Proteste ale jurnalistilor la Budapesta, dupa ce redactorul sef al unei publicatii a fost concediat pentru critici la adresa guvernului condus de Viktor Orban

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Miercuri, 4 iunie 2014, 15:18 Economie | Media & Publicitate

Aproximativ 1.000 de persoane, printre care multi jurnalisti, au protestat marti in Budapesta, scandand “Tara libera, presa libera!”. Manifestatiile pentru libertatea presei s-au desfasurat si in fata guvernului si au fost declansate de concedierea “brusca” a redactorului sef al ziarului online Origo. Indepartarea editorului a venit la o saptamana dupa ce ziarul a publicat o ancheta despre cheltuieli “extravagante” ale sefului cancelariei premierului Viktor Orban, relateaza Politics.hu si AFP.

Indepartarea unui editor declanseaza manifestatii pentru libertatea presei in Ungaria, relateaza Agentia France Presse. Potrivit AFP, incetarea contractului cu redactorul sef maghiar, Gergo Saling, a declansat proteste marti la Budapesta, dupa ce presa a scris ca jurnalistul a fost concediat pentru publicarea unui articol critic la adresa guvernului condus de Viktor Orban.  

Aproximativ 1.000 de persoane, printre care multi jurnalisti, au marsaluit marti de la sediul Origo pana la sediul Guvernului din Budapesta, in semn de protest fata de concedierea redactorului sef al ziarului online. La miting au participat cu declaratii de sustinere si jurnalisti de la ziarele Index, 444, Atlatszo si chiar de la Origo, scrie Politics.hu. Si AFP noteaza ca principalii competitori ai Origo - Index.hu si 444.hu, au publicat si in deschiderea ziarelor declaratii de solidaritate cu Saling.
 
Partidul socialist de opozitie a afirmat ca redactorul sef Gergo Saling a fost concediat de la conducerea ziarului online Origo pentru aparitia in aceasta publicatie a unui articol despre facturi de hotel de milioane de forinti aflate in directa legatura cu Janos Lazar, seful cancelariei prim-ministrului, relateaza Politics.hu.

Asociatia Jurnalistilor din Ungaria a precizat in cadrul unei declaratii ca “o putere care se straduieste sa intimideze si sa inabuse presa pe care nu o poate controla direct este inacceptabila pentru democratie”.

Marti dimineata, conducerea Origo a sustinut ca schimbarea redactorului sef face parte dintr-un proces de reorganizare, ca urmare a schimbarilor in ce priveste cererea consumatorilor de servicii media.

Proprietarul ziarului online Origo.hu, Origo Zrt - o filiala a companiei germane Deutsche Telekom AG - a declarat ca despartirea de redactorul sef al ziarului, Gergo Saling, a fost “de comun acord”. Compania a negat marti acuzatiile potrivit carora Saling a fost dat afara din motive politice, relateaza AFP.

De cealalta parte, editorul Gergo Saling a declarat pentru AFP ca incetarea contractului “nu a fost initiativa mea”, fara a oferi insa alte detalii.

Un jurnalist al publicatiei Origo a declarat sub protectia anonimatului pentru AFP ca Saling a fost “fortat” din motive politice sa plece, dupa ce site-ul a publicat un articol despre cheltuielile extravagante facute de Janos Lazar, seful cancelariei premierului Viktor Orban. “Jurnalistii de aici au ajuns sub presiunea proprietarilor de a atenua criticile aduse guvernului, mai ales dupa ce a fost publicat articolul despre Lazar”, a declarat sursa citata de AFP.

Jurnalistii de la ziarul online Origo au publicat marti o declaratie comuna in care afirma ca nu au fost de acord cu indepartarea lui Saling si ca “in situatia actuala nu putem asigura ca activitatea noastra va continua ca inainte”.

Blogul maghiar Hungarianspectrum.wordpress.com noteaza ca Gergo Saling a lucrat la publicatia Origo 12 ani, dar a fost numit redactor sef al ziarului online abia in noiembrie 2013. Origo are reputatia unui site independent care abordeaza politica intr-o maniera critica, insa in ultima vreme in presa au circulat zvonuri potrivit carora s-au facut presiuni asupra publicatiei sa isi schimbe pozitia critica fata de guvern si, ca rezultat, la sefia redactiei s-au perindat mai multi redactori in ultima vreme, continua sursa citata.

“Se pare ca Saling nu a fost suficient de pro-guvern. De fapt, a facut greseala sa-i permita lui Andras Petho, unul dintre jurnalistii de la Origo, sa investigheze afacerea Lazar”, scrie Hungarianspectrum.wordpress.com.

Potrivit blogului maghiar, ceea ce s-a intamplat acum la Origo este doar “varful aisbergului”. Fidesz si guvernul Orban au atacat ONG-urile si presa, insa de data aceasta “s-ar putea sa fi mers prea departe”, pentru ca si jurnalisti de dreapta s-au alaturat protestului, noteaza Hungarianspectrum.wordpress.com.

Blogul citat relateaza ca recenta concediere de la Origo vine dupa ce oficialii de la Budapesta au initiat un proiect de lege care impune impozite mari asupra veniturilor din publicitate realizate de institutiile media. Ziarele cu cele mai mari venituri din publicitate ar trebui sa plateasca un impozit de 40%, iar proiectul de lege pare sa fi avut ca tinta RTL Klub, cel mai mare post de televiziune cu capital strain din Ungaria, potrivit sursei citate. 

Hungarianspectrum.wordpress.com precizeaza ca al doilea post comercial ca importanta, TV2, a fost recent achizitionat de “cumparatori misteriosi” suspectati a fi in stransa legatura cu Fidesz.


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

2198 vizualizari

  • +5 (5 voturi)    
    tara lui Bombonel (Miercuri, 4 iunie 2014, 15:52)

    Tomis [utilizator]

    Sa zica mersi ca a fost numai concediat. Daca era in Romania pe vremea lui nastase isi lua si o bataie, in cel mai bun caz; ca sa parafrazez un pesedist, viata ziaristilor e scurta.

    http://www.reportervirtual.ro/2014/01/lista-epocii-lui-nastase-cea-a-ziaristilor-ciomagiti-cand-bata-era-masura-rezistentei-un-punct-de-vedere-jurnalistic.html
  • +4 (4 voturi)    
    Exemple (Miercuri, 4 iunie 2014, 16:09)

    Soljenitin [utilizator]

    Pai, ce sa ii faci daca Orban ia exemplu de la presedintele mujiclandului...
  • +1 (1 vot)    
    Destul de trist... (Joi, 5 iunie 2014, 3:59)

    Ion B [utilizator]

    In anii din'naintea lui '89 priveam cu jind aproape la unguri sau iugoslavi. Dupa '89 aproape cu admiratie pentru ca erau curtati de firmele occidentale si pareau asa de integrati in sistemul european. Am zis, deh, asta e! Si mai aproape si mai catolici decat noi... au toate cartile bune sa ia potu'.
    Si a venit Viktoras (nume predestinat prapadului) si le'a sucit mintile ungurilor si din Ungaria de acum 10 ani cred ca o sa ramana doar mandria de a fi ungur!
    Ce vreau sa spun cu asta?
    Daca unui popor "tifrash" si mai deschis la occident decat poporul roman se poate intampla asta, ce sa ne mai minunam de noi?
    Punem pariu ca PSD'ul o sa cante pe coarda nationalista la prezidentiale si or sa castige!?!
  • 0 (0 voturi)    
    pozitia critica (Vineri, 6 iunie 2014, 11:06)

    eucomentez [utilizator]

    "pozitia critica fata de guvern" a origo.hu si index.hu a se intelege campanii intense de denigrare, nenumarate scandale internationale tintite impotriva partidului de guvernare fara fond real. E un scandal artificial ca toate celelalte.

    Presa oricum nu e libera, e privata, e in mana catorva cu multi bani si interese variate.

    Bancherii nu vor ca statul sa protejeze clientii lor de abuzuri, ziarele nu vor sa fie plateasca taxe de nici un fel dupa profit. Ele nu vor sa fie "fraiere" ca toate celelalte firme axate pe profit.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi