Disputele dintre Discovery Networks si RCS&RDS, companie care a scos posturile de televiziune Discovery din grilele sale, a ajuns marti la CNA. Reprezentantii Discovery au acuzat distribuitorul ca profita de pozitia sa dominanta pe piata si de lipsa bunelor intentii in negocierile pentru mentinerea posturilor Discovery in grilele sale si au cerut CNA sa se consulte cu Protectia Consumatorului si Consiliul Concurentei, unde a transmis, de asemenea, reclamatii. Reprezentantii RCS au raspuns afirmand ca Discovery ar fi cei care profita de pozitie dominanta. CNA, care a primit saptamana trecuta o cerere sa aprobe modificarile din grila RCS, a decis sa amane discutiile pana pe 18 decembrie si sa ceara, pana atunci, opiniile Consiliului Concurentei si ale ANPC.

In reclamatia sa adresata CNA, Discovery afirma ca prezenta sa "pe piata romaneasca este amenintata de refuzul RCS&RDS de a negocia in buna-credinta cu noi. Operatorul a refuzat sa incheie un nou acord de retransmisie cu Discovery Networks si a dat dovada de lipsa de buna credinta in negocieri. Credem ca RCS&RDS dispune de o pozitie dominanta in piata si se foloseste de aceasta pozitie pentru a ne impune clauze contractuale injuste".

  • Cum s-a desfasurat confruntarea Discovery-RCS&RDS la forul audiovizual

Ce au spus reprezentantii Discovery

Kerry Kent, Vicepresedinte Discovery Networks pentru politici publice si reglementare:

  • Consideram ca nu este o relatie pur comerciala. Este ceva mult mai ingrijorator si care vizeaza CNA, ANPC si Consiliul Concurentei. Toate cele trei institutii invocate au obligatii sa se asigure ca legea romaneasca protejeaza consumatorul si asigura o competitie corecta.
  • E un principiu inscris in dreptul european si in cel romanesc - asigurarea unui tratament nediscriminatoriu si corect
  • Comportamentul RCS RDS arata ca compania este pregatita sa abuzeze de pozitia sa de cel mai mare operator din piata si detinator al unor canale proprii. Comportamentul forteaza furnizorii de continut in a accepta contracte nefavorabile
  • Avand in vedere gravitatea situatiei, consideram ca o decizie privind scoaterea programelor din grilele RCS ar trebui amanata
  • RCS a comunicat oferta lor de a avea un pachet separat, contra cost, dar credem ca acesta creeaza un prejudiciu pentru consumator, care ar fi obligat sa plateasca de doua ori
  • Pentru a putea sa functionam pe piata din Romania si pentru ca telespectatorii romani sa aiba acces la programele noastre, avem nevoie de o reactie imediata de la autoritatile competente.
  • Initial, contractul cu RCS&RDS urma sa expire pe 31 martie pentru toate posturile. Tatonarile au inceput, de fapt, cu un an inainte.
  • Dincolo de chestiunile tehnice legate de contractul nostru cu RCS, este o chestiune de reglementare - daca operatorul poate sa scoata Discovery din grila inainte de o decizie a Consiliului Concurentei privind acuzatia ca RCS&RDS are o pozitie dominanta
  • Am sesizat deja Consiliul Concurentei si Protectia Consumatorului in legatura cu acest caz

Ada Roseti, Discovery Networks CEEMEA:

  • Avem un departament de cercetare foarte puternic pentru a vedea ce doresc telespectatorii. Anul acesta am desfasurat sapte cercetari de piata
  • Stiu sigur ca niciun alt canal de cablu din Romania nu se poate lauda cu un numar atat de mare de premiere precum Discovery
  • Avem programe care sunt programe vechi de sase-opt ani si programe foarte noi cu succes extraordinar

Ce au spus reprezentantii RCS&RDS:

