​CNA urmeaza sa intocmeasca si sa discute, incepand de maine, un cod propriu de conduita, in linie cu unul dintre punctele incluse in raportul Comisiei Europene pe justitie (raportul MCV) de a inceputul acestui an, ce presa pentru ca forul audiovizual sa se implice mai mult in prevenirea presiunilor media asupra sistemului judiciar si institutiilor statului. Decizia de a adopta rapid un astfel de cod a starnit dispute intre membrii CNA. Ea a plecat de la o cerere a Ministerului Justitiei ca acest consiliu sa prezinte evolutiile pe care le-a inregistrat in legatura cu mentiunile legate de audiovizual din ultimul raport MCV, prezentare care sa fie inclusa in raportul pe care Romania il pregateste in vederea urmatorului raport al Comisiei.

  • In raportul MCV de la inceputul anului, Comisia Europeana cerea o implicare mai mare a CNA in a preveni atacurile media asupra justitiei si garantii privind independenta forului audiovizual. Mentionarea CNA si a presiunilor mediatice asupra institutiilor sau oficialitatilor din justitie a venit dupa ce, pe parcursul anului trecut, presiunile TV asupra unor reprezentanti ai CSM si ai inaltelor instante au atins cote fara precedent. In prezent, Ministerul Justitiei pregateste o pozitie in vederea urmatorului raport, fapt pentru care a "rugat" CNA sa prezinte propriile evolutii in chestiunile legate de acest subiect.

Presedintele CNA, Laura Georgescu, a propus ca pana maine dupa-amiaza sa fie pregatit un proiect de pozitie a CNA, dar si un cod de conduita pentru membrii acestui for - cod mentionat, de altfel, in raportul MCV din iarna. Un vot asupra celor doua documente ar urma sa aiba loc joi. Discutiile de astazi, insa, au dus la tensiuni intre membrii CNA, atat in privinta punctelor pe care le atinga pozitia ce urmeaza sa fie transmisa ministerului, cat si in privinta codului de conduita.

Radu Calin Cristea, membru CNA, a aratat ca in urma cu cateva luni la Consiliu au existat discutii informale legate de un cod de conduita si s-a ajuns la un proiect care nu a mai fost supus discutiei in sedinta publica. El a aratat ca cel putin un alt membru CNA, Narcisa Iorga, a plecat de la acele discutii. La randul ei, Iorga a precizat ca a plecat deoarece proiectul respectiv nu facea nicio referire la situatiile de incompatibilitate a membrilor CNA, in conditiile in care a gasit doi membri ai Consiliului in stare de incompatibilitate.

Din discutiile de la CNA pe tema cererii Ministerului Justitiei si a codului de conduita:

  • Reprezentantul departamentului reglementari al CNA: De la inceputul anului, CNA a luat trei decizii relevante pe probleme legate de cele semnalate in MCV
  • Christian Mititelu, membru CNA: In scrisoarea de la Ministerul Justitiei cineva listeaza o serie de chestiuni. (...) Dar, daca ne uitam cu atentie, legislatia noastra nu prevede explicit o incalcare definita ca presiune mediatica. (...) Noi nu putem sanctiona o presiune mediatica, ci incalcari ale prevederilor legii. Se vorbeste si de acte de intimidare - din nou, nu putem defini un act de intimidare. (...(
  • Florin Gabrea, membru CNA: Pana la ora asta n-am facut nimic. Sunt opt luni de zile in care, in afara de diverse intalniri, am fi putut sa facem acrosari, sa luam hotarari intr-un anume sens. (...) In solicitarea de la Ministerul Justitiei este vorba despre principalele elemente de progres inregistrate, in functie de conditionalitatile MCV. Sigur ca analizele, sintezele, diferitele statistici sunt binevenite, dar la sfarsit apare si solutia sanctiunilor, dar aceasta reprezinta doar o treime din ce se cere. Am fi putut sa facem conferinte, moratorii cu radiodifuzorii, conferinte si cu factorii din justitie, si cu radiodifuzorii, bineinteles si constientizarea unor incompatibilitati si asumarea lor, daca este cazul. Ar trebui sa gasim o formula in care sa incercam sa indreptam ceva.
  • Narcisa Iorga, membru CNA: Nu putem uita ca noi insine am aplicat sanctiuni pentru presiuni si linsaj mediatic asupra unor reprezentanti ai sistemului judiciar. (...) Cred ca toate aceste prevederi stau inclusiv la dispozitia CNA. Ministerul Justitiei ne cere foarte clar un raport cu privire la progresele inregistrate de CNA cu privire la MCV, incepand din data raportului MCV. Ce nu e clar? Nu cred ca trebuie sa bagam capul in pamant, ci sa spunem cate situatii am sanctionat. (...) In cazul referirii la integritate, suntem intr-o situatie jenanta - avem doi membri din 11 cu decizie a ani pentru incompatibilitate (n.red.: Christian Mititelu si Rasvan Popescu) si conflict de interese. (...) Credeti ca noi nu trebuie sa spunem ca avem o problema la noi in curte, in privinta incompatibilitatii? Eu cred ca da. (...)
  • Narcisa Iorga: Am facut un cod de conduita? N-am facut, ar trebui sa ne asumam asta.
  • Viorel Vasile Buda, membru CNA: Ba da, am facut. (...) Codul este asumat, noi avem un anumit comportament. Pe mine daca ma intreaba cineva, eu spun ca CNA isi face treaba, e autonom si independent. Noi, membrii CNA, suntem autonomi si independenti
  • Valentin Jucan, membru CNA: Ca un fel de preambul la MCV, raportul OSCE de la sfarsitul anului 2012 si-a permis sa descrie mult mai precis ce s-a intamplat. CNA - si citez din raportul OSCE - a preluat si sesizarile referitoare la campanie. Totusi, CNA a reusit sa rezolve doar 12 din totalul de 25 de sesizari primite, restul ramanand multa vreme in asteptare. (...) de fapt, raportul mcv a venit pe fondul anului in care s-a desfasurat o anumita campanie si a modului in care acea campanie a fost acoperita de radiodifuzori. (...)
  • Rasvan Popescu, membru CNA: Progresele inregistrate care ni se cer inseamna emisiuni monitorizate, ore monitorizate, masuri de sanctionare
  • Florin Gabrea: Dar asta e o activitate de rutina. Raportul iti cere progrese in domeniu, pentru ca aceasta activitate de rutina probabil nu a fost suficienta. (...)
  • Narcisa Iorga: Acest cod etic va prevedea conditii, standarde de integritate? (...)