Piata central si est-europeana de publicitate a inregistrat un spor de 7,9% in 2013, iar anul acesta cheltuielile media ar putea creste cu inca pe atat, potrivit ultimelor estimari ale retelei Initiative Media, parte a grupului Interpublic. Dupa doi ani de relativa stagnare, Initiative Media Romania se asteapta ca evolutia sa ramana "flat" in 2014 si "spera" ca piata sa inregistreze o crestere anul viitor, dupa cum spune Alexandra Olteanu, managing director al agentiei locale, citata intr-un comunicat ce prezinta prognoza acestei retele. In 2013, volumul cheltuielilor de publicitate in zona digitala au crescut cu 16%, publicitatea pe mobil aproape s-a dublat, iar cea in social media a avut un plus de peste 50%.

Estimarile Initiative, bazate pe cel mai recent studiu de profil realizat de Magna Global, divizie specializata a grupului Interpublic, arata ca la nivel global cheltuilelile de media reflecta evolutia pozitiva a economiei internationale, inregistrand in 2013 o crestere de 3,2%. Pentru 2014, prognoza mentioneaza o crestere de 6,5% a pietei, pana la un volum global de cheltuieli media de 521,6 miliarde de dolari. Aceasta ar fi cea mai importanta crestere anuala din ultimii patru ani, potrivit Initiative.

Alexandra Olteanu, managing director Initiative Media Romania:

  • "Situatia Europei Centrale si de Est (CEE) este similara cu cea globala. Anul trecut CEE a inregistrat o crestere considerabila, de 7,9%, principalul motor de crestere fiind constituit de Rusia si turcia. In 2014 de asteptam ca volumele de cheltuieli de media din CEE sa creasca cu un procent similar. In acest context, Romania se afla intr-o evolutie flat in ultimii 2 ani, cu mentinerea acestei evolutii si pentru 2014. Speram ca trendul pozitiv sa atinga si romania in anul 2015".

Nota: La sfarsitul anului, trecut, o alta retea internationala, Zenith, estima o crestere usoara de 1,9% pentru piata romaneasca in 2014.

Potrivit estimarilor Magna Global/Initiative, digitalul a inregistrat cea mai puternica evolutie in 2013, cu o crestere a volumelor de 16% si atingand o cota de piata de 24%.

Prognoza Initiative mai arata ca:

  • Retelele sociale au generat mai mult de 9 miliarde de dolari, crescand astfel cu 58%.
  • Social media a fost unul dintre sustinatorii evolutiei catre veniturile din mobile advertising care aproape s-au dublat  (+85%) ajungand la 16 miliarde de dolari.
  • Alexandra Olteanu: "Unul dintre cele mai importante trenduri in digital la nivel mondial anul viitor va fi cresterea considerabila a bugetelor investite in Programmatic Buying - model de buying care cuprinde real time bidding si alte platforme automate de trading pentru video si display. Conform studiului MAGNA GLOBAL, volumul de cheltuieli pe acest segment va atinge anul acesta 12 miliarde de dolari la nivel global. Iar investitiile in aceasta zona vor continua sa creasca pana vor atinge 32 miliarde de dolari in 2017. Si in Romania orientarea clientilor catre performance digital media creeaza premisele cresterii volumelor investite in modelul Programatic Buying, Initiative fiind prin oferta sa in avangarda acestui trend".