  • Reprezentantii Discovery au vorbit de o eventuala pozitie dominanta. In schimb, noi am considerat ca tocmai Discovery s-a bucurat de o pozitie dominanta si a incercat sa-si impuna propria dorinta
  • Faptul ca acest contract a fost prelungit de trei ori denota ca noi am dorit sa negociem
  • Au mai vorbit de faptul ca un abonat ar trebui sa plateasca de doua ori daca aceste canale ar fi in pachet special. Daca ar fi pastrate in baza, pentru aceste canale ar trebui sa plateasca toti abonatii RCS
  • Cu o seara inainte am reusit sa incheiem un acord cu un alt furnizor, BBC.
  • Daca nu am fi scos aceste canale Discovery si le-am fi difuzat dupa 30 noiembrie, cand a expirat contractul, acest lucru ar fi constituit o infractiune.
  • Nu cred ca are relevanta acest acord al CNA in relatia pur comerciala dintre furnizor si distribuitor
  • E clar ca in fiecare stat european autoritatea de reglementare reglementeaza chestiunile de baza Pentru pozitia dominanta, abuz de pozitie dominanta si alte discutii exista cadrul legal oferit de Consiliul Concurentei.
  • Cu privire la Legislatia audiovizualului - ganditi-va si va rog sa analizati situatia in care compania RCS&RDS se afla in momentul incheierii contractului. Am negociat pana in ultimul moment. Expirand contractul, am fi incalcat legislatia audiovizualului si legislatia dreptului de autor continuand sa difuzam programele.
  • Pozitia lor de negociere e inflexibila in ceea ce priveste trei aspecte esentiale - numar garantat de abonati, toate canalele sa fie preluate si anumite canale in pachetul de baza. Va rog sa aveti in vedere cine are pozitie dominanta
  • Am sustinut si sustinem ca nu se pune problema ca vrea cineva sa elimine din grila pe cineva. Interesul comun e ca abonatii nostri care vor Discovery sa aiba posibilitatea sa o faca. Le-am spus sa ne lase pe noi sa facem structura de servicii, nu ni le impuneti
  • Suntem dispusi in continuare la negocieri care nu sunt sterile
  • Intrebarea unui membru CNA: In timp ce dvs (RCS) spuneti ca negociati cu buna credinta, spuneti abonatilor prin SMS ca Discovery iese din grila si intra BBC (...) sa inteleg ca daca veti continua cumva cu Discovery, le veti avea si pe cele de la BBC si pe cele de la Discovery? Raspuns: Cat timp contractul cu BBC e in derulare, nu putem renunta la posturile BBC. Am continua cu ambele
  • Intrebarea unui membru CNA: Dvs vorbiti despre interesul consumatorului. Dar cand ati facut oferta de programe, de baza, pentru consumatori, ati avut si Discovery. Ati inselat interesul consumatorilor? In privinta obligativitatii de a informa cu 30 de zile inainte abonatii in legatura cu modificarea structurii de programe - ati facut-o? Raspuns: Discovery a subventionat pretul pachetului de baza. Cand incheiem un contract comercial, se garanteaza un anume numar de abonati, insa Discovery solicita toti abonatii, asta inseamna pachetul de baza. Informarea consumatorilor s-a facut prin pagina web, prin SMS si prin programul TV, nu pot sa spun o data anume. Nu puteam cu 30 de zile inainte pentru ca nu stiam.

Raspuns Discovery la declaratiile reprezentantilor RCS&RDS:

  • Felul cum au prezentat situatia e chiar interesant.
  • Oferta de pret detaliata pe fiecare canal au primit in vara
  • Oferta de pachet separat: nu e politica noastra sa promovam canale intr-o astfel de forma. Insa intreb, RCS vinde programe separat? Nu. Ca si consumatori, nu avem in acest moment posibilitatea sa alegem tot ce vrem.
  • Despre oferta noastra: Ceea ce am vrut in cele zece luni, sa luam legatura, sa avem o discutie constructiva a fost sa vedem ce se va intampla cu programele noastre. Nu putem cere un numar garantat de abonati de la o companie care un numar in continua schimbare de abonati - ce am vrut a fost sa intelegem care canale vor fi in baza si care in pachetele suplimentare.
  • Nu am primit niciodata o contrapropunere.

Comentariile membrilor CNA:

  • Cristina Trepcea: Ar trebui sa asteptam sa vedem cum se pronunta Consiliul Concurentei. Felul cum este distribuita puterea noastra si a ANCOM ne lasa mai spre sfarsitul procedurii.
  • Ioan Onisei: Si eu cred la fel. Cred ca primii care pot interveni sunt cei de la Protectia Consumatorului.
  • Narcisa Iorga: As distinge cele doua actiuni - asteptarea unui punct de vedere al Consiliului Concurentei, care poate sa dureze si doi ani de cea de sanctionare a distribuitorului de servicii, care a modificat grila fara acordul CNA. Vreau sa pastram acelasi standard pentru toate situatiile - am mai aplicat acest articol pe alte situatii
  • Valentin Jucan: Legea e batuta de propriul ei continut. Ei stiu bine ce fac - toti. Legea e folosita in interes propriu. Stiau ca vom ajunge aici si ca nu putem lua o decizie. Cred ca e foarte important ca viitorul consiliu sa propune guvernului - daca tot e preocupat de urgente - sau parlamentului sa fie modificata legea. Sa ne intrebam: un cablist poate sa faca ce vrea, sa aiba mai mult de jumate din grila canale proprii? Cand vor veni aici Euronews, Bloomberg, Eurosport? Daca legea audiovizualului era asa de problematica de trebuia modificata de urgenta, de ce nu au facut-o si in acest sens?
  • Ioan Onisei: (tinand cont de precedentele create de procesele RCS-CNA - n.red) In conditiile in care nu mai e un contract, se poate sa primim o decizie nefavorabila a curtii cu privire la o decizie de sanctionare. Ceea ce nu ne impiedica sa dam o decizie de sanctionare
  • Lorand Turos, membru CNA, a propus o amanare a deciziei privind aprobarea modificarii de grila a RCS&RDS.
  • Christian Mititelu: Nu stim cum se va comporta viitorul CNA, daca nu vor aparea probleme cu noii membri. Nu stim daca vom putea sa ne incadram in termenul de 30 de zile. (...) nu poti sa defavorizezi un furnizor extern - mi se pare in spiritul european o incalcare a regulilor. Mi se pare ca trebuie sa ne si consultam cu Protectia Consumatorilor, nu numai cu Consiliul Concurentei. (...) Daca amanam, ar trebui sa stabilim si un termen pana cand amanam

Reclamatia Discovery legata de "Eliminarea abuziva a canalelor Discovery din reteaua RCS&RDS"

In reclamatia sa, Discovery afirma ca RCS profita in relatia cu Discovery de o "pozitie dominanta" pe piata si ca "nu a negociat cu buna credinta" pentru preluarea canalelor in grilele sale. Discovery arata ca transmite in Romania opt canale si a desfasurat investitii masive in piata romaneasca: 3 feeduri dedicate, Scoala Discovery (in parteneriat cu Guvernul roman), programe care promoveaza Romnia in peste 100 de alte tari in care Discovery e prezent.

Ce spune Discovery in reclamatia adresata CNA:

  • In acest moment, prezenta Discovery pe piata romaneasca este amenintata de refuzul RCS&RDS de a negocia in buna-credinta cu noi. Operatorul a refuzat sa incheie un nou acord de retransmisie cu Discovery Networks si a dat dovada de lipsa de buna credinta in negocieri. Credem ca RCS&RDS dispune de o pozitie dominanta in piata si se foloseste de aceasta pozitie pentru a ne impune clauze contractuale injuste.

Discovery, despre "pozitia dominanta" a RCS:

  • RCS&RDS este de departe cel mai mare furnizor pe piata, dispunand de o marja semnificativa, avand 3,2 milioane de abonati in Romania, cu 2 milioane mai mult decat cel mai apropiat competitor al sau.
  • Evaluarea pozitiei sale dominante ar trebui sa ia in considerare: Caracteristicile modelului de afacere al distribuitorului - modelul celor mai multi operatori se bazeaza pe incurajarea clientilor sa cumpere servicii triple sau cvadruple - un consumator este de multe ori "legat" de un singur furnizor, prin reduceri si ca urmare a dificultatilor de comutare; Caracteristicile furnizorului de canale tematice - trebuie sa fie prezent pe toate marile retele de distributie TV pentru a avea succes, pentru ca modelul sau de afacere se bazeaza pe atragerea de venituri din publicitate si pe veniturile de la operatori de retele de distributie TV
  • Cu cat baza de abonati e mai mare, cu atat creste posibilitatea operatorului dominant sa exercite presiuni in relatiile comerciale cu tertii. Crestere semnificativ puterea de negociere in relatia cu furnizori de canale precum Discovery. Daca lipseste de pe o retea dominanta, un furnizor de canale tematice pierde ambele surse de venit.
  • Faptul ca RCS este si furnizor de programe ii intareste pozitia comerciala

Discovery, despre faptul ca RCS "nu a negociat cu buna credinta":

  • Discovery a incercat sa renegocieze un nou contract pe parcursul ultimelor 10 luni si a acceptat pana in prezent 3 prelungiri ale contractului actual
  • RCS a cerut, in singurul raspuns scris la ofertele noastre, RCS a cerut drepturi depline de a selecta, modifica sau exclude unilateral oricare sau toate canalele noastre de pe platforma proprie.
  • Propunerea comerciala initiala a Discovery a fost inaintata pe 26 februarie a.c., RCS nu a agreat nicio intalnire pana pe 31 mai. Alte 4 luni au trecut inainte ca RCS&RDS sa fie de acord cu o intalnire de follow-up pe 29 septembrie. In tot acest timp, Discovery a prezentat mai multe propuneri detaliate, fara a primi o contra-propunere.
  • Pe parcursul acestei perioade, RCS&RDS a dezvoltat propriile sale canale, care vizeaza in mod direct canalele Discovery. Noile canale lansate de RCS&RDS concureaza direct cu principalele noastre trei canale din Romania: Discovery, TLC si Animal Planet.
  • O dovada in plus a felului in care RCS&RDS isi abuzeaza pozitia este faptul ca propriile canale, Digi World si Digi Life, au fost incluse automat in pachetul de baza in timp ce pentru niciunul dintre canalele Discovery nu a existat o varianta tehnica sau comerciala de a fi prezente in acest pachet.
  • O parte din programele Discovery au fost intrerupte inainte de expirarea contractului
  • Cererea RCS&RDS de a inclue BBC Worldwide channels in grila sa pentru a inlocui canalele Discovery este o dovada in plus ca incearca sa ne blocheze accesul in piata si ca nu a existat un interes real pentru negocieri corecte cu Discovery.
  • Am facut deja o sesizare catre Consiliul Concurentei