Televiziunea publica imbraca postul TVR 3 in "straie" pe placul Ministerului Agriculturii. Trei membri CNA acuza ingerinte in politica editoriala sub semnatura lui Claudiu Saftoiu

de C.I.     HotNews.ro
Vineri, 6 decembrie 2013, 1:25 Economie | Media & Publicitate

Noua grafica TVR 3
Foto: TVR
Televiziunea publica schimba, vineri, "straiele" canalului TVR 3, canal care va avea o noua grafica si continut ce va pune accent pe actualitatea si cultura rurala, potrivit unui comunicat de joi al institutiei. Schimbarea a determinat trei membri ai CNA sa adreseze parlamentarilor o scrisoare deschisa in care reclama incalcarea independentei editoriale la TVR si ingerinte in continutul institutiei, avand in vedere un protocol semnat recent de Televiziunea publica, prin presedintele Claudiu Saftoiu, si Ministerul Agriculturii condus de Daniel Constantin, prin care prima punea la dispozitia MADR "gama de emisiuni si productii specifice ale SRTV". TVR a raspuns scrisorii printr-o pozitie in care spune ca nu ar fi vorba de nicio ingerinta in politica editoriala.

Joi, printr-un comunicat de presa, TVR a anuntat un "nou TVR 3" ce va acorda o atentie aparte tematicilor rurale. Cateva ore mai tarziu, dupa ce trei membri CNA luau pozitie in privinta acestei miscari a Televiziunii publice, institutia transmitea un alt comunicat de presa in care arata ca, de fapt, n-ar fi nicio schimbare importanta in grila postului, fapt pentru care nu ar fi fost nevoie de aprobarea CNA pentru o modificare de grila.

Comunicatul referitor la "noul TVR3" arata ca "din 6 decembrie, TVR 3 isi schimba straiele, are o noua grafica de post, mizand pe culoarea verde. Emisiuni de folclor, reflectand lumea romaneasca de la sate, programe cu tematica sociala, politica, realizate de studiourile teritoriale ale TVR, formate de televiziune despre conservarea spatiului cultural, traditional, etnografic, muzical, dar si de actualitate rurala vor putea fi urmarite la noul TVR 3".

  • Anuntul este completat de o declaratie a directorului TVR 3, Razvan Bucuroiu, care descrie despre ce va fi vorba la aceasta televiziune: "Din 6 decembrie, TVR 3 propune o grila dinamica si diversa, care va reflecta evenimentele regionale. Telespectatorii vor redescoperi la TVR 3 Romania tihnita, asa cum este ea prezentata in productiile studiourilor teritoriale TVR Iasi, TVR Craiova, TVR Cluj, TVR Timisoara, TVR Targu Mures. Pentru ca folclorul pastrat cu sfintenie din generatie in generatie este cel mai mare tezaur al poporului nostru. Pentru ca magia satului patriarhal, vatra a tuturor creatiilor populare, inca exista si trebuie pastrata peste timp".

Ulterior, trei membri CNA - Narcisa Iorga, Valentin Jucan si Florin Gabrea - au transmis Birourilor Permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului, Comisiilor pentru Cultura, respectiv Comisiilor pentru cercetarea abuzurilor o scrisoare deschisa in care acuza ingerinte politice in politica editoriala a TVR. Ei fac trimitere la un protocol de cooperare semnat in octombrie de TVR si Ministerul Agriculturii, condus de Daniel Constantin. Potrivit scrisorii deschise, prin acel protocol Televiziunea "pune la dispozitia MADR gama de emisiuni si productii specifice ale SRTV, precum si mediile de difuzare TVR1, TVR2, TVR International, TVR News etc" si "promoveaza prin programele sale (transmisiuni nationale si regionale) o imagine a MADR unica, coerenta (...) lucrand intr-o strategie comuna cu MADR". Cei trei sustin ca "dl. Claudiu Saftoiu transforma societatea publica de televiziune intr-o eficienta institutie de PR pentru Ministerul Agriculturii".
  • HotNews.ro a solicitat TVR si Ministerului Agriculturii, la acea data, textul protocolului, insa acesta nu a fost transmis pana acum.

Scrisoarea deschisa a celor trei membri CNA:


Catre Birourile Permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului
In atentia Comisiilor pentru Cultura, arte, mijloace de informare in masa
Comisiilor pentru cercetarea abuzurilor, coruptiei si pentru petitii

Stimati senatori si deputati,

Noi, membrii Consiliului National al Audiovizualului semnatari ai acestei scrisori, ne adresam Dumneavoastra in temeiul Legii audiovizualului nr. 504/2002 art. 10(6), art. 11(6), in calitatea noastra de garanti ai interesului public.

Va sesizam incalcarea prevederilor Constitutiei Romaniei  referitoare la libertatea presei si ale Legii audiovizualului de catre Societatea Romana de Televiziune, prin actiunile nemijlocite desfasurate de Presedintele Director General Claudiu Saftoiu, incalcari ce ar putea duce la pierderea licentei audiovizuale de catre SRTv pentru postul TVR3.

Va solicitam atentia asupra celor ce urmeaza si va adresam rugamintea sa analizati situatia in care SRTv este pusa de directorul sau general prin cedarea responsabilitatii editoriale catre o autoritate publica centrala, contrar Constitutiei Romaniei si prevederilor Legii audiovizualului.

Procedam astfel in speranta ca, prin autoritatea Dumneavoastra, activitatea SRTv fiind sub control parlamentar, sa determinati revenirea la cadrul legal a conducerii SRTv.

In fapt, dl Claudiu Saftoiu, Presedinte-Director General al SRTv, a semnat la data de 30.10.2013 un Protocol de cooperare cu Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (anexat prezentei), prin care "pune la dispozitia MADR gama de emisiuni si productii specifice ale SRTV, precum si mediile de difuzare TVR1, TVR2, TVR International, TVR News etc" si "promoveaza prin programele sale (transmisiuni nationale si regionale) o imagine a MADR unica, coerenta (...) lucrand intr-o strategie comuna cu MADR".  De cealalta parte, MADR se obliga sa sprijine "implicarea unor terti parteneri, care sustin buna realizare a programelor care au acelasi scop si obiective, ca cele prevazute in prezentul acord de colaborare, pentru realizarea de proiecte/programe in coproductie cu SRTv".

In drept, Constitutia Romaniei art. 31 referitor la Dreptul la informatie prevede, la alin. (5), ca "Serviciile publice de radio si televiziune sunt autonome", iar art. 30, referitor la Libertatea de exprimare, prevede la alin. (2) ca "Cenzura de orice fel este interzisa".

In completarea Constitutiei, Legea audiovizualului nr. 504/2002 prevede, la art. 6, urmatoarele:
(1) Cenzura de orice fel asupra comunicarii audiovizuale este interzisa.
(2) Independenta editoriala a furnizorilor de servicii media audiovizuale este recunoscuta si garantata de prezenta lege.
(3) Sunt interzise ingerinte de orice fel in continutul, forma sau modalitatile de prezentare a elementelor serviciilor media audiovizuale, din partea autoritatilor publice sau a oricaror persoane fizice sau juridice, romane ori straine.

Or, prin obligatiile partilor prevazute in Protocolul de cooperare, SRTv abandoneaza misiunea fundamentala a jurnalismului, lasand ca activitatea ziaristilor sai sa fie cenzurata de o autoritate publica, in detrimentul major al dreptului abonatilor SRTv la informare corecta. Practic, dl Caludiu Saftoiu transforma societatea publica de televiziune intr-o eficienta institutie de PR pentru Ministerul Agriculturii.

Atragem atentia asupra urmatoarelor definitii si reglementari impuse de Legea audiovizualului  nr. 504/2002:
Art. 1
¬2. serviciu de programe de televiziune/radiodifuziune - serviciu media audiovizual liniar prestat de un radiodifuzor, in care programele sunt difuzate in succesiune continua, indiferent de modalitatea tehnica utilizata, avand un continut si un orar prestabilite, pentru vizionarea/audierea simultana de programe, pe baza unei grile de programe, sub o anumita denumire si identificat printr-o sigla, in cazul televiziunii, sau printr-un semnal sonor, in cazul radiodifuziunii¬;
¬11. responsabilitate editoriala - ¬exercitarea unui control efectiv asupra selectionarii programelor si asupra organizarii acestora, fie intr-o grila cronologica, in cazul transmisiilor de televiziune, fie intr-un catalog, in cazul serviciilor media audiovizuale la cerere. In sensul dispozitiilor prezentei legi, responsabilitatea editoriala nu implica, prin sine si in mod necesar, un alt tip de raspundere juridica pentru continutul serviciilor furnizate¬;
¬30. licenta audiovizuala - actul juridic emis in baza deciziei Consiliului National al Audiovizualului, prin care se acorda unui radiodifuzor aflat in jurisdictia Romaniei dreptul de a difuza, intr-o zona determinata, un anume serviciu de programe; in functie de modalitatea tehnica de transmisie, licenta audiovizuala poate fi analogica sau digitala¬;
¬13. radiodifuzor - furnizor de servicii media audiovizuale in domeniul serviciilor de programe de televiziune si/sau de radiodifuziune¬;
¬12. furnizor de servicii media - persoana fizica sau juridica avand responsabilitate editoriala pentru alegerea continutului audiovizual al serviciului media audiovizual si care stabileste modul de organizare a acestuia¬;

Avand in vedere toate aceste prevederi legale si analizand continutul Protocolului de cooperare semnat de Presedintele-Director General SRTv si Ministrul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, apreciem ca:
 1.    Societatea Romana de Televiziune cedeaza catre terti responsabilitatea editoriala ce-i revine exclusiv prin lege. In fapt, suntem in prezenta unei cedari a licentelor audiovizuale, a dreptului de difuzare a unor programe, drept care se naste doar prin acordarea licentei audiovizuale de catre Consiliu.  
Potrivit legii, furnizarea unui serviciu de programe, respectiv dreptul de a difuza intr-o zona determinata un anume serviciu de programe se poate face numai in baza licentei audiovizuale, actul emis in baza unei decizii a Consiliului, radiodifuzorul - furnizor de servicii media audiovizuale, fiind persoana careia ii revine responsabilitatea editoriala pentru alegerea continutului audiovizual al serviciului media audiovizual. Or, potrivit Protocolului de cooperare, SRTv ¬pune la dispozitia MADR gama de emisiuni si productii specifice ale SRTV, precum si mediile de difuzare TVR1, TVR2, TVR International, TVR News etc¬ (v. Capitolul lV Obligatiile partilor, art. 5)
 2.    Societatea Romana de Televiziune risca sanctiunea cea mai grava prevazuta de lege, anume retragerea licentei conform art. 57 alin.(1) lit. c) din Legea nr. 504/2002, cu atat mai mult cu cat in cazul unui alt radiodifuzor, intr-o speta similara, a fost aplicata aceeasi masura.

Noi, semnatarii, respectam libertatea de exprimare si dreptul la informatie corecta ca principii fundamentale ale unui stat de drept.

Consideram ca interferenta unei autoritati publice a statului, cum este Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, parte a Executivului, in politica editoriala a Societatii Romane de Televiziune aduce grave atingeri independentei jurnalistilor SRTv si implicit dreptului la informare corecta al abonatilor SRTv.

SRTv a anuntat public transformarea canalului TVR3 intr-unul dedicat agriculturii, fara sa solicite acordul CNA pentru o modificare a grilei in acest sens. Aceasta fapta o consideram agravanta intrucat SRTv a obtinut la 24 octombrie a.c. aprobarea CNA pentru o grila ce avea sa fie desfiintata dupa cinci zile, prin incheierea Protocolului de cooperare cu MADR. Presedintele-Director General Claudiu Saftoiu s-a angajat ca SRTv sa promoveze prin programele sale ¬o imagine a MADR unica, coerenta¬, ceea ce contravine si prevederilor art. 6 din Legea nr. 41/1992 de organizare si functionare a Societatii Romane de Televiziune, in baza careia institutia este supusa controlului Parlamentului.

Va solicitam interventia ferma in sensul stoparii unui act ce se poate constitui intr-un precedent periculos pentru libertatea presei din Romania si va asiguram de intreaga noastra sustinere, in temeiul Legii audiovizualului.

Narcisa IORGA - membru CNA
Florin GABREA - membru CNA
Valentin Alexandru JUCAN - membru CNA
5 decembrie 2013



Joi seara, TVR a raspuns scrisorii deschise, anuntand ca grila cadru a TVR 3 - post prezentat ca "nou" incepand din 6 decembrie - ramane neschimbata, iar protocolul cu MADR nu e o ingerinta in politica editoriala deoarece MADR "nu are niciun rol in productiile TVR 3"

Pozitia TVR:

Grila cadru a TVR 3 ramane neschimbata
  • Semnarea Protocolului dintre TVR si MADR nu interfereaza cu politica editoriala a TVR 3.

Cu privire la scrisoarea transmisa de trei membri ai Consiliului National al Audiovizualului (CNA), Televiziunea Romana face urmatoarele precizari:

Grila cadru a canalului TVR 3, comunicata si aprobata de CNA in data de 24 octombrie a acestui an, ramane in continuare valabila. Grila se va imbogati cu doua emisiuni de tip magazin.  De la sat la site va fi o emisiune- magazin zilnica ce se adreseaza comunitatilor mici si mijlocii, care va fi realizata de studiourile teritoriale si care inlocuieste, pe acelasi tronson orar, un alt magazin - Regionalia. Agroactiv  va fi al doilea magazin agrar saptamanal.

Titulatura canalului nu se schimba, ci ramane in continuare TVR 3. Sigla canalului nu va mai avea culoarea mov, ci verde, aceasta fiind singura schimbare vizuala. Schimbarea culorii siglei nu reprezinta o schimbare de identitate la nivel de continut, caci structura de programe ramane identica.

Incheierea de catre TVR a Protocolului de cooperare cu Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale nu reprezinta o ingerinta in politica editoriala, MADR neavand niciun rol in productiile TVR 3;

Serviciul Comunicare si Relatii internationale, Relatii publice si Protocol SRTv


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

1391 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    cum adica (Vineri, 6 decembrie 2013, 11:37)

    Gobelin [utilizator]

    nu se modifica grila de programa, din moment ce apar doua emisiuni noi, una adaugata si a doua care inlocuieste o emisiune existenta?
    mai ales ca aceste emisiuni vor fi zilnice.
    nu le mai ajung astora antenele, tre' sa-si faca propaganda si la TVR?
  • +1 (1 vot)    
    Trist (Vineri, 6 decembrie 2013, 13:18)

    dandra [utilizator]

    Scriem, radem, glumim, dar noi tot platim taxa radio, desi nu avem radio in casa, si taxa TV, desi nu ma uit la TVR si la emisunile lor politice 10 mii de euro.
    Afacerile cu statul sunt cele mai profitabile, caci, nu, doar sunt cu bani de la fraieri.
    De ce nu se inchide televiziunea de stat, cum s-a facut in grecia? si asa este falimentara si suge ca o lipitoare bani de la buget...
  • 0 (0 voturi)    
    Sincer (Vineri, 6 decembrie 2013, 18:24)

    SantaK [utilizator]

    Ideea in sine nu e rea deloc si ar putea fi chiar geniala, intr-o Europa lipsita din ce in ce mai mult de identitate nationala si culturala. Numai ca la noi o pun in aplicare cretini in stransa colaborare cu politicieni si partidele carora le sunt servitori. Stiu, "cretin" = "politician", dar WTF!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version