​​Proiectul de lege care prevede obligativitatea inregistrarii si stocarii datelor utilizatorilor de cartele prepay urmeaza sa fie discutat, miercuri, in comisia de specialitate din Camera Deputatilor, dupa ce la inceputul lunii a fost adoptat fulgerator de Senat. Semnale si informatii privind folosirea acestor cartele in activitati criminale, in Romania, exista, dar nu sunt disponibile date statistice care sa sustina nevoia unei astfel de masuri. Or, potrivit unui studiu recent al unei organizatii ce reprezinta interesele operatorilor de telefonie mobila din lume, guvernele care, din ratiuni de securitate si de combatere a criminalitatii, vor sa introduca obligatia inregistrarii utilizatorilor de cartele telefonice preplatite ar trebui sa faca mai intai o analiza a pietei, sa aiba consultatii cu sectorul telecom si sa evalueze impactul pe care l-ar avea o astfel de masura.

La inceputul saptamanii trecute, Senatul a adoptat proiectul de lege care obliga la inregistrarea si stocarea datelor de identificare ale utilizatorilor de cartele telefonice preplatite. Proiectul fusese initiat de guvern pe 9 aprilie. Miercuri, 11 iunie, Comisia pentru tehnologia informatiei si comunicatiilor din Camera Deputatilor, camera decizionala, urmeaza sa discute proiectul de lege pentru modificarea si completarea OUG nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice. Vezi detalii despre aceasta initiativa si traseul pe care l-a urmat.

  • Cartelele preplatite au un regim juridic diferit de cel al utilizatorilor serviciilor de comunicatii electronice furnizate pe baza de abonament, fapt care face dificila identificarea utilizatorilor de cartele preplatite in cazul activitatilor efectuate pentru desfasurarea cercetarii penale ori pentru cunoasterea, prevenirea si contracararea riscurilor ori amenintarilor la adresa sigurantei nationale, se arata in expunerea de motive a proiectului de lege.
  • Potrivit unor specialisti consultati de HotNews.ro, cartelele preplatite neinregistrate au devenit o mare vulnerabilitate pentru Romania in context regional. Acestea ar fi utilizate pe scara larga atat de retele transfrontaliere pentru a comite infractiuni, dar si de infractori romani care opereaza in alte tari din UE fiind functionale in sistem roaming, prin urmare aproape imposibil de identificat utilizatorul. Utilizarea acestor cartele in afara tarii ar ridica deja probleme in relatia cu mai multi parteneri externi. Cartele pre-pay sunt utilizate si in comiterea diverselor infractiuni pe teritoriul Romaniei. Inclusiv tentativa de santaj impotriva presedintei Inaltei Curti s-ar fi facut tot cu utilizarea unor cartele pre-platite. Cea mai mare vulnerabilitate ramane insa posibilitatea utilizarii cartele pre pay in actiuni teroriste.

Cu toate acestea, nu exista statistici oficiale care sa dovedeasca utilizarea pe scara larga a cartelelor preplatite in comiterea de infractiuni. Or, aceasta problema este semnalata si intr-un studiu publicat in urma cu jumatate de an de GSMA, asociatia internationala ce reprezinta interesele operatorilor de telefonie mobila din lume.

Studiul GSMA arata ca "un numar tot mai mare de guverne au introdus recent obligativitatea inregistrarii utilizatorilor de cartele SIM preplatite, in speranta ca aceasta masura va sprijini combaterea criminalitatii si eforturile impotriva terorismului. Totusi, pana in acest moment nu exista nicio dovada ca obligativitatea inregistrarii duce la o reducere a criminalitatii." Studiul insista, de altfel, pe absenta unor astfel de dovezi care sa faca legatura intre gradul de utilizare a cartelelor preplatite neinregistrate si evolutia criminalitatii.

Care sunt concluziile studiului citat, ce poate fi consultat pe larg aici:

  • Guvernele care au in vedere o astfel de masura ar trebui, mai intai, sa analizeze conditiile de piata la nivel regional si national; sa se consulte cu reprezentantii industriei pentru a stabili costurile si beneficiile implementarii acestei masuri; sa evalueze impactul pe care ea l-ar avea.
  • Inregistrarea obligatorie a utilizatorilor de cartele telefonice preplatite ar putea avea consecinte neprevazute in unele tari in anumite conditii - de exemplu, acolo unde multi consumatori nu au documente oficiale de identitate sau unde consumatorii vulnerabili risca sa ramana fara acces la comunicatii mobile la preturi convenabile.
  • Exista si beneficii pentru crearea unui registru al utilizatorilor de cartele de telefonie mobila - utilizatorii inregistrati ar putea avea acces la servicii de e-guvernare pe telefonul mobil, sa apeleze la comert online sau sa se inscrie la servicii de transfer de bani de pe telefonul mobil. Dar beneficii pot fi obtinute si prin inscriere voluntara, fara introducerea unei obligativitati in acest sens, iar guvernele si operatorii ar putea sa-i incurajezepe utilizatori sa se inregistreze voluntar.