Active Watch cere Primariei Craiova, care vrea sa rezilieze contractul cu compania care are aproape 70 la suta din chioscurile de ziare din oras pe motiv ca acestea vand si tutun, si bauturi racoritoare, sa gaseasca o solutie pentru ca aceste masuri sa nu devina atac la libertatea de exprimare, scrie Mediafax.

Acelasi lucru este cerut si de Biroul Roman de Audit Transmedia (BRAT), intr-o scrisoare deschisa transmisa miercuri Primariei din Craiova. Scrisoarea semnata de presedintele BRAT Silviu Ispas si primita de HotNews.ro - la finalul articolului.

  • Gazeta de Sud relateaza a primarul Olguta Vasilescu a organizat, miercuri, o conferinta de presa pe tema proiectului de inchidere a majoritatii chioscurilor de presa, conferinta in care a afirmat ca in orasele mari presa se vinde in magazine si benzinarii. Relatarea GdS, aici
  • Catalin Tolontan a scris, marti, pe blogul sau ca Olguta Vasilescu ar vrea sa inchida, prin aceasta masura, vocile critice din presa locala. "In principal o deranjam noi, cei de la Gazeta de Sud", este citat de Tolontan unul dintre sefii editoriali de la GdS.

Potrivit Mediafax, ActiveWatch s-a autosesizat in urma unui articol de presa care facea trimitere la un document publicat pe site-ul Primariei Craiova, potrivit caruia institutia intentioneaza sa rezilieze contractul cu Mediapress Investment SRL, companie care gestioneaza cea mai mare parte a chioscurilor de ziare din oras (aproximativ 70 la suta).

Argumentele invocate de documentul oficial se refera la faptul ca in chioscurile de ziare din Craiova se comercializeaza si tutun, si bauturi racoritoare, desi contractul nu prevede in mod expres interdictia de a comercializa aceste produse. Totodata, conform documentului, aceste chioscuri nu ar respecta dimensiunile stabilite contractual.

Contactat de ActiveWatch, unul dintre reprezentantii Mediapress Investment a precizat ca dimensiunile chioscurilor sunt aceleasi din 2011 si ca, la timpul respectiv, Primaria nu a contestat certificatele de urbanism ale acestora si ca, "in condiitile in care presa scrisa nu aduce mari incasari, dupa cum bine stiti si dumneavoastra, am vandut si alte produse, pentru a mari vanzarile si a supravietui".

ActiveWatch solicita Primariei Craiova sa gaseasca o solutie astfel incat sa evite riscul ca masurile luate impotriva Mediapress Investment sa fie percepute/sa se transfore intr-un atac la adresa libertati de exprimare (a vocilor critice la adresa administratiei locale) si a dreptului publicului la informare.

"Facem apel catre Primaria Municipiului Craiova sa tina cont de toate aceste aspecte si sa permita intrarea in legalitate a companiei care gestioneaza chioscurile de ziare", precizeaza Active Watch.

Scandalul chioscurilor din Craiova a izbucnit in 2012, la inceputul lunii octombrie. Consiliul Local a decis sa demoleze toate chioscurile amplasate ilegal sau carora le-au expirat contractele de inchiriere. In 5 octombrie 2012, nemultumiti de decizia luata in Consiliul Local, patronii de chioscuri din piata Craiovita Noua au iesit in strada si au blocat bulevardul Tineretului, iar pentru a calma spiritele a fost nevoie de interventia Jandarmeriei.

Protestele au continuat cateva zile, iar prefectul de atunci al judetului, Elena Costea, a declarat nelegale dispozitiile de primar si hotararea Consiliului Local. Mai mult, prefectul a actionat in instanta Primaria Craiova, cerand sa fie analizata legalitatea dispozitiilor in acest sens date de primar. Ulterior, Lia-Olguta Vasilescu, primarul Craiovei, a cerut public premierului Victor Ponta sa o demita pe Elena Costea. Acest lucru s-a si intamplat la inceputul lunii noiembrie, cand Elena Costea a fost inlocuita din functie cu Marius Deca. Acesta a pus capat scandalului dintre Primarie si Prefectura in decembrie 2012, cand a retras plangerea depusa la Tribunal de Elena Costea.

Scrisoarea BRAT dresata primarului Craiovei, Olguta Vasilescu:

In atentia doamnei primar Olguta Vasilescu

Scrisoare deschisa

Stimata Doamna Primar,

Biroul Roman de Audit Transmedia (BRAT), organizatia care reuneste peste 200 de institutii de media, agentii si companii, va solicita sa reveniti asupra deciziei de a rezilia contractul cu Mediapress Investment SRL, companie care gestioneaza cea mai mare parte a chioscurilor de ziare din oras (aproximativ 70%), sa demarati discutii cu aceasta pentru reglementarea situatiei, iar in cazul in care nu ajungeti la o intelegere, sa promovati o solutie care sa permita in continuare difuzarea presei in Craiova, inainte de incetarea colaborarii cu prestatorul respectiv.

Adunarea Generala a BRAT a evaluat in cadrul sedintei de astazi aceasta intentie a dvs, anuntata si pe site-ul Primariei, si considera ca, daca va fi aplicata, masura va reprezenta o lovitura data difuzarii presei locale si nationale, libertatii presei in general si dreptului la informare al cetatenilor.

In document publicat pe site-ul Primariei Craiova, argumentati ca in chioscurile de ziare se comercializeaza si tutun si bauturi racoritoare, precum si faptul ca dimensiunile constructiilor sunt mai mari decat cele prevazute prin contract.

Potrivit informatiilor furnizate de organizatia ActiveWatch, contractul pe care il aveti cu compania nu prevede in mod expres interdictia de a comercializa astfel de produse. In ce priveste dimensiunile chioscurilor, sunt aceleasi din 2011 iar la momentul respectiv, Primaria nu a contestat certificatele de urbanism ale acestora.

In concluzie, facem apel sa identificati si sa aplicati o solutie care sa nu afecteze functionarea si libertatea presei, precum si liberul acces la informare al locuitorilor Craiovei.

Silviu Ispas

Presedinte BRAT