De luni, de cind s-a anuntat achizitia Washington Post de catre Jeff Bezos, fondator si CEO Amazon, am citit o groaza de articole despre subiect. De retinut, Bezos plateste 250 de milioane de dolari in nume propriu, nu in numele vreunei afaceri. De altfel, Forbes chiar specula ca valoarea tranzactiei reprezinta mai putin de 1% din averea sefului Amazon, estimata pentru 2013 la vreo 28 de miliarde de dolari, cu vreo trei mai mult decit anul trecut, scrie Alex Mihaileanu, pe blogul lui, Subiectiv.ro.

Cele mai multe speculatii pe seama achizitiei merg in zona de dezvoltare a Washington Post, care a inregistrat pierderi de 53,7 milioane de dolari in 2012. Se speculeaza ca Bezos ar putea lega cumva ziarul de celelalte companii ale sale, in speta de Amazon, prin diverse strategii de crestere a publicatiei. Prima dintre ele ar fi, spun mai toti, posibilitatea de a introduce abonamente la ziar direct pe Kindle, tableta Amazon, initial ca free trial.

Alte idei ar fi introducerea continutului video produs de Washington Post in Amazon Prime (in SUA, abonatii Prime beneficiaza de acces gratuit la Amazon Instant Video) sau integrarea in site-ul The Post a recomandarilor de produse sau cumparaturi de pe Amazon. A doua idee este mult mai interesanta, cu atit mai mult cu cit targetarea s-ar putea face plecind de la corelarea a doua baze diferite de informatii despre utilizatori, de la obiceiurile de consum de continut (ce articole citeste utilizatorul site-ului, diverse alte preferinte) pina la obiceiurile de cumparare (istoricul comenzilor de pe Amazon, de la produse la carti etc.)

Insa dincolo de viitorul The Post, vazut mai degraba in zona de implementare de noi tehnologii si de focus tot mai pronuntat pe publishing online, respectiv pe cautarea unor noi modele de business, ar mai fi un aspect pe care, pina acum, am remarcat ca lumea l-a ignorat.

Lobby-ul. Amazon a cheltuit, anul trecut, 2,5 milioane dolari pe lobby, in Washington. In 2013, pina acum, s-au dus deja alte 1,71 milioane de dolari. Rezultatele, in mare, s-au vazut recent, cind Departamentul de Justitie a hotarit ca Apple trebuie sa rupa contractele cu publisherii de carti, pentru ca, aparent, modelul de agentie ar insemna monopol. Din toata povestea asta, cel mai mult are de cistigat businessul cu carti al Amazon. Dar astea sint mici detalii.

Dincolo de 'grija' sau 'dragostea' pentru presa si de cheltuielile Amazon cu lobby-ul (care, cel mai probabil, vor fi similare si in anii urmatori), Jeff Bezos a cumparat influenta. Washington Post ramine, totusi, ziarul care a scos la iveala afacerea Watergate, soldat cu un scandal in urma caruia a demisionat Richard Nixon, si, in continuare, unul dintre cele mai influente ziare americane, mai ales la Washington.

Achizitia de fata poate fi, la fel de bine, considerata o miscare strategica, una agresiva chiar, din partea lui Bezos. Evident, n-au lipsit declaratiile de rigoare, precum 'pastrarea conducerii actuale a ziarului, care face o treaba excelenta' si 'garantarea independentei editoriale'. De retinut insa ca la cirma Washington Post ramane Donald Graham, fostul si actual CEO al companiei, si prieten cu Jeff Bezos de mai bine de zece ani. De altfel, Graham este si cel care l-a consiliat pe Bezos, de-a lungul anilor, pe businessul de publishing, inca de la lansarea Kindle.

In fond, totul este o afacere, iar Bezos este genul de antreprenor care a pornit dintr-un garaj si a ajuns sa conduca un gigant, ca sa vorbim doar de principala sa companie, nu si de investitiile in zboruri private in spatiu, un business pe care-l dezvolta in Texas. In contextul in care presa este mai degraba un pariu cu risc crescut de pierderi masive, in care inclusiv ideea de a inova in zona de digital pare destul de departe de publicatiile 'traditionale', cu renume, care nu s-au nascut in online, ideea de a fi mai aproape de centrul administrativ al SUA pare mult mai plauzibila.

Intr-un fel, achizitia reprezinta modul in care Bezos ii atentioneaza pe cei de la Washington ca nu cheltuieste aiurea banii de lobby. Iar prietenia cu Graham, oricit de independenta ar fi politica editoriala, e cu atit mai importanta in peisaj. Pe de alta parte, daca ne gindim ca se presupune o dezvoltare tot mai puternica pe online a The Post, ca vor fi pierderi de suportat si noi si alte noi investitii, vorbim de o relatie pe termen lung ce ar putea scoate la suprafata alte idei interesante.

Bezos, de exemplu, a tinut si continua sa tina Amazon pe profit minim, preferind consolidarea companiei, in ciuda presiunilor actionarilor. La 49 de ani, este seful celei mai mari afaceri de comert electronic din SUA si e in topul celor mai bogati oameni din lume. In cinci ani, cind va fi terminat cu investitiile in Amazon si va duce compania pe noi glorii ale profitului, ce-l opreste pe Bezos sa intre in politica? In fond, Washington Post e axat pe administratie; de ce n-ar fi cumparat oricare alt ziar?

Pina la urma, afacerile si politica sint tot un joc de sah, nu-i asa? Iar pina acum, Bezos pare sa aiba o strategie foarte inspirata.

Comenteaza pe blogul lui Alex Mihaileanu, Subiectiv.ro