Inregistrarea cartelelor telefonice preplatite: argumente pro si contra

de Red.Stiri     HotNews.ro
Miercuri, 11 iunie 2014, 14:58 Economie | Telecom

​​Proiectul de lege care prevede obligativitatea inregistrarii si stocarii datelor utilizatorilor de cartele prepay urmeaza sa fie discutat, miercuri, in comisia de specialitate din Camera Deputatilor, dupa ce la inceputul lunii a fost adoptat fulgerator de Senat. Semnale si informatii privind folosirea acestor cartele in activitati criminale, in Romania, exista, dar nu sunt disponibile date statistice care sa sustina nevoia unei astfel de masuri. Or, potrivit unui studiu recent al unei organizatii ce reprezinta interesele operatorilor de telefonie mobila din lume, guvernele care, din ratiuni de securitate si de combatere a criminalitatii, vor sa introduca obligatia inregistrarii utilizatorilor de cartele telefonice preplatite ar trebui sa faca mai intai o analiza a pietei, sa aiba consultatii cu sectorul telecom si sa evalueze impactul pe care l-ar avea o astfel de masura.

La inceputul saptamanii trecute, Senatul a adoptat proiectul de lege care obliga la inregistrarea si stocarea datelor de identificare ale utilizatorilor de cartele telefonice preplatite. Proiectul fusese initiat de guvern pe 9 aprilie. Miercuri, 11 iunie, Comisia pentru tehnologia informatiei si comunicatiilor din Camera Deputatilor, camera decizionala, urmeaza sa discute proiectul de lege pentru modificarea si completarea OUG nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice. Vezi detalii despre aceasta initiativa si traseul pe care l-a urmat.

  • Cartelele preplatite au un regim juridic diferit de cel al utilizatorilor serviciilor de comunicatii electronice furnizate pe baza de abonament, fapt care face dificila identificarea utilizatorilor de cartele preplatite in cazul activitatilor efectuate pentru desfasurarea cercetarii penale ori pentru cunoasterea, prevenirea si contracararea riscurilor ori amenintarilor la adresa sigurantei nationale, se arata in expunerea de motive a proiectului de lege.
  • Potrivit unor specialisti consultati de HotNews.ro, cartelele preplatite neinregistrate au devenit o mare vulnerabilitate pentru Romania in context regional. Acestea ar fi utilizate pe scara larga atat de retele transfrontaliere pentru a comite infractiuni, dar si de infractori romani care opereaza in alte tari din UE fiind functionale in sistem roaming, prin urmare aproape imposibil de identificat utilizatorul. Utilizarea acestor cartele in afara tarii ar ridica deja probleme in relatia cu mai multi parteneri externi. Cartele pre-pay sunt utilizate si in comiterea diverselor infractiuni pe teritoriul Romaniei. Inclusiv tentativa de santaj impotriva presedintei Inaltei Curti s-ar fi facut tot cu utilizarea unor cartele pre-platite. Cea mai mare vulnerabilitate ramane insa posibilitatea utilizarii cartele pre pay in actiuni teroriste.

Cu toate acestea, nu exista statistici oficiale care sa dovedeasca utilizarea pe scara larga a cartelelor preplatite in comiterea de infractiuni. Or, aceasta problema este semnalata si intr-un studiu publicat in urma cu jumatate de an de GSMA, asociatia internationala ce reprezinta interesele operatorilor de telefonie mobila din lume.

Studiul GSMA arata ca "un numar tot mai mare de guverne au introdus recent obligativitatea inregistrarii utilizatorilor de cartele SIM preplatite, in speranta ca aceasta masura va sprijini combaterea criminalitatii si eforturile impotriva terorismului. Totusi, pana in acest moment nu exista nicio dovada ca obligativitatea inregistrarii duce la o reducere a criminalitatii." Studiul insista, de altfel, pe absenta unor astfel de dovezi care sa faca legatura intre gradul de utilizare a cartelelor preplatite neinregistrate si evolutia criminalitatii.

