UPDATE Media Fact Book: Piata romaneasca de publicitate va scadea de la 303 milioane de euro in 2012 la 295 de milioane de euro in 2013

de C. Ionescu     HotNews.ro
Miercuri, 19 iunie 2013, 10:41 Economie | Media & Publicitate

Cheltuielile totale de publicitate pe piata romaneasca s-au situat, in 2012, la 303 milioane de euro, cu 6 milioane mai putin decat in 2011, arata cea mai noua editie Media Fact Book, o estimare a pietei de publicitate realizata anual de agentia Initiative. Potrivit sursei citate, scaderea pietei va continua anul acesta, pana sub pragul de 300 de milioane de euro, indeosebi din cauza ordonantei de urgenta a guvernului ce modifica Legea Audiovizualului si schimba regulile in publicitate. Singurul segment media care va inregistra in 2013 o crestere a publicitatii este Internetul, in timp ce radio-ul va stagna, iar celelalte vor avea scaderi, apreciaza Initiative.

Evolutia pietei de publicitate 2013-2012-2011, potrivit Media Fact Book:

  • Total: 295 mil. euro - 303 mil. euro - 309 mil. euro
  • TV: 183 mil. euro - 193 mil. euro - 200 mil. euro
  • Print: 19 mil. euro - 22 mil. euro - 24 mil. euro
  • Radio: 19 mil. euro - 19 mil. euro - 20 mil. euro
  • OOH (Outdoor): 28 mil. euro - 29 mil. euro - 31 mil euro
  • Internet: 46 mil. euro, 41 mil. euro, 34 mil. euro

Initiative apreciaza ca piata de publicitate pe Internet, inclusiv cheltuielile prin Google, Facebook si Yahoo!, se vor ridica la 46 de milioane de euro in 2013, fata de 41 de milioane in 2012. ROADS, studiul industriei online din Romania, apreciaza anul trecut piata de publicitate online excluzand cea mai mare parte a cheltuielilor prin Google si Facebook s-a ridicat la 22 de milioane de euro.

Potrivit Media Fact Book, piata de publicitate TV va pierde 10 milioane de euro, de la 193 de milioane de euro la 183 de milioane, Printul va pierde 3 milioane (de la 22 la 19 milioane), publicitatea stradala va pierde 1 milion de euro (de la 29 la 28 de milioane de euro), iar Internetul va castiga 5 milioane de euro, de la 41 la 46 milioane de euro.

In actuala editie, Media Fact Book acorda o atentie aparte performantei pietei din Romania in contextul regional, dar si evolutiei pietei de digital, singurul care inregistreaza o crestere.

Ce spune, intre altele, MFB 2013 despre piata de publicitate pe Internet:
  • Cota de piata a publicitatii de tip display va scadea de la 54% in 2012 la 50% in 2013
  • Cota de piata in cazul publicitatii prin Google va creste de la 37% in 2012 la 40% in 2013, cea prin Facebook - de la 5% in 2012 la 6% in 2013, iar cea prin Yahoo! se va mentine la nivelul de 4%
  • In contextul fragmentarii si personalizarii continutului media, segmentul de performance media a inregistrat cea mai mare crestere in 2012: un plus de 47% comparativ cu anul precedent
  • 2013
  • Cresterea de 12% a segmentului Internet preconizata pentru 2013 va fi sustinuta in special de cresterea bugetelor pentru performance media (+15-20%, comparativ cu un plus de circa 4% pentru display)
  • Perspetive pentru 2013: continutul va fi determinant pentru media digitale, personalizarea comunicarii de marketing printr-o crestere si mai mare a interesului pentru performance media, un mai mare interes pentru video dupa lansarea serviciilor locale Youtube.

Ce spune, intre altele, MFB 2013 despre evolutia pietei media din Romania in context regional:
  • Daca in perioada 2008-2012 Romania a inregistrat o crestere a ratei anuale compuse de crestere (CAGR) a PIB/capita de 2,5%, scaderea CAGR pentru cheltuielile nete de publicitate per capita a fost de 10,6% in aeeasi perioada - evolutie comparabila cu cele din Letonia, Estonia si Lituania. In aceste tari, s-a inregistrat o scadere initiala a GDP/capita, urmata de un reviriment, in timp ce cheltuiala media per capita a continuat sa scada pe tot parcursul perioadei.
  • Un alt model este cel resimtit in Bulgaria, Serbia, Macedonia si Bosnia&Hertegovina, unde evolutia a fost similara, insa mai echilibrata
  • Al treilea model este cel al Croatiei si Ungariei, unde ambii indici au inregistrat valori negative pentru perioada mentionata, insa raspunsul clientilor de marketing a fost mult mai dur, iar scaderea cheltuielilor de publicitate/capita a fost disproportionat mai mare decat cea a PIB/capita
  • In Republica Ceha si Slovenia, reactia pietei de publicitate in fata crizei a fost ea mai echilibrata, Cehia inregistrand, de altfel, valori pozitive pentru ambii parametri


Raportul complet Media Fact Book 2013 poate fi consultat la adresa Mediafactbook.ro



Citeste mai multe despre   




















Jurnal​ din Israel

FOTOGALERIE Tel Aviv: artistic si sofisticat

Tel Aviv e un oras nou pornit de la un port vechi si are un tip de sofisticare, nearoganta, care-l face definitiv interesant. Arhitectura lui, accentele moderne, tusele europene, aspiratiile americane, muzeele, casele memoriale permit calatorilor sa traiasca in el si o experienta culturala. Spiritul relaxat al orasului si umorul generatiei tinere din Tel Aviv se traduce uneori in mici capodopere in culoare pe ziduri. Unul dintre cele mai bune, amuzante si interesante tururi e cel din cartierul florentin, cunoscut ca partea boema a orasului.

1919 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    umflat oricum (Miercuri, 19 iunie 2013, 11:33)

    dan24 [utilizator]

    Nu plange nimeni de mila agentiilor de publicitate. O uriasa parte dintre ele sunt paraziti cu acte in regula, plimbatori de facturi de la client la furnizorul de servicii (design, copy, productie). Astfel se ajunge ca un client sa plateasca 1000 de euro pentru ceva, din care cel care factureaza plateste mai departe 800 de euro altei agentii care ori produce efectiv ori da mai departe unor freelanceri care produc si astfel suma facturilor piramidale se situeaza la vreo 2500-3000 de euro. Cand te gandesti care e in fapt situatia, ajungi la concluzia ca un client final va plati din cele 300 de milioane cam 100 si celelalte 200 sunt facturari succesive si reciproce intre agentiile de publicitate care traiesc cu impresia ca ei chiar fac ceva pe lumea asta. lol
    • 0 (2 voturi)    
      24 (Miercuri, 19 iunie 2013, 14:54)

      un dac [utilizator] i-a raspuns lui dan24

      vine de la varsta?
      sau de la anul nasterii?

      agentiile de media sau de publicitate romanesti functioneaza aproximativ identic cu agentiile din strainataturi.
      ce nu s-a mai vazut pe afara sunt ordonantele care reglementeaza abuziv un mediu privat.
  • +1 (1 vot)    
    @un dac (Miercuri, 19 iunie 2013, 16:48)

    dan24 [utilizator]

    Am lucrat 6 ani in design pentru 2 firme de publicitate din marea capitala si de 3 ani lucrez pentru una din Oslo. Nu ca ar conta prea mult pentru tine cuvantul meu, dar jumatate dintre agentiile de publicitate romanesti functioneaza doar ca idee la fel cu cele straine. Peste aceleasi idei de baza suprapunem aroganta, lacomia, lipsa de empatie si un profesionalism la nivelul unui post de radio pirat din Ferentari. La preturi aproximativ identice, serviciile sunt aproximativ incomparabile.
    In ceea ce priveste media-buying, lucrurile sunt cum spui tu, iar prostia guvernului atinge si acest domeniu, dupa ce a mai facut varza cateva.
    • -1 (1 vot)    
      conteaza cuvantul tau, daca nu este patimas (Miercuri, 19 iunie 2013, 17:31)

      un dac [utilizator] i-a raspuns lui dan24

      publicitatea si media in Romania sunt peste media serviciilor din tarisoara noastra. au am zis aproximativ, nu identic.
      calitativ suntem peste bulgaria, eternul nostru termen de comparatie (de la turism, eoliene, agricultura, pana la spirit civic si poduri peste dunare).
      cat despre preturi, ele sunt mult mai mari afara, sa fim onesti.
      Aroganta si lacomie, da, din plin, dar ultima nu prea are spatiu de manevra in publicitate, mai degraba in media. Dar pana la postul radio din ferentari e cale lunga....


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri