RETROSPECTIVA Piata media in 2012: Interventii politice si de stat, schimbari de proprietate si management la varf, razboi TV-cablisti, criza in TVR, CNA "emasculat"

de Costin Ionescu     HotNews.ro
Luni, 31 decembrie 2012, 5:34 Economie | Media & Publicitate


Piata media din Romania a fost supusa unui bombardamant permanent pe parcursul anului 2012. Derapajele si interventiile politice pe banda rulanta, conflictele deschise intre televiziuni si operatorii de cablu si satelit, blocajul aproape complet din arbitrul audiovizualului CNA, criza care a adus TVR cu un picior in groapa, schimbarile de proprietate sau de management la principalele grupuri de presa, "ordonanta Voiculescu" si primele presiuni externe puse pe agentiile care impart publicitatea au marcat unul dintre cei mai grei ani ai mass-media din ultimii 20 de ani.

1. Proprietarii de media: la vedere, in retragere, in umbra, in ascensiune

Marii proprietari media au avut trasee divergente in 2012: unul joaca din umbra, altul se retrage, altul jongleaza intre activitatea politica si dosarul de coruptie, iar cel mai proaspat dintre ei si-a facut cu succes intrarea in politica.
  • La Adevarul Holding, Dinu Patriciu a predat stafeta lui Cristian Burci in aceasta toamna. Preluarea trustului de catre Burci vine la capatul unei perioade in care cererile de insolventa pentru Adevarul Holding au curs pe banda rulanta, iar marcile Click! si Adevarul Holding au fost scoase de doua ori la licitatie - fara succes - pentru acoperirea unor datorii fata de agentia de publicitate a lui Patriciu, Odyssey Communication, aflata in insolventa. De Adevarul Holding s-au desprins revistele Catavencii si Forbes. In toamna, dupa anuntul preluarii de catre Burci, Tribunalul Bucuresti a admis deschiderea procedurii de insolventa in cazul Adevarul Holding. Noul proprietar - cunoscut ca fondator al grupului de publicitate Graffiti si cel care a pus bazele Prima TV (vezi si legaturile politice in cazul MTC-TV) - pregatea din primavara propriul sau proiect media, coordonat de Razvan Ionescu, insa dupa preluarea Adevarul a comasat cele doua operatiuni media.
  • Un alt "mogul" care parea retras din peisajul mediatic s-a facut auzit din nou, la sfarsitul acestui an: in decembrie, Sorin Ovidiu Vantu, aflat la inchisoare, ii adresa lui Cozmin Gusa, actual sef la Realitatea TV, o scrisoare in care afirma ca televiziunea nu a fost instrainata in fapt nicio clipa. Scrisoarea a fost transmisa la aproape 6 luni dupa ce o investigatie a RISE Project a aratat ca Realitatea TV se afla din nou in proprietatea familiei lui Vantu, dupa ce, anul trecut, Elan Schwartzenberg anuntase cumpararea postului. In prima parte a acestui an, activitatea Realitatea, aflata in insolventa, a fost profund afectata de frictiunile dintre Schwartzenberg si creditorul principal Cozmin Gusa, scandalul fiind marcat de schimbarea administratorilor judiciari, de restructurari, de procese si de plecarea unor oameni consacrati de pe "sticla" Realitatea. In cele din urma, Elan Schwartzenberg a intrat intr-un con de umbra, iar Cozmin Gusa a preluat conducerea editoriala a televiziunii.
  • Un alt mare proprietar de presa (prin intermediul familiei), Dan Voiculescu, s-a remarcat anul acesta, dincolo de jocurile politice, prin felul cum a jonglat intre activitatea de senator si dosarul de coruptie impotriva sa. In iunie, a demisionat din functia de senator, invocand faptul ca i-a fost respins un proiect de lege. A pierdut calitatea de senator si, drept urmare, Inalta Curte de Casatie si Justitie a stramutat dosarul de coruptie catre Tribunalul Bucuresti. El si-a anuntat din nou candidatura in toamna si a castigat un nou mandat de senator, insa nu a depus juramantul. Informatia a aprut pe 19 decembrie, cu o zi inainte ca dosarul respectiv sa fie trimis de Tribunalul Bucuresti la ICCJ, unde sunt judecati demnitarii.
  • Dan Voiculescu nu este singurul cu proprietati media ajuns in "alianta mediatica" a USL din alegerile parlamentare. In acest scrutin a candidat cu succes si pentru un mandat de deputat Sebastian Ghita, proprietarul Romania TV.

2. Schimbari la varf in principalele grupuri TV si de presa

Cele mai mari televiziuni si grupuri media au suferit schimbari de conducere sau de proprietari pe parcursul anului.
  • In septembrie, Costi Mocanu, director general la Pro TV SA, a fost inlocuit in functie de Anca Budinschi, iar el a preluat pozitia de Senior Vice-President Head of Voyo in cadrul Central European Media Enterprises (CME), pozitie din care se ocupa de coordonarea platformei de distributie de continut contra cost a companiei internationale care detine in Romania posturile din reteaua Pro.
  • La Antena Group, Sorin Alexandrescu a revenit, in martie, in functia de CEO in locul lui Adrian Nanulescu, cel care a condus compania din toamna lui 2011, iar Alessandra Stoicescu a fost numita in iulie director executiv la Intact Media Group.
  • Fost director Cancan, Lucian Romascanu a devenit director executiv Kanal D in septembrie.
  • Trustul Adevarul si-a schimbat proprietarul in toamna, cand unul dintre marii "moguli" ai presei din Romania, Dinu Patriciu, i-a cedat afacerea media lui Cristian Burci, Adevarul Holding trecand prin schimbari de management in ultimele zile ale lunii decembrie.
  • La Realitatea TV, televiziune aflata in insolventa, incertitudinile si situatia conflictuala s-au continuat si in 2012: daca prima parte a anului a fost marcata de tensiuni intre Cozmin Gusa si Elan Schwartzenberg, iar vara - de diverse schimbari de administratori speciali si directori, in a doua jumatate a anului Schwartzenberg s-a retras intr-un con de umbra, iar Cozmin Gusa, creditor principal, si-a revendicat si conducerea editoriala a postului. Intre timp, investigatia RISE Project a aratat in iulie ca Realitatea Media s-a intors la Sorin Ovidiu Vantu, lucru indicat si de acesta din urma intr-un raspuns pentru Gusa, in decembrie.
  • Nu in ultimul rand, s-a schimbat conducerea Televiziunii publice, Alexandru Lazescu fiind demis prin votul Parlamentului din functia de presedinte-director general si inlocuit, trei saptamani mai tarziu, de Claudiu Saftoiu.

3. Scurtcircuit in relatiile dintre televiziuni si cablisti

Interesele comerciale adesea divergente, transformarea distribuitorilor de continut in realizatori-distribuitori si legislatia pe care toata lumea o vrea schimbata, dar fara rezultat au facut ca in 2012 relatiile dintre televiziuni si cablisti sa explodeze.

4. Interventia autoritatilor in piata

Guvernul Ponta a starnit pe final de an un val de proteste cu o ordonanta de urgenta ce afecta activitatea CNA, a cablistilor si a agentiilor de publicitate.

5. Derapajele TV si politicul blocheaza arbitrul din audiovizual

2012 a fost unul dintre cei mai dificili ani pentru Consiliul National al Audiovizualului, aflat mai mult ca oricand in ultimii ani sub presiunea politicului si de multe ori complet depasit de ceea ce se intampla la televizor. Votul pentru sanctionarea derapajelor TV de natura politica s-a blocat in repetate randuri, din motive tot politice.


6. Televiziunea romana - ingropata in datorii, presiuni politice si restructurari

Doua cuvinte definesc evolutia Televiziunii publice in cele doua mandate care au impartit anul 2012, cele ale lui Alexandru Lazescu si Claudiu Saftoiu: datoriile si politica.

7. Primul tabloid care dispare de pe tarabe

Pe o piata a presei scrise in deriva, luna august a adus inchiderea primului tabloid, Cancan.
  • Anuntul venea la doua zile dupa ce Lucian Romascanu, directorul ziarului, si-a anuntat demisia. Grupul Cancan, fondat de Radu Budeanu, si-a anuntat strategia de a se concentra pe activitatile online si TV (la acea vreme, emisiunea Cancan TV de la Kanal D). De atunci, aceste activitati au trecut sub aripa Media Pro. Ziarul Cancan s-a inchis intr-un moment in care se afla pe ultimul loc intre cele trei tabloide principale de pe piata, dupa Click si Libertatea, dar avea vanzari pe editie peste media celor mai importante ziare centrale.

8. Agentiile de publicitate - prinse intre investigatiile Concurentei si presiunile autoritatilor

Framantarile de pe piata de publicitate, aflata in al patrulea an de scadere, fara semne de revenire rapida, s-au accentuat in toamna si au adus in dezbaterea publica subiecte ocolite ani de zile, precum rabatul publicitar (bani pe care media ii dau inapoi agentiilor care plaseaza publicitate) sau practicile din licitatiile prin care companiile isi aleg agentiile care sa le reprezinte.
  • Agentiile au fost prinse, in ultimele luni, intre o investigatie declansata de Consiliul Concurentei si o ordonanta fara precedent a guvernului, nepublicata in Monitorul Oficial pana in ultimele zile ale anului.
  • Investigatia Concurentei pe piata comercializarii serviciilor de media viza o posibila intelegere intre companii active pe aceasta, in vederea eliminarii concurentei la licitatii. Investigatia era legata de Clubul de Media, entitate formata cu putin timp inainte de zece agentii de profil din Romania.
  • Pe de alta parte, agentiile s-au trezit, in noiembrie si decembrie, amenintate direct de ordonanta de urgenta a guvernului pentru modificarea Legii audiovizualului, ordonanta care, intre altele, impunea reguli noi in traseul banilor din publicitatea TV si limita rebate-ul din publicitate. Reactia publicitarilor si a clientilor de publicitate fata de documentul consacrat drept "ordonanta Intact" a fost prompta: astfel de subiecte se discuta, nu se impun prin interventia statului in piata libera.


9. Audientele TV ridica din nou semne de intrebare

Principala moneda pe piata publicitatii TV, audientele au inceput sa fie masurate, de la 1 ianuarie 2012, de Kantar Media, care a inlocuit GfK Romania ca furnizor al datelor de audienta pentru Asociatia Romana pentru Masurarea Audientelor (ARMA).
  • Inca din prima luna de activitate Kantar, aceste date au starnit controverse, pornind in principal de la "discrepantele" dintre masuratorile noi si cele anterioare. TVR a fost printre primele institutii care au contestat noile date, in ianuarie. Sefa ARMA, Lucia Antal, spunea in acea perioada intr-un interviu pentru HotNews.ro ca datele nu au fost afectate semnificativ, dar arata ca au existat intarzieri in instalarea panelului si calibrare.
  • Situatia a revenit in actualitate dupa ce Antenele au fost scoase de pe platforma DTH a RCS&RDS, Digi: era de asteptat ca audientele acestor posturi sa fie afectate considerabil, lucru care nu s-a intamplat. Gospodariile cu DTH au un consum mai mic pentru Antena 1 decat celelalte - suna explicatia de atunci a ARMA.
  • Ridicata periodic si de diversi reprezentanti ai Realitatea TV - post cu audiente in scadere - chestiunea audientelor a aparut din nou in discutia publica la sfarsitul anului, legata de ordonanta de urgenta pentru modificarea Legii Audiovizualului. Aceasta propunea audienta drept criteriu de ordonare a posturilor in grilele cablistilor. Pe langa diversele probleme ridicate de aceasta propunere, seful asociatiei cablistilor, Radu Petric, a contestat acuratetea datelor de audienta invocand cazul Antenelor dupa iesirea din grila Digi.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3564 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    punctul 10 (Luni, 31 decembrie 2012, 13:07)

    Mazeta [utilizator]

    10. Toată media, indiferent de orientarea politică, a fost penetrată de lobby-ul pro-RMGC. Hehe, se pare că și ziariștii nu vor decât să muncească.
    • +1 (1 vot)    
      excelenta observatia (Luni, 31 decembrie 2012, 14:03)

      jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      rmcg este deasupra presedintelui si guvernului. presa noastra face orice pentru un ciubuc sau un santaj
  • +1 (1 vot)    
    Claudiu Saftoiu (Marţi, 1 ianuarie 2013, 15:53)

    Remarque [utilizator]

    o fi poate specialist in altceva, insa cu siguranta nu este manager. Unde este acum TVR, cu nimic in grila, posturi suspendate dar pretul abonamentului neschimbat, se putea face si fara a-i da lui Saftoiu ditamai salariul. Inchideau si puneau si anuntul la usa, fara falsa pretentie de "management", "restructurare" si alte cuvinte mari si goale.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by