeaua?" pur si simplu spui un banc cat de bine poti tu si in functie de cine sta in fata ta. te arunci cu capul inainte. dar pentru asta trebuie sa aiba cineva incredere in tine si sa te lase sa te arunci cu capul inainte in timp ce tii strans in brate produsul lui.
  • Piata muncii pt tinerii care vor sa profesezeInPub (Marţi, 18 octombrie 2011, 13:16)

    A [anonim]

    Care credeti ca ar trebui sa fie abordarile pentru a ajunge sa profeseze, in domeniul publicitar, ale unui taran absolvent de facultate, actual masterand in publicitate, pe piata muncii actuale?
    • pentru A (Marţi, 18 octombrie 2011, 13:30)

      Serban Alexandrescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui A

      sa iti faci un portofoliu reprezentativ cu ce stii sa faci si sa rupi cu capul usile agentiilor. sau sa te bagi la scoala ADC. ar fi si asta o posibila scurtaturica daca esti chiar bun.
  • mad men revisited (Marţi, 18 octombrie 2011, 13:23)

    spo [anonim]

    Cum crezi ca s-ar descurca agentia din Mad Men in conditiile actuale ? A ajuns mijlocul de comunicare/tehnologia sa schimbe mult continutul mesajului ?
    • pentru spo (Marţi, 18 octombrie 2011, 13:35)

      Serban Alexandrescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui spo

      fie ar da faliment in 5 zile, pentru ca ei faceau in multe saptamani sau chiar luni de zile ce trebuie sa facem noi azi in cateva zile, fie ar prospera incredibil pentru ca ei stiau atunci ceva ce s-a pierdut aproape complet astazi - magia schmoozarii clientului, arta prezentarii persuasive si sarmul unor personalitati mature, trecute prin viata, cu fler pentru oameni si situatii.

      ---------------------------

      si aici Seherezada tacu, pentru ca are de lucru in agentie; oricat de tare mi-ar placea sa stau si sa sporovai digital cu oamenii de pe Hot News, am niste treaba de facut mintenas; deci imi cer scuze pentru eventualele intrebari la care n-am ajuns sa raspund si va multumesc si pentru intrebari si pentru vizualizari.

      serban alexandrescu
  • Multumiri (Marţi, 18 octombrie 2011, 14:12)

    SmileMedia [hotnews.ro]

    Multumim Serban Alexandrescu pentru raspunsuri si cititorilor HotNews.ro pentru interes.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version