Impactul recensamantului asupra audientelor din presa scrisa si televiziune: ce modificari preconizeaza BRAT si ARMA

de Costin Ionescu     HotNews
Luni, 6 februarie 2012, 18:28 Economie | Media & Publicitate

​Schimbarile demografice semnalate de ultimul recensamant se vor reflecta atat in datele de audienta TV, cat si in audientele din presa scrisa, dupa cum au declarat pentru HotNews.ro Lucia Antal, presedintele Asociatiei Romane pentru Masurarea Audientelor (ARMA), respectiv Arina Ureche, director general BRAT. Daca schimbarile in cercetarea si masurarea audientei TV vor fi "un proces dificil" ce va dura "cel putin 3-4 luni", in cazul studiului national de audienta in presa scrisa (SNA) e o chestiune de calcul: "toate rezultatele de audienta exprimate in mii de persoane se vor ajusta cu valoarea noului univers".

In cazul masurarii audientelor TV, "implementarea noilor cifre (furnizate de INSSE - n.red.) se face prin instalarea de gospodarii noi in panel si dezinstalarea celor care devin redundante", spune Lucia Antal. In cazul evaluarii audientelor din presa scrisa, Arina Ureche noteaza ca, "presupunand ca in cazul varstelor structura s-a mentinut similara cu cea anterioara, rezulta ca populatia urbana din Romania, cu varste intre 14 si 74 de ani, a scazut de la 9.704.416 persoane la 8.154.328, adica cu aprox. 16%".

  • Rezultatele urmatorului val al Studiului National de Audienta, realizat incepand de anul trecut dupa o noua metodologie, vor fi publicate pe 14 februarie. Potrivit BRAT, aceste rezultate vor tine cont de rezultatele partiale ale recensamantului, anuntate de INS pe 2 februarie. Vezi date preliminare ale noului val SNA, prezentate in decembrie la BRAT.
  • Audientele TV sunt masurate, de la inceputul anului, de Kantar Media, care furnizeaza aceste date Asociatiei Romane pentru Masurarea Audientelor (ARMA) in locul GfK Romania, care a livrat cifrele de audienta in ultimii ani. HotNews.ro va publica in curand un interviu cu Lucia Antal, presedintele ARMA, pe tema primei luni de masurare a audientelor de catre Kantar Media.

Lucia Antal, presedinte ARMA, despre efectele schimbarilor demografice indicate de recensamant asupra masuratorilor de audienta TV:
  • Modificarile cifrelor de populatie aduse de recensamant vor fi introduse in cercetarea si masurarea audientei prin modificarea panelului si echilibrarea acestuia fata de noile cifre, dar fara vreo schimbare de metodologie sau de alta natura.
  • Implementarea noilor cifre se face prin instalarea de gospodarii noi in panel si dezinstalarea celor care devin redundante; de exemplu, daca pe noile cifre avem un procent de gospodarii de o persoana mai mare decat pana acum, din panel vor fi eliminate gospodarii cu doua sau mai multe persoane si vor fi ‘aduse’ gospodarii de o persoana, in asa fel incat structura panelului sa fie cat mai aproape de cifrele de populatie pe care le avem la dispozitie.
  • Implementarea unor schimbari de asemenea magnitudine in sistemul de masurare a datelor este un proces dificil si care are nevoie atat de atentie, cat si de timp. Desigur, datele demografice noi transmise de INSSE sunt foarte importante pentru noi si reflectarea acestora in cercetarea audientei este o prioritate, dar credem ca implementarea completa a acestora este un proces care are nevoie de cel putin 3-4 luni.
  • Acest subiect va intra pe agenda discutiilor periodice dintre ARMA si Kantar Media in cursul acestei saptamani. De mentionat ca INSSE nu a publicat inca oficial datele complete ale recensamantului.


Arina Ureche, director general BRAT, despre efectele schimbarilor demografice indicate de recensamant asupra masurarii audientelor din presa scrisa:
  • Studiile de piata cantitative se bazeaza pe raspunsurile furnizate de un esantion, ulterior rezultatul final obtinandu-se prin extrapolarea, generalizarea rezultatelor pentru intreg universul pe care studiul il are in observatie. Prin intermediul studiului se obtine procentul persoanelor care au o anumita caracteristica. Respectivul procent se aplica apoi volumului total al universului si astfel se obtine rezultatul final, exprimat in mii se oameni. Aceasta metoda este utilizata de studii cantitative ce utilizeaza esantioane reprezentative pentru estimarea unor caracteristici ale populatiei, si inclusiv de SNA FOCUS.
  • Modificarea volumului universului nu va duce la modificari de metodologie a studiului sau modificari ale esantionului. De altfel, din activitatea de teren desfasurata pentru SNA, existau de cativa ani semnale ca populatia urbana inregistrata in statisticile oficiale nu se regasea pe teren. Recensamantul corecteaza volumul universului in acest sens. La momentul in care structura populatiei va fi publicata de catre INS pe baza recensamantului din 2011, ne asteptam ca si anumite grupe de varsta sa sufere de asemenea corectii semnificative. Nici aceste rezultate nu vor determina modificari ale metodologiei sau a modului de planificare a esantionului SNA.
  • Efectul rezultatului recensamantului asupra SNA va fi legat de rezultatele studiului si modul lor de calcul. Acelasi rezultat exprimat procentual va avea in prezent o alta valoare cand va fi exprimata in mii de persoane, mai mica cu aproximativ 16%, fata de rezultatul anterior. Aceasta descrestere cu 16% se datoreaza exclusiv corectiei volumului universului. Sa presupunem ca o publicatie avea o audienta de 10% din totalul populatiei. Acest rezultat ar fi insemnat ca publicatia respectiva are un numar de 970.441 cititori. Dupa data de 2 februarie, aceeasi publicatie va avea tot un rezultat de 10% al audientei, exprimat in procente din univers, dar care va insemna un numar de doar 815.432 cititori.
  • Acest gen de calcul este valabil pentru toate rezultatele de audienta si in acelasi fel pentru orice alt rezultat al studiului: numarul celor care detin un computer sau al persoanelor care asculta radio mai mult de 1 ora, de exemplu.
  • In cazul rezultatelor recensamantului puse la dispozitie in data de 2 februarie de INS, observam ca universul studiului SNA FOCUS, adica persoanele ce traiesc in mediul urban, a fost redus considerabil fata de datele valabile la 1 iulie 2010 (ultimele utilizate de BRAT in livrarea rezultatelor SNA in ianuarie 2011). In prezent nu avem la dispozitie rezultate detaliate privind structura sociodemografica a populatiei, dar presupunand ca in cazul varstelor structura s-a mentinut similara cu cea anterioara, rezulta ca populatia urbana din Romania, cu varste intre 14 si 74 de ani, a scazut de la 9.704.416 persoane la 8.154.328, adica cu aprox. 16%. O consecinta directa a acestei descresteri va fi faptul ca toate rezultatele de audienta exprimate in mii de persoane se vor ajusta cu valoarea noului univers.
  • La momentul la care si structura populatiei va fi calculata conform rezultatelor recensamantului, SNA FOCUS va utiliza pentru calculul ponderilor utilizate in calculul rezultatelor sale noua structura. In acest caz nu vor exista efecte uniforme ale acestei corectii, efecte similare pentru toate rezultatelor studiului. Efectul se va simti individual, pentru audienta fiecarei publicatii, si nu va afecta volumul total al audientei, ci profilul socio-demografic al acesteia. Efectele vor fi insa mai putin vizibile.
  • Rezultatele SNA ce vor fi publicate in data de 14 februarie 2012, primele utilizand metoda CAPI de colectare a datelor si noua metodologie a studiului, vor avea implementat rezultatul partial oferit deja in data de 2 februarie publicitatii de catre INS. Volumul universului studiului va fi ajustat de la valoarea de 9.704.416, cum prevedeau datele oficiale anterioare pentru populatia urbana cu varsta intre 14 si 74 de ani, la valoarea de 8.154.328, asa cum rezulta in urma ultimelor date comunicate de INS.


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

2058 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri