Cheltuielile totale de publicitate pe piata romaneasca s-au situat, in 2012, la 303 milioane de euro, cu 6 milioane mai putin decat in 2011, arata cea mai noua editie Media Fact Book, o estimare a pietei de publicitate realizata anual de agentia Initiative. Potrivit sursei citate, scaderea pietei va continua anul acesta, pana sub pragul de 300 de milioane de euro, indeosebi din cauza ordonantei de urgenta a guvernului ce modifica Legea Audiovizualului si schimba regulile in publicitate. Singurul segment media care va inregistra in 2013 o crestere a publicitatii este Internetul, in timp ce radio-ul va stagna, iar celelalte vor avea scaderi, apreciaza Initiative.

Evolutia pietei de publicitate 2013-2012-2011, potrivit Media Fact Book:

  • Total: 295 mil. euro - 303 mil. euro - 309 mil. euro
  • TV: 183 mil. euro - 193 mil. euro - 200 mil. euro
  • Print: 19 mil. euro - 22 mil. euro - 24 mil. euro
  • Radio: 19 mil. euro - 19 mil. euro - 20 mil. euro
  • OOH (Outdoor): 28 mil. euro - 29 mil. euro - 31 mil euro
  • Internet: 46 mil. euro, 41 mil. euro, 34 mil. euro

Initiative apreciaza ca piata de publicitate pe Internet, inclusiv cheltuielile prin Google, Facebook si Yahoo!, se vor ridica la 46 de milioane de euro in 2013, fata de 41 de milioane in 2012. ROADS, studiul industriei online din Romania, apreciaza anul trecut piata de publicitate online excluzand cea mai mare parte a cheltuielilor prin Google si Facebook s-a ridicat la 22 de milioane de euro.

Potrivit Media Fact Book, piata de publicitate TV va pierde 10 milioane de euro, de la 193 de milioane de euro la 183 de milioane, Printul va pierde 3 milioane (de la 22 la 19 milioane), publicitatea stradala va pierde 1 milion de euro (de la 29 la 28 de milioane de euro), iar Internetul va castiga 5 milioane de euro, de la 41 la 46 milioane de euro.

In actuala editie, Media Fact Book acorda o atentie aparte performantei pietei din Romania in contextul regional, dar si evolutiei pietei de digital, singurul care inregistreaza o crestere.

Ce spune, intre altele, MFB 2013 despre piata de publicitate pe Internet:

  • Cota de piata a publicitatii de tip display va scadea de la 54% in 2012 la 50% in 2013
  • Cota de piata in cazul publicitatii prin Google va creste de la 37% in 2012 la 40% in 2013, cea prin Facebook - de la 5% in 2012 la 6% in 2013, iar cea prin Yahoo! se va mentine la nivelul de 4%
  • In contextul fragmentarii si personalizarii continutului media, segmentul de performance media a inregistrat cea mai mare crestere in 2012: un plus de 47% comparativ cu anul precedent
  • 2013
  • Cresterea de 12% a segmentului Internet preconizata pentru 2013 va fi sustinuta in special de cresterea bugetelor pentru performance media (+15-20%, comparativ cu un plus de circa 4% pentru display)
  • Perspetive pentru 2013: continutul va fi determinant pentru media digitale, personalizarea comunicarii de marketing printr-o crestere si mai mare a interesului pentru performance media, un mai mare interes pentru video dupa lansarea serviciilor locale Youtube.

Ce spune, intre altele, MFB 2013 despre evolutia pietei media din Romania in context regional:

  • Daca in perioada 2008-2012 Romania a inregistrat o crestere a ratei anuale compuse de crestere (CAGR) a PIB/capita de 2,5%, scaderea CAGR pentru cheltuielile nete de publicitate per capita a fost de 10,6% in aeeasi perioada - evolutie comparabila cu cele din Letonia, Estonia si Lituania. In aceste tari, s-a inregistrat o scadere initiala a GDP/capita, urmata de un reviriment, in timp ce cheltuiala media per capita a continuat sa scada pe tot parcursul perioadei.
  • Un alt model este cel resimtit in Bulgaria, Serbia, Macedonia si Bosnia&Hertegovina, unde evolutia a fost similara, insa mai echilibrata
  • Al treilea model este cel al Croatiei si Ungariei, unde ambii indici au inregistrat valori negative pentru perioada mentionata, insa raspunsul clientilor de marketing a fost mult mai dur, iar scaderea cheltuielilor de publicitate/capita a fost disproportionat mai mare decat cea a PIB/capita
  • In Republica Ceha si Slovenia, reactia pietei de publicitate in fata crizei a fost ea mai echilibrata, Cehia inregistrand, de altfel, valori pozitive pentru ambii parametri

Raportul complet Media Fact Book 2013 poate fi consultat la adresa Mediafactbook.ro