Care sunt concluziile studiului citat, ce poate fi consultat pe larg aici:
  • Guvernele care au in vedere o astfel de masura ar trebui, mai intai, sa analizeze conditiile de piata la nivel regional si national; sa se consulte cu reprezentantii industriei pentru a stabili costurile si beneficiile implementarii acestei masuri; sa evalueze impactul pe care ea l-ar avea.
  • Inregistrarea obligatorie a utilizatorilor de cartele telefonice preplatite ar putea avea consecinte neprevazute in unele tari in anumite conditii - de exemplu, acolo unde multi consumatori nu au documente oficiale de identitate sau unde consumatorii vulnerabili risca sa ramana fara acces la comunicatii mobile la preturi convenabile.
  • Exista si beneficii pentru crearea unui registru al utilizatorilor de cartele de telefonie mobila - utilizatorii inregistrati ar putea avea acces la servicii de e-guvernare pe telefonul mobil, sa apeleze la comert online sau sa se inscrie la servicii de transfer de bani de pe telefonul mobil. Dar beneficii pot fi obtinute si prin inscriere voluntara, fara introducerea unei obligativitati in acest sens, iar guvernele si operatorii ar putea sa-i incurajezepe utilizatori sa se inregistreze voluntar.


Citeste mai multe despre   




















Material sustinut de BRD Groupe Société Générale

5 motive de cheltuit banii - electronice pentru casa. Idei de cadouri si rasfat

Decembrie este luna cadourilor si in toata nebunia asta trebuie sa mai cumperi si cate ceva pentru casa ta. Bine, sau poate vrei sa faci un cadou unor apropiati, asa ca de "casa noua". Motive de cheltuit bani se vor gasi mereu. Asadar, va propunem o lista de "motive" pentru cheltuit banii, mai ales ca acum e ocazia perfecta sa beneficiezi de ofertele de Craciun ale comerciantilor.

3936 vizualizari

  • +2 (22 voturi)    
    intrebare (Miercuri, 11 iunie 2014, 15:15)

    grongobar [utilizator]

    de ce isi cumpara cineva cartela in loc sa-si faca abonament ? raspunsuri posibile:1.nu doreste (nu poate) sa plateasca lunar taxa de abonament 2. ofertele la cartele sunt mai bune decat la abonament. 3.foloseste cartela in scop infractional si are nevoie de anonimat. probabil ca majoritatea utilizatorilor sunt din primele doua categorii deci nu ar trebui sa fie atat de afectati de faptul ca nu sunt anonimi.daca stam bine si ne gandim in aproape toate magazinele in care intram suntem inregistrati desi nu suntem hoti ,dar asta nu ne deranjeaza,la fel in aeroporturi,gari,metrou,etc.
    • -7 (13 voturi)    
      pai (Miercuri, 11 iunie 2014, 15:49)

      Wildschwein_007 [utilizator] i-a raspuns lui grongobar

      in vest esti obligat sa-ti dai datele. Te suna unu' de pe un prepaid ne-inregistrat, si te-njura si te streseaza, si nu ai in veci sanse sa-l gasesti daca nu se stocheaza datele fiecarui utilizator de prepaid. Logic. Io-s pentru.
      • +3 (7 voturi)    
        Si catre apeluri anonime ai primit in ultima vreme (Miercuri, 11 iunie 2014, 22:59)

        NameInFlame [utilizator] i-a raspuns lui Wildschwein_007

        te intreb? Si daca ai primit de pe un abonament cum ai proceda? Faci plangere la politie? Raspunsul lor probabil va fi sa ii scutesti. Stiu caz in care unu a prins hotul in casa si politia i-a dat drumul ca nu apucase sa fure sau sa loveasca proprietatul, de ce crezi ca se deranjeaza daca pe tine te streseaza unu?
        Doar 8 tari din UE au introdusa aceasta reglementare, oare ceilalti de ce nu se grabesc daca e asa de buna?

        Este un atac la intimitatea si libertatea individuala realizat de servicii, nu vezi?

        Cu siguranta ca dupa aceasta lege va apare piata neagra a cartelelor, recuperate din telefoane furate, eficacitatea masurii este zero.
        Cati cred ca se deranjeaza sa blocheze cartela furata? Abonamentul il blochezi ca iti vine pe factura, dar la cartela nu ai interes ca inapoi creditul nu il mai vezi.
    • +7 (17 voturi)    
      Argumentul clasic (Miercuri, 11 iunie 2014, 15:50)

      bobo21 [utilizator] i-a raspuns lui grongobar

      "daca esti cinstit, de ce tie frica?" si uite asa libertatile individuale se vor desfiinta, rand pe rand.

      Daca esti cinstit, de ce te opui ca SRI-ul sa inregistreze toate persoanele carora le deschizi tu usa blocului, la interfon? Daca esti cinstit, de ce te temi ca ei sa monteze o camera care sa-ti inregistreze usa de la apartament? Si peste inca zece ani, daca esti cinstit, de ce te impotrivesti ideii de a avea un sistem de monitorizare in dormitor?

      Nu cumva tu esti un terorist care construieste bombe in sifonier?


      A doua strategie folosita (recent) este decredibilizarea oponentilor prin asocierea lor cu tot felul de ciudati si mascarici. De exemplu, imediat ce spui ca esti impotriva CIP-urilor RFID din noile carti de identitate, nu mai conteaza de argumente ai aduce, ca oricum imediat vei fi asociat cu "babele luptatoare impotriva cipului 666".
      • 0 (6 voturi)    
        Exagerezi degeaba (Miercuri, 11 iunie 2014, 21:34)

        Encounter [utilizator] i-a raspuns lui bobo21

        iar adevarata problema aici nu e daca sa inregistram cartelele ci cum se asigura prevenirea abuzurilor. Cu ce te incalzeste daca oricine altcineva te poate asculta mai putin SRI-ul care eventual are datoria sa te apere de niste chestii? Hai sa discutam aiurea, daca tot avem timp!
    • +4 (8 voturi)    
      Va mai dau un motiv contra abonament (Miercuri, 11 iunie 2014, 16:21)

      Statul Necoplanar si Irational [utilizator] i-a raspuns lui grongobar

      Eu de exemplu nu imi pot face abonament pentru ca nu am resedinta permanenta in Romania (la care sa imi trimita factura). Asa ca iau cartela.
      • +3 (5 voturi)    
        da (Miercuri, 11 iunie 2014, 16:28)

        Wildschwein_007 [utilizator] i-a raspuns lui Statul Necoplanar si Irational

        aicea se vorbea despre obligativitatea inregistrarii datelor personale la achizitia unei cartele prepaid... Nu care sunt avantajele cartelei prepaid vs. abonament sau viceversa...
        Si daca nu ai resedinta in Romania, iti poti face linistit abonament pe adresa de resedinta din strainatate...
  • +8 (12 voturi)    
    Anonim<>potential infractor (Miercuri, 11 iunie 2014, 15:45)

    belzeb [utilizator]

    “Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.”
    ― Benjamin Franklin
  • +4 (10 voturi)    
    hehe (Miercuri, 11 iunie 2014, 15:46)

    Mazeta [utilizator]

    Intenţia este clar de a ne urmări. Dar nici noi nu suntem proşti: 80% din convorbirile şi din mesajele românilor sunt ininteligibile. Beat that, NSA!
    • -2 (4 voturi)    
      ne (Miercuri, 11 iunie 2014, 16:31)

      Wildschwein_007 [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      urmaresc pentru ce? Ca sa vada de unde ne cumparam mere si pere? Cu cine suntem prieteni? Asa si??
  • +9 (15 voturi)    
    Exista vreun avantaj? (Miercuri, 11 iunie 2014, 15:56)

    bobo21 [utilizator]

    Un criminal ii poate oferi doua pachete de tigari unui boschetar pentru ca acesta din urma sa achizitioneze, cu datele proprii, cateva cartele SIM.

    Deci, in final, vor fi inregistrati doar... utilizatorii onesti. Criminalii tot anonimi vor ramane.


    Oameni buni, in Romania se infiinteaza firme pe numele boschetarilor, ce aduna apoi o gramada de datorii, iar sarmanii aia primesc 500 Lei si toate belelele. Chiar credeti ca vor disparea teparii daca se inregistreaza "detinatorii" de SIM-uri?

    PS: Punem pariu ca solutia software va fi implementata fie de UTI, fie de Siveco, fie de Asesoft (sau o firma din grupurile respective) pentru cateva milioane de euro?
    • -1 (13 voturi)    
      logica ta este defecta (Miercuri, 11 iunie 2014, 16:04)

      pewpew [utilizator] i-a raspuns lui bobo21

      Un criminal ii poate oferi doua pachete de tigari unui boschetar ...

      Pe acelasi principiu ar trebui sa nu iti mai incui usa, pentru ca un criminal va gasi o alternativa sa treaca de incuietoare.
      • +9 (9 voturi)    
        O legatura fortata (Miercuri, 11 iunie 2014, 19:39)

        bobo21 [utilizator] i-a raspuns lui pewpew

        Incuietoarea si o usa solida intarzie destul de mult un hot, astfel incat il descurajeaza. Trebuie talent pentru a deschide o incuietoare, iar gainarii nu-l au.

        Pe de alta parte, inregistrarea cartelei SIM nu va tine nici macar un pustan de 12 ani care vrea sa faca glume proaste deoparte.


        Pun pariu ca, atunci cand vei merge la piata, pe langa "tigari, tigari, tigari avem" vei auzi "cartele, cartele, cartele sim avem".
  • +7 (11 voturi)    
    Nonsens (Miercuri, 11 iunie 2014, 16:06)

    Andra99 [utilizator]

    In strainatate se gasesc cartele gata inregistrate cu tonele pe diferite situri de mica publicitate. Sunt firme sau persoane fizice care vand sute chiar mii de astfel de cartele. Cine doreste sa ramana anonim tot anonim ramane. Si la noi vor aparea pe mercador, okazii etc. aceste cartele. Se vor putea achizitiona chiar din pietele de vechituri. De asemenea, cartele anonime cumparate in strainatate vor putea fi folosite la noi in regim de roaming. Asa ca... ar fi bine ca politicienii nostri sa-si bata capul cu altfel de lucruri mai utile, asa cum au promis in campaniile electorale !
  • -5 (7 voturi)    
    un mare fas. nu inteleg isteria (Miercuri, 11 iunie 2014, 16:20)

    jackalphonse [utilizator]

    daca cineva doreste intimitate, trebuie sa comunice fata in fata, nu sa utilizeze tehnologia. asta este clar! cei care credeau prin tehnologie se pot proteja si intimitatea si libertatea sunt naivi.
    personal, sunt de acord cu aceasta masura. atat timp cat poti face rau cu un apel, mi se pare corect sa ti l asumi. vedeti telefoanele date aiurea la 112 sau amenintarile in salile de clasa la examene....
    nu va mai suparati degeaba domnilor. credeati ca o informatie care circula printr un intermediar (administrator retea, etc.) este protejata pentru ca asa vi se spune?
    PS. @bobo21 are un punct de vedere interesant.
  • +1 (7 voturi)    
    Nu inteleg de ce atatea discutii (Miercuri, 11 iunie 2014, 18:02)

    LiviuX [utilizator]

