Realitatea TV dupa 10 ani - un alt fel de a scrie istorie in mass media din Romania: de la filiera Bittner-Petrache la suspiciuni de implicare in delapidarea Petromservice

de V.O.     HotNews.ro
Luni, 7 noiembrie 2011, 20:15 Economie | Media & Publicitate

Sigla Realitatea TV
Foto: Realitatea TV
Mandatele de retinere pentru S.O. Vantu si Liviu Luca, sub acuzatia de delapidare in dauna Petrom Service SA si de spalare a banilor, apar in momentul se implinesc 10 ani de la lansarea Realitatea TV, postul operat de Realitatea Media. Companie in ale carei conturi, potrivit probatoriului descris in comunicatul de luni al Ministerului Public, au fost transferati 14,2 milioane euro din patrimoniul Petromservice. Istoria postului de televiziune este presarata cu tranzactii obscure, schimbari netransparente de actionariat si investitii ramase sub semnul intrebarii in ceea ce fondatorul sau, Silviu Prigoana, descrie drept "o gaura neagra".

In cei zece ani de existenta, Realitatea TV a fost nu doar o sursa de stiri, ci si subiect inepuizabil de stiri referitoare la relatia dintre presa si politic, tranzactii obscure, afaceri desfasurate sub acoperirea off-shore-urilor cipriote, lipsa de transparenta in proprietatea media, insolventa, contracte de management nemaivazute - culminand, acum, cu acuzatii de delapidare si spalare a banilor.

  • Silviu Prigoana a lansat postul Realitatea TV in 2001. Pana in 2003 au loc modificari temporare de actionariat, Evenimentul Zilei scriind mai tarziu, in 2006, ca imediat dupa lansarea televiziunii un pachet de 45% din compania Realitatea Media a fost preluat de un tanar de 22 de ani, Stefan Bogdan Lucov, descris de sursa citata drept "membru activ al gruparii Alexandru Bittner-Adrian Petrache". Acesta s-a retras insa dupa doar cateva luni.
  • In 2006, Sorin Ovidiu Vantu isi declara public controlul asupra Realitatea, fara a oferi insa detalii precise despre cum a realizat acest lucru. In investigatia publicata atunci, Evenimentul Zilei scria ca Prigoana a mai ramas actionar minoritar pentru putin timp dupa ce a cedat 55% catre Bluelink. A vandut apoi restul de 45%, pentru 4,5 milioane lei vechi, lui Radu Mihai Margineanu, recomandat de Bluelink. Margineanu a vandut pachetul de actiuni imediat, pentru 5,55 milioane de dolari, potrivit sursei citate, cumparatorul fiind firma Global Video Media SRL, controlata de un off-shore cipriot, Radoway Limited. Acesta a fost reprezentat la perfectarea tranzactiei de un apropiat al lui Vantu. Dupa cum scria atunci EvZ, suma de 5,55 milioane de dolari a fost virata in conturile lui Radu Margineanu de Petromservice SA.
  • In octombrie 2004, Liviu Luca spunea despre Realitatea TV: "oamenii mei au un pachet de actiuni destul de important si, ceea ce este si mai interesant, au primit procura de a reprezenta interesele in adunarea generala. In acest moment, detinem 100% din voturi".
  • De-a lungul anilor, in Realitatea Media actionariatul se schimba in mod repetat, un rol principal avandu-l o firma cu actionariat secret, Elbahold Ltd. Vezi aici un document din 2006 referitor la satelitii Elbahold. (Datele actuale de la CNA privind Realitatea Media arata ca actionar unic al Elbahold Limited (Cipru) este Berhill Limited (Cipru), al carei actionar unic este Luca Liviu).
  • In prima parte a anului 2009, cand alte institutii media incepeau sa-si reduca abrupt cheltuielile ca urmare a crizei economice, la Realitatea era anuntata indexarea salariilor. Grupul Realitatea-Catavencu a inceput sa renunte la diverse componente si sa reduca masiv cheltuielile doar in a doua parte a anului.
  • Societatea PSV Company (ex-Petrom Service) a intrat in insolventa in martie 2009, moment in care detinea 18% din Realitatea. Sorin Ovidiu Vantu spunea atunci ca este "in negocieri cu administratorul special al PSV pentru preluarea pachetului de actiuni detinut la Realitatea Media". Ulterior, cinci administratori PSV au intrat in atentia DNA pentru un presupus decont ilegal de TVA in valoare de 62 milioane de euro.
  • Dupa cativa ani de cand si-a asumat controlul asupra Realitatea TV, Sorin Ovidiu Vantu a anuntat ca postul nu este al sau, ci al copiilor sai, Ioana si Ionut. Fostul sef al Consiliului de Administratie, Sorin Freciu, continua, insa, sa vorbeasca despre "actionarul majoritar". La CNA, Ioana si Ionut Codrin Vantu sunt prezentati drept actionari in Realitatea abia in toamna anului trecut, pe cand Realitatea Media incerca sa obtina prelungirea licentei audiovizuale.
  • In octombrie 2010 apar stenogramele din dosarul SOV, ce releva perspectiva acestuia asupra relatiei cu politicienii, asupra proprietatii de media si a rolului jurnalistilor in trustul sau.
  • Tot in a doua parte a anului trecut, ca urmare a gravelor probleme financiare si fiscale pe care le avea, Realitatea Media incheie cu Asesoft/Sebastian Ghita un contract de management prin care managerul venea cu bani de acasa. Contractul avea sa devina sursa unor conflicte fara precedent in presa romana, intre "patronul" Sorin Ovidiu Vantu si managerul Sebastian Ghita, conflicte extinse in instanta si care au dus la vanzarea Realitatea catre Elan Schwartzenberg si, recent, la sciziunea RTV-Realitatea TV.
  • Actionariatul se schimba din nou in prima parte a acestui an, cand Bluelink Comunicazione si-a marit participatia cu 20%. In Bluelink Comunicazione, Ioana si Ionut Codrin Vantu figurau cu 90,9%, restul apartinandu-i lui Vitalie Dobanda, prezentat pana atunci drept un soi de imputernicit al lui Sorin Ovidiu Vantu in Bluelink.
  • Elan Schwartzenberg si copiii lui Sorin Ovidiu Vantu anunta, in mai a.c., o tranzactie prin care primul preia 90% din Realitatea TV, pretul fiind confidential. Desi Elan Schwartzenberg a insistat, de atunci, ca a preluat "ireversibil" Realitatea TV, el vorbea in octombrie a.c., citat de Mediafax, despre un cont escrow si "negocieri referitoare la problemele financiare pe care le-am descoperit ulterior tranzactiei": "Este adevarat ca exista o suma de bani intr-un cont «escrow» suma pe care eu nu o mai detin odata virata in respectivul cont, dar pe care nici Sorin Ovidiu Vantu nu o poate accesa pana cand avocatii mei si avocatii lui nu finalizeaza negocierile referitoare la problemele financiare pe care le-am descoperit ulterior tranzactiei; indiferent de suma asupra căreia vor cădea de acord avocaţii, tranzacţia nu este afectata in nici un fel".
  • Realitatea Media a intrat, in cele din urma, in insolventa, proces prezentat de Elan Schwartzenberg drept reorganizare judiciara. In scurt timp, administratorul judiciar Rovigo SPRL denunta contractul de management cu Asesoft. Realitatea se muta intr-un nou sediu, moment al ruperii de Sebastian Ghita si al sau RTV. Partile se acuza reciproc de subminare, iar in pofida numeroaselor incalcari ale legii reclamate de cele doua parti si de presa CNA permite in cele din urma RTV sa emita ca post de stiri cu acoperire nationala din studiourile din Casa Presei, ocupate anterior de Realitatea Media.

In prezent, in datele existente la CNA, Realitatea Media are urmatorul actionariat: Bluelink Comunicazione (Cyprus) Limited - 86,513817357%, PSV Company SA - 7,555789039%, Federatia Sindicatelor Libere si Independente "PETROM" - 5,423391979%, Global Video Media SRL - 0,507001207%, Luca Liviu, Toroipan Gheorghe Cristian si Luha Eugen Gheorghe - cu cate 0,000000139%. Actionarii Bluelink Comunicazione (Cyprus) Limited: Schwartzenberg Emilian - 90,9091% si Dobinda Vitalie - 9,0909%. Actionarii Global Video Media SA: PSV Company SA - 99,999904%, Negrutzi Bogdan Radu - 0,000093%, Luca Liviu, Toroipan Gheorghe Cristian, Luha Eugen Gheorghe cu cate 0,000001%. Actionarii PSV Company SA: Elbahold Limited (Cipru) - 54,3556%, Asociatia salariatilor din SNP Petrom SA (25 asociati) - 25%, PSV Company SA - 9,9973% si Actionari persoane fizice (8577) - 10,6471%. Actionar unic al Elbahold Limited (Cipru) este Berhill Limited (Cipru), al carei actionar unic este Luca Liviu.

Intr-un interviu acordat luni pentru Paginademedia.ro, Silviu Prigoana spune, intre altele, ca a vandut dupa trei ani postul Realitatea TV "pentru ca Realitatea nu a fost niciodata pe profit si pentru mine era o gaura neagra, trebuia sa sustin din alte activitati televiziunea". In interviul respectiv, Silviu Prigoana a continuat sa sustina ca, in momentul vanzarii, nu stia ca in spatele Bluelink se afla Sorin Ovidiu Vantu:

  • "Inainte sa vand, au venit doi reprezentanti ai Bluelink Comunicazione, au spus ca vor sa investeasca 22 de milioane de dolari in trust (...). Exista documente in arhiva Realitatea TV (...). Le-am cesionat 55% (...) Actionariatul nu era neaparat ascuns. Apareau doi avocati. Ce sa ma intereseze mai mult, decat ca era firma din Elvetia? Am discutat numai prin avocati (...) Nu a fost niciodata Sorin Ovidiu Vantu in spatele Bluelink Comunicazione. Am vandut de dimineata, seara Bluelink vinde la Petromservice (...) Daca era firma lui, de ce sa fi facut flic-flacul prin Petromservice?"


Citeste mai multe despre   






















4920 vizualizari

  • +14 (14 voturi)    
    irealitatea tv (Luni, 7 noiembrie 2011, 20:43)

    obs. [utilizator]

    Va mai amintiti?

    NOI VREM RESPECT

    Cred ca unele persoane ar trebuii sa dispara de pe ecrane cel putin o perioada .Pacat de Emil Hurezeanu ca a facut parte din acel colectiv,de Tanase nu ma mir,respect pentru CTV care a ales sa nu mai apara la realitatea la un moment dat.
    • +5 (7 voturi)    
      mda (Luni, 7 noiembrie 2011, 21:49)

      Dr.Mythnick [utilizator] i-a raspuns lui obs.

      pacat de hurezeanu???

      pacat de cei care au fost turnati de hurezeanu de la europa libera?
  • -11 (15 voturi)    
    rusine hotnews.ro !!! (Luni, 7 noiembrie 2011, 20:48)

    MIHAI [anonim]

    vizavi de drepturi, legalitate si libertati in romania...

    un subiect pe care hotnews.ro il musamalizeaza:

    http://blog.cluj.info/campanii/celebra-cladire-a-hotelului-continental-din-cluj-a-fost-ocupata/
    • +1 (5 voturi)    
      mare dezamagire intr-adevar... (Luni, 7 noiembrie 2011, 22:08)

      misescu [utilizator] i-a raspuns lui MIHAI

      Foarte probabil ca atunci cand accepti dezbateri 'sponsorizate' de rmcg, nu mai poti difuza stiri ce fac referiri negative la sponsorul tau...
  • +13 (13 voturi)    
    Manipulare (Luni, 7 noiembrie 2011, 20:50)

    Rational1 [utilizator]

    Acest post TV cu actionariat ascuns a reusit in cativa ani de politici "editoriale" agresive sa detina o felie importanta din piata TV in tara noastra, iar pe segmentul "televiziunilor de stiri" sa devina lider. A influentat astfel decisiv opinia publica, desi e clar ca in mod partizan. De fapt nu a fost defel o televiziune credibila, o adevarata televiziune de stiri, ci a facut jocul oligarhilor romani. Prin acestea ne asemanam bine cu fratii italieni si cu vecinii rusi.
    Baietii cu ochi albastri au mentinut puterea si dupa '90. Ei stiu pe ce butoane sa apase.
    Dormi linistit... vegheaza pentru tine!
  • +12 (12 voturi)    
    Tembeliziunile Romaniei (Luni, 7 noiembrie 2011, 20:51)

    dan [anonim]

    eu stau si ma intreb ce e in capul fraierilor care-si pierd vremea in fata tembelizoarelor. nu inteleg de ce continua sa se uite la astfel de 'canale'
  • +8 (8 voturi)    
    e clar (Luni, 7 noiembrie 2011, 20:53)

    Ion Ion [anonim]

    Grasutul e genial.
    Jos palaria, domnule Chireac, sinteti un om onest si respectabil si stiti sa va alegeti prietenii.
  • +1 (1 vot)    
    Legaturile Realitatea cu SOV (Luni, 7 noiembrie 2011, 23:37)

    Vasile Ion [anonim]

    O spun chiar ei: "N-o spun cu mare satisfactie pentru ca stim care sunt legaturile noastre cu..."

    http://youtu.be/z1Xy2CjBNck
  • -2 (2 voturi)    
    despre asa zisii lideri sindicali (Marţi, 8 noiembrie 2011, 8:44)

    acasa1284285656193 [utilizator]

    Vad ca sunteti cu totii foarte revoltati de emisiunile acestui post TV.Asta e o mare prostie,schimbati canalul daca nu va place ceva si nu va lansati intr-un domeniu atat de abracadabrant!
    Vad ca pe niciunul dintre dvs nu va socheaza imensele averi adunate de asa zisii lideri sindicali,ca si de alti asa zisi oameni de afaceri
    dintre care unii s-au transformat in politicienii!
    Lasati emisiunile TV si vedeti cine se ascunde in spatele lor si ce interese au!!
  • +2 (2 voturi)    
    !!! (Marţi, 8 noiembrie 2011, 9:33)

    Cris [anonim]

    Nasul, pe blogul sau, a scris faptul ca Realitatea a fost confiscata de la Prigoana, de catre Nastase! Ce parere aveti?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri