Valentin Jucan, membru al Consiliului National al Audiovizualului (CNA), spune, intr-un comunicat, ca marirea actualei taxe TV nu va rezolva situatia financiara precara a Televiziunii Romane, acesta propunand in schimb introducerea unei taxe universale si eliminarea publicitatii din programele TVR, relateaza Mediafax.

Intr-un comunicat de presa, Valentin Jucan face referire la faptul ca directorul general interimar al Televiziunii Romane, Stelian Tanase, a propus, recent, marirea, de catre Guvern, a cuantumului taxei pentru functionarea Societatii Romane de Televiziune.

"Este o masura asteptata, tinand cont ca aceasta contributie a cetatenilor la constituirea bugetului serviciului public de televiziune are cea mai mica valoare fata de cele stabilite in celelalte state membre ale Uniunii Europene. In calitate de membru al Consiliului National al Audiovizualului, remarc, insa, ca acest subiect nu poate fi abordat cu simplitatea argumentelor privind doar nivelul acestei taxe, eventuala marire a acesteia obligand, in opinia mea, la adoptarea unui set complex de decizii, inclusiv de natura legislativa", spune Jucan.

Acesta afirma ca doreste sa stie ce vor primi romanii in plus de la TVR in schimbul maririi taxei pentru acest serviciu public. "Aceasta dorinta este, cred, cu atat mai legitima, cu cat, pana in acest moment, am asistat la prabusirea audientelor TVR, la inchiderea TVR Cultural - singura oaza de cultura din spatiul audiovizual romanesc -, la luptele pentru controlul politic al acestei institutii cu pozitie strategica intr-un stat modern si democratic, lansari de grile fastuoase si costisitoare financiar pentru emisiuni lipsite de calitate si relevanta, blocaje economico-financiare si decizionale etc.", spune Jucan.

El precizeaza ca, potrivit Legii de organizare si functionare, pe langa fondurile care se strang din colectarea taxei TV, Societatea Romana de Televiziune mai beneficiaza de surse de finantare directe si indirecte: banii din publicitatea pe care o difuzeaza (in limita a 8 minute pe ora, fata de 12 minute in cazul televiziunilor comerciale), fonduri guvernamentale pentru diverse investitii, dar si stergeri sau reesalonarii de datorii la bugetul de stat, stabilirea, de catre Guvern, a categoriilor de cetateni scutiti de la plata taxei si a nivelulului taxei pe categorii de platitori.

"Din punctul meu de vedere, toate aceste parghii financiare, cumulate, nu pot si nu vor asigura niciodata o reala autonomie inclusiv din punct de vedere economico-financiar a SRTV, in spiritul si litera Constitutiei Romaniei. Mai mult, politicul, prin parghiile aflate la dispozitia Guvernului (oricare ar fi acesta), va putea oricand sa constranga financiar serviciul public de televiziune, cu implicatii directe asupra continutului programelor si a independentei editoriale. In acest sens, avem un exemplu recent: protocolul semnat de fostul presedinte director-general Claudiu Saftoiu cu Ministerul Agriculturii, prin care continutul editorial al TVR 3 era in mare parte cedat ministerului", spune Jucan.

Potrivit acestuia, "controlul asupra presei audiovizuale nu se mai face prin retrageri de licente, ci prin suprimarea sau diminuarea surselor de venit adica prin masuri financiar-fiscale. (A se vedea, in acest sens, si incercarile de modificare a Codului insolventei, cu privire la radiodifuzori)", spune Valentin Jucan.

Totodata, Valentin Jucan propune ca in dezbaterile referitoare la marirea taxei TV sa se tina cont si introducerea unei "taxe universale".

In opinia lui Jucan, totalul sumei care se poate colecta la bugetul SRTV prin introducerea acestui tip de taxa va fi mult mai mare decat nivelul total al surselor actuale.

"Taxa universala este o ecuatie care se aplica fiecarei persoane fizice si juridice; se tine cont de veniturile persoanei fizice si juridice si de fluctuatiile acestora; obliga persoanele juridice cu cifre de afaceri mari sa plateasca o taxa mai mare", spune Jucan.

El precizeaza ca, astfel, "Guvernul este eliminat din mecanismul stabilirii taxei si aducerii altor resurse". "Acesta nu mai poate stabili, dupa bunul plac, cuantumul taxei si cine este exceptat de la plata acesteia. Guvernul nu va mai trebui sa aloce alte fonduri, si, prin urmare, va pierde aceasta parghie de control de tip financiar-fiscal; persoanele cu venituri sub un anumit prag nu vor plati aceasta taxa, conform calcului care va rezulta", spune Valentin Jucan.

De asemenea, Jucan propune "eliminarea totala a publicitatii din programele TVR".

"Existenta taxei universale, platita de fiecare cetatean, suficienta pentru ca TVR sa isi indeplineasca misiunea, scuteste publicul de publicitatea difuzata, acesta beneficiind de programe si informare fara intrerupere; se va asigura, in acest fel, si o concurenta loiala pe piata programelor de televiziune, intre televiziunile comerciale si serviciul public de televiziune", spune Valentin Jucan.

El propune si "defalcarea bugetului TVR", care sa tina cont de cele cinci studiouri teritoriale (Cluj, Mures, Craiova, Timisoara si Iasi) si de necesitatile financiare ale acestora.

"Trebuie stimulata cresterea independentei financiare a studiourilor teritoriale, in multe cazuri prin aceasta realizandu-se si o eliberare de comenzile editoriale de la centru; defalcarea bugetului presupune ca un procent din taxa universala sa fie distribuit direct catre bugetul studioului teritorial fara a mai trece prin filtrul bugetului centralizat; de exemplu: un locuitor al municipiului Zalau va plati, in functie de venit, 6 lei reprezentand taxa TV. Studioul teritorial de care apartine este cel din Cluj. Un procent din cei 6 lei (ex: 1,3 lei) va merge direct catre studioul teritorial Cluj", propune Jucan.

Totodata, Jucan propune si "consolidarea rolului si atributiilor Consiliului de Administratie al TVR".

"Modificarea legii care reglementeaza functionarea SRTV, in sensul eliminarii posibilitatii demiterii consiliului de administratie, in fiecare an, in situatia in care Parlamentul respinge raportul sau de activitate (stim cu totii ca, de cele mai multe ori, respingerea raportului de activitate de catre Parlament a fost un simplu mecanism pentru ca politicul sa isi manifeste vointa in interiorul consiliului, implicit asupra continutului editorial); introducerea, prin lege, a unui mandat de 3-5 ani, decalat de mandatul institutiilor politice, perioada care nu s-ar suprapune cu ciclurile electorale", spune Jucan.

El propune si separarea atributiilor Consiliului de Administratie de cele ale Colegiului Director, "asadar, a reprezentantilor publicului, desemnati de catre Parlament (Consiliul de administratie ar functiona ca un fel de adunare generala a actionarilor - publicul platitor - , fata de "executiv"), de directorul general si celelalte persoane din conducerea administrativ-redactionala".

Jucan propune si introducerea, prin lege, a unor criterii clare si precise, profesionale si de probitate, pentru selectarea si desemnarea, prin votul Parlamentului, a membrilor Consiliului de Administratie.