    Cu ce e mai cu mot cineva care are cartela ca sa nu i se ia datele, fata de unul care are abonament? Unde e egalitatea in drepturi de ex? Pe de alta parte, sunt total de acord ca nu se va elimina infractionalitatea comisa cu ajutorul telefonului. Dar sunt sigur ca va fi redusa drastic, fie si prin faptul ca nu toti pustanii vor da bani la boschetari ca sa le cumpere cartele doar ca sa sune la 112.
    Pentru "bobo21": Atata timp cat camerele de supraveghere sunt in locuri publice, nu am nimic nici impotriva lor (ca si in cazul fotografiilor in locuri publice, etc.). Deci si telefonul, fiind un instrument cu care pot contacta public (orice numar teoretic) se va supune acelorasi reguli. Dormitorul e altceva, e proprietate privata (cu exceptii si aici, dar fiind vorba doar de exceptii intervine justitia prin mandate). Daca cineva poate garanta ca va folosi telefonul (cartela) numai in mod privat (de ex. numai telefoane in familie, nu 112 sau mai stiu eu cui) atinci iarasi sunt de acord sa nu dai date.
    • +6 (6 voturi)    
      Degeaba (Miercuri, 11 iunie 2014, 19:30)

      bobo21 [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

      La 112 se poate suna si fara cartela. Telefonul se va conecta la prima retea mobila gasita!

      Pentru a preveni abuzurile la 112 ar trebui ca, dupa un "cartonas galben", un telefon sa fie blocat complet pe baza IMEI-ului, devenind astfel o "caramida" inutilizabila in retelele mobile romanesti.

      Pentru deblocare, proprietarul sa se prezinte cu buletinul si banii de amenda la Politie. Si uite asa scapi de inconstientii care pun aiurea ambulantele pe drumuri.
      • +2 (4 voturi)    
        Insa (Miercuri, 11 iunie 2014, 21:38)

        Encounter [utilizator] i-a raspuns lui bobo21

        insa se vor gasi alti aparatori ai drepturilor omului care sa spuna ca nu poti bloca IMEI-ul cuiva ca daca cumva chiar are nevoie? Si atunci nu isi poate folosi telefonul platit prin sudoarea muncii lui sa apeleze serviciile pentru care plateste impozite! Discutam aiurea, chiar daca se vor gasi metode pentru a ocoli toate astea, cu siguranta se va reduce numarul abuzurilor si chiar numai atat, tot e un progres!
  • +3 (5 voturi)    
    discutie inutila (Miercuri, 11 iunie 2014, 18:46)

    kkciosuldelahamangia [utilizator]

    cu, sau fara date personale o cartela pre-pay poate fi urmarita de cei interesati....
    • +3 (7 voturi)    
      Nu chiar... (Miercuri, 11 iunie 2014, 19:17)

      LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui kkciosuldelahamangia

      De acord ca cei care au interese deosebite tot vor putea sa-si ascunda identitatea, dupa cum si anumite institutii ii vor urmari oricum. Dar de ce sa investim timp, bani, oameni numai ca sa-i depistam pe cei ce se joaca telefonand la 112 de ex.?
    • 0 (0 voturi)    
      aberezi... (Luni, 16 iunie 2014, 9:34)

      akillies [utilizator] i-a raspuns lui kkciosuldelahamangia

      ..ce poti urmari? IMSI, IMEI. ce? IMEI poate fi al unui telefon furat..deci nu te ajuta cu nimic.. IMSI?!?!? ce iti spune inafara de un numar de telefon si atat? nimic..pt ca nu inregistrezi persoana care detine SIM decat daca e SIM de abonament..si atunci poti face legatura SIM(MSISDN asociat sau IMSI) cu un detinator al cartelei..cat timp SIM de cartela Pre-Pay nu e legat de un detinator nu poate fi niciodata urmarit pana la propietar..
      Singura exceptie e sa isi dea utilizatorul datele in timpul comversatiei, iar conversatia sa fie inregistrata.. altfel vorbiti povesti de adormit copii cu totii care sustineti aceste teorii ale consipratiei!!
  • 0 (6 voturi)    
    Celor care văd metode securistice (Joi, 12 iunie 2014, 12:34)

    Kentt [utilizator]

    Păi, bine, mă loazelor, şi-a făcut VREODATĂ Securitatea griji să acţioneze LEGAL?
    De ce ar mai susţine SRI o lege care să-i reglementeze activitatea când/dacă i-ar conveni să NU existe?
    Dar nu vă duce mintea. Ştiţi una şi bună: Big Brother. Până una-alta, e Kafka, frate!
  • 0 (0 voturi)    
    Binevenita discutia (Joi, 12 iunie 2014, 16:41)

    muma_padurii [utilizator]

    si in ordinea fireasca a lucrurilor - vezi mai intai argumentele pro si contra, dezbati public, si abia apoi votezi legea.

    Nici eu nu vad utilitatea unei astfel de legi:
    - ingreuneaza procedura de achizitionare
    - se creeaza o baza de date ineficienta - multi abandoneaza sim-ul cand nu mai au nevoie de el, sau isi schimba nr. daca l-au lasat pe prea multe site-uri care ii inunda cu spam
    - ce date personale vor fi folosite pt identificare? cum vor fi stocate? si in stocarea digitala, vor fi incriptate?
    - in plus, asa cum au mentionat si altii mai sus, cei ce vor folosi un telefon pt actiuni infractionale, il vor folosi chiar daca se va cere prezenta unei CI la achizitionarea cartelei -- apropos, vor fi dotate magazinele cu aparatura pt depistarea unei CI false ?
  • 0 (0 voturi)    
    banuiesc.. (Vineri, 13 iunie 2014, 10:57)

    akillies [utilizator]

    ..ca nimeni din cei ce au comentat pana acum nu a fost sunat de baietii cu "metoda accidentului" si nu stie cum e s afaca mama, tatal lor fibrilatii, sa i se faca rau, sa se sperie din cauza unui descreierat care nu realizeaza ce rau poate face cu astfel de apeluri...
    Sau nimeni nu a mai dormit linistit de ani de zile ca alt descreierat il suna noaptea si il ameninta, sau il suna ziua la munca si il ameninta, sau de ziua de nastere si il ameninta, si nu doar vorbe d-alea de genul o sa patesti ceva..nu.. cu locuri si adrese exacte de pe traseul victimelor...
    Banuiesc ca in universul vostru de doua strazi si un oras doua din Romania nu exista niciun rau care sa justifice acest abuz al autoritatilor...
    Eu consider normala inregistrarea persoanei care cumpara cartela prepaid... avand in vedere posibilitatile nelimitate pe care le au infractorii in conditiile actuale..
    la cele doua situatii de mai sus Politia ridica din umeri pentruca NU EXISTA mod de identificare a apelantului unei cartele neinregistrate la operator cu datele personale ale detinatorului, ca in cazul abonamentelor)..
    Banuiesc ca vi se pare abuziva si restrictia fumatului in camere inchise(restaurante, cluburi etc.), in parcuri, in tren.. Credeti ca daca voi fumati si restul oamenilor au fumat/trebuie sa fumeze/vor fuma..
    Eu consider normalitate sa imi fie respectata optiunea de a avea spatii de nefumatori si consider si mai normala inregistrarea cartelelor SIM cu datele propietarilor..pentruca eu consider esentiala si securitatea mea, dar mai ales a celor din jurul meu.. are legatura cu respectul pentru cei din jurul meu.
    Pana acum s-a apelat la buna credinta detinatorilor, dar cresterea numarului infractiunilor determina intotdeauna aparitia unei egi care sa le stopeze sau sa le limiteze cat mai mult...
    • 0 (0 voturi)    
      de ce raspunzi (Vineri, 18 iulie 2014, 20:25)

      muma_padurii [utilizator] i-a raspuns lui akillies

      la numere necunoscute de telefon?
      cei care te intereseaza ii ai in lista din agenda

      ..sau ai telefon de servici , sau poti fi conectat prin secretariat etc


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri