CNA a decis, marti, la sfarsitul sedintei, sa publice pe site-ul institutiei lista "must carry", a posturilor pe care cablistii sunt obligati anul acesta sa le retransmita in pachetele lor. Forul audiovizual a acceptat sa publice lista cu toate posturile declarate la retransmisie, nu doar un numar limitat, asa cum s-a discutat in sedinta precedenta. Astfel, clientii de cablu vor putea sa vada in continuare posturi care se considerau "amenintate" de scoaterea din must carry, precum Nasul TV, dar si - in premiera pentru piata din Romania - Digi 24, post operat de un cablist, ce va trebui preluat de toti cablistii.

  • Lista include, in ordinea descrescatoare a audientelor, posturile Antena 1, Kanal D, Antena 3, Prima TV, National TV, Romania TV, Realitatea TV, B1 TV, Antena Stars, Favorit TV, Taraf TV (CNA a decis recent sa nu prelungeasca licenta acestui post), Euforia Lifestyle TV, Digi 24, Kiss TV, Mynele TV, GSP TV, Trinitas TV, U TV, National 24 Plus, Music Channel, Look TV, Neptun TV, Speranta TV, Nasul TV, H!t Music Channel, Transilvania L!ve, TV H, Inedit TV, Alfa Omega TV, Credo TV, Travel Mix.

De altfel, cazul Digi 24 a fost discutat in mod aparte la CNA, unul dintre membrii Consiliului, Lorand Turos, spunand ca CNA ar trebui sa ceara de la Consiliul Concurentei un punct de vedere cu privire la obligarea altor cablisti de a prelua un post al RCS&RDS. La randul ei, Monica Gubernat a spus ca ea nu va sanctiona niciun cablist care nu preia Digi 24, pana cand va primi un punct de vedere de la Consiliul Concurentei.

Alt caz care a atras atentia unui membru CNA - Narcisa Iorga - este cel al Antena Stars, avand in vedere ca acesta este, practic, un post nou care a inlocuit Antena 2, dar este inclus pe lista in functie de audientele Antenei 2. Iorga a raspuns conditiei exprimate de Gubernat aratand ca Antena Stars ridica la randul ei probleme.

Tot Narcisa Iorga a atras atentia ca mai multi membri CNA, care saptamana trecuta sustineau o restrangere a listei, si-au schimbat pozitia dupa ce Antena Group - care are posturi cu audienta mica, precum GSP TV, ce riscau sa iasa din must carry - a emis un comunicat in care condamna propunerile de modificare a interpretarii Legii. Vezi comunicatul Antena Group la finalul articolului

  • Pe langa posturile televiziunii publice si a postului TV5, lista must carry include toate programele ale radiodifuzorilor inregistrati in Romania, care se declara liberi la retransmisie, fara conditionari tehnice sau financiare. Altfel spus, posturi romanesti care nu cer bani cablistilor pentru a fi retransmise si nici nu impun conditii tehnice in acest sens. Lista include cele mai multe statii romanesti, cu exceptii notabile precum posturile Pro TV S.A. (liderul pietei, Pro TV, s-a retras din must carry, in vara anului trecut). Grilele cablistilor trebuie sa contina in proportie de cel putin 25% posturi must-carry, pe care trebuie sa le preia in functie de audienta acestora.

CNA trebuia, potrivit unei decizii proprii, sa publice lista "must carry" pe 1 februarie. Termenul a fost, insa, depasit, deoarece discutarea subiectului a fost amanata de mai multe ori, iar la ultima sedinta s-a ajuns sa se discute despre scurtarea listei si nu s-a ajuns, in cele din urma, la nicio concluzie.

  • La acea sedinta, de saptamana trecuta, s-a discutat ca textul articolului 82 din Legea audiovizualului, referitor la principiul "must carry", ar fi citit gresit, intrucat sensul expresiei "in limita a" (25% din pachetele de programe ale cablistilor) are, lingvistic, un cu totul alt sens decat cel folosit din 2002 incoace - idee sustinuta de Radu Calin Cristea. Existat propuneri de scurtare a listei asa incat aceasta sa cuprinda doar 20 sau 10 posturi, nu toate posturile care se declara libere la retransmisie, neconditionate tehnic sau financiar, asa cum spune legea. Vezi detalii aici

Din discutiile de marti de la CNA:

  • Radu Calin Cristea a citat un punct de vedere transmis de Institutul de Lingvistica Iorgu Iordan/Academia Romana, potrivit caruia sensul expresiei "in limita a" inseamna "Pana la maximul", "cel mult", "pondere de maxim" etc.: Aceasta este acceptiunea lingvistica, ad literam, neinterpretabila a expresiei "in limita a". Daca peste aceasta acceptiune se suprapun interpretari de ordin juridic, asta e o problema care pe mine nu ma mai priveste, pentru ca iese din zona mea de competenta.
  • Narcisa Iorga: Problema de natura lingvistica pot fi trimise legiuitorului. Pot sa citesc si eu ce spune Curtea Constitutionala, ce spune Consiliul Concurentei (care au inteles textul legii in sensul in care a fost folosit pana acum de CNA, radiodifuzori si cablisti, acela de minim 25% dintre posturi - n.red.). (...) Imi mentin punctul de vedere, indiferent de pozitia institutului de lingvistica, ca interpretarea legii asa a fost dorita de legiuitor. (...) Art. 82, din 2002 pana a venit dl Cristea in CNA, a fost interperetat conform procedurii legislative.
  • Vasile Buda: Avem nevoie de o lista unica in ceea ce priveste indicele de audienta. (...) Acei 25% nu se refera la cna, se refera la distribuitori. Distribuitorii trebuie sa includa acei 25%. Noi trebuie sa le punem la dispozitie lista. Ideea pentru care se spune un procent este ca nu se poate da o lista exacta. (...) Nu avem de a face decat sa privim lista pe care am primit-o, sa o publicam pe site.
  • Valentin Jucan: Eu sustin aplicarea acestui articol 82 in formula in care a fost acceptata si pana acum. Singura modificare pe care as accepta-o ar fi eliminarea acestui sistem, dar nu e posibil asa ceva la noi, noi nu avem drept de initiativa legislativa. (...) Ce mi se pare hilar e altceva, e cererea Digi 24 de a intra in must carry. (...) Eu consider asta ca fiind o mica smecherie prin care din grila RCS va fi scos un canal. (...) In reteaua RCS, din punctul meu e vedere Digi 24 va ocupa nu abuziv, dar incorect un loc in must carry.
  • Rasvan Popescu: Tot ce trebuie sa facem noi azi este doar sa publicam pe site lista posturilor libere la retransmisie (...) in ordinea comunicata de ARMA, de sus pana jos, cu toti cei masurati. (...) Azi, mai mult decat sa publicam lista ARMA nu avem ce face.
  • Lorand Turos: Si eu cred ca acest comportament al DIgi 24 e anticoncurential, dar nu cred ca noi suntem institutia care sa stabileasca acest lucru. Ar trebui sa cerem un punct de vedere de la Consiliul Concurentei. (...) Eu nu vad mari diferente intre datele de anul trecut si cele din 2012. Dar e un lucru foarte ciudat. In 2012, Mynele TV a fost in must-carry, dar a obtinut un rating de sub 0,005. Dupa un an in care Mynele TV nu a fost in must carry si nici nu a fost preluat de RCS, care are o pozitie semnificativa in piata, acest post a obtinut un rating de 0,075. Adica de 15 ori mai mare decat anul in care a fost in must carry. Daca cineva poate sa-mi explice asa ceva... Permiteti-mi ca eu personal sa-mi pun intrebari privind realitatea acestor date.
  • Valentin Jucan: Sunt diverse voci care doresc renuntarea la must carry. Putem sa solicitam comisiilor (parlamentare - n.red.) - impreuna cu radiodifuzorii, cu societatea civila, cu cine o fi - o intalnire si sa aratam ca raportarea Art. 82 la directiva europeana a serviciilor audiovizuale nu e in concordanta. Pentru ca in directiva aproape explicit se spune ca acest sistem e de evitat.
  • Narcisa Iorga (dupa consideratii despre masurarea audientei Digi 24, pe care ulterior si le-a retras): Antena Stars nu a fost masurata, a fost masurata Antena 2. Antena Stars ar trebui masurata cu audienta proprie din decembrie, impartita la 12. (Citand dintr-un comunicat emis la sfarsitul saptamanii trecute de Antena Group, in care acesta protesta fata de propunerile de reinterpretare a legii) Comunicatul este al Antena Group si cred ca acesta e motivul pentru care mai multi colegi si-au schimbat pozitia fata de lista. (...) Daca noi ne-am permis sa intarziem si sa ignoram o decizie a noastra, de a publica lista la 1 februarie, dar acum dupa comunicatul Antena ne asumam publicarea listei, foarte bine.

Comunicatul transmis de Antena Group pe 31 ianuarie, referitor la initiativa de limitare a listei must carry:

Comunicat de presa

31.01.2014

CNA reduce accesul publicului la televiziunile must carry

Antena Group a luat act de intentia CNA de a interpreta prevederile legale cuprinse in art. 82, alin 1 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, in sensul denaturarii lor.

Astfel, legea prevede obligatia oricarui distribuitor care retransmite servicii de programe prin retele de comunicatii electronice (cu exceptia celor care utilizeaza exclusiv spectrul radio) de a include in oferta sa posturi must carry in procent de 25% din numarul total de servicii de programe distribuite prin reteaua respectiva. Este de neinteles cum, in calitatea sa de garant al pluralismului surselor de informare a publicului, CNA incearca sa interpreteze prevederile legale in sensul ca procentul de 25% ar fi un procent maxim de recomandare si nicidecum o obligatie legala clara si concreta pentru distribuitorii de cablu.

Este de neacceptat pozitia actuala adoptata de CNA in sedinta din 30.01.2014. Amintim ca, in anii trecuti, Consiliul a sanctionat nerespectarea de catre distribuitorii de cablu a procentului minim de canale must carry prevazute in grila de programe, procent stipulat de lege la 25%.

Mai mult decat atat, CNA, prin aceasta reinterpretare a legii, desconsidera ceea ce a statuat Curtea Constitutionala a Romaniei cu privire la art. 82 din legea audiovizualului.

Este vorba despre Decizia nr. 571/2010 si Decizia nr. 266/2013 a Curtii Constitutionale a Romaniei, atasate prezentei, respectiv: “Legiuitorul a dorit doar sa se asigure ca va exista un numar minim de posturi retransmise, capabile sa reflecte realitatea romaneasca, dind expresie art.31 privind dreptul la informatie si art. 33 privind accesul la cultura din Constitutie, acest lucru fiind o conditie prealabila desfasurarii operatorului de cablu”.

Antena Group considera ca demersurile CNA sunt lipsite de temei legal si, in masura in care vor fi luate decizii contrare legii care ne vor cauza prejudicii, de orice natura, vom fi nevoiti sa ne adresam instantelor de judecata competente.

Totodata, Antena Group considera ca, in calitatea sa de garant al interesului public si autoritate unica de reglementare in domeniul audiovizualului, CNA ar trebui sa se preocupe de aplicarea legii de catre operatorii de cablu in sensul respectarii dreptului publicului de a beneficia, fara conditionari tehnice sau financiare, de toate canalele declarate libere la retransmisie. Astazi, doar radiodifuzorii sunt cei care respecta aceste principii si conditii, nu si distribuitorii de cablu.