Campania "Uraste!" initiata de compania farmaceutica Secom "constitutie fapta de discriminare", a decis astazi, 26 noiembrie, Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD). Colegiul director al CNCD a anuntat printr-un comunicat remis HotNews.ro ca "a aplicat sanctiunea amenzii contraventionale in valoare de 8.000 lei". "Campania incalca dreptul la demnitate a persoanelor cu dizabilitati sau a celor cu afectiuni psihice", informeaza Consiliul.

Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD) anunta printr-un comunicat de presa ca astazi, 26 noiembrie, Colegiul director al CNCD a analizat in sedinta "petitia depusa de Federatia pentru Drepturi si Resurse pentru Persoanele cu Tulburari in Spectrul Autist, avand ca obiect campania companiei farmaceutice SECOM promovata pe site-ul de internet www.uraste.ro, in farmaciile din Romania, respectiv in spatii publice, o campanie de promovare a unui supliment alimentar".

"In cadrul sedintei, Colegiul director a constatat ca obiectul campaniei constituie fapta discriminare potrivit art.2, alin. 1 si art. 15 din O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, republicata si a aplicat sanctiunea amenzii contraventionale in valoare de 8.000 lei conform art. 26, alin. 1. Campania incalca dreptul la demnitate a persoanelor cu dizabilitati sau a celor cu afectiuni psihice", informeaza Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii.

In comunicat se arata ca "hotararea Colegiului director al Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii va fi redactata si comunicata partilor in termen de 15 zile de la adoptare, conform legii".

Informatii de context

Amintim ca pe 10 octombrie Centrul de Resurse Juridce (CRJ) si Federatia pentru Drepturi si Resurse pentru Persoanele cu Tulburari in Spectrul Autist (FEDRA) au anuntat printr-un comunicat de presa ca "dezaproba cu hotarare campania 'Uraste!' (www.uraste.ro ), prin care firma Secom promoveaza un produs distribuit in farmacii".

"Mesajul campaniei 'Uraste!' este unul total discriminatoriu atat la adresa copiilor cu autism si a parintilor lor, cat si la adresa unor categorii de persoane care sufera de afectiuni psihice (ex.: Alzheimer). Mesajul instiga totodata la ura fata de persoanele vulnerabile, iar in cazul copiilor cu autism chiar promoveaza ideea ca ura parintelui fata de copil este normala: 'Uraste-ti baietelul care a devenit de nestapanit. Uraste-ti baietelul care niciodata nu vrea sa stea locului si nici nu te asculta. Uraste-ti baietelul care se enerveaza din nimic si se poarta urat cu ceilalti.', se arata in comunicatul celor doua organizatii.

Centrul de Resurse Juridce (CRJ) si Federatia pentru Drepturi si Resurse pentru Persoanele cu Tulburari in Spectrul Autist (FEDRA) i-au cerut firmei SECOM "sa opreasca imediat orice difuzare a spotului si, de asemenea, sa inceteze expunerea in farmacii a oricarui material publicitar din aceasta campanie!". "FEDRA si CRJ cer, in egala masura, forurilor competente, sa sanctioneze firma SECOM pentru instigare la ura si discriminare", se mai arata in comunicat semnat de cele doua organizatii.

Pe 11 octombrie, Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilitati (CEDCD) a sesizat Parchetul cu privire la campania pentru un produs farmaceutic in care se face referire la copiii cu autism si care are mesajul "Uraste!", scrie Mediafax. Presedintele CEDCD, Madalina Turza, a declarat ca "este socant faptul ca din ratiuni de marketing o companie privata isi permite sa instige la ura si discriminare impotriva uneia dintre cele mai vulnerabile categorii sociale existente la nivelul societatii romanesti".

CEDCD a precizat intr-un comunicat de presa ca isi exprima increderea "ca autoritatile competente vor tine cont, in instrumentarea acestui caz, de gravitatea posibilelor consecinte ale unor astfel de acte de instigare, dar si de pericolul pe care il implica crearea unui astfel de precedent in Romania".

In replica, pe 11 octombrie, compania Secom - care a initiat campania "Uraste!" - a anuntat printr-un comunicat de presa ca intentiile sale au fost departe de acuzatiile care i-au fost aduse, campania nefiind conturata in jurul ideii "imi urasc copilul pentru ca are autism", transmite Mediafax.

Compania Secom informeaza in comunicat ca aceasta campanie "de la bun inceput a fost gandita ca o campanie neconventionala ce a vizat doi pasi, fiind bazata pe o antiteza intre ura si iubire. Demersul nostru a inceput invers, tocmai pentru a mobiliza oamenii si a starni reactii. Cu toate acestea, ideea campaniei nu este in niciun caz conturata in jurul mesajului 'imi urasc copilul pentru ca are autism'. Sunt cuvinte scoase din context, pe care cei de la Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabiliati le-au asociat nepotrivit, deformand mesajul. In niciun caz nu am dorit sa instigam la ura, dimpotriva! Mesajul nostru vorbeste onest despre toate momentele acelea dureroase in care familiile celor bolnavi se regasesc. Sunt momentele in care ei urasc boala, nu bolnavul. Gandul din spate este unul cat se poate de curat si de real".

"In continuare, va cerem un pic de rabdare, pentru ca a doua parte a campaniei, care va fi implementata in foarte scurt timp, are un mesaj pozitiv si cat se poate de clar, adresat societatii civile in intregime", preciza compania.

Pe 15 octombrie, Adevarul scria ca mesajul campaniei "Uraste!" s-a transformat in "Iubeste-i!". "Pana acum te-ai revoltat si ai aratat ca-ti pasa. Mai poti face un pas donand 1 euro pentru ajutorarea celor afectati de Autism, ADHD, Alzheimer si Parkinson", se arata in prezent pe site-ul campaniei.

Citeste si: