83% din populatia adulta a Romaniei se uita zilnic la televizor, iar 10% - de cateva ori pe saptamana, 75% apreciaza ca televiziunile sunt dispuse sa difuzeze orice de dragul audientei, iar 65% - ca televiziunea manipuleaza, potrivit unui sondaj cu tema "Atitudini si obiceiuri de consum media. Perceptii privind CNA", realizat de IRES si prezentat, joi, la CNA. Cei mai multi au o parere buna despre CNA, desi multora le e greu sa mentioneze vreo decizie a acestui for. Si 57% dintre respondenti spun ca se uita la TV in principal pentru informare si doar 8% spun ca divertismentul este cel mai important motiv pentru care urmaresc un program TV.

Pe scurt - date din sondaj:

  • Potrivit sondajului, 81% dintre respondenti cred ca in Romania copiii sunt expusi unui nivel prea ridicat de influenta nociva din partea emisiunilor TV, iar aproximativ trei din patru spun ca vizionarea programelor TV i-a ajutat sa inteleaga mai bine problemele sociale din Romania si situatia coruptiei. Aproape 30% dintre respondenti spun ca vizionarea programelor TV nu i-a ajutat sa inteleaga situatia politica din Romania.
  • 98% dintre respondenti cred ca televiziunea ar trebui sa aiba un rol educativ, 82% cred ca publicul roman are un nivel de educatie scazut, iar 75% - ca televiziunile sunt dispuse sa difuzeze orice de dragul audientei.
  • 37% dintre respondenti spun ca nu asculta radio, 33% - ca asculta radio pe parcursul intregii saptamani, iar 16% - ca asculta radio doar in zilele de lucru.
  • Sondajul  are si o componenta referitoare la perceptia populatiei asupra Consiliului National al Audiovizualului. 81% dintre respondenti spun ca au auzit de CNA, 58% au o parere buna despre CNA (20% au o parere proasta), dar 63% cei care au auzit de acest for spun ca nu cunosc vreo decizie CNA. 54% dintre respondenti cred ca sanctiunile CNA sunt potrivite, 11% cred ca sunt prea mari, iar 16% - ca sunt prea mici.

Sondajul Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES) a realizat studiul in octombrie, pe un esantion de 1.243 de persoane de 18 ani si peste. Eroarea maxima tolerata este de +/-2,8%. Datele sunt prezentate comparativ cu rezultatele unui sondaj similar realizat in 2007 de Insomar. Vezi raportul complet al IRES

Sondajul IRES arata, intre altele:

  • 83% dintre respondenti se uita zilnic la televizor (2007: 82%), 10% - de cateva ori pe saptamana, 3% - o data pe saptamana, 0,4% - niciodata
  • Informarea este principalul motiv de urmarire a programelor TV pentru 57% dintre respondenti; divertismentul - pentru 8%; interesul pentru o tema anume - 5%, ocuparea timpului liber - 4%, lipsa de ocupatie si plictiseala - 3%, "pentru ca imi place" - 3%, curiozitatea - 2%, cultura generala - 1%, filme - 1%
  • 76% dintre respondenti spun ca se uita la TV toata saptamana, 7% - doar in zilele de lucru, 16% - la sfarsitul saptamanii
  • doar 28% dintre respondenti urmaresc posturi locale (Insomar 2007: 26%)
  • 5% urmaresc emisiuni TV la locul de munca. Dintre acestia, 11% se uita peste 10 ore pe saptamana la TV, la locul de munca. In medie, acestia se uita la televizor, la locul de munca, 5,7 ore pe saptamana (media Insomar 2007: 7,8 ore)
  • doar 25-27% folosesc teletextul, ziarele sau Internetul pentru a se informa in legatura cu programul TV
  • 81% cred ca programele TV supun copiii unui nivel ridicat de influenta nociva
  • 10% spun ca urmaresc emisiuni TV in locuri publice (90% nu urmaresc)
  • 1% spun ca au cinci televizoare in gospodarie, 8% - 4 televizoare, 21% - 3 televizoare, 40% - 2 televizoare, 27% - 1 televizor, 0,2% - niciun televizor in gospodarie

Cine, ce si cat urmareste la televizor:

  • 16% spun ca nu urmaresc niciodata documentare la TV, 13% urmaresc zilnic astfel de programe, 24% - de cateva ori pe saptamana
  • 21% urmaresc zilnic filme artistice, 14% - niciodata, 29% - de cateva ori pe saptamana
  • 26% urmaresc zilnic emisiuni de muzica si divertisment, 10% - niciodata, 29% - de cateva ori pe saptamana
  • 81% se uita zilnic la stiri, 11% - de cateva ori pe saptamana, 2% - niciodata
  • 25% se uita zilnic la emisiuni sportive, 31% - niciodata, 12% - de cateva ori pe saptamana
  • 16% se uita zilnic la talk-show-uri, 23% - de cateva ori pe saptamana, 29% - niciodata
  • 33% nu se uita niciodata la emisiuni religioase (5% se uita zilnic), iar 29% nu se uita niciodata le emisiuni de cultura si arta (6% se uita zilnic, 21% - de cateva ori pe saptamana)

Intrebare: Sunteti de acord cum ca vizionarea unor programe TV v-a ajutat sa intelegeti mai bine...?

  • Problemele sociale cu care se confrunta Romania: 78% - da, 20% - nu
  • Situatia coruptiei din Romania: 74% - da, 23% - nu
  • Situatia Romaniei ca stat membru UE: 71% - da, 26% - nu
  • Situatia economica din Romania: 71% - da, 28% - nu
  • Situatia politica internationala: 71% - da, 26% - nu
  • Situatia politica din Romania: 68% - da, 29% - nu

Rolul televiziunii, aprecieri referitoare la publicul posturilor:

  • 98% cred ca televiziunea ar trebui sa aiba si un rol educativ
  • 82% cred ca publicul roman are un nivel de educatie scazut
  • 75% cred ca televiziunile sunt dispuse sa difuzeze orice de dragul audientei
  • 73% cred ca statul ar trebui sa intervina pentru a opri difuzarea emisiunilor care aduc atingere bunului gust
  • 72% cred ca televiziunile din Romania exagereaza orice subiect
  • 65% cred ca televiziunile din Romania manipuleaza, nu informeaza (28% nu cred acest lucru, 7% nu raspund)
  • 55% cred ca publicul roman doreste sa vada scandaluri la televizor (42% nu sunt de acord cu acest lucru)
  • 48% cred ca televiziunile nu au nicio vina pentru ceea ce arata - e o cerere a publicului (47% sunt in dezacord)
  • 52% nu sunt de acord ca stirile mondene sunt mai interesante decat politica sau decat alte stiri (44% sunt de acord)
  • 79% spun ca nu ii intereseaza viata personala a vedetelor (18% sunt de acord ca sunt interesati)
  • 80% spun ca nu ii intereseaza viata personala a politicienilor (17% - da)

Despre CNA:

  • 81% dintre respondenti au auzit de CNA, 14% nu au auzit (5% nu raspund)
  • Dintre cei care au auzit de CNA: 7% au o parere foarte buna despre acest for, 58% - o parere buna, 20% - parerea proasta, 9% - foarte proasta, 7% - nu stiu/nu raspund
  • Dintre cei care au auzit de CNA: 63% nu stiu vreo decizie a CNA, 35% stiu; 42% dintre cei care stiu decizii CNA mentioneaza sanctionarea posturilor TV/radio
  • 37% cred ca mass media trebuie lasata sa functioneze in libertate, iar 55% cred ca CNA este o institutie necesara pentru monitorizarea media
  • Dintre cei care au auzit de CNA: 54% cred ca sanctiunile date de CNA sunt potrivite, 11% - prea mari, 16% - prea mici, 17% - nu stiu