"Bucharest, not Budapest" este sloganul unei noi campanii de publicitate realizate de McCann Erickson pentru marca Rom. Campania pleaca de la ideea ca foarte multi indivizi "cu dizabilitati geografice", inclusiv numeroase vedete, fac confuzie intre cele doua capitale si incearca sa inlature acest neajuns. Un spot publicat pe Youtube, in care este promovat site-ul campaniei, Bucharestnotbudapest.com, a starnit insa, de la bun inceput, discutii cu accente nationaliste, pe alocuri extremiste intre utilizatorii platformei video.

Add-on-ul Rom: Bucharest, not Budapest pe WikipediaFoto: Captura ecran

Spotul a fost publicat pe Youtube luni, 22 iulie. Este vorba despre o animatie in care se arata ca "Bucharest is the capital of Romania. If you think Budapest is, then, my friend, you are a citizen of Wrongaria". Autorii spotului trec in revista confuziile intre capitala Romaniei si cea a Ungariei, facute de "very famous geographically impaired people" care "nu s-au obosit sa consulte Wikipedia": Regele Pop Michael Jackson, Iron Maiden, Metallica, Lenny Kravitz, 400 de suporteri Athletic Bilbao.

  • Update: McCann Erickson precizeaza, intr-un comunicat de presa, ca aceasta campanie realizata impreuna cu MRM Romania, agentia de digital a grupului McCann, se desfasoara online (site-ul campaniei, social media, PR), outdoor (billboard-uri gigant montate in vecinatatea Aeroportului International Henri Coanda si a Aeroportului International Ferenc Liszt din Budapesta), prin colaborare cu un hotel din Bucuresti ce ofera oaspetilor cadouri care sa-i ajute sa inteleaga diferenta dintre cele doua orase

Spotul Youtube:

In cadrul campaniei, oamenii sunt indemnati sa descare un add-on pentru browserul de Internet pe care il folosesc si care inlocuieste in orice pagina cuvantul "Bucharest" cu "Bucharest, not Budapest" (vezi foto). Cei care fac acest lucru sunt indemnati sa transmita aceasta lectie prietenilor lor straini. "The Bud and the Buch might sound similar, but the Pest is different from the Rest", spune, in continuare, textul in limba engleza al campaniei, in timp ce literele "Bud" din numele Budapest, in logo-ul folosit pentru aceasta campanie, sunt taiate cu o linie rosie.

Clipul, urcat pe Youtube, a starnit atat comentarii de apreciere, cat si discutii nationaliste si chiar interventii extremiste din partea unor utilizatori ai platformei video. O parte dintre comentatori nu au inteles nici ca este promovat un site (Bucharestnotbudapest.com), crezand ca oamenii sunt invitati sa viziteze Bucuresti in locul Budapestei. Altii au gasit de cuviinta sa discute despre Avram Iancu, pretentii teritoriale si tradari istorice intre cele doua neamuri. In mai putin de o zi de la publicare, pe Youtube se stransesera zeci de comentarii legate de acest spot.

Dintre comentariile de pe Youtube (nu redam comentariile extremiste):

  • "Am vazut homepage-ul campaniei acestei ciocolate "nationaliste"! Deci romanii au inventat ciocolata nationalista! Foarte bine! Dar citesc, acolo, ca autorii campaniei reproseaza maghiarilor ca nu ajuta la solutionarea acestei probleme a romanilor... Ce pot spune e ca aceasta este o problema 100% romaneasca. Toti vizitatorii Budapestei stiu sigur unde vin si de ce au ales Budapesta ca destinatie! Calitatatea conteaza! :) "
  • "Ok, este un clip in general haios, dar lasa un oarece gust amar sa spui "vizit Bucharest, not Budapest" si sa tai cu o linie rosie numele Budapestei. Dar cele mai multe comentarii de aici sunt mult mai grave decat astfel de detalii subtile"
  • "Exista o reclama la Soproni (marca de bere din Ungaria - n.r.) cu un mic segment care spune: "nu ma bucur daca turistii fac confuzie intre Budapesta si Bucuresti" (...) Nu-i chiar acelasi lucru, dar imi aduce aminte de aceasta :)"
  • "Multumesc lui Dumnezeu ca Budapesta nu este Bucuresti..."

Alte doua campanii realizate de agentia McCann Erickson pentru brandul Rom - Rom American si Romanii sunt destepti - au atras aprecierea pietei internationale, indeosebi prin premiile castigate la Festivalul de publicitate de la Cannes in 2011 si 